Gå til innhold

Forstår ikke hvordan noen har økonomi..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner mange som reiser på hovedferie til ca 100000. Utenom dette har de 2-3 sydenturer til, masse storbyferier og minst en ferie på høyfjellet som Geilo e.l. De har nye hus, 2 biler og kanskje en båt. Mor i huset har gjerne dilla på vesker og sko, mannen sykkel og har sykkelpark til flere hundre tusen. Noen har hytter også.

Dette er gjerne voksne par på ca 40 i jobb, uten noen spesiell utdanning.

Forstår rett og slett ikke hvordan de får det til å gå rundt? Dette er rein nysgjerrighet. Jeg er ikke misunnelig. Har det økonomisk trygt selv.

Anonymkode: 5dd2d...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser det samme som du, og har lurt på det samme.

Lurer på om det er de som havner på luksusfellen etter hvert, men ikke vet jeg.

Jeg kjenner ikke så mange av dem, men har jo sett de her inne bl.a. 

Selv har vi det greit økonomisk, men måtte spare til det det året vi dro på Danmark/sverigeferie hvor vi la inn 3 fornøyelsesparker, og var borte i 3 uker. Brukte vel 50 000,- det året, men vi sitter alle igjen med minner for livet, og ville ikke vært det foruten det, men tenker det er sånn ferie vi kommer til å dra på 1 gang i livet, kanskje 2.

Anonymkode: 64f49...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har nok ikke så mye å gå på ved uforutsette utgifter eller renteøkning, hos andre er det nok banken som eier det meste av verdiene. Og noen tjener bare godt nok til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på gjelda til den norske befolkning, så ligger mye av svaret der. Veldig mange lever det gode liv på lånte penger.

Anonymkode: 01e2d...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet bare om ett par som passer den beskrivelsen. Min bror og svigerinne. 

De er midt i 40 årene nå, ikke noe utdanning utover yrkesfag. 

De fikk barn tidlig, så de er nå voksne og flyttet. De kjøpte huset de bor i tidlig, så det er nedbetalt og vel så det. De har vært i jobb hele tiden, så de har jo jobbet seg opp i gradene og tjener derfor rimelig greit.  

Så uten store utgifter og greie inntekter, så har de mer en god nok råd til flere turer i året, fine klær, dyr bil osv osv 

Jeg unner dem alt! 

De hadde det tøft i 20 -30 årene, nå lever de livet! 

Anonymkode: 8e7d3...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten utdanning vil jo si at de har tjent penger de årene andre har hatt studielån pluss at de ikke har studielån og betale. Ellers er det vel et faktum at nesten alle Tesla x er belånt og leaset og usikkerheten er stor. Jeg tror faktisk mange kommer til å få problemer fremover. Vi som har levd lenge nok til å huske jappene har sett det før...

Anonymkode: 967de...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de har jo ofte kommet inn på boligmarkedet, da det var mulig for unge å kjøpe fin bolig. Og når de nå er i 40 årene, er de kanskje gjeldfrie. De har økt i gradene i jobben sin, så de har en bra lønn. 

Jeg er 41 år, og kjøpte enebolig for 1 mill, for 18 år siden. Den koster vel i dag ca 4 mill, så dette er i en liten by. 

Anonymkode: e93e3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ganske kostbar liste fra trådstater må jeg si. 

Har en avdelingsleder som passer i den klassen, men han har god utdannelse og lang erfaring i bransjen. Jeg tror ikke slik overflod kommer uten å være god i jobben sin, men en Mastergrad og ståpåvilje bør være på plass. Går an å arve mye penger også. Foreldre med utdannelse og penger ser ut til å føde barn som ender opp med samme resultat. 

Anonymkode: a9c3e...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi og mannen er vernepleiere. Ikke særlig høy inntekt. Men de etablerte seg tidlig, rundt år 2000. De kjøpte hus til 950.000. Solgte det for noen år siden til nesten 8 mill. Kjøpte hus enda mer på landet til 3 mill. Gjeldsfrie for flere år siden. Du kan jo regne ut. Ungene fikk de mens de studerte så de er flyttet ut. Er ikke mye utgifter de har som er gjeldsfrie. De har 2 biler, hytte og båt, men ingen lån.

Anonymkode: 455fb...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg noen ganger lurer på hvordan folk får råd selv også. Har en kollega på 32. Stort fint hus, mann som har en ordinær jobb og jeg vet jo lønnsnivået på vår jobb. Vil tro de har ca 1 - 1,2 mill i inntekt. De har nye bilder, stort hus som tidligere nevnt, to barn som driver med dyr idrett. De reiser på eksotiske ferier som jeg vet er dyrt. Så jeg aner ikke hvordan de finansierer dette. 😳

Vi er selv gjeldsfrie, tjener vel 1,5 i året. Vi har to nye biler og enebolig, har penger på bok og sparer hver måned. Vi kunne unnet oss dyre ferier men da blir jo sparekonto tom. Vi har et godt liv helt fritt for økonomiske bekymringer. Men vi kan ikke bruke penger slik min kollega feks gjør. 

Anonymkode: d50f6...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har både mannen høyere universitetsgrader, så det gjelder vel ikke helt oss. Vi tjener til sammen 2 mill. Hus kjøpt for 4 mill, 2 biler uten lån og ei hytte bygd for 3 mill. Vi har lån på ca 3 mill totalt. Vi har ikke arvet noe, men gjør det etterhvert. Jeg har tidligere skrevet inn her stiv drar på ferie for 100000. Vi kommer nok til å dra på flere turer i løpet sv året også. Vi er over 40 år og har en solid økonomi. Vi kan klare oss på en lønn dersom det blir nødvendig, men må redusere forbruket. 

Anonymkode: 052d6...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå har både mannen høyere universitetsgrader, så det gjelder vel ikke helt oss. Vi tjener til sammen 2 mill. Hus kjøpt for 4 mill, 2 biler uten lån og ei hytte bygd for 3 mill. Vi har lån på ca 3 mill totalt. Vi har ikke arvet noe, men gjør det etterhvert. Jeg har tidligere skrevet inn her stiv drar på ferie for 100000. Vi kommer nok til å dra på flere turer i løpet sv året også. Vi er over 40 år og har en solid økonomi. Vi kan klare oss på en lønn dersom det blir nødvendig, men må redusere forbruket. 

Anonymkode: 052d6...238

Og vi har en bufferkonto til en hver tid på omlag 300 000kr.

Anonymkode: 052d6...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tjener jo sykt godt. Noen er bok også flinke til p forvalte pengene sine. Men at det er mange i landet vårt som lever over evne er det vel ikke tvil om. Så sikkert mange som tar opp forbrukslån for å dra på ferie ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer til å være oss tidlig i 40-årene det😂 Jeg har yrkesfag, mens mannen har master. Har jobbet hardt for pengene og tjener nå 1,8 mill samlet før skatt. Blir kvitt resten av boliglånet (nytt hus) om et par år og da har vi lite av utgifter (ingen andre lån). Tar en stor reise i året nå og et par små hvis det passer. Motorsykkel, 2 nye biler kjøpt uten lån (hvorav den ene er Model X). Vi sparer og kjøper det vi trenger og vurderer hva vi vil ha opp mot behov. Ingen har hobbyer, men er normalt pent kledd etc. Barna skal vel på fritidsaktiviteter etterhvert, men ingenting dyrt i området. Vi har ikke arvet noe. De som lever over evne vil selvsagt bli truffet hardt når renta går opp.

Anonymkode: e7fe0...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vi nærmer oss 40. Gjennomsnittlige jobber, tjener ca 1,3 mill og da jobber jeg frivillig deltid. Jeg har høy utdannelse. 

Hytte på fjellet (kanskje verdt et par mill?) og enebolig verdt ca 3 mill. på bygda. Vi har samlet lån på ca 500 000. Vi har kjøpt boliger på heldige tidspunkt og arvet noe penger. 

20 minutter unna bygger venner nye boliger til 6-7 millioner. Det må man ut med for et nytt hus idag. Det er klart at vi som bare har 500 00 i lån har mer kapital frigjort per lønning. 

Anonymkode: 86c04...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer til å være oss tidlig i 40-årene det😂 Jeg har yrkesfag, mens mannen har master. Har jobbet hardt for pengene og tjener nå 1,8 mill samlet før skatt. Blir kvitt resten av boliglånet (nytt hus) om et par år og da har vi lite av utgifter (ingen andre lån). Tar en stor reise i året nå og et par små hvis det passer. Motorsykkel, 2 nye biler kjøpt uten lån (hvorav den ene er Model X). Vi sparer og kjøper det vi trenger og vurderer hva vi vil ha opp mot behov. Ingen har hobbyer, men er normalt pent kledd etc. Barna skal vel på fritidsaktiviteter etterhvert, men ingenting dyrt i området. Vi har ikke arvet noe. De som lever over evne vil selvsagt bli truffet hardt når renta går opp.

Anonymkode: e7fe0...d6b

Hvordan har dere klart å kjøpe alt dette uten å låne, og samtidig nedbetale et boliglån?

vi har ca samme inntekt og kunne aldri å kjøpt alt dette ved siden av boliglånet...

Anonymkode: b0a52...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel gjeldsgraden i dette landet skyhøy, det er en grunn til at de nå gjør tiltak for å få ned forbrukslånene. Så at mange lever over evne, eller ihvertfall på forskudd er det ingen tvil om...

Men det går an å gjøre noen lure ting også da, som å handle klær og sko utenom sesong på salg, være tidlig ute og få feriene billigere osv.

Jeg og mannen er 45 og 49 år gamle, og har lavtlønnsyrker begge to, vi tjener 900.000 til sammen selv om begge har max ansiennitet. Men vi bor i et stort hus, har to biler osv, alt på stell. Vi kjøpte vår første bolig for under millionen i 1999 og solgte den for 1,5 mill noen år senere. Huset vi har nå kjøpte vi for 1,9 mill og det har en verdi på 4 mill i dag.

Men vi reiser til utlandet bare annenhvert år da, det bruker vi ikke masse penger på hvert år. Forrige gang vi reiste var vi i Frankrike, kjøpte flybilletter i januar og leide en leilighet på et leilighetshotell til en ganske billig penge. Selve turen sånn sett var ikke så dyr, men når vi først reiser bruker vi en formue på å spise ute, handle osv, vi snur ikke på krona når vi er på tur ;)

 

Anonymkode: 19534...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke mange ser for seg at mannen min og jeg tjener så godt som vi gjør. Vi har begge rundt 1.200.000-1.300.000 kr i året med en total lønn på 2.500.000 så har vi råd til fine ferier og helgeturer. Vi har nybygget hytte på fjellet og pusser opp en stor villa nå. Men vi jobber ikke livet av oss og prioriterer barna mye. Så ingen tror vi har høye stillinger med masse penger. 

Anonymkode: e3b64...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg at flere har 1,2-1,5 i samlet årlig inntekt og i samme åndedrag sier at de har "gjennomsnittlige/ordinære" jobber.. Min han tjener godt (800 +tillegg og bonuser) og jeg selv er sykepleier( 360+tillegg i 75%). Min jobb er gjennomsnittlig/ordinær... Vi har enebolig, flere barn og to "nye" biler og tåler en renteøkning, men da blir det ikke fett..

Anonymkode: 1b39b...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har dere klart å kjøpe alt dette uten å låne, og samtidig nedbetale et boliglån?

vi har ca samme inntekt og kunne aldri å kjøpt alt dette ved siden av boliglånet...

Anonymkode: b0a52...650

Tjent ca 1 mill til sammen på boligkjøp og salg (2 leiligheter og 1 hus). Har hatt veldig lav rente. Utover det har vi generelt sett vært flinke til å spare og nesten alltid kjøpt på tilbud/off season. Huset (nybygget) kom på 6,3. BSU’ene er fulle og vi har veldig mye å gå på hver måned så om vi vil kan vi kvitte oss med lånet veldig tidlig. Ingen av oss er oppvokst i en sløsekultur, men vi er glad i å ha pene ting. Gardinene er 5 år gamle, men holder fint i 5 år til (minst), og spisestuen er 10 år gammel uten at det er noe vi tenker på. Tar vare på tingene våre og slipper da så mye utbytting, men barna våre får veldig mye nytt.

Anonymkode: e7fe0...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sparer til det man vil ha rett og slett. Barna mine får beskjed om at det er 3 typer lån man får ha:

Boliglån -alle som kjøper bosted må ha dette

Studielån - de skal selvsagt allikevel jobbe ved siden av

Bilån (under tvil!)

Når boliglånet er slutt (eller nesten nede) kan man vurdere hytte o.l

Anonymkode: e7fe0...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man sparer til det man vil ha rett og slett. Barna mine får beskjed om at det er 3 typer lån man får ha:

Boliglån -alle som kjøper bosted må ha dette

Studielån - de skal selvsagt allikevel jobbe ved siden av

Bilån (under tvil!)

Når boliglånet er slutt (eller nesten nede) kan man vurdere hytte o.l

Anonymkode: e7fe0...d6b

Ehhh..., og når de er gamle nok til å søke lån, så bestemmer de vel selv også hvilke lån de vil ha. Ja så klart lurt å lære de at forbrukslån ol ikke er særlig lurt. Jeg tror mest på p lære barna å håndtere penger på en god måte. 

Anonymkode: d6f86...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener ca 1,3 i året, vi har huslån på 1,5. Vi har båt og bil, men det kjøpte vi for sparepenger. Vi har alltid minst 200 000 på sparekonto. Så vi har «god» råd, 

MEN vi har ingen dyre hobbyer, vi er ikke interessert i interiør eller dyre møbler, vi bruker lite på fritidsinteresser og ferier. Vi bruker ikke penger på dyre klær eller rette «merker». Vi er definitive ikke «gjerrige» eller gniene, men penger på bok er lurt.. og gjenbruk og arv er miljøvennlig. 

 

Anonymkode: 78279...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt samme tanken selv. Jeg er ung og mange på min alder lever slik du beskriver det. Men så har de kanskje arvet penger, har en familiehytte på hver sin kant som de kan disponere osv.

Selv lurer jeg på hvordan vi skal gjøre det den dagen vi får barn. Akkurat nå bor vi billig og har råd til å spare en del. Men når og hvis vi får barn så må vi helst flytte for da blir det litt lite her vi bor nå. Samtidig er jo barn en stor utgiftspost. Så hvis vi da kjøper hus til over 3 mill og får barn, hvordan skal vi da kunne spare? Vi er begge høyt utdannet og tjener helt greit. Ingen av familiene våre har hytte. Jeg har studielån, han har ikke. Vi har to billån.

Så ja, jeg skjønner at du tenker slik du gjør, men så er det noen som er heldigere enn andre. F.eks. naboen min som er like gammel som meg og kjøpte her for 1 år siden. Så plutselig døde tanten hans og han fikk arve huset hennes. Han solgte da her og gikk i pluss. Tanten hans hadde ingen lån på boligen.

Anonymkode: 110af...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tjent ca 1 mill til sammen på boligkjøp og salg (2 leiligheter og 1 hus). Har hatt veldig lav rente. Utover det har vi generelt sett vært flinke til å spare og nesten alltid kjøpt på tilbud/off season. Huset (nybygget) kom på 6,3. BSU’ene er fulle og vi har veldig mye å gå på hver måned så om vi vil kan vi kvitte oss med lånet veldig tidlig. Ingen av oss er oppvokst i en sløsekultur, men vi er glad i å ha pene ting. Gardinene er 5 år gamle, men holder fint i 5 år til (minst), og spisestuen er 10 år gammel uten at det er noe vi tenker på. Tar vare på tingene våre og slipper da så mye utbytting, men barna våre får veldig mye nytt.

Anonymkode: e7fe0...d6b

Jeg forstår fortsatt ikke. Vi sløser heller ikke, møbler som er ti år er i mine øyne fortsatt «nye», ville vært helt uaktuelt å bytte de. Vi sparer 5000 hver måned (til pensjon), har tjent 500.000 på boligsalg, men kunne aldri kjøpt en tesla uten billån, og er ikke i nærheten av å ha nedbetalt boliglånet (som ikke er spesielt høyt heller)...

Anonymkode: b0a52...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...