Gå til innhold

Livet er tøft økonomisk når man er alene


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler livet er en kamp. Alt handler om lån . husleie . regninger. Bekymringer når bilen ryker. Livet er hardt. 

Anonymkode: 6e09d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det vanskelige med å være alene. Man har ingen å dele ansvar og utgifter med.

Men det er fordele også! Du har mere frihet til å velge den retning du vil på livet ditt, du lager selv reglene i ditt hjem og du slipper irritasjonen når partneren ikke har ryddet etter seg/vasket kjøkkenet etter middag/lagt skittentøyet til vask osv (du kan sikkert fylle inn 100-vis av eksempler fra dette forum).

Og så kan du heve hodet og være stolt av deg selv! For du greier det! 

Anonymkode: 92709...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg! Er alene med to barn. Var så heldig at jeg kunne sitte igjen med huset. Det er fint for barna. Men å ha lån på nesten seks ganger inntekten gjør det trangt når budsjettet av en eller annen grunn ikke kan overholdes.

Anonymkode: 79eb5...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likt som deg. Ufør, alenemor til 3 unhdommer og huslån på nesten 3 mill.. ungene må ha nye klær støtt og stadig fordi de vokser som et uvær. Og de har ulike kroppsfasonger så arve hverandre er vanskelig 🙈 går som regel utover meg, at jeg utsetter å kjøpe meg nye klær eller utsetter tannlegetimer osv for å få ting til å gå rundt. Går å gleder meg til jeg blir 60 og er gjeldsfri 

Anonymkode: 6854d...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere to siste anonyme bor vel langt over evne, og det er jo et valg dere tar

Anonymkode: cc635...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men dere to siste anonyme bor vel langt over evne, og det er jo et valg dere tar

Anonymkode: cc635...54c

Nåja. Jeg har 5,2 ganger inntekten min i lån pluss studielån, men bor fortsatt billigere enn om jeg leide. Så da hjelper det lite. Og billigere hus blir det nok ikke, da blir det eldre oppussingsobjekter med mer vedlikeholdsutgifter og oppvarmingskostnader. Så det er ikke så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Optatium skrev:

Nåja. Jeg har 5,2 ganger inntekten min i lån pluss studielån, men bor fortsatt billigere enn om jeg leide. Så da hjelper det lite. Og billigere hus blir det nok ikke, da blir det eldre oppussingsobjekter med mer vedlikeholdsutgifter og oppvarmingskostnader. Så det er ikke så enkelt. 

Ser den, men du har 2,5 ganger inntekt. Den ene anonyme har 5 ganger inntekt, den andre har nesten 3 millioner i huslån.

Anonymkode: cc635...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser den, men du har 2,5 ganger inntekt. Den ene anonyme har 5 ganger inntekt, den andre har nesten 3 millioner i huslån.

Anonymkode: cc635...54c

Hun har 5,2 i huslån. Ikke 2,5. Jeg svarte over her at jeg har nesten seks ganger inntekt i lån, det er med studielån. Har som hun du siterer 5,2 ganger inntekt i huslån. Det er høyt. Men om banken sier ja så må man vurdere om leie/eie er det beste. 

Desto høyere inntekt du har, desto «romsligere» blir det også. Selv om det er høyt med femgangen. Det er ikke bare å flytte på seg midt i et kaotisk samlivsbrudd med tanke på barn, jobb og øvrig nettverk. Det er faktisk ikke så enkelt som det framstilles. Spesielt ikke om far også skal ha samvær med barna.

Anonymkode: 79eb5...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prioriterer dere feil. Har vært alenemor i 15 år og har aldri hatt problemer med økonomien.

Anonymkode: 2a611...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da prioriterer dere feil. Har vært alenemor i 15 år og har aldri hatt problemer med økonomien.

Anonymkode: 2a611...632

Hvordan bør du? Boutgifter i mnd?

Anonymkode: 6e09d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da prioriterer dere feil. Har vært alenemor i 15 år og har aldri hatt problemer med økonomien.

Anonymkode: 2a611...632

For et tåpelig utsagn. Hvordan du har hatt det som alenemor i 15 år er totalt irrelevant for andre. Ufør alenemor med tre ungdommer er sikkert en jævel til å prioritere.

Anonymkode: 59c21...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da prioriterer dere feil. Har vært alenemor i 15 år og har aldri hatt problemer med økonomien.

Anonymkode: 2a611...632

det har jeg også. vært alenemor i 20 år og 0 problemer med økonomien. 

så kom jeg meg også inn på boligmarkedet i boligkrakket, solgte leiligheten 10 år etter og hadde da cash til et råttent hus. da kunne jeg låne en hel del til å renovere. 

lavt studielån, lave bokostnader, stadig økende inntekt.  har hatt mulighet til å betale ned lån på huset, spare ek til barna og hatt det helt greit. 

tror ikke jeg kunne sagt det samme om jeg skulle ut og gjøre dette i dag! så at aleneforeldre sliter, skjønner jeg godt. 

Anonymkode: f2f9d...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tøft å være alene om alle utgifter. Det kommer selvfølgelig an på så mye, så skjønner ikke hvorfor folk er så kritiserende over her. Jeg har to ungdommer og ja, det er noe de trenger hele tida. Aktiviteter, skole, utstyr. Så det koster flesk. Jeg tjener vel ganske midt på treet, og får minimumsbidrag fra nav. Er bestemt på å klare meg bra. Har levd i et forhold hvor økonomien var en tragedie, så tenker at ALT bare kan bli bedre. Styrer i hvertfall alt selv, det er en fordel. 

Anonymkode: 81081...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da prioriterer dere feil. Har vært alenemor i 15 år og har aldri hatt problemer med økonomien.

Anonymkode: 2a611...632

Har du sett! Her sitter en dame på fasiten også har hun ikke delt den med alle de andre alenemødrene. Smålig.

På 15 år har boligprisene steget ca. 45 % mer enn lønnsøkning har vært i tilsvarende periode i Akershus (hvor jeg bor). Jeg hadde nok også sittet litt bedre i det om jeg hadde blitt alenemor for 15 år siden om jeg hadde hatt de samme forutsetningene jeg har i dag. Men for 15 år siden hadde jeg ikke en gang rukket å stå konfirmant. 

Anonymkode: 79eb5...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du sett! Her sitter en dame på fasiten også har hun ikke delt den med alle de andre alenemødrene. Smålig.

På 15 år har boligprisene steget ca. 45 % mer enn lønnsøkning har vært i tilsvarende periode i Akershus (hvor jeg bor). Jeg hadde nok også sittet litt bedre i det om jeg hadde blitt alenemor for 15 år siden om jeg hadde hatt de samme forutsetningene jeg har i dag. Men for 15 år siden hadde jeg ikke en gang rukket å stå konfirmant. 

Anonymkode: 79eb5...754

Ja, for 15 år siden kostet min bolig rett under 1 mill, jeg ga 2,2 mill for den for 7 år siden, nå koster den 3 mill. Og det er en 3 roms leilighet.

Og jeg ble syk, og går på laveste sats AAP, så har svimlende 200 000 i året. Jeg valgte jo ikke å bli syk. Skulle virkelig gjort hva som helst, for å være frisk å kunne jobbe. Så hadde jeg klart meg bedre og.

 

Anonymkode: f48bb...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig vanskelig å være alene om alle utgiftene !!!

(er ikke dette selv, men er siv øk og god på privat økonomi)

Det som gjør det ekstra vanskelig er at man må ta alle avgjørelsene selv,

samt utføre alle transaksjonene som regel uten mye hjelp.

Viktig å sette opp budsjetter for hver måned og følge dette opp jevnlig.

Da vil man raskt få vite hvordan man ligger an måned for måned.

Viktig også å prøve og legge seg opp en buffer skulle noe skje.

Kan gjerne være behjelpelig med råd skulle noen trenge dette

Endret av Espen10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎06‎.‎2019 den 22.39, Anonym bruker skrev:

Men da finner du noen å bo sammen med da vet du. Problem løst!

Anonymkode: a3559...f00

Ja, for det er bare å finne noen. Spesielt da man er for syk, til i det hele tatt orke tanken på å date noen. Og her kommer barna først, de skal slippe å ha en fremmed mann i hus. 

Anonymkode: f48bb...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 22.39, Anonym bruker skrev:

Men da finner du noen å bo sammen med da vet du. Problem løst!

Anonymkode: a3559...f00

Aha, er det det som er løsningen ja! Fillern, det skulle vi jo alle visst tidligere. Helst en rik partner da vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er alene og klarer meg helt fint :)

tror man har mye skyld i det selv hvis man sliter

Anonymkode: 2ace9...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for det er bare å finne noen. Spesielt da man er for syk, til i det hele tatt orke tanken på å date noen. Og her kommer barna først, de skal slippe å ha en fremmed mann i hus. 

Anonymkode: f48bb...232

Men da finner du en kvinne å bo sammen med. Du trenger ikke date for å flytte sammen med noen. Det er fullt mulig å legge ut annonse på finn.

Anonymkode: a3559...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da finner du en kvinne å bo sammen med. Du trenger ikke date for å flytte sammen med noen. Det er fullt mulig å legge ut annonse på finn.

Anonymkode: a3559...f00

Idiot!

Anonymkode: 81081...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

er alene og klarer meg helt fint :)

tror man har mye skyld i det selv hvis man sliter

Anonymkode: 2ace9...4c7

Idiot!

Anonymkode: 81081...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym bruker said:

Idiot!

Anonymkode: 81081...ded

redd for sannheten?

Anonymkode: 2ace9...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

redd for sannheten?

Anonymkode: 2ace9...4c7

Redd for store bokstaver?

Anonymkode: cc635...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...