Gå til innhold

Smell i ankelen da jeg tråkket over, bare overtråkk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tråkket nettopp skikkelig over og det kom et ordentlig smell fra ankelen da det skjedde. Gjorde veldig vondt og la meg rett ned med beinet høyt der det skjedde. Mindre vondt nå etter 20 min og klarer å gå/halte. Kan det smelle ved vanlig overtråkk eller må det være brudd/båndskade som jeg bør til lege med med en gang? Ikke så vondt nå, så vil gjerne se det an...

Anonymkode: 96b05...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville fått det sjekket når du hørte et smell, da kan det være et brudd eller noe annet som har røket over.

Jeg tråkket skikkelig over i fjor sommer, hovnet opp som en ballong selv om jeg iset ned. Men det var 100% smertefritt når jeg satt rolig, kjente det bare når jeg tråkket på foten. Datteren min som hadde et brudd i armen hadde vondt hele tiden. Hun hovnet ikke opp så mye som meg, ble ikke blå, men det var vondt inni der hele tiden.

Er vel ingen regler på dette egentlig, mye avhenger av hvordan skaden er. Men ved "bløtvevsskader" som en forstuelse er hører man vel ikke et smell? Uansett bedre å gå til legen nå på formiddagen enn å stresse med det i ettermiddag?

Anonymkode: f84f0...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg røk leddbåndet hørte til og med min venninne at det smalt. Det er ikke vanlig å høre smell ved brudd sa legen så han var sikker på at det var leddbåndet. De opererer ikke det lengre, de gror sammen igjen. Man skal også helst bruke foten med en gang men er det veldig smerter kan man få krykker en tid. Skal du bandasjere må du ha en trykkbandasje til hevelsen gir seg. 

Ta en tur til legen for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: 9d246...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! Nederste trinnet i verandatrappa her. Tyvlånte noen for store sko hos de jeg skulle vanne hos og på bakken rett nedenfor trappa var det en grop skjult av gresset. 😞

Gjør ikke så vondt når jeg har beinet høyt, men å ha foten ned eller tråkke på den, er ganske eller veldig vondt, litt varierende. 

Er smellet som bekymrer meg. Har blitt en hoven kul på skrå foran og nedenfor den ytre ankelkulen, men ikke noe særlig hovent ellers, tror jeg.

Anonymkode: 96b05...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe å vente på, gå til legen og få det sjekket så er det ute av verden. Enten må det tas røntgen eller han ser/kjenner med en gang at det ikke trengs.

Anonymkode: f84f0...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Is det ned og legg på støttebandasje som førstehjelp før du kommer deg til lege. Ankelskadet skal man ta på alvor da de lett kan bli ustabile!

Anonymkode: f5be1...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foten min smalt godt da jeg tråkket over, var inne på røntgen for å utelukke brudd. 

Var sykemeldt i 1 mnd pