Gå til innhold

Planlagt innleggelse på Riksen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har du vært planlagt innlagt på Riksen pga. utredning (nevrologi)? I så fall, hvor lenge før innleggelsen fikk du vite dato?

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de tar litt hensyn til hvor du bor når de sender ut innkallelse.

Jeg har vært lagt inn på Riksen selv, og datteren min har vært det flere ganger. Men vi bor 4 timer unna i bil så ting må planlegges litt, så vi har gjerne fått beskjed minst 4 uker før time, noen ganger 6-8 uker før.

Har vært på tre forskjellige avdelinger og det har vært det samme overalt, vi har fått beskjed i veldig god tid.

Anonymkode: 3b532...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror de tar litt hensyn til hvor du bor når de sender ut innkallelse.

Jeg har vært lagt inn på Riksen selv, og datteren min har vært det flere ganger. Men vi bor 4 timer unna i bil så ting må planlegges litt, så vi har gjerne fått beskjed minst 4 uker før time, noen ganger 6-8 uker før.

Har vært på tre forskjellige avdelinger og det har vært det samme overalt, vi har fått beskjed i veldig god tid.

Anonymkode: 3b532...7bf

Takk for svar! Jeg fikk beskjed for halvannen måned siden om at jeg skulle legges inn i juni-juli, men har ikke hørt noe og det er heller ikke skrevet noe på minjournal.no. Er så lei av å purre på alt 😕 Regner med at det ikke blir før til høsten siden jeg ikke har hørt noe om det.

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg fikk beskjed for halvannen måned siden om at jeg skulle legges inn i juni-juli, men har ikke hørt noe og det er heller ikke skrevet noe på minjournal.no. Er så lei av å purre på alt 😕 Regner med at det ikke blir før til høsten siden jeg ikke har hørt noe om det.

Anonymkode: d0367...17a

Det kan hende at planlagte innleggelser påvirkes av den pågående streiken. Det er mye administrativt personell som er tatt ut i streiken nå, og dette kan ev påvirke innkallingen til planlagte behandlinger. 

Anonymkode: 40a09...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan hende at planlagte innleggelser påvirkes av den pågående streiken. Det er mye administrativt personell som er tatt ut i streiken nå, og dette kan ev påvirke innkallingen til planlagte behandlinger. 

Anonymkode: 40a09...aa2

Ja, det kan jo tenkes. Men akkurat i mitt tilfelle er det et problem at legen ikke gjør den jobben som skal gjøres, så tror dessverre det er det som er tilfelle nå også, for jeg må purre på absolutt alt.

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan jo tenkes. Men akkurat i mitt tilfelle er det et problem at legen ikke gjør den jobben som skal gjøres, så tror dessverre det er det som er tilfelle nå også, for jeg må purre på absolutt alt.

Anonymkode: d0367...17a

Da ville jeg definitivt ringt sykehuset og hørt hvordan det ligge an. Har du ikke fått bekreftelse fra sykehuset på at de har fått en henvisning på deg? 

Anonymkode: 40a09...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ville jeg definitivt ringt sykehuset og hørt hvordan det ligge an. Har du ikke fått bekreftelse fra sykehuset på at de har fått en henvisning på deg? 

Anonymkode: 40a09...aa2

Nei, jeg er liksom i en utredning hos dem, så dette er bestemt av spesialist der. Problemet er at denne spesialisten stadig "glemmer" at jeg er i utredning der.

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan jo tenkes. Men akkurat i mitt tilfelle er det et problem at legen ikke gjør den jobben som skal gjøres, så tror dessverre det er det som er tilfelle nå også, for jeg må purre på absolutt alt.

Anonymkode: d0367...17a

Er det legen som ikke har sendt, eller sekretær som ikke har fanget opp at notatet skal som henvisning til innleggelse (det skjer en del hos oss), eller administrasjonen som driter i at kapasiteten er for dårlig, og ikke følger opp interne frister (på tross av hva legen sier)? 

Anonymkode: 8dc6e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det legen som ikke har sendt, eller sekretær som ikke har fanget opp at notatet skal som henvisning til innleggelse (det skjer en del hos oss), eller administrasjonen som driter i at kapasiteten er for dårlig, og ikke følger opp interne frister (på tross av hva legen sier)? 

Anonymkode: 8dc6e...880

Jeg antar at det er legen som ikke har sendt, for det er der det bruker å stoppe opp, at legen rett og slett ikke følger opp.

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det legen som ikke har sendt, eller sekretær som ikke har fanget opp at notatet skal som henvisning til innleggelse (det skjer en del hos oss), eller administrasjonen som driter i at kapasiteten er for dårlig, og ikke følger opp interne frister (på tross av hva legen sier)? 

Anonymkode: 8dc6e...880

Hva mener du egentlig med «administrasjonen som driter i at kapasiteten er for dårlig og ikke følger opp interne frister»? Sånn av ren nysgjerrighet, ikke for å være i forsvar eller angrep. 

Anonymkode: 40a09...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du egentlig med «administrasjonen som driter i at kapasiteten er for dårlig og ikke følger opp interne frister»? Sånn av ren nysgjerrighet, ikke for å være i forsvar eller angrep. 

