Gå til innhold

Svigerinne som forventer barnepass, men som aldri selv har stilt opp.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et klassisk tilfelle. Men vi har altså to store barn nå. De er store tenåringer. Da de var små, hadde vi begrenset med barnepass (kun mine foreldre). Vi spurte min svigerinne og svoger også noen ganger, da hadde de ikke selv barn. Det var alltid vanskelig. Enten kunne de ikke, eller så svarte de ikke på sms ene. Vi måtte purre for å få svar. Siste gangen de hadde ungene våre, var vi en time for sene til å hente dem. Og da var den eldste så lei seg da hun kom ut i bilen, for tante hadde vært så sur siden vi ble for sene. Ungene mine hadde tilbudt seg å gå hjem, slik at de kunne få lagt seg, da hadde hun bare blitt enda surere. Vi hentet ungene kl 01, og beklaget forsinkelsen. De var tydelig sure både svigerinnen og svogeren min. Vi spurte dem aldri igjen om å ha ungene våre. De er nå 16 og 18 og har vært der toppen tre ganger. Så det er ikke mye. 

Så fikk dem egne barn. Vi har sagt at de bare må spørre dersom de trenger barnevakt, men det har de ikke gjort. Vi har hatt deres barn et par ganger tenker jeg. De er 3 og 6 år. Nylig da jeg pratet med svigerinnen min, så klaget hun på at det kun var hennes foreldre som hadde ungene! Jeg ble så paff at jeg fikk ikke svart noe. I ettertid tenkte jeg det hadde vært innafor å svare "det hadde vi også husker jeg....". 

Mine unger er ikke overvettes glad i sin tante. Hun har aldri vist noen interesse for dem, og spør dem aldri om noe, som hva de holder på med, eller hvordan det går. Hun bryr seg kun om seg og sitt. Det er tydelig at hun er skuffet over den manglende interessen fra mine barn overfor de små kusinene sine. Hun ser ikke selv hvordan hun er skyld i dette selv. 

Er dette noe dere ville tatt opp, dersom det kommer mer ala "ingen andre passer ungene våre", eller et hint om at ungene våre ikke bryr seg. Jeg tenker det hadde vært godt for egen del å si det som det er, men det er også en stor fare for at det blir galt. 

Hvordan ville dere taklet det? Vil beholde roen i familien, for det har vært en del styr med tidligere familiemedlemmer (ikke oss). Så jeg har bare snakket om noe annet når hun begynner å hinte om noe. Men det hadde kanskje vært like greit å si ifra? 

Anonymkode: d50b9...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde latt det gå inn det ene øret og ut det andre igjen.  

Anonymkode: ef00b...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde latt det gå inn det ene øret og ut det andre igjen.  

Anonymkode: ef00b...5a5

Ja, det er det jeg har gjort til nå. Men det virker oppriktig som om hun ikke er klar over hvordan hun selv har oppført seg. Jeg har problemer med å omgås henne når hun er humørsyk, og må ta meg veldig sammen for ikke å falle ned på hennes nivå. Er rett og slett lei av oppførselen hennes. 

Anonymkode: d50b9...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare gitt medfølelse, om at ja, det er litt slitsomt å ikke ha barnepass. Så får hun heller spørre om pass selv.

Når det er sagt, min svigerinne fikk barn 15 år vi fikk.  I tidlig 20-årene var vi ikke veldig interessert å passe barn. Og hadde ikke peiling på hvor slitsomt det var å ha småbarn.

Min bror og min andre svigerinne har aldri sett etter mine barn, selv om vi stadig har deres barn. Sånn er det bare..noen bidrar ikke på slikt

Anonymkode: 0eb97...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at man høster som man sår...

Har noen lignende i familien, jeg har bare trukket meg unna. Der var det jeg som stilte opp og stilte opp for dem, men aldri noe andre veien. Nå har vi flyttet, så nå slipper jeg dilemmaet, heldigvis.

Jeg vet ikke hva som er best å gjøre. Å bare la det suse og gå vil kanskje gjøre at man opprettholder et overfladisk forhold.Trekke seg unna gjør heller ikke noe for forholdet.

Om dere synes det er greit å passe hennes unger innimellom er det jo bare å minne henne på at hun ikke kan klage når hun ikke har tatt imot tilbud om å passe barna. Hvis dere egentlig vil slippe, da hadde jeg nok ikke sagt noe særlig ;)

Ang. at hun sier ting om dine barn, der synes jeg det er på sin plass å si noe om at nå er dine barn 16 og 18 år og at om hun ønsker et godt forhold til dem så må hun snart begynne å gjøre noe for å få det, for et godt forhold og interesse for henne og hennes barn kommer ikke av seg selv når hun selv har vist så lite interesse for disse barna i hele deres oppvekst. Men ville også sagt at det ikke er for sent. Kanskje dere skal forsøke å møtes litt oftere som familie?

 

Anonymkode: 855d2...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha tatt noe opp med henne, med mindre det virkelig ligger til rette for det/ passer seg slik. Dama vil antagelig ikke ta kritikken. For ellers ville hun ikke oppført seg slik. Hun er blind for hvordan hun selv er, så den store wake-up-callen uteblir nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle familier er jo forskjellige, men i vår familie hadde slikt blitt adressert ganske fort. Hos oss legges ikke noe i mellom, vi sier det som det er. Men vi «tåler» det. Er en vanvittig sammensveiset familie. Vi kan diskutere og krangle, men blir ferdige med tingene raskt. De fleste andre familier jeg kjenner sørpå, er ikke like rett fram. Mulig det har noe med at vi er blanding av kven, finnmarking, trønder og italiensk. Er noen «hissige» gener der 😂

Det er kun du her som vet hva din svigerinne og familie «tåler». Håper du finner en god løsning for deg og dine barn.

Anonymkode: 0fb0f...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle familier er jo forskjellige, men i vår familie hadde slikt blitt adressert ganske fort. Hos oss legges ikke noe i mellom, vi sier det som det er. Men vi «tåler» det. Er en vanvittig sammensveiset familie. Vi kan diskutere og krangle, men blir ferdige med tingene raskt. De fleste andre familier jeg kjenner sørpå, er ikke like rett fram. Mulig det har noe med at vi er blanding av kven, finnmarking, trønder og italiensk. Er noen «hissige» gener der 😂

Det er kun du her som vet hva din svigerinne og familie «tåler». Håper du finner en god løsning for deg og dine barn.

Anonymkode: 0fb0f...845

Hørtes ut som en heftig blanding :D Sikkert ikke kjedelig rundt dere ;)

Anonymkode: 855d2...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle familier er jo forskjellige, men i vår familie hadde slikt blitt adressert ganske fort. Hos oss legges ikke noe i mellom, vi sier det som det er. Men vi «tåler» det. Er en vanvittig sammensveiset familie. Vi kan diskutere og krangle, men blir ferdige med tingene raskt. De fleste andre familier jeg kjenner sørpå, er ikke like rett fram. Mulig det har noe med at vi er blanding av kven, finnmarking, trønder og italiensk. Er noen «hissige» gener der 😂

Det er kun du her som vet hva din svigerinne og familie «tåler». Håper du finner en god løsning for deg og dine barn.

Anonymkode: 0fb0f...845

Hva er kven?

Anonymkode: 3fbdb...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er kven?

Anonymkode: 3fbdb...624

I korte trekk, finsk folk som vandret inn i Finnmark. Ofte var det russisk innblandet også. Holder på å utforske de kvenske anene nå, og det ser ut som jeg kan ha en russisk tipp-tipp-tippoldemor, bare for å blande inn enda litt mer galskap 😂 

Anonymkode: 0fb0f...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hørtes ut som en heftig blanding :D Sikkert ikke kjedelig rundt dere ;)

Anonymkode: 855d2...4fa

Det er ganske artig når vi treffes til storlag, ja 😉🎆  

Med årene har vi blitt litt mer spredt utover hele Norge, men treffes én gang i året. Da går praten, for å si det sånn 😂

Anonymkode: 0fb0f...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...