Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #1 Skrevet 13. juni 2019 Vi bestilte en ferie til 26000. Jeg trodde jeg skulle få 6000 mer i feriepenger enn jeg fikk (orker ikke forklare her).. Jeg får 38 000, han får over 60 000. Hver mnd betaler jeg han 14000 for huset vi bor i(han betaler noe mer enn meg hver med ettersom han tjener mer)... Ferien betalte jeg 13000 for.... Jeg har altså betalt 27000 av mine penger denne mnd... Utenom dette kommer regninger og studielån. Jeg sitter med 6000 totalt etter alt er betalt og det skal vare til 12.juli. Jeg kjenner det er skikkelig kjipt at han sier jeg skal betale såpass mye når han får så mye mer enn meg denne mnd.... Vi har to barn sammen... Som dere ser delt økonomi, men han betaler strøm osv, altså noen tusen mer enn meg hver mnd. Vært sammen i 14 år.... Hva tenker dere? Anonymkode: 1c2dc...acf
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #2 Skrevet 13. juni 2019 Jeg tenker: Omg, det der hadde jeg ikke giddet. Er man familie deler man alt på godt og vondt. Anonymkode: e67dc...ab4
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #3 Skrevet 13. juni 2019 Ferien vår til 50 000 har mannen betalt. Vi har ikke en slik økonomideling her hjemme. Vi deler på det vi har, jeg er forberedt på å betale endel mat på ferie, samt å ta med ungene på andre ting i sommer, muligens en tur til Dyreparken som jeg betaler. Anonymkode: 8ac7d...02a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #4 Skrevet 13. juni 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi bestilte en ferie til 26000. Jeg trodde jeg skulle få 6000 mer i feriepenger enn jeg fikk (orker ikke forklare her).. Jeg får 38 000, han får over 60 000. Hver mnd betaler jeg han 14000 for huset vi bor i(han betaler noe mer enn meg hver med ettersom han tjener mer)... Ferien betalte jeg 13000 for.... Jeg har altså betalt 27000 av mine penger denne mnd... Utenom dette kommer regninger og studielån. Jeg sitter med 6000 totalt etter alt er betalt og det skal vare til 12.juli. Jeg kjenner det er skikkelig kjipt at han sier jeg skal betale såpass mye når han får så mye mer enn meg denne mnd.... Vi har to barn sammen... Som dere ser delt økonomi, men han betaler strøm osv, altså noen tusen mer enn meg hver mnd. Vært sammen i 14 år.... Hva tenker dere? Anonymkode: 1c2dc...acf Så tenker jeg at du bare får bruke av de 6000 til det er slutt, så må jo mannen betale resten frem til du får ny lønn. Du kan jo ikke trylle frem penger. Anonymkode: 8ac7d...02a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #5 Skrevet 13. juni 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så tenker jeg at du bare får bruke av de 6000 til det er slutt, så må jo mannen betale resten frem til du får ny lønn. Du kan jo ikke trylle frem penger. Anonymkode: 8ac7d...02a Veldig kjedelig å måtte føle at man må tigge penger da når man er tom. Ville heller snakket med mannen og hørt om en ordning. Kanskje han ikke er klar over hvor lite du sitter igjen med Anonymkode: b3a99...0a1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #6 Skrevet 13. juni 2019 Hvorfor har dere delt økonomi med felles barn og 14 års samboerskap? Hva bruker han sine penger på? hadde ikke orket delt økonomi. Her er alt felles. Viser en familie, et team som samarbeider. Ved større innkjøp prater vi sammen først. Ellers er vi vel ganske fornuftige begge to. Anonymkode: b0823...ecc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #7 Skrevet 13. juni 2019 Problemet her er vel at dere har bestilt dere en ferie som er for dyr for din økonomi. Ut fra der du skriver tolker jeg at du mener den økonomiske fordelingen er grei til vanlig,men at det at du har feilberegnet feriepengeutbetalingen din gjør at du sitter igjen med mindre penger enn du forventet da dere bestemte dere for ferie? Det spørs om det er så mye å gjøre denne sommeren,hvis du har snakket med mannen din om det. Så må du huske til neste år at det som står på lønnsslippen din som heter "feriepenger opparbeidet i fjor" ikke er den faktiske summen du får utbetalt. Du vil få denne summen minus 1 ukes lønn(ca) utbetalt. Til neste år må du holde fast på at ferieplaner må legges etter den som har lavest lønn,slik at du slipper å blakke deg på en alt for dyr ferie. Anonymkode: c68a0...8c5