Anonymkode: 40a09...aa2

Sykehus blir målt på tid til første konsultasjon, og de tallene rapporteres og brukes i statistikk. Interne frister, dvs fristen legen har satt for neste kontroll/oppfølging/innleggelse, kommer ikke frem i slike kontroller. Derfor prioriteres nyhenviste fremfor kontroller. Det blir meldt avvik på avvik, og ledelsene vet veldig godt at dette foregår (siden det skjer nærmest på instruks). Så istedenfor å ta konsekvensen av at kapasiteten åpenbart er for dårlig er de lojale mot sine overordnede og mot økonomien istedenfor moral, etikk og lovverk, og går videre til høyere stillinger etterhvert. 

https://www.med.uio.no/helsam/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2016/manipulert-ventetid-ved-norske-sykehus.html

Og siden folk som HI med rette blir provoserte og fortvilede blir gjerne presset lagt på en (overarbeidet) lege, som har liten innflytelse på de strukturelle problemene bak. 

Anonymkode: 8dc6e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykehus blir målt på tid til første konsultasjon, og de tallene rapporteres og brukes i statistikk. Interne frister, dvs fristen legen har satt for neste kontroll/oppfølging/innleggelse, kommer ikke frem i slike kontroller. Derfor prioriteres nyhenviste fremfor kontroller. Det blir meldt avvik på avvik, og ledelsene vet veldig godt at dette foregår (siden det skjer nærmest på instruks). Så istedenfor å ta konsekvensen av at kapasiteten åpenbart er for dårlig er de lojale mot sine overordnede og mot økonomien istedenfor moral, etikk og lovverk, og går videre til høyere stillinger etterhvert. 

https://www.med.uio.no/helsam/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2016/manipulert-ventetid-ved-norske-sykehus.html

Og siden folk som HI med rette blir provoserte og fortvilede blir gjerne presset lagt på en (overarbeidet) lege, som har liten innflytelse på de strukturelle problemene bak. 

Anonymkode: 8dc6e...880

Det du skriver her har jeg forsøkt å ta tak i mange ganger, men ingen blir stilt til ansvar. I mitt tilfelle har de til nå brukt fem år på det de burde ha brukt maks like mange måneder på. Ingenting skjer uten at jeg må mase og purre og klage offisielt. Flere ganger er jeg blitt registrert som ikke lenger i utredning, selv om jeg i høyeste grad er i utredning. Ingen må ta ansvar for feilene. Nå er min maks aap-periode snart over og jeg står ovenfor å måtte på sosialkontoret siden man ikke har rett på uføretrygd så lenge man ikke er ferdig utredet. Og det til tross for at absolutt ingen, hverken Nav, fastlege eller spesialist stiller noe som helst spørsmål ved min manglende arbeidsevne.

Mitt liv kastes bort. Og jeg er ikke den eneste. Dette er et stort samfunnsproblem. Jeg har høy utdanning, er dyktig i arbeidet mitt, har erfaring innen et felt det er skrikende behov for det jeg kan og har erfaring med - men istedenfor tvinges jeg til å gå uten at noe blir gjort for å finne svar på hva som feiler meg slik at jeg kanskje kan komme ut i jobb igjen. I mellomtiden blir jeg sykere og sykere.

Leger og sykehus burde laget langt større bråk rundt hvor elendig systemet fungerer slik at flere ble oppmerksom på det, da ville også politikerne måtte ta tak i det. Men ingen vil ta tak i det, for det gjør seg dårlig å foreslå å bruke nok penger til helsevesenet - selv om de på sikt ville ha spart på det totalt sett om man ikke stirrer seg blind på hvert enkelt budsjett, men ser på helheten.

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du vært i kontakt med Pasientombudet eller Helsetilsynet? 

Anonymkode: 8dc6e...880

Ja, har fått hjelp av Pasientombudet to ganger til klage. Får da en ny time hos spesialist, og så skjer ingenting igjen.

Helsetilsynet har jeg ikke forsøkt, så burde kanskje sjekke det ut. Hva kan de gjøre? Har vært i kontakt med Helsedirektoratet, men heller ikke de gir tilbakemelding, så jeg ga dem opp.

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/helsetilsynet-anmelder-vestre-viken-1.6961237

Du kan jo kanskje diskutere problemstillingen med dem, ser det ikke er første gangen de har vært involvert i ventelisteproblematikk. Hvis det skjer med deg skjer det garantert med flere, og kanskje de kan ta en titt på organiseringen til hele avdelingen? 

Anonymkode: 8dc6e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/norge/helsetilsynet-anmelder-vestre-viken-1.6961237

Du kan jo kanskje diskutere problemstillingen med dem, ser det ikke er første gangen de har vært involvert i ventelisteproblematikk. Hvis det skjer med deg skjer det garantert med flere, og kanskje de kan ta en titt på organiseringen til hele avdelingen? 

Anonymkode: 8dc6e...880

Takk for link. Ja, jeg skal se om jeg tar en telefon til Helsetilsynet, for det er virkelig ikke akseptabelt slik de holder på.

Jeg tenker også som deg, at hvis det skjer med meg så skjer det garantert med mange andre også. Og det koster jo samfunnet enorme summer, selv om man ser bort fra hva det koster den enkelte pasient.

Jeg var i hvert fall på nettsiden til Helsetilsynet i dag, så skal se om jeg får ringt dem i morgen eller en av de første dagene.

Takk for svarene dine!

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 7.27, Anonym bruker skrev:

Har du vært i kontakt med Pasientombudet eller Helsetilsynet? 

Anonymkode: 8dc6e...880

Jeg snakket med Helsetilsynet i dag, de kan ikke hjelpe, de tar visst ikke slike saker. Må ev. klage til fylkesmannen, fikk jeg vite.

 

Anonymkode: d0367...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...