Gå til innhold

Gi bort gamle bilstoler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to «gamle» bilstoler kjøpt på Barnas Hus, en babybilstol (maxicosi) med isofix-base som er 8 år, og et bakovervendt sete (britax) til 25 kg som er 7 år gammelt. De er hele og har aldri vært i noen kollisjon. Oppbevart inni boden mellom bruk. Kan jeg gi disse bort gratis? Eller bør jeg bare kaste dem? 

Jeg er usikker på hva som er riktig å gjøre, produsentene anbefaler jo ikke at de brukes lenger enn 5 år, men så tenker jeg at om jeg gir dem bort gratis så kommer de kanskje til noen som ikke hadde tatt seg råd til å kjøpe skikkelige bilstoler ellers?

Anonymkode: 15785...08a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales at man ikke kjøper bilstoler som er eldre enn 7-8 år så vidt jeg har forstått.

Synes du kan gi de bort, ja. De kan jo også brukes til olabil eller andre ting noe finner nytten i å lage.

Har faktisk sett at folk har solgt bilstoler som er eldre enn 10 år. Det synes jeg blir litt drøyt.

Anonymkode: 64898...d68

Skrevet

Klipp selene og Kast. 

Så er du sikker på at ingen bruker de som seter. 

Hadde selv aldri gitt de bort, kanskje til nød til barn i gata som jeg ser skrur de fast på feks olabil, for å slippe å ha det på samvittigheten. Plast og isopor blir sprøtt med alderen 

Anonymkode: a7bd6...ffb

Skrevet

Kast

Anonymkode: 422ca...695

Skrevet

Gi de bort og oppgi alder. Ingen grunn til hysteri. Herregud. 

Anonymkode: c8d90...ec1

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi de bort og oppgi alder. Ingen grunn til hysteri. Herregud. 

Anonymkode: c8d90...ec1

Har vært borti et par saker hvor eldre barneseter har blitt brukt, og det kan gi endel trøbbel med forsikringen (ved personskade). Det finnes de som ikke forstår dette, eller har behov for å spare penger. 

... Det er forskjell på hysteri og ansvarsfølelse. Men vidsyn er jo oppskrytt her har jeg sett. 

Anonymkode: a7bd6...ffb

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har to «gamle» bilstoler kjøpt på Barnas Hus, en babybilstol (maxicosi) med isofix-base som er 8 år, og et bakovervendt sete (britax) til 25 kg som er 7 år gammelt. De er hele og har aldri vært i noen kollisjon. Oppbevart inni boden mellom bruk. Kan jeg gi disse bort gratis? Eller bør jeg bare kaste dem? 

Jeg er usikker på hva som er riktig å gjøre, produsentene anbefaler jo ikke at de brukes lenger enn 5 år, men så tenker jeg at om jeg gir dem bort gratis så kommer de kanskje til noen som ikke hadde tatt seg råd til å kjøpe skikkelige bilstoler ellers?

Men er du sikker på at dine vil være tryggere da?

Anonymkode: b5a89...b70

Skrevet

Går det ikke ann å levere de til Barnas Hus for resirkulering? Eller har jeg hørt feil? 🤔

Anonymkode: 07f3d...731

Skrevet

Maxi cosi har 10 års brukstid (også på babystoler). 

Og stol nr to blir også regnet 10 år på. 

Er det maxway? Da hadde jeg ikke nølt et sekund med å bruke den videre en stund. Britax kræsjtesta den samme(!) stolen 20 ganger etter hverandre, og den  estod testen hver gang (anbefaler dog ingen til å bruke en bilstol som har vært i kollisjon). 

Skrevet
12 timer siden, Appelsinpiken skrev:

Er det maxway? Da hadde jeg ikke nølt et sekund med å bruke den videre en stund. Britax kræsjtesta den samme(!) stolen 20 ganger etter hverandre, og den  estod testen hver gang (anbefaler dog ingen til å bruke en bilstol som har vært i kollisjon). 

Takk for svar! Det andre setet er et britax Multitech II, vi har bare brukt det bakovervendt, men det kan jo også snus...

Skrevet
12 timer siden, Appelsinpiken skrev:

Rådgiver for trygg trafikk sier 8 år

Anonymkode: b5a89...b70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...