Gå til innhold

Medisinsk abort


Hanna alda

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 19 år og jeg ble gravid. Er i uke 6 å har opplevd ekstrem kvalme. Det begynte for kanskje 1 uke siden at jeg ble så kvalm, men jeg går og er konstant kvalm og kaster opp flere ganger til dagen. Dette kan ikke være normalt? Føler meg helt hjelpesløs og svak i hele kroppen. 

Jeg har tenkt at jeg vil ta abort, er det noen som har erfaringer med medisinsk abort? Er det sant at du blir dopa/høy av pillene du tar? Har hørt dette og det skremmer meg veldig.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

1 minutt siden, Hanna alda skrev:

Jeg er en jente på 19 år og jeg ble gravid. Er i uke 6 å har opplevd ekstrem kvalme. Det begynte for kanskje 1 uke siden at jeg ble så kvalm, men jeg går og er konstant kvalm og kaster opp flere ganger til dagen. Dette kan ikke være normalt? Føler meg helt hjelpesløs og svak i hele kroppen. 

Jeg har tenkt at jeg vil ta abort, er det noen som har erfaringer med medisinsk abort? Er det sant at du blir dopa/høy av pillene du tar? Har hørt dette og det skremmer meg veldig.

Er det sånn at man er helt klar i hodet, er som normal bare med smerter?

Lenke til kommentar

Vil du ta abort fordi du har ekstrem kvalme? Eller er det andre grunner til at du vil ta abort?

Hvis det er i hovedsak pga kvalme, så må du tenke deg om et par ganger ekstra. Det er dessverre normalt for noen å være ekstremt kvalm de første ukene, men det går som oftest over rundt uke 12.

Du kan bestille time hos lege/jordmor og få sykemelding og kanskje få noen råd ang kvalmen. I noen tilfeller må man kanskje følges ekstra opp pga kvalme, særlig hvis du ikke klarer å få i deg nok væske eller næring/bare kaster det opp igjen.

Du er ung, og i en sårbar alder, og jeg forstår at du tenker at dette ikke kan være normalt, at du kanskje bare har hørt om dem som går igjennom svangerskap uten noen plager.

Abort er slik jeg ser det kun en siste løsning, hvis all prevensjon har sviktet og om det da er helt umulig for mor eller dere som familie å gjennomføre et svangerskap, et svangerskap er farlig for mor eller barn eller om man har blitt voldtatt. 

Anonymkode: 7d71b...a58

Lenke til kommentar

Jeg måtte igjennom en medisinsk abort da jeg hadde en missed abortion for noen år tilbake. Følte ikke noe særlig fra pillene, annet enn at jeg allerede var skuffet og lei meg for å ikke være gravid lenger.

Kvalme er normalt i svangerskap. Jeg er nå gravid med nr 3 og har vært kvalm fra uke 6 til nå i uke 11. Så håper jeg det roer seg snart.. :)

Jeg fikk første barn som 20åring og det gikk fint. Det går bra om du er innstilt på det, men om livet ditt ikke er der enda, så er det ditt valg å ta abort. Ingen skal gjøre deg skamfull for å velge det, vi vet ingenting om hva ditt liv innebærer. Lykke til - uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil du ta abort fordi du har ekstrem kvalme? Eller er det andre grunner til at du vil ta abort?

Hvis det er i hovedsak pga kvalme, så må du tenke deg om et par ganger ekstra. Det er dessverre normalt for noen å være ekstremt kvalm de første ukene, men det går som oftest over rundt uke 12.

Du kan bestille time hos lege/jordmor og få sykemelding og kanskje få noen råd ang kvalmen. I noen tilfeller må man kanskje følges ekstra opp pga kvalme, særlig hvis du ikke klarer å få i deg nok væske eller næring/bare kaster det opp igjen.

Du er ung, og i en sårbar alder, og jeg forstår at du tenker at dette ikke kan være normalt, at du kanskje bare har hørt om dem som går igjennom svangerskap uten noen plager.

Abort er slik jeg ser det kun en siste løsning, hvis all prevensjon har sviktet og om det da er helt umulig for mor eller dere som familie å gjennomføre et svangerskap, et svangerskap er farlig for mor eller barn eller om man har blitt voldtatt. 

Anonymkode: 7d71b...a58

Skjønner tankegangen din her, men nå var det strengt tatt ikke dine personlige meninger hun var ute etter?? Må huske at alle er forskjellige og at selv om man beskytter seg, så kan "uhell" skje og at kanskje ikke det går så veldig bra å ha et barn på det tidspunktet i livet (uansett alder). 

Jeg har to barn og tok MA for noen år siden. Hadde jeg gjennomført svangerskapet, så hadde jeg rett og slett ødelagt livet mitt på det tidspunktet. Dette pga "uheldig" valg av partner. Jeg hadde mistet all min omgangskrets der jeg bodde.  

 

Men til deg Hanna Alda;                                jeg måtte gjennom fastlege, så måtte jeg ta innvendig UL for å sjekke hvor langt jeg var kommet. Deretter en samtale med overlegen på gyn, så fikk jeg en tablett med meg hjem for at kroppen gjør seg klar. Så fikk jeg time på gyn dagen etter. 

Der var jeg hele dagen. Det startet som ved en vanlig fødsel, dvs at jeg fikk rier og det kom ut det som skulle ut.  Etter dette fikk jeg etterrier og ble på sykehuset til kroppen kom seg. 

Etter dette var alt til det normale igjen. 

Har ikke angret et sekund etterpå heller.. Ja, det var litt tungt med det samme. Dette pga jeg hadde jo to barn fra før, så jeg visste hvordan det ville vært å bære det frem.

 

Men ta valget selv. Ikke la andre skremme deg til verken eller.

Lykke til.

 

Anonymkode: 09022...230

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
På 12.6.2019 den 16.30, Anonym bruker skrev:

Vil du ta abort fordi du har ekstrem kvalme? Eller er det andre grunner til at du vil ta abort?

Hvis det er i hovedsak pga kvalme, så må du tenke deg om et par ganger ekstra. Det er dessverre normalt for noen å være ekstremt kvalm de første ukene, men det går som oftest over rundt uke 12.

Du kan bestille time hos lege/jordmor og få sykemelding og kanskje få noen råd ang kvalmen. I noen tilfeller må man kanskje følges ekstra opp pga kvalme, særlig hvis du ikke klarer å få i deg nok væske eller næring/bare kaster det opp igjen.

Du er ung, og i en sårbar alder, og jeg forstår at du tenker at dette ikke kan være normalt, at du kanskje bare har hørt om dem som går igjennom svangerskap uten noen plager.

Abort er slik jeg ser det kun en siste løsning, hvis all prevensjon har sviktet og om det da er helt umulig for mor eller dere som familie å gjennomføre et svangerskap, et svangerskap er farlig for mor eller barn eller om man har blitt voldtatt. 

Anonymkode: 7d71b...a58

Er det muuulig. Logg deg av internettet kjære du. Ingen spurte om DIN personlige mening så de kan du holde deg god for. 

Anonymkode: ceda7...391

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Annonse

Hvis det er kvalmen som er motivasjonen for abort, så vit at det finnes hjelp å få mot kvalmen! Det finnes trygge kvalmestillende du kan få av legen. 

Anonymkode: 3e55a...aa1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...