Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #1 Skrevet 12. juni 2019 Har noen av dere tatt blodprøve for å sjekke om man allerede har dette stoffet i kroppen/er det mulig? Er i uke 12 nå men hadde vært veldig fint å vite om dette er noe man har fått i seg for lenge siden (før graviditet) og dermed ikke trenger å bekymre seg for. (Har ingen mistanker men en bekymring mindre tenker jeg) Anonymkode: c8418...4e5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #2 Skrevet 12. juni 2019 I mitt første svangerskap var det rutine på mitt legekontor. Tok prøven to el tre ganger den gang(10 år siden). Tror jeg tok den en gang i andre svangerskap også. Så det er ikke umulig å få tatt en sånn prøve. Om man er bekymret kan det være greit å tenke å på at når man ikke har fått i seg smitten til nå, så er sannsynligheten svært liten for at det skal skje i løpet av de månedene du går gravid. Er du utsatt for smitte, så tar du forholdsregler. for å redusere risikoen enda mer. Jeg hadde ikke vært smittet da, til tross for at jeg var mye på gård og hadde mye omgang med dyr i oppveksten. Anonymkode: 71d3c...5a2
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #3 Skrevet 12. juni 2019 Ts: Men kan man da få vite når man eventuelt har fått det i seg? Er jo veldig kjedelig å vite at man har fått det i seg men ikke når? Da kan det jo også være i svangerskapet og skape stor bekymring? Har hatt katt lenge og spist mye forskjellig både rått og ikke får jeg ble gravid igjen. Anonymkode: c8418...4e5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #4 Skrevet 12. juni 2019 Ja. Ba om det i graviditet nr 2 på første kontroll på grunn av at vi har katt. Hadde hatt det og var immun. Anonymkode: a902f...365
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #5 Skrevet 12. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja. Ba om det i graviditet nr 2 på første kontroll på grunn av at vi har katt. Hadde hatt det og var immun. Anonymkode: a902f...365 TS: Men fikk du da vite om du hadde hatt det før du ble gravid? Kunne jo ha fått det under graviditet også? Vil det i prinsippet si at du kunne spist spekemat? Eller der er vell faren for listeria også? Kan ikke teste mot det? Anonymkode: c8418...4e5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #6 Skrevet 12. juni 2019 Ba om det i første SV. Skap for å være sikker før jeg skulle passe en katt. Trodde selv jeg hadde hatt det, og blitt imun, etter å ha jobbet mye i slumområder (med mye løskatter/dyr og sykdom) noen år tidligere. Men viste seg at jeg ikke hadde hatt det, og tok derfor ekstra forhåndsregler mtp katten. Listeria er ikke det samme... Har du hatt det så er du ikke i tvil. Samtidig tror jeg ikke man utvikler immunitet mot den bakterien https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/listeriose/ Anonymkode: b9e87...cd5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #7 Skrevet 12. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ba om det i første SV. Skap for å være sikker før jeg skulle passe en katt. Trodde selv jeg hadde hatt det, og blitt imun, etter å ha jobbet mye i slumområder (med mye løskatter/dyr og sykdom) noen år tidligere. Men viste seg at jeg ikke hadde hatt det, og tok derfor ekstra forhåndsregler mtp katten. Listeria er ikke det samme... Har du hatt det så er du ikke i tvil. Samtidig tror jeg ikke man utvikler immunitet mot den bakterien https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/listeriose/ Anonymkode: b9e87...cd5 Forstår. Vi har katt hjemme hos mine foreldre men jeg rører ikke denne, og den er for gammel til kattesand. Men hadde vært greit å visst, men er bare nervøs for at dersom man får påvist at man har hatt det så får man ikke vite når man har fått det? Eller hvordan er dette? Anonymkode: c8418...4e5
sug lut Skrevet 12. juni 2019 #8 Skrevet 12. juni 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ts: Men kan man da få vite når man eventuelt har fått det i seg? Er jo veldig kjedelig å vite at man har fått det i seg men ikke når? Da kan det jo også være i svangerskapet og skape stor bekymring? Har hatt katt lenge og spist mye forskjellig både rått og ikke får jeg ble gravid igjen. Anonymkode: c8418...4e5 Det vil vises om du har ny smitte (aktiv) eller gammel (immun).
