Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #1 Skrevet 13. juni 2019 På skolen her har de iPad og tilbehør til den. Min datter klarte å ødelegge laderen, så vi må kjøpe ny. Det er absolutt ikke noe problem for meg eller noe jeg skal krangle på altså, men trodde slik var forsikret ved uhell? Mtp. at det er små barn som har utstyret? For meg er det ikke noe problem med de 250-300,- en ny lader koster, men noen kunne fått problemer med det? Anonymkode: 50e52...b43
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #2 Skrevet 13. juni 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: På skolen her har de iPad og tilbehør til den. Min datter klarte å ødelegge laderen, så vi må kjøpe ny. Det er absolutt ikke noe problem for meg eller noe jeg skal krangle på altså, men trodde slik var forsikret ved uhell? Mtp. at det er små barn som har utstyret? For meg er det ikke noe problem med de 250-300,- en ny lader koster, men noen kunne fått problemer med det? Anonymkode: 50e52...b43 Jeg vet ikke, men det er sån for bøker også. Ødelegger eller mister barnet skolebøkene må vi kjøpe nye. Anonymkode: 830b7...333
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #3 Skrevet 13. juni 2019 Forsikret mot uhell ja, men ikke mot ren skjødesløshet og hærverk. så da spørs det hvordan laderen faktisk ble ødelagt og hvor gammelt barnet er. Man forventer mer av en på 15 enn en på 7 f.Eks. I klassen til min sønn sto to elever å kranglet om IPaden. De dro i hver sin ende og det endte med at den gikk i gulvet. Da måtte de betale erstatning. Anonymkode: fa46a...bfc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #4 Skrevet 13. juni 2019 Hun er 7 år (går i 2. Klasse). Laderen stod i veggen også snublet hun i den av alle ting (forstå det den som vil om hvorfor hun skal gå inntil veggen). Den ble såpass bøyd i delen som går i stikkontakten slik at den ble ødelagt. Den virker, men jeg føler ikke den er trygg å bruke mtp. brann Anonymkode: 50e52...b43
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #5 Skrevet 13. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun er 7 år (går i 2. Klasse). Laderen stod i veggen også snublet hun i den av alle ting (forstå det den som vil om hvorfor hun skal gå inntil veggen). Den ble såpass bøyd i delen som går i stikkontakten slik at den ble ødelagt. Den virker, men jeg føler ikke den er trygg å bruke mtp. brann Anonymkode: 50e52...b43 Da er det vel heller din egen innboforsikring du skal gå på. Anonymkode: 49f6a...e80
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #6 Skrevet 13. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da er det vel heller din egen innboforsikring du skal gå på. Anonymkode: 49f6a...e80 Egenandelen er høyere der enn det koster for ny lader 😅 Som sagt er det ikke noe problem for meg, jeg merker det absolutt ikke på min økonomi Tenker mer på de som kanskje ikke har 300,- å avse ut av det blå Anonymkode: 50e52...b43
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #7 Skrevet 13. juni 2019 Hvis det var et rent uhell synes jeg du skal ta det opp med skolen. Det høres ikke ut som noe elevene bør erstatte. Anonymkode: 9065e...a93
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #8 Skrevet 13. juni 2019 Nå har du sagt tre ganger at du har så god inntekt at det ikke merkes, hva er det du vil vise med dette innlegget egentlig? Anonymkode: 3fdbb...1c4
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #9 Skrevet 13. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå har du sagt tre ganger at du har så god inntekt at det ikke merkes, hva er det du vil vise med dette innlegget egentlig? Anonymkode: 3fdbb...1c4 Det er ikke bare hi som opplever dette. Det er prinsippet rundt situasjonen hun er i, som diskuteres, ikke nødvendigvis bare hennes situasjon. Forsikringen til skolen dekker ikke ting som blir ødelagt med vilje/sjødesløshet. Elevene må selv lære seg å ta vare på ting. Men i ditt tilfelle synes jeg skolen kunne tatt det. Kanskje de mener datteren din burde sett seg for? Anonymkode: 7c7c3...819
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #10 Skrevet 13. juni 2019 Vi hadde ikke hatt mulighet til å dekke sånt med vår økonomi. Det står i skolens regler at vi skal erstatte bøker og sånt hvis barnet vårt ødelegger det, men det hadde ikke blitt aktuelt. Vi har et barn som er veldig uforsiktig/klønete (han har autisme og adhd), og hjemme passer vi på hele tiden, og vi gjør alt vi kan for å lære ham å være forsiktig med ting. Men vi kan ikke fjernstyre ham eller være med ham på skolen, så det som skjer der kan vi ikke ta ansvaret for. Skolen skal jo være gratis, og det er ikke vi som har valgt å ta sjansen på å la ham bruke dyre ting der, og ikke kan vi velge det bort heller. (Har også gitt beskjed til foreldrene til vennene hans at de ikke må la ham låne dyre ting, da han kan ødelegge dem og vi ikke har råd til å erstatte.) Hadde han ødelagt noe fra skolen hjemme så hadde vi derimot erstattet. Vi vet hvordan han er, og hjemme er det vårt ansvar å passe på. Anonymkode: b1a52...09c
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #11 Skrevet 13. juni 2019 Her får alle mine tre barn iPad til høsten. I vår kommune må foreldrene skrive under på at de er erstatningspliktige ved ødeleggelse/tap på 5000,- pr. iPad, Det synes jeg er helt feil hvis det ikke er rent hærverk. Anonymkode: b98b9...55b
Kamomille Skrevet 13. juni 2019 #12 Skrevet 13. juni 2019 Det prinsipielle vedrørende gratisskoleprinsippet er viktig å diskutere, uavhengig av den enkeltes økonomi. Når skolen pålegger den enkelte elev å ta imot dyrt skolemateriell, mener jeg samtidig det blir prinsipielt feilt å kreve erstatning av foreldrene dersom noe blir ødelagt, spesielt dersom man kommer opp i en diskusjon om det er et hendig uhell eller ikke.. Verken foreldre eller den enkelte elev har noen mulighet til å takke nei, til f.eks nettbrett...
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #13 Skrevet 13. juni 2019 Her mener jeg det bør være en forskjell på om disse tingene blir ødelagt hjemme eller på skolen, hvor det skal mer til før man som foreldre blir erstatningspliktige dersom ting ødelegges på skolen (selvsagt med unntak av hvis ting blir ødelagt pga hærverk og lignende) Anonymkode: 825fb...97c
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #14 Skrevet 13. juni 2019 Jeg forstår godt at du ble overrasket. Det ble jeg også da vi plutselig måtte kjøpe nye hodetelefoner til skolens iPad fordi de var blitt ødelagte. På to skoleår har vi måttet kjøpe nye to ganger. Ja, gutten vår er litt uforsiktig og impulsiv... Han har også sølt vann i sekken slik at skoleboken ble våt, men da var det bare å få tørket den. Den kunne jo brukes, så trengte ikke erstatte noe der. iPad og utstyr til iPad ødelegges lettere enn vanlige skolebøker, så det er absolutt noe som fører til utgifter til foreldrene og strider i mot prinsippet om gratis skole. Anonymkode: 7e0dd...295
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #15 Skrevet 13. juni 2019 Hva skjer egentlig hvis vi nekter å betale? Anonymkode: 830b7...333
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #16 Skrevet 13. juni 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva skjer egentlig hvis vi nekter å betale? Anonymkode: 830b7...333 Da setter de vel i gang med innkreving via i inkasso og evt forliksråd om man ikke betaler tipper jeg. Anonymkode: 825fb...97c
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #17 Skrevet 13. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da setter de vel i gang med innkreving via i inkasso og evt forliksråd om man ikke betaler tipper jeg. Anonymkode: 825fb...97c Men er det lov, så lenge skole skal være gratis Anonymkode: fad68...8d2
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #18 Skrevet 13. juni 2019 Gutten min fikk reparert skjermen kostnadsfritt da den ble ødelagt. Og han fikk ny iPad uten å betale da det ble noe feil med den. Så har ikke inntrykk av at de er veldig strenge. Anonymkode: eeee6...6ad
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #19 Skrevet 13. juni 2019 Vi har fått beskjed om at lader må vi erstatte selv. Da de går i stykker fort og er "forbruksvare". Anonymkode: 686d3...518
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #20 Skrevet 13. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har fått beskjed om at lader må vi erstatte selv. Da de går i stykker fort og er "forbruksvare". Anonymkode: 686d3...518 Hvis de er regnet som forbruksvare kan ikke skolen kreve at dere erstatter dem. Vanlig slitasje er ikke deres problem. Anonymkode: 830b7...333
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå