Gå til innhold

Mugg på bær


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal arrangere et lite selskap i dag, og jeg skal servere bær. Ser nå i boksene at noen av bærene er det komt litt mugg på. 

Er det nok å kaste disse bærene og vaske resten i eddikvann? Eller må jeg kaste hele boksen med bær?

Anonymkode: f8692...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om du ikke ser det er det sporer på de andre bærene. Dette bør du ikke spise. Bær er ikke så dyrt at det er verdt risken for å gjøre noen av gjestene dårlig.

Anonymkode: 75920...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri i mitt liv opplevd å kjøpe en kurv med bær uten noen med mugg på, selv om jeg studerer så nøye jeg kan i butikken så finner jeg alltid noen bær med mugg på når jeg kommer hjem. Bringebær er verst, så det kjøper jeg aldri lengre, dessverre 

Anonymkode: bd63b...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du ikke ser det er det sporer på de andre bærene. Dette bør du ikke spise. Bær er ikke så dyrt at det er verdt risken for å gjøre noen av gjestene dårlig.

Anonymkode: 75920...dc1

At bær ikke er dyrt er vel ikke helt sant. Men jeg er enig i at alt bør kastes.

Anonymkode: 785a1...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke vasket dem i eddik i alle fall. Jeg peller ut de med mugg og spiser resten. 

Anonymkode: ace27...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du ikke ser det er det sporer på de andre bærene. Dette bør du ikke spise. Bær er ikke så dyrt at det er verdt risken for å gjøre noen av gjestene dårlig.

Anonymkode: 75920...dc1

Tja, i går kostet en kurv med norske jordbær 69 kroner på Spar her, jeg synes det er veldig dyrt jeg

Anonymkode: 5fdbb...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugg er ikke farlig. Jeg skjønner ikke helt hvor denne myten kommer fra? Jeg har spist en hel del mugg uten å ha tatt skade av det. Det er jo normalt å spise muggen ost. Om noe styrker det immunforsvaret heller enn å gjøre at man blir syk.

Anonymkode: f139b...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mugg er ikke farlig. Jeg skjønner ikke helt hvor denne myten kommer fra? Jeg har spist en hel del mugg uten å ha tatt skade av det. Det er jo normalt å spise muggen ost. Om noe styrker det immunforsvaret heller enn å gjøre at man blir syk.

Anonymkode: f139b...16e

https://www.fsis.usda.gov/wps/wcm/connect/a87cdc2c-6ddd-49f0-bd1f-393086742e68/Molds_on_Food.pdf?MOD=AJPERES

Anonymkode: ab904...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Alle produkter som inneholder mye væske må kastes dersom du oppdager mugg. Selve muggsoppen og giftene den produserer trenger lett inn i slike produkter, hele produktet kan derfor være giftig, forklarer seniorrådgiveren.

Ifølge Folkehelseinstituttet bør man spesielt unngå inntak av muggbefengt mat som frukt, bær, syltetøy og saft. Man bør også unngå å lage saft på nedfallsfrukt og annen råteskadede varer. Mykotoksinene vil heller ikke kunne bli borte selv om matvaren varmebehandles."

https://www.kk.no/livstil/dette-bor-du-vite-om-mugg-pa-mat/67802774

 

Eller i avsnittet "Frukt kan være farlig" i denne:

https://blogg.matinfo.no/blog/er-ratten-frukt-farlig/

 

Er mer også, men er det samme som går igjen.

Spis de mugne eskene med bær selv, men du serverer de virkelig ikke til gjester.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, It's all about me skrev:

"– Alle produkter som inneholder mye væske må kastes dersom du oppdager mugg. Selve muggsoppen og giftene den produserer trenger lett inn i slike produkter, hele produktet kan derfor være giftig, forklarer seniorrådgiveren.

Ifølge Folkehelseinstituttet bør man spesielt unngå inntak av muggbefengt mat som frukt, bær, syltetøy og saft. Man bør også unngå å lage saft på nedfallsfrukt og annen råteskadede varer. Mykotoksinene vil heller ikke kunne bli borte selv om matvaren varmebehandles."

https://www.kk.no/livstil/dette-bor-du-vite-om-mugg-pa-mat/67802774

 

Eller i avsnittet "Frukt kan være farlig" i denne:

https://blogg.matinfo.no/blog/er-ratten-frukt-farlig/

 

Er mer også, men er det samme som går igjen.

Spis de mugne eskene med bær selv, men du serverer de virkelig ikke til gjester.

 

 

Hvorfor mener du hun skal spise noe som gjør henne syk? Hvorfor ønsker du at hun blir syk!? :o Herlighet!

Anonymkode: ab904...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, i går kostet en kurv med norske jordbær 69 kroner på Spar her, jeg synes det er veldig dyrt jeg

Anonymkode: 5fdbb...a24

69,- er svinbillig når alternativet er å spise farlig mat.

 

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mugg er ikke farlig. Jeg skjønner ikke helt hvor denne myten kommer fra? Jeg har spist en hel del mugg uten å ha tatt skade av det. Det er jo normalt å spise muggen ost. Om noe styrker det immunforsvaret heller enn å gjøre at man blir syk.

Anonymkode: f139b...16e

Du er virkelig helt på bærtur. Selv om du har tålt det vil det ikke si at det er ufarlig og noe en bør anbefale andre.

Anonymkode: 75920...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du hun skal spise noe som gjør henne syk? Hvorfor ønsker du at hun blir syk!? :o Herlighet!

Anonymkode: ab904...eb6

OMG, du skjønte ikke den?

Her er det inn med te-skje: JEG ønsker da virkelig ikke at hun skal bli syk. Hun vil spise og servere "giftige," bær. Hva hun selv gjør kan ingen andre enn hun selv styre, så vil hun spise dette må være opp til henne, selv om all forskning fraråder det. Men hun kan virkelig ikke servere farlig mat og late som det er i orden til gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, It's all about me skrev:

OMG, du skjønte ikke den?

Her er det inn med te-skje: JEG ønsker da virkelig ikke at hun skal bli syk. Hun vil spise og servere "giftige," bær. Hva hun selv gjør kan ingen andre enn hun selv styre, så vil hun spise dette må være opp til henne, selv om all forskning fraråder det. Men hun kan virkelig ikke servere farlig mat og late som det er i orden til gjester.

Du skrev det du skrev...

Ingen grunn til å bli blasfemisk!

Anonymkode: ab904...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skrev det du skrev...

Ingen grunn til å bli blasfemisk!

Anonymkode: ab904...eb6

😳🙄🙈😂 Blasfemisk! 😂

Anonymkode: c17f5...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

😳🙄🙈😂 Blasfemisk! 😂

Anonymkode: c17f5...2d2

Vet du ikke hva du skrev som var blasfemisk? Virkelig? 

Anonymkode: 87537...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvisnfet f.eks er blåbær kan du se ett og annet blåbær som begynner å bli bittelitt hvite. Disse er greit å kaste før det utvikler seg, men om det er virkelig mye (hele bær som er mugne) skal du kaste det. Bær vaskes grundig i vanlig vann- ikke i eddik 🤨

Anonymkode: 21943...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...