Gå til innhold

Baby estimert til 4,4kg, tar de ofte feil?


Hirka89

Anbefalte innlegg

Jeg er 41+0 i dag og var på kontroll på sykehuset. Legen reagerte litt på at hun syntes babyen var litt stor. Hun estimerte han til å være 4,4kg nå. Jeg fikk derfor ny kontrolltime allerede til mandag. Forstod det som at jeg fikk time så fort igjen fordi hun var bekymret for vekta på babyen.

Noen som har opplevd at de har tatt feil av vekta på slik kontroll? Og noen som har erfaring med å føde store barn? Har hørt hodeomkretsen har mer å si enn selve vekta på babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk beskjed i uke 40 at det så ut til at babyen var 4,5 kg. Det var på en fredag, ble satt opp på innleggelse på mandag for at jeg ikke skulle gå over med så stor baby. Han kom formiddagen etter og var 4,4kg. Så jeg ble skrevet ut med baby da jeg skulle legges inn ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomma med 1 kg på begge min estimeringen, så jeg er ikke imponert.

Anonymkode: c5583...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at jo større barnet er jo vanskeligere er det å måle riktig, men det er jo bare en estimering så du kan ikke store 100% på det altså.

De ser gjerne om barnet er litt større enn normalt eller litt liten, men det er som regel vanskelig å måle helt eksakt.

Hos meg har det stemt ganske greit, siste barnet ble estimert til 5,5 kg til termin, kom 17 dager før og veide 4,9 kg, så det var vel ganske riktig ;)

Man får sjelden større barn enn man er skapt for å føde. Noen ganger selvfølgelig, men som regel føder de som får store barn helt greit de også, da er de laget til å takle det.

Anonymkode: 1b2b4...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bomma med 1 kg på begge min estimeringen, så jeg er ikke imponert.

Anonymkode: c5583...3a5

De estimerte større enn hva de var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bommes en del er min erfaring basert på meg selv og bekjente. Min første ble estimert til å være liten og det var ekstra kontroller mot slutten av svangerskapet for å vurdere om hun vokste nok og evt tidligere igangsettelse. Fødselen startet spontant 2 uker før termin og barnet var 3,2 kg og hadde runde lår og smilehull .

Anonymkode: d02c7...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får jeg håpe han ikke nødvendigvis er så stor, eller at det går veldig fint likevel 😊 Ble bare litt stressa av at hun legen virket bekymret over vekta. Så ble litt redd for at de kanskje bestemmer seg for å sette meg i gang på mandag om det ikke har skjedd noe før. Håper inderlig fødselen starter av seg selv og at han kommer i løpet av helgen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nr 2 var 4,4 og nr 3 var 4,2. Fødsel nr 2 var mye lettere enn nr 3. men begge gikk veldig fint. Hodet har mye mer å si enn vekt tror jeg. Og dun egen innstilling. Jeg fødte helt naturlig alle gangene. 

Anonymkode: 946c2...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her estimerte dem babyen til å være 3,8 tror jeg, og hun var 4.1.

Anonymkode: 1b831...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min andre ble estimert til gjennomsnittet, ca 3.5 kg. Han kom ut til termin og var 4.3 kg, så bra stort avvik.

Anonymkode: 7b9f9...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine fire har vært nøyaktig 500 gr mer enn estimert. Alle har vært vonde å få ut (skulderforløsning, klipp, tang) osv pga størrelsen. De har vært mellom 4,5 og 5,5 kg. 37-41 i hodeomkrets . Jeg veier i underkant av 50 kg og er under 160 cm. Vet ikke hvor mye det har og si. Min venninne fikk en på 2,5 kg og en på 4,0 kg. Den verste fødselen var lettvekteren selv om han var minst og kom først.

Anonymkode: 9466e...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle mine fire har vært nøyaktig 500 gr mer enn estimert. Alle har vært vonde å få ut (skulderforløsning, klipp, tang) osv pga størrelsen. De har vært mellom 4,5 og 5,5 kg. 37-41 i hodeomkrets . Jeg veier i underkant av 50 kg og er under 160 cm. Vet ikke hvor mye det har og si. Min venninne fikk en på 2,5 kg og en på 4,0 kg. Den verste fødselen var lettvekteren selv om han var minst og kom først.

Anonymkode: 9466e...7ff

Det har jeg hørt av flere, at de små babyene gir de verste fødslene..hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Tipp topp skrev:

Estimert til 4 kg og var 5,2 kr, ganske bom. Men var ikke verre å føde en første på 2,8 kg.

Oi ja det var stor forskjell! Men godt å høre størrelsen ikke spilte noen rolle for fødselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle mine fire har vært nøyaktig 500 gr mer enn estimert. Alle har vært vonde å få ut (skulderforløsning, klipp, tang) osv pga størrelsen. De har vært mellom 4,5 og 5,5 kg. 37-41 i hodeomkrets . Jeg veier i underkant av 50 kg og er under 160 cm. Vet ikke hvor mye det har og si. Min venninne fikk en på 2,5 kg og en på 4,0 kg. Den verste fødselen var lettvekteren selv om han var minst og kom først.

Anonymkode: 9466e...7ff

Uff, det hørtes jo ikke helt bra ut 😅 jeg er nøyaktig 160cm selv, men vesentlig tyngre enn dine 50kg. Har ganske brede hofter. Så får håpe det går lettere for meg hvis det faktisk viser seg at han er 4,4 eller mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hirka89 skrev:

Jeg er 41+0 i dag og var på kontroll på sykehuset. Legen reagerte litt på at hun syntes babyen var litt stor. Hun estimerte han til å være 4,4kg nå. Jeg fikk derfor ny kontrolltime allerede til mandag. Forstod det som at jeg fikk time så fort igjen fordi hun var bekymret for vekta på babyen.

Noen som har opplevd at de har tatt feil av vekta på slik kontroll? Og noen som har erfaring med å føde store barn? Har hørt hodeomkretsen har mer å si enn selve vekta på babyen?

Det stemmer at hodeomkretsen har mer å si enn selve vekta på babyen. 

1.baby jeg fødte var 34 cm rundt hodet, 3328 gram mens 2.baby var 4120 gram og 36 cm rundt hodet, i tillegg kom han ut med hånda over hodet da ble det ekstra tungt å få han ut, men det gikk bra. Kun to pynteting ble det begge gangene. 

Ut fra det jeg har hørt fra min omgangskrets så tar de ofte feil på vektestimering 

Ønsker deg masse lykke til 

Anonymkode: 35329...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste var estimert til 3,5 kg, ble født dagen etter og var 4650g😯 Fødselen gikk forresten helt fint, måtte ikke sy et eneste sting. 

Anonymkode: 2f07e...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De målte baby til å være 3,7kg men født tolv timer etterpå og var 4,1 kg. 

Var mye lettere fødsel enn forrige som var en halv kilo mindre. Tror ikke antall gram har noe å si. 

Lykke til med fødsel ! 

Anonymkode: c3ee8...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født tre store barn. En på 4 kg og en på 4,4 og en på 4,5 kg. Sistemann fødte jeg 8 dager før termin så glad jeg slapp å gå over. Han ble estimert til å bli 3,8 til termin så det stemte ikke. 

Alle fødselene gikk fint men etter tredjemann fikk jeg nedfall av livmor 3 mnd etter fødsel. Legen mente det var vanlig for de som har født flere og store barn men det kan skje alle. Utenom det fikk jeg ingen rift eller skader under fødsel selv om barna var store. 

Anonymkode: 07be9...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble estimert til å bli ca 3,8. Kom ut på 4,7 og 38 cm rundt hodet. Ikke helt enkelt å få ut, men klarte det til slutt etter halvannen time med pressing. Ble klippet også.

Anonymkode: 63715...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De estimerte at han var akkurat fire kilo. Ble satt igang samme dag i uke 38 og han var 4.7. Så en ganske stor bom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ble estemert 4,5kg, var 3,7

Andre ble estemert til 4kg og veide 3,3

Første ble født på sh, andre hjemme. Første fødsel var verst, med stor fødselsskader og smerter, men det hadde nok mer med stresset personale pga mange fødende og vaktbytter noe som gjorde meg anspent. Andre ble født hjemme med to rolige jm, og fred og ro. Lett og rask fødsel. Hode omkretsen deres var så godt som helt lik. Så tror ikke det var størrelsen på barna som gjorde fødslene/smerteopplevelsen og lengden så forskjellig der. 

På vekstestemeringene så ble jeg forklart at de har en feilmargin på opptil 500gr begge veier. 

Anonymkode: 5e114...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Hirka89 said:

Jeg er 41+0 i dag og var på kontroll på sykehuset. Legen reagerte litt på at hun syntes babyen var litt stor. Hun estimerte han til å være 4,4kg nå. Jeg fikk derfor ny kontrolltime allerede til mandag. Forstod det som at jeg fikk time så fort igjen fordi hun var bekymret for vekta på babyen.

Noen som har opplevd at de har tatt feil av vekta på slik kontroll? Og noen som har erfaring med å føde store barn? Har hørt hodeomkretsen har mer å si enn selve vekta på babyen?

tar ofte feil ja,min skulle veie 4,6 kg, han var 1000gram mindre, siste måling var 9 dager over

Anonymkode: bb96c...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...