Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #1 Skrevet 13. juni 2019 Her på skolen blir det praktisert at foreldrene til niende klasse skal rigge, servere og rydde for avgangselevene og foreldrene deres på avslutningsfest. At vi skal stille opp for egne barn er helt selvsagt, og vi får tjenesten gjengjeldt til neste år, men er dette en vanlig måte å gjøre det på? Det er en liten skole med små klasser, og dersom et barn har søsken i klassen under vil jo ikke disse foreldrene kunne stille opp. Sammen med alle de andre foreldrene med både gode og dårlige grunner for å ikke kunne stille opp, vil det kunne være en ganske stor jobb å fylle... Anonymkode: a5d9f...d4b
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #2 Skrevet 13. juni 2019 Samme system her. Anonymkode: a220e...738
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #3 Skrevet 13. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her på skolen blir det praktisert at foreldrene til niende klasse skal rigge, servere og rydde for avgangselevene og foreldrene deres på avslutningsfest. At vi skal stille opp for egne barn er helt selvsagt, og vi får tjenesten gjengjeldt til neste år, men er dette en vanlig måte å gjøre det på? Det er en liten skole med små klasser, og dersom et barn har søsken i klassen under vil jo ikke disse foreldrene kunne stille opp. Sammen med alle de andre foreldrene med både gode og dårlige grunner for å ikke kunne stille opp, vil det kunne være en ganske stor jobb å fylle... Anonymkode: a5d9f...d4b Det er ikke så mye arbeid hvis det er en liten avgangsklasse, og det må da være en brøkdel av foreldrene som har barn med ett års mellomrom som går i akkurat 8 og 9 klasse. Anonymkode: 5a202...052
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #4 Skrevet 13. juni 2019 Er det ikke bare fint å stille opp for hverandre? Anonymkode: 0f62b...061
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #5 Skrevet 13. juni 2019 Samme system her. lite jobb egentlig. Anonymkode: b917e...333
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #6 Skrevet 13. juni 2019 Samme her på en av Norges største skoler. Synes det er helt supert, da får en styret når en selv ikke har barn som skal være med og kan slappe av når det er sin egen tur til å feires. Det er få som har barn på to trinn etter hverandre, så det er virkelig ikke et stort problem. Anonymkode: 89ece...71a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #7 Skrevet 13. juni 2019 Jo, selvsagt er det fint å stille opp for hverandre, men alle ser det ikke slik. Og jobben i seg selv er jo hverken tung eller vanskelig, men den legger beslag på enda en kveld. Og min erfaring er at det meste skal avsluttes med brask og bram før sommeren, og at mange derfor allerede er opptatt med en eller annen sommeravslutning. Anonymkode: a5d9f...d4b
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #8 Skrevet 13. juni 2019 Det er riktig at det er en brøkdel av elevene som har søsken i klassen under, men den brøken blir ikke så liten når totalantallet av elever er 15-20 stk. Anonymkode: a5d9f...d4b
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #9 Skrevet 13. juni 2019 13 minutes ago, Anonym bruker said: Jo, selvsagt er det fint å stille opp for hverandre, men alle ser det ikke slik. Og jobben i seg selv er jo hverken tung eller vanskelig, men den legger beslag på enda en kveld. Og min erfaring er at det meste skal avsluttes med brask og bram før sommeren, og at mange derfor allerede er opptatt med en eller annen sommeravslutning. Anonymkode: a5d9f...d4b Så du foreslår å kutte ut avgangsfeiring? Eller har du lyst å arrangere avgangsfest samme året ditt eget barn slutter? Selvfølgelig er det mange sommeravslutninger nå. Sånn er det å ha barn. Anonymkode: a838b...694
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #10 Skrevet 13. juni 2019 Hm, her er det avgangselevene selv som har ansvaret.... De dekker bord, pynter og gjør istand i skoletiden før avslutningen. Så har alle med seg noe til et felles koldtbord på kvelden. Etter mat har elevene et show også holder rektor en liten tale og deler ut vitnemål. Ryddingen tar vi foreldre etterpå. Her er det gjerne pluss/minus 40 elever på trinnet. Hadde ikke vært noe problem å ha ansvaret for det når man har elev i klassen under selv, men jeg har fire barn og hele neste uke er full. Mandag er det foreldremøte for 6.klasse som skal på leiskole når de starter til høsten så vi må få litt info om det, tirsdag er det foreldremøte for oss som har konfirmant i august og skoleavslutning for 4.klasse (så vi foreldre deler oss), onsdag er det skoleavslutning for 9.klasse og torsdag er det skoleavslutning for 6.klasse. Så jeg har jo ingen ledige dager for å ordne for en annen klasse... Anonymkode: 01127...0a1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #11 Skrevet 13. juni 2019 Jeg synes det er fint. Godt for ungdommene å ha en (regulert) fest uten foreldrene tilstede, men samtidig med tryggheten det er å ha andre ansvarlige voksne der. Anonymkode: a9c15...bc3
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #12 Skrevet 13. juni 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du foreslår å kutte ut avgangsfeiring? Eller har du lyst å arrangere avgangsfest samme året ditt eget barn slutter? Selvfølgelig er det mange sommeravslutninger nå. Sånn er det å ha barn. Anonymkode: a838b...694 Absolutt ikke, avslutning for avgangsklassen er vel egentlig den eneste sommeravslutningen jeg mener er helt på sin plass. Det jeg lurer på er om det finnes alternative måter å arrangere den på? Som er mindre sårbare? Det kan være vanskelig nok å få foreldre til å stille opp på dugnad for egne barn, og enda vanskeligere når det ikke er det. Anonymkode: a5d9f...d4b
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #13 Skrevet 13. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er fint. Godt for ungdommene å ha en (regulert) fest uten foreldrene tilstede, men samtidig med tryggheten det er å ha andre ansvarlige voksne der. Anonymkode: a9c15...bc3 Foreldrene er også gjester på festen. Anonymkode: a5d9f...d4b
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #14 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her på skolen blir det praktisert at foreldrene til niende klasse skal rigge, servere og rydde for avgangselevene og foreldrene deres på avslutningsfest. At vi skal stille opp for egne barn er helt selvsagt, og vi får tjenesten gjengjeldt til neste år, men er dette en vanlig måte å gjøre det på? Det er en liten skole med små klasser, og dersom et barn har søsken i klassen under vil jo ikke disse foreldrene kunne stille opp. Sammen med alle de andre foreldrene med både gode og dårlige grunner for å ikke kunne stille opp, vil det kunne være en ganske stor jobb å fylle... Anonymkode: a5d9f...d4b Jeg er tydeligvis litt treig, for jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem hvis man har søsken i klassen under, hvorfor kan ikke de foreldrene stille opp? Anonymkode: e6558...869
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #15 Skrevet 13. juni 2019 Her er de foreldrene som har barn i begge klassene fritatt fra serveringen slik at de kan være med på sermonien, men baking, rigging og rydding er de med på. Vi var i den situasjonen i fjor. Det var jo helt greit. Anonymkode: 48510...d4d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #16 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene er også gjester på festen. Anonymkode: a5d9f...d4b Beklager, jeg leste litt fort. Tenkte det var som et skoleball (her hos oss har foreldrene til ungdom i niendetrinn ansvaret for vakt og servering for avgangselevenes ball). Hvordan ville du løst det da? Er det et alternativ å leie inn personale, eller skal gjestene stå for det praktiske selv? Jeg synes fremdeles det er en god tanke at foreldre fra andre trinn, for eksempel niende, stiller opp (med fritak for de som har barn i avgangsklasser). Anonymkode: a9c15...bc3
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #17 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er riktig at det er en brøkdel av elevene som har søsken i klassen under, men den brøken blir ikke så liten når totalantallet av elever er 15-20 stk. Anonymkode: a5d9f...d4b Men hvor mange trengs for å arrangere en slik fest for 15-20 stykker? her er det fest for 180 elever med foreldre. Noen foreldre stiller på oppdekking, noen kakebaking og noen serverer (blir bestilt pizza). Vi har vært8 stykker på kvelden som har ansvar for å sette fram pizza, drikke og kaker. Opprydningen hjelper selvsagt alle til med før de går hjem. for å lage fest til 15-20 stykker med foreldre trengs kanskje 4-5 stykker? De som ikke stiller selve kvelden kan jo bake kaker og dekke i forkant. hvordan tenker du en slik kveld skal arrangeres? Anonymkode: b917e...333
Mostly Harmless Skrevet 13. juni 2019 #18 Skrevet 13. juni 2019 (endret) 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er riktig at det er en brøkdel av elevene som har søsken i klassen under, men den brøken blir ikke så liten når totalantallet av elever er 15-20 stk. Anonymkode: a5d9f...d4b Jeg tenker at dem med barn i både niende og tiende, kan be seg fritatt fra å servere så de får med seg mest mulig, men det er da ingen grunn til at de skal reservere seg mot å rigge eller rydde? Egentlig er det jo bare en fordel at noen foreldre også har barn i klassen som har ansvaret for arrangementet, for de har satt av kvelden uansett og kommer til å stille. Endret 13. juni 2019 av Mostly Harmless
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #19 Skrevet 13. juni 2019 Her er det også sånn. Men i 6. Klasse, ikke 9. Anonymkode: d9d1b...65d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #20 Skrevet 13. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er tydeligvis litt treig, for jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem hvis man har søsken i klassen under, hvorfor kan ikke de foreldrene stille opp? Anonymkode: e6558...869 Fordi de foreldrene allerede er gjester på festen. 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hvor mange trengs for å arrangere en slik fest for 15-20 stykker? her er det fest for 180 elever med foreldre. Noen foreldre stiller på oppdekking, noen kakebaking og noen serverer (blir bestilt pizza). Vi har vært8 stykker på kvelden som har ansvar for å sette fram pizza, drikke og kaker. Opprydningen hjelper selvsagt alle til med før de går hjem. for å lage fest til 15-20 stykker med foreldre trengs kanskje 4-5 stykker? De som ikke stiller selve kvelden kan jo bake kaker og dekke i forkant. hvordan tenker du en slik kveld skal arrangeres? Anonymkode: b917e...333 Selv om elevtallet er få, så har alle med seg minst en forelder, de fleste to. Problemet er ikke at jeg ikke vil stille, men at veldig mange ikke vil! Og da blir det få igjen til å gjøre jobben. Jeg har ikke noe alternativ måte å gjøre det på, jeg var bare ute etter innspill på det, for kanskje å kunne komme med noen alternativ. I år er det, inkl meg, bare fire som har sagt seg villig til å delta den kvelden. Anonymkode: a5d9f...d4b
Førstemann Skrevet 13. juni 2019 #21 Skrevet 13. juni 2019 Vi har samme ordning, men til skoleballet i 10 og ikke til avslutningen. Synes det er helt supert, men hos oss er det 210 elever på trinnet så da er det alltids mange som stiller.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #22 Skrevet 13. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi de foreldrene allerede er gjester på festen. Selv om elevtallet er få, så har alle med seg minst en forelder, de fleste to. Problemet er ikke at jeg ikke vil stille, men at veldig mange ikke vil! Og da blir det få igjen til å gjøre jobben. Jeg har ikke noe alternativ måte å gjøre det på, jeg var bare ute etter innspill på det, for kanskje å kunne komme med noen alternativ. I år er det, inkl meg, bare fire som har sagt seg villig til å delta den kvelden. Anonymkode: a5d9f...d4b Foreslå at det settes opp lister over hvem som bidrar i 9.klasse. De som ikke bidrar i 9. får ikke delta på avsluttningen i 10. Anonymkode: 48510...d4d
Superdolly Skrevet 13. juni 2019 #23 Skrevet 13. juni 2019 De kjører samme system her også, med den forskjellen at her stiller folk opp. 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreslå at det settes opp lister over hvem som bidrar i 9.klasse. De som ikke bidrar i 9. får ikke delta på avsluttningen i 10. Anonymkode: 48510...d4d Her er det ikke en slags klassefest eller ball, det er vitnemålsutdeling og høytidelig avslutning, så å nekte noen å komme ville ikke funket. Men her kjører de hardt på at den som ikke kan (eller vil) stille opp selv må skaffe noen til å gjøre jobben i sitt sted.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #24 Skrevet 13. juni 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er riktig at det er en brøkdel av elevene som har søsken i klassen under, men den brøken blir ikke så liten når totalantallet av elever er 15-20 stk. Anonymkode: a5d9f...d4b Ikke matte som var ditt beste fag? Anonymkode: 4925b...7e4
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #25 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, Superdolly skrev: De kjører samme system her også, med den forskjellen at her stiller folk opp. Her er det ikke en slags klassefest eller ball, det er vitnemålsutdeling og høytidelig avslutning, så å nekte noen å komme ville ikke funket. Men her kjører de hardt på at den som ikke kan (eller vil) stille opp selv må skaffe noen til å gjøre jobben i sitt sted. Elevene må selvfølgelig få komme inn, men ikke foreldrene. Anonymkode: 48510...d4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå