Gå til innhold

Tar du deg ett glass vin på kveldene når du er alene?


CherryC

Anbefalte innlegg

Ikke vanlig blant de jeg kjenner. De to som gjør det er nok egentlig alkoholikere, men de drikker altså vin så og si hver kveld, og det kan gjerne bli mer enn ett glass. 

Anonymkode: 395f5...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør gjerne det, og helst midt i uken. Jeg jobber turnus og har tenåringer, så sist jeg tok et glass i helgen husker jeg ikke engang. En onsdag derimot, når huset er stille, hvis mannen er bortreist og ungene sovnet og jeg har fri dagen etter? Absolutt.

Anonymkode: 0c28f...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å synke ned i sofaen fredagskvelden med gullrekka på tv og et glass rødvin i hånda. Men som regel er mannen hjemme også. Må nyte det nå, for når unga blir større og begynner å være ute på kveldene, blir det lite vinkos på en fredagskveld 😅

Anonymkode: 0544e...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg gjør det når jeg er alene hjemme, men gjerne sammen med mannen. Jeg tar da kun 1 glass rødvin. Drikker lite og sjelden.

Anonymkode: b2329...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis et av barna plutselig må på sykehus midt på natten..? Snur deg rundt og sover av deg resten av rusen først?

Anonymkode: 913da...ed2

Hvis det mot formodning skulle skje, så tror jeg ikke de på legevakta tilkaller politiet fordi du har drukket litt vin. Det var jo ikke akkurat som om du visste at noen skulle bli syke og måtte på sykehus den natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett glass vin i åtte-ti tiden kan man fint kombinere med å kjøre akuttur til legevakten i to-tre tiden. Du er helt edru og vil ikke kunne bli tatt i en rutinesjekk.

En annen ting, som strengt tatt ikke er vesentlig, er at det er lite rutinesjekker av promille midt på natten i ukedagene, ei heller mye trafikk.

Jeg kan godt gjøre det, men det er sjelden jeg har lyst på. Det er nok oftere at jeg tar meg ett glass på ettermiddagen ute i solen om sommeren.

Barna mine er tenåringer, og jeg har aldri opplevd at de trenger noen akutt kjøretur. Jeg har heller ikke hørt om andre jeg kjenner som har opplevd dette. Det er nok en mulighet for at det skal skje, men det er også en mulighet for at du skal få f.eks slag og bli liggende hjelpeløs. Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Ett glass vin i åtte-ti tiden kan man fint kombinere med å kjøre akuttur til legevakten i to-tre tiden. Du er helt edru og vil ikke kunne bli tatt i en rutinesjekk.

En annen ting, som strengt tatt ikke er vesentlig, er at det er lite rutinesjekker av promille midt på natten i ukedagene, ei heller mye trafikk.

Jeg kan godt gjøre det, men det er sjelden jeg har lyst på. Det er nok oftere at jeg tar meg ett glass på ettermiddagen ute i solen om sommeren.

Barna mine er tenåringer, og jeg har aldri opplevd at de trenger noen akutt kjøretur. Jeg har heller ikke hørt om andre jeg kjenner som har opplevd dette. Det er nok en mulighet for at det skal skje, men det er også en mulighet for at du skal få f.eks slag og bli liggende hjelpeløs. Hva da?

Og hva med de som ikke har bil eller sertifikat, de burde kanskje ikke hatt unger de da siden de ikke kan kjøre til akuttmottaket på kvled eller natt

Anonymkode: 27712...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg, ja, og koser meg med det! Noen ganger flere ganger i uka, andre ganger går det uker mellom. Det kommer helt an på. 

For ordens skyld har jeg ikke bil, så bilkjøring er uansett ikke aktuelt. Om barnet mitt må på legevakten ville jeg tatt taxi uansett.

Anonymkode: 7124a...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det det at om man var drukket ett eller til og med to glass så kjører man om det er snakk om liv. Slik min mann kjørte sin mor når hun fikk hjerte infarkt da han var fortere på sykehuset enn ambulansen. La oss si det sånn at det ble ikke akkurat tatt hensyn til fartsgrense.

Anonymkode: 10e69...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gjort, men alene med barn så syns jeg ikke det passer seg. 

Anonymkode: 41cc3...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neo, jeg gjør det ikke heller, selv om jeg syns det høres koselig ut. Har mange venner som gjør det, og jeg syns det er virkelig helt OK. Men jeg har bare en eller annen sperre mot, det, og jeg tror rett og slett det er en frykt for å bli alkoholiker. Jeg vet hvor dårlig viljestyrke jeg har for ekempel når det gjelder sjokolade. Kan ikke ha det i hus, for da er det stor sjanse for at jeg spiser alt. 
Jeg har ellers et helt normalt og moderat alkoholforbruk - drit et glass vin eller to i sosial sammenheng.
 

Jeg har også tenkt at jeg skal forsøke å kose meg met et deilig glass rødvin i godstolen en kveld jeg er alene, men foreløpig har det ikke blitt noe av.

Men du er i hvert fall ikke alene om å ikke klare å drikke et glass vin når du er alene.

Anonymkode: 34944...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare i USA at politiet sjekker hvor fulle folk er. Her i Norge sjekker politiet hvor mange promille som er i blodet. Et glass er nok det altså så har du mistet førerkortet for to år.

Anonymkode: 913da...ed2

Da hadde det ikke vært mange førerkort igjen her i landet. Man mister ikke lappen av å ta et glass vin. Man mister lappen hvis man er så idiot i hodet at man velger å kjøre bil etter at man har drukket. Politiet kommer aldri noensinne til å komme hjem til folk for å sjekke om de har promille etter kveldskosen. 

Anonymkode: 7b62c...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare i USA at politiet sjekker hvor fulle folk er. Her i Norge sjekker politiet hvor mange promille som er i blodet. Et glass er nok det altså så har du mistet førerkortet for to år.

Anonymkode: 913da...ed2

Du mister ikke lappen i to år pga promille etter ett glass vin. Du får en bot på 6000kr. Du mistet kanskje lappen i 6mnd dersom det er skjerpende omstendigheter for eksempel at du akkurat har tatt førerkortet. 

Og for å svare på det HI spurte om. Ja, jeg drikker stadig vekk litt vin alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde det ikke vært mange førerkort igjen her i landet. Man mister ikke lappen av å ta et glass vin. Man mister lappen hvis man er så idiot i hodet at man velger å kjøre bil etter at man har drukket. Politiet kommer aldri noensinne til å komme hjem til folk for å sjekke om de har promille etter kveldskosen. 

Anonymkode: 7b62c...345

Jeg tror faktisk man kan i noen tilfeller beholde lappen hvis promillen er under 0,5 og du har vært en sjåfør uten noen anmerkninger i noen år. 

Anonymkode: b6841...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Å kunne krølle seg opp i sofaen med et pledd, en god serie og et glass rødvin er beste kosen 

Eller en iskald pils en varm sommerkveld, med en nettflix serie. 

Nå er jeg sjeldent alene, bor jo med mann og barn. Men kan like gjerne nyte vin en tirsdag som lørdag. Er faktisk heller at det blir en helt vanlig onsdag en helgene. Ikke fester jeg lenger, drikker brus eller snop. Dette er min "last". Tror faktisk det er sunnere med et glass vin to kvelder i uken en 1/2kg godteri på en lørdag, eller mcD mat hver fredag. 

Anonymkode: 63824...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender en gang i blant at jeg tar meg et glass vin når roen senker seg i huset eller hvis jeg en sjelden gang er alene hjemme og har lyst på et glass. Det er ikke så ofte, noen få ganger i året kanskje, men synes ikke det er noe rart eller galt med det.

Anonymkode: 9495c...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg drikker aldri alene. Tar gjerne et glass vin sammen med mannen eller om en venninne kommer innom. Men jeg synes ikke at det er koselig å drikke vin alene. Jeg synes det er herlig å være alene hjemme, men da blir det vann, kaffe eller cola i glasset.

Anonymkode: ee940...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 6.54, prekæs skrev:

Har store motforestillinger til vanekos. Tenker at man skal gå til flaska med sin glede og ikke med sin sorg. Det aller farligste er å lage seg en daglig vane hvor alkohol og andre nytelsesmiddel (som snop og drittmat) er i bilde. Å sitte hjemme, alene og forsvare dagligkos med alkohol, hadde jeg aldri gjort. For å ikke høres fullstendig snerpete ut, nevner jeg at det drikkes øl og vi her og. 

Tar med meg det om at man skal gå til flaska med sin glede og ikke med sin sorg. Godt sagt! Kan kanskje overføres til godteposen også. Thank you!

Anonymkode: 12ad0...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 7.29, prekæs skrev:

Mulig, Men rett som det er. Rett som det er er temmelig ofte i mine øyne. Mange som er glad i vin og øl, men det inneholder stoffer man blir beruset av. Selv kjenner jeg godt et glass vin, selv om jeg er langt fra beruset. 

 

beruset, berusa

drunk, inebriated, tipsy(bə'ɾʉːsət) , (bə'ɾʉːsɑ) 
adjektiv
påvirket av alkohol, 
 
Du kjenner et glass vin godt, men blir ikke beruset? 😂 Her er det en som ikke vet hva ordet "beruset" betyr engang 😂

Anonymkode: 09217...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det. Kan fint ta to glass på en onsdagskveld også jeg. Vin er omtrent det eneste "usunne" jeg liker.

Anonymkode: 289a8...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke. Er avholds, og drikker veldig sjeldent til aldri. Så om hun skulle bli syk, når en har drukket, ser det sikkert helt flott ut på legevakten, hvis en påvirket av alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sotosmor skrev:

Nei, selvfølgelig ikke. Er avholds, og drikker veldig sjeldent til aldri. Så om hun skulle bli syk, når en har drukket, ser det sikkert helt flott ut på legevakten, hvis en påvirket av alkohol.

Tviler på legene reagerer på at mor eller far har tatt ett glass eller to 😉 som du ser er det ganske vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sotosmor skrev:

Nei, selvfølgelig ikke. Er avholds, og drikker veldig sjeldent til aldri. Så om hun skulle bli syk, når en har drukket, ser det sikkert helt flott ut på legevakten, hvis en påvirket av alkohol.

For å ta promilletest av foreldrene er sikkert førsteprioriteten til legene...

Anonymkode: 27712...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...