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #8 Skrevet 13. juni 2019 Her i huset har vi en lønnskonto. Min mann tjener nesten dobbelt så mye som meg. mine penger er hans penger og vise versa, men ingen av oss kjøper ny bil, sykkel eller dress til 10 000 uten å diskutere det med den andre først liksom. Anonymkode: d2e27...8b1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #9 Skrevet 13. juni 2019 Hvorfor skal du betale halve ferien når du tjener så mye mindre enn ham? Jeg hadde heller ikke giddet en slik ordning. Er man en familie så har man et fellesskap. Å fremdeles, etter 14 år, snakke om mine og dine penger og være gnien... nei, det hadde jeg ikke orket. Hvor er fellesskapet i det? Hva annet er galt i forholdet? Anonymkode: 5ac55...0e8
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #10 Skrevet 13. juni 2019 Deler dere regninga på butikken og restauranter også? Kjøper hver deres billett på kino og deler prisen på midten når barns trenger noe nytt? Anonymkode: e67dc...ab4
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #11 Skrevet 14. juni 2019 Jeg tenker at jeg der forhåentlig vis har en god grunn til å ha delt økonomi. Når dere først har tatt det valget er det slik det blir. Hvis du ikke har råd til ferien må den droppes. Anonymkode: f122f...463
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #12 Skrevet 14. juni 2019 Sånn har vi også alltid hatt det. Men de siste par årene har jeg fått en lønn som er mer lik mannens (eller hvertfall har jeg en lønn som er mye høyere enn jeg hadde før, og slipper å snu på krona). Jeg må si at nå som jeg tjener godt selv, så ser jeg enda mer hvor urettferdig den ordningen vi hadde var. Samboer har spart seg opp masse midler, har alltid dratt på dyre gutteturer og kjøpt seg akkurat hva han vil, når han vil. Mens jeg ofte sa nei til venner feks, rett og slett fordi jeg var blakk den måneden. Vi sliter med andre ting i forholdet også, men for min del har dette vært ødeleggende. For ungenes skyld blir jeg en stund til, men jeg ser ikke for meg å bli ganmel med han dessverre. Anonymkode: 6eaeb...a86
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #13 Skrevet 14. juni 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi bestilte en ferie til 26000. Jeg trodde jeg skulle få 6000 mer i feriepenger enn jeg fikk (orker ikke forklare her).. Jeg får 38 000, han får over 60 000. Hver mnd betaler jeg han 14000 for huset vi bor i(han betaler noe mer enn meg hver med ettersom han tjener mer)... Ferien betalte jeg 13000 for.... Jeg har altså betalt 27000 av mine penger denne mnd... Utenom dette kommer regninger og studielån. Jeg sitter med 6000 totalt etter alt er betalt og det skal vare til 12.juli. Jeg kjenner det er skikkelig kjipt at han sier jeg skal betale såpass mye når han får så mye mer enn meg denne mnd.... Vi har to barn sammen... Som dere ser delt økonomi, men han betaler strøm osv, altså noen tusen mer enn meg hver mnd. Vært sammen i 14 år.... Hva tenker dere? Anonymkode: 1c2dc...acf At jeg ikke skjønner hvordan folk greier leve sammen med delt økonomi. Forstår det bare ikke... Anonymkode: 395d8...b20
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #14 Skrevet 14. juni 2019 Mange har delt økonomi men ikke skjevt fordelt likevel. Den som tjener mest betaler mest. Evt en %deling. Om man har helt forskjellig inntekt, og den ene kan gjøre masse, mens den andre må si nei til ting. Det er drepen på et forhold. Her burde du sette deg ned å si at dere må avlyse den ferien til 26 000kr. Du kan ikke leve av 6000 nå, og i ferien. Da må i så fall han betale for seg og barna. De får gjøre alt gøy og du stå å se på. Anonymkode: baf16...6f5
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #15 Skrevet 14. juni 2019 Jeg tjener 26000 i mnd, mannen tjener 35000 i mnd. Vi setter av 15000 hver på regningskontoen, hvor lån, forsikringer, ALT av regninger bir betalt fra. Setter også av ca 5000 hver i mnd til mat. Resten går til sparing eller kis. Når mine penger er brukt opp, g pr det av mannen sine, og omvendt. Trenger jeg penger, men ikke har mer igjen, så får jeg av mannen. Og omvendt. Man "tigger" ikke penger fra partneren sin, man deler det man har. Anonymkode: d0ad4...8e5
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #16 Skrevet 14. juni 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi bestilte en ferie til 26000. Jeg trodde jeg skulle få 6000 mer i feriepenger enn jeg fikk (orker ikke forklare her).. Jeg får 38 000, han får over 60 000. Hver mnd betaler jeg han 14000 for huset vi bor i(han betaler noe mer enn meg hver med ettersom han tjener mer)... Ferien betalte jeg 13000 for.... Jeg har altså betalt 27000 av mine penger denne mnd... Utenom dette kommer regninger og studielån. Jeg sitter med 6000 totalt etter alt er betalt og det skal vare til 12.juli. Jeg kjenner det er skikkelig kjipt at han sier jeg skal betale såpass mye når han får så mye mer enn meg denne mnd.... Vi har to barn sammen... Som dere ser delt økonomi, men han betaler strøm osv, altså noen tusen mer enn meg hver mnd. Vært sammen i 14 år.... Hva tenker dere? Anonymkode: 1c2dc...acf Eier dere sammen, eller betaler du 14 000 i "husleie"?? Anonymkode: d0ad4...8e5
Førstemann Skrevet 14. juni 2019 #17 Skrevet 14. juni 2019 Hadde aldri aldri aldri kunne levd i et forhold med slike forutsetninger. Vi deler alt. Alltid.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #18 Skrevet 14. juni 2019 I min verden er det veldig rart å ha delt økonomi når man er sammen og har familie. Men noen velger jo å ha det sånn, og da må levestandarden legges opp til den som tjener minst. Så om det er en god grunn til at dere har delt økonomi, så har dere rett og slett ikke råd til den ferien tenker jeg, dere har kjøpt over evne... Anonymkode: 08cbd...f03
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #19 Skrevet 14. juni 2019 Delt økonomi har aldri vært et tema her etter vi fikk barn og flyttet sammen. Vi bærer hverandre og deler alt, på godt og vondt. Noe annet er uaktuelt. Anonymkode: 74acd...091
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #20 Skrevet 14. juni 2019 Sånt hadde jeg aldri orket. Her har jeg ekstra bankkort fra mannen min fordi han tjener mye mer en meg. Det har aldri vært et tema hvorfor jeg har brukt hans kort og ikke mitt. Synes faktisk mannen din kan betale mer av denne ferien. I tillegg trodde du at du skulle få mer feriepenger, du prøvde jo ikke å lure han akkurat. Blir oppgitt over sånne mannfolk. Anonymkode: cc575...d36
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #21 Skrevet 14. juni 2019 Hvorfor ble dere enige om denne måten å løse økonomien i utgangspunktet? Var det noen god grunn til å dele på denne måten? Jeg spør fordi jeg vet noen tilfeller der jeg forstår godt at det er sån. Jeg har for eksempel en kusine. Da hun giftet seg var hun i full jobb mens mannen studerte. Hun var vant til et relativt høyt forbruk og var nøye på at hun bare skulle betale sin halvpart av utgiftene. De første årene hadde hun mye bedre råd enn han. Da han begynte å jobbe endret hans økonomi seg raskt og han fikk vesentlig høyere inntekt enn henne. Nå angrer hun selvfølgelig og ønsker at de skal ha felles økonomi, men nå synes mannen at det er hans tur til å ha mest penger. Anonymkode: f122f...463
Durni Skrevet 14. juni 2019 #22 Skrevet 14. juni 2019 Forstår ikke hvordan man kan være en familie om man driver å teller kroner på den måten. Begge dår bidra. Om den ene betaler så mye eller så mye, -hvilken rolle spiller det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå