Gå til innhold

Kul i hodet på nyfødt baby


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Babyen min ble født 9.juni. Rask og fin fødsel. Han har en stor kul i hodet som er myk. Både jordmor og lege har sagt at det tolkes som normalt og at det kan skyldes at han har stanget i bekkenbeinet. Jeg spurte om det var pga rask fødsel (1 time og 45 min), men de sa at det er heller ved lange fødsler at babyer kan få kul i hodet. 

Legen trodde kulen kom til å gå bort om uker eller måneder.

Flere som har opplevd kul i hodet på baby? Når gikk den bort? Jeg synes det er litt urovekkende siden kulen er så stor

Anonymkode: 9340b...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har den blitt større etter fødsel? Ville ikke nølt med å spørre helsestasjon eller lege 

Anonymkode: 20673...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste ble født med en stor kul på hodet, på størrelse med en halv stor appelsin kanskje. Han var stjernekikker og fødselen langdryg, han sto fast og stanget inn i der i evigheter. Ble fortalt at kulen kom til å forsvinne, men det gjorde den ikke.

Plutselig en dag merket vi at den var blitt helt hard! Husker ikke hvor lang tid det tok, en måned kanskje, eller kortere. Vi ble sendt på røntgen og det viste seg at kulen hadde 'forbenet' seg. Ikke farlig, bare kosmetisk. Han er 13 år nå og vi kjenner godt kulen fremdeles, men den er skjult under håret, samt den virker ikke så stor ettersom hodet har vokst. Men den er stor og fyller hånda mi. 

Anonymkode: b5d13...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har den blitt større etter fødsel? Ville ikke nølt med å spørre helsestasjon eller lege 

Anonymkode: 20673...8d5

Jeg har ikke målt den. Den ser uendret ut og baby ser ikke ut til å være plaget av den. Vi får hjemmebesøk av helsesøster på mandag så vi kan jo spørre henne

Baby sover og spiser godt. Er fornøyd når han er våken 

HI

Anonymkode: 9340b...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min eldste ble født med en stor kul på hodet, på størrelse med en halv stor appelsin kanskje. Han var stjernekikker og fødselen langdryg, han sto fast og stanget inn i der i evigheter. Ble fortalt at kulen kom til å forsvinne, men det gjorde den ikke.

Plutselig en dag merket vi at den var blitt helt hard! Husker ikke hvor lang tid det tok, en måned kanskje, eller kortere. Vi ble sendt på røntgen og det viste seg at kulen hadde 'forbenet' seg. Ikke farlig, bare kosmetisk. Han er 13 år nå og vi kjenner godt kulen fremdeles, men den er skjult under håret, samt den virker ikke så stor ettersom hodet har vokst. Men den er stor og fyller hånda mi. 

Anonymkode: b5d13...031

Hvorfor forbener kuler seg ? Er det noe å gjøre med sånne myke kuler? Kulen til babyen vår er ca som en halv appelsin og er helt myk 

Mulig jeg er overnervøs , men jeg synes det er litt ekkelt 

HI

Anonymkode: 9340b...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste hadde en sånn kul etter fødsel. Den kom av at han satt godt fast i bekkenet. Den ble borte av seg selv etter en stund.

Anonymkode: 73bd8...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor forbener kuler seg ? Er det noe å gjøre med sånne myke kuler? Kulen til babyen vår er ca som en halv appelsin og er helt myk 

Mulig jeg er overnervøs , men jeg synes det er litt ekkelt 

HI

Anonymkode: 9340b...945

Nå er det så mange år siden, at jeg husker ikke forklaringen til legen på sykehuset. Men jeg synes å huske at det ikke skjer så ofte. 

Jeg forstår at du synes det er ekkelt, for det synes jeg også at det var. Krysser fingrene for at den forsvinner😊

Anonymkode: b5d13...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille hadde kul i hode når han ble født, ble borte etter ca 8 uker. Men fikk sjekka den med ultralyd på sykehuset. Det var et jordbærmerke som hadde lagt seg under huden.

Den kom mest sannsynlig under fødsel, han var ut på 40 min😮 

Anonymkode: 0e632...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 22.18, Anonym bruker skrev:

Min eldste hadde en sånn kul etter fødsel. Den kom av at han satt godt fast i bekkenet. Den ble borte av seg selv etter en stund.

Anonymkode: 73bd8...a9e

Hvor lang tid ca tok det før den gikk bort? 

Anonymkode: 9340b...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste hadde en slik kul som var myk å ta på. Var ganske stor, som 1/3 av et eple ca. Hun var stjernekikker jeg og ble fortalt at kulen kom pga hode hadde sittet litt fast i bekkenet. Kulen ble borte av seg selv ca 6 uker etter fødsel. 

Anonymkode: f2069...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sier dette er normalt. Jordmor sier dette er normalt.

Hvorfor stoler du ikke på ekspertråd, og heller spør her inne?

Anonymkode: 75767...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...