Gå til innhold

Hva synes du om menn som importerer damer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra f.eks. Thailand, Afrika, Filippinene... 

Jeg har 2 i familien som har dame fra hhv Thailand og Filippinene. 

Av det jeg ser, blir jeg skeptisk. 

Anonymkode: 13bd9...3e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er kjærlighet er det helt greit. Er det utnytting er det noe annet. Begge deler finnes like mye, så det er umulig å komme med bare ett svar.

Anonymkode: 8304f...373

Skrevet

Det er trist at disse damene ikke har bedre valg i livet. Når det likevel står så dårlig til hvor de kommer fra, at de heller vil la seg kjøpe enn å leve der de er, er det vel en vinn-vinn situasjon?

Anonymkode: 2d8c1...34b

Skrevet

Så lenge de betaler merverdiavgift?

Du kan ikke stikke et spørsmål med et så negativt ladet ord.

Anonymkode: e5a47...cdd

Skrevet

Tragisk, patetisk og pinlig. Jeg dømmer disse mannfolka nord og ned! 

Anonymkode: 6d104...79d

Skrevet

Quisling importerte Maria. Det er alt jeg har å si om den saken.

Anonymkode: 0f783...e75

Skrevet

Jeg tror mange blir overrasket. Broren min møtte ei fra Thailand i Norge. Hun hadde vært gift og flyttet hit tidligere. De flyttet sammen og fikk barn. Det er mye krøll, og broren min dier det er tilfellet i de fleste blandede norsk-thai-familiene. 

De kommer oftere på grunn av økonomi enn ekte kjærlighet. De har ofte et avslappet forhold til husarbeid og økonomi. Barneoppdragelse og -interesse er begrenset. Det er ofte problematisk å ha rutiner som barn trenger. De er ikke særlig flinke til å integrere seg eller snakke godt norsk. Felles for alle de min bror har kontakt med, er at damene utelukkende henger med andre thaidamer - uten å lære barna dine thai. 

Hadde min bror skjønt hva han gikk inn i, hadde han ikke gjort det. 

Anonymkode: bb1cd...aa2

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror mange blir overrasket. Broren min møtte ei fra Thailand i Norge. Hun hadde vært gift og flyttet hit tidligere. De flyttet sammen og fikk barn. Det er mye krøll, og broren min dier det er tilfellet i de fleste blandede norsk-thai-familiene. 

De kommer oftere på grunn av økonomi enn ekte kjærlighet. De har ofte et avslappet forhold til husarbeid og økonomi. Barneoppdragelse og -interesse er begrenset. Det er ofte problematisk å ha rutiner som barn trenger. De er ikke særlig flinke til å integrere seg eller snakke godt norsk. Felles for alle de min bror har kontakt med, er at damene utelukkende henger med andre thaidamer - uten å lære barna dine thai. 

Omtrent samme jeg ser her...

hi

Anonymkode: 13bd9...3e6

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Normalt blir man kjent med personen man gifter seg med, før man gifter seg. 

Skrevet

Jeg har et søskenbarn som hentet seg ei dame fra Russland. Han har aldri hatt norsk kjæreste, og jeg vil kalle han veldig spesiell og sær, og utseendet har han ikke vært heldig med dessverre. Bor ganske isolert i ei lita bygd. Hun er veldig søt og snill, de er gift og har flere barn. Men jeg lurer ofte på om hun er lykkelig sammen med han, for det skjønner jeg ikke at noen kan være😕

Anonymkode: 3c46f...219

Skrevet

Jeg tror disse utenlandske damene ser på dette som en sjanse til å få et bedre liv. Samtidig er det nok forventet av familiene deres, at de "ofrer seg". De sender penger hjem, og er med på å forsørge familien i hjemlandet. 

Det er heller ikke bare ufyselige gamle menn som skaffer seg slike damer. De jeg kjenner er oppegående menn, men som kanskje er litt sære og ikke helt heldig utseendemessig. Er enig i ei som skrev over her, at de ikke er så nøye på husarbeid. Og de tror alle nordmenn er rike, derfor flåser de nok en del med penger. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som lærer i norsk som andrespråk, og har undervist mellom 50 og 80 kvinner i denne kategorien. Felles for så godt som alle er det at de jobber knallhardt, både med å lære seg norsk og utenfor hjemmet. At de ikke har interesse for barna er rent vås, jeg vet om mange som har holdt ut i forhold der de har blitt grovt utnyttet for å få hente barna sine til Norge. Men selvsagt holder de som deler språk og kultur sammen, det gjelder for alle. Det betyr ikke at de ikke ønsker å bli kjent med andre, men de synes ofte det er veldig vanskelig å komme i kontakt med noen. Har dessverre sittet sammen med alt for mange som har betrodd meg at mannen slår, drikker, tvinger dem til sex, tvinger dem til å jobbe 12 timer i døgnet og tar pengene deres. Veldig mange menn har dessuten null interesse av å bidra til at kona skal lære seg norsk, og gidder ikke å prøve å snakke norsk med dem hjemme. 

Jeg har ingen ting i mot at mennesker finner hverandre på tvers av landegrenser, men mye av det jeg ser av såkalt "import" er ren utnytting. Nydelige jenter på 25 sitter der sammen med sine mildt sagt lite tiltrekkende menn på både 50, 50 og 70. 

Anonymkode: 145b1...479

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det skulle man tro, men hvor godt tror du egentlig man blir kjent med noen som man møter i utlandet. Selv den min bror møtte her i Norge hadde en helt annen maske på til de hadde flyttet sammen og ventet barn. Til å begynne med smisker de, skjemmer bort og pleier egoet til mennene. Sannheten kommer oftest fram ETTER at man har flyttet sammen/giftet seg/fått barn. 

Jeg har på ingen måte i mot forhold på tvers av etnisitet, men jeg tror som sagt at det er mange overraskende utfordringer. Når det kommer til thaidamer, tror mange menn at de skal få en føyelig kone som tar seg av mann og hjem slik vi gjorde i gamledager. Slik blir det ofte ikke. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som lærer i norsk som andrespråk, og har undervist mellom 50 og 80 kvinner i denne kategorien. Felles for så godt som alle er det at de jobber knallhardt, både med å lære seg norsk og utenfor hjemmet. At de ikke har interesse for barna er rent vås, jeg vet om mange som har holdt ut i forhold der de har blitt grovt utnyttet for å få hente barna sine til Norge. Men selvsagt holder de som deler språk og kultur sammen, det gjelder for alle. Det betyr ikke at de ikke ønsker å bli kjent med andre, men de synes ofte det er veldig vanskelig å komme i kontakt med noen. Har dessverre sittet sammen med alt for mange som har betrodd meg at mannen slår, drikker, tvinger dem til sex, tvinger dem til å jobbe 12 timer i døgnet og tar pengene deres. Veldig mange menn har dessuten null interesse av å bidra til at kona skal lære seg norsk, og gidder ikke å prøve å snakke norsk med dem hjemme. 

Jeg har ingen ting i mot at mennesker finner hverandre på tvers av landegrenser, men mye av det jeg ser av såkalt "import" er ren utnytting. Nydelige jenter på 25 sitter der sammen med sine mildt sagt lite tiltrekkende menn på både 50, 50 og 70. 

De fleste thaidamer deltar ikke på særlig norskundervisning. 

Selvsagt er det ofte en grunn til at disse mennene importerer damer. Det som ofte skjer i disse familiene er at bv er innkoblet, både på grunn av far og mor. 

De er helt klart glade i barna sine og vil dem vel det beste. Det betyr ikke at de klarer å gi barna dine faste måltider, fast rutine på leggetid, følge opp beskjeder gitt av helsestasjonen, følge opp lekser eller leke med barna. De skjemmer ofte bort barna med leker, klær og godteri, men tar ikke del i oppdragelse. 

Min bror har kontakt med mange av disse familiene, og han selv sier at han ser at de fleste sliter med de samme problemene, 

Det fritar ikke mannen for hans ansvar, men når ingen av dem er i stand til å følge opp, blir det kaos. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er trist at disse damene ikke har bedre valg i livet. Når det likevel står så dårlig til hvor de kommer fra, at de heller vil la seg kjøpe enn å leve der de er, er det vel en vinn-vinn situasjon?

Anonymkode: 2d8c1...34b

Så lenge de blir behandlet bra i ekteskapet. At begge blir behandlet bra. 

Anonymkode: 27b85...66c

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste thaidamer deltar ikke på særlig norskundervisning. 

Selvsagt er det ofte en grunn til at disse mennene importerer damer. Det som ofte skjer i disse familiene er at bv er innkoblet, både på grunn av far og mor. 

De er helt klart glade i barna sine og vil dem vel det beste. Det betyr ikke at de klarer å gi barna dine faste måltider, fast rutine på leggetid, følge opp beskjeder gitt av helsestasjonen, følge opp lekser eller leke med barna. De skjemmer ofte bort barna med leker, klær og godteri, men tar ikke del i oppdragelse. 

Min bror har kontakt med mange av disse familiene, og han selv sier at han ser at de fleste sliter med de samme problemene, 

Det fritar ikke mannen for hans ansvar, men når ingen av dem er i stand til å følge opp, blir det kaos. 

Med hvilken kompetanse på området påstår du at "de fleste thaidamer deltar ikke særlig på norskundervisning"? 

Jeg underviser innvandrere og flyktninger i norsk, og jeg må si at thailandske, vietnamesiske og filippinske kvinner er blant dem som skiller seg ut fordi de jobber så hardt. De har vanligvis store vanskeligheter både med uttale og selve oppbygningen av språket, men de gjør en kjempeinnsats for å få det til! Dessverre er det mange som slutter etter de 600 pålagte timene med norsk og samfunnsfag, fordi mannen krever at de skal jobbe. Har hatt samtaler med mange fortvilte damer som forstår at de vil få problemer med å bo i et land der de behersker språket så dårlig, men mannen truer med å skille seg fra dem dersom de ikke tjener penger. Jeg har undervist en del på kveldskurs, for elever som ikke har mulighet til å gå på skole på dagtid på grunn av jobb. Et stort antall av dem som møter opp til undervisning etter full arbeidsdag er nettopp "importkoner". Jeg har også undervist flere som har bodd i Norge så lenge at de har mistet retten til gratis utdanning, og som velger å betale for mer norskopplæring når de har blitt skilt og har mulighet til å bestemme over egne prioriteringer. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare å lese her inne det, så skjønner man at mange ikke er det

Anonymkode: 782a1...7b6

Skrevet

Med hvilken kompetanse på området påstår du at "de fleste thaidamer deltar ikke særlig på norskundervisning"? 

Jeg underviser innvandrere og flyktninger i norsk, og jeg må si at thailandske, vietnamesiske og filippinske kvinner er blant dem som skiller seg ut fordi de jobber så hardt. De har vanligvis store vanskeligheter både med uttale og selve oppbygningen av språket, men de gjør en kjempeinnsats for å få det til! Dessverre er det mange som slutter etter de 600 pålagte timene med norsk og samfunnsfag, fordi mannen krever at de skal jobbe. Har hatt samtaler med mange fortvilte damer som forstår at de vil få problemer med å bo i et land der de behersker språket så dårlig, men mannen truer med å skille seg fra dem dersom de ikke tjener penger. Jeg har undervist en del på kveldskurs, for elever som ikke har mulighet til å gå på skole på dagtid på grunn av jobb. Et stort antall av dem som møter opp til undervisning etter full arbeidsdag er nettopp "importkoner". Jeg har også undervist flere som har bodd i Norge så lenge at de har mistet retten til gratis utdanning, og som velger å betale for mer norskopplæring når de har blitt skilt og har mulighet til å bestemme over egne prioriteringer. 

Vi bor på i et folkerikt område med mange thailandske damer. De fleste har kun tatt minimumsantallet med norskopplæring. Hvis de ønsker utover dette, må de betale for det selv. Du har rett i at mange ikke fortsetter på grunn av jobb. Mennene har forsørgerplikt når de kommer, og med tanke på at de må betale for norskkurset (vet om flere som har fått nektet mer) sender penger hjem og får barn, blir de ofte avhengig av mer enn en inntekt. Disse mennene har jo ofte ikke høy inntekt. 

Mitt største ankepunkt er allikevel barneoppdragelsen og oppfølging. 

Dette var også et problem hos min bror. Helsesøster, barnevern og politi har bekreftet at det lugger en del i barneoppdragelse i forhold til å følge opp det som er forventet her til lands. Min brors familie er absolutt ikke unike. Det går kanskje ikke då langt som til politi, men helsesøster og bv ser krøll titt og ofte pgs. store kulturelle forskjeller. 

Skrevet

På skolen her er det vel rundt 10 blandingsfamilier med norsk-thai. Ingen av barna snakker thai og alle damene foretrekker å være med andre thaidamer. De pratet thai og barna skjønner ingenting.

Anonymkode: ce1e5...426

Skrevet

Helt greit. 

Anonymkode: 74805...f98

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På skolen her er det vel rundt 10 blandingsfamilier med norsk-thai. Ingen av barna snakker thai og alle damene foretrekker å være med andre thaidamer. De pratet thai og barna skjønner ingenting.

Anonymkode: ce1e5...426

Er det ikke litt spesielt å ikke ville lære barna sitt eget språk? Jeg jobber i barnehage, og vi har stadig barn med foreldre fra andre nasjonaliteter (ikke thai), hvor alle ungene lærer begge språk

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke litt spesielt å ikke ville lære barna sitt eget språk? Jeg jobber i barnehage, og vi har stadig barn med foreldre fra andre nasjonaliteter (ikke thai), hvor alle ungene lærer begge språk

Det er mange i USA som har norske aner, men det er ikke mange i USA som fått lære seg norsk av sine foreldre (selv om foreldrene kunne norsk).

Anonymkode: 0f783...e75

Skrevet

Vi bor på i et folkerikt område med mange thailandske damer. De fleste har kun tatt minimumsantallet med norskopplæring. Hvis de ønsker utover dette, må de betale for det selv. Du har rett i at mange ikke fortsetter på grunn av jobb. Mennene har forsørgerplikt når de kommer, og med tanke på at de må betale for norskkurset (vet om flere som har fått nektet mer) sender penger hjem og får barn, blir de ofte avhengig av mer enn en inntekt. Disse mennene har jo ofte ikke høy inntekt. 

Mitt største ankepunkt er allikevel barneoppdragelsen og oppfølging. 

Dette var også et problem hos min bror. Helsesøster, barnevern og politi har bekreftet at det lugger en del i barneoppdragelse i forhold til å følge opp det som er forventet her til lands. Min brors familie er absolutt ikke unike. Det går kanskje ikke då langt som til politi, men helsesøster og bv ser krøll titt og ofte pgs. store kulturelle forskjeller. 

Det du skriver om norskopplæring stemmer ikke pr. i dag (men lovverket har blitt endret flere ganger, så det kan ha vært tilfellet tidligere). De som har såkalt rett og plikt må i dag gjennomføre 550 timer norskopplæring og 50 timer samfunnskunnskap på et språk de behersker i løpet av tre år etter ankomst/bosetting. Dette er et krav, med mindre man kan bevise gjennom en test at man behersker norsk eller samisk på et visst nivå. Man må dessuten bestå den muntlige delen av Norskprøven på nivå A1 for å kunne søke permanent oppholdstillatelse, og A2 for å kunne søke statsborgerskap. Derimot har man rett (ikke plikt) til gratis norskopplæring i fem år etter ankomst/bosetting, frem til bestått nivå B1. Dette innebærer rundt 3000 timer norskopplæring. 

Det triste er at mange kvinner opplever at mennene krever at de slutter på norskkurs etter de obligatoriske timene. De mister dermed retten til videre gratis norskopplæring. Når de omsider får muligheten til å bestemme selv, har de fem årene gått, og de må betale dersom de ønsker å komme ut av den isolasjonen som dårlig språkbeherskelse er. 

Det høres ut som om situasjonen hjemme hos din bror er veldig dårlig, og som om kona hans ikke har god nok omsorgsevne. Det betyr selvsagt ikke at alle kvinner fra Øst-Asia er sånn. Jeg har stikk motsatt erfaring av den du har, og vil si at disse kvinnene stort sett følger opp barna veldig godt. (Å si at de ikke gidder å lære barna thai er en merkelig uttalelse - barn lærer språk bare ved å høre det, og de fleste oppegående mennesker snakker til barna sine på morsmålet sitt.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...