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #9 Skrevet 12. juni 2019 Akkurat nå, sug lut skrev: Det vil vises om du har ny smitte (aktiv) eller gammel (immun). Ok takk! Skjønner ikke hvorfor dette ikke er en obligatorisk prøve. Anonymkode: c8418...4e5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #10 Skrevet 12. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Forstår. Vi har katt hjemme hos mine foreldre men jeg rører ikke denne, og den er for gammel til kattesand. Men hadde vært greit å visst, men er bare nervøs for at dersom man får påvist at man har hatt det så får man ikke vite når man har fått det? Eller hvordan er dette? Anonymkode: c8418...4e5 Nei, kroppen din printer ikke ut datoen du fikk det i prøvesvaret liksom 🤷♀️ Men som det ble skrevet over, det vises jo om du er aktivt syk eller immunitet - Men ikke når du ble imun/smittet. Anonymkode: b9e87...cd5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #11 Skrevet 12. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ok takk! Skjønner ikke hvorfor dette ikke er en obligatorisk prøve. Anonymkode: c8418...4e5 Fordi det koster penger hvis alle skulle ha blitt testet i alt mulig fra et rent samfunnsøkonomisk perspektiv. Og smitten er ikke overveiende vanlig, bare skummel hvis du er gravid eller lavt immunforsvar. Dessuten taes testen hvis du spør fastlegen eller jm. Anonymkode: b9e87...cd5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #12 Skrevet 12. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fordi det koster penger hvis alle skulle ha blitt testet i alt mulig fra et rent samfunnsøkonomisk perspektiv. Og smitten er ikke overveiende vanlig, bare skummel hvis du er gravid eller lavt immunforsvar. Dessuten taes testen hvis du spør fastlegen eller jm. Anonymkode: b9e87...cd5 TS: Skjønner. Da vil jeg be om denne testen nå når jeg skal til første kontroll. Ønsker minst mulig bekymring, da jeg har så mye av det allerede. Men det vil jo skape enda mer bekymring visst jeg får vite at jeg er aktiv syk, men det er vell bedre å få vite det nå tenker jeg? Anonymkode: c8418...4e5
sug lut Skrevet 12. juni 2019 #13 Skrevet 12. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: TS: Skjønner. Da vil jeg be om denne testen nå når jeg skal til første kontroll. Ønsker minst mulig bekymring, da jeg har så mye av det allerede. Men det vil jo skape enda mer bekymring visst jeg får vite at jeg er aktiv syk, men det er vell bedre å få vite det nå tenker jeg? Anonymkode: c8418...4e5 Hvis du er nysmittet vil det igangsettes behandling, fikk jeg vite den gang det var aktuelt. I mitt tilfelle rakk vi ikke å begynne på behandlingen, så jeg vet ikke nøyaktig hva det var (antibiotika?), men det var i alle fall planen.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #14 Skrevet 12. juni 2019 Akkurat nå, sug lut skrev: Hvis du er nysmittet vil det igangsettes behandling, fikk jeg vite den gang det var aktuelt. I mitt tilfelle rakk vi ikke å begynne på behandlingen, så jeg vet ikke nøyaktig hva det var (antibiotika?), men det var i alle fall planen. TS: Men var du smittet under graviditeten? Og hadde du mistanke eller bare ønsket du å teste på generelt grunnlag som jeg? Anonymkode: c8418...4e5
sug lut Skrevet 12. juni 2019 #15 Skrevet 12. juni 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: TS: Men var du smittet under graviditeten? Og hadde du mistanke eller bare ønsket du å teste på generelt grunnlag som jeg? Anonymkode: c8418...4e5 Det var rutinemessig test for toxo på nittitallet. Og ja, jeg var smittet tidlig i graviditeten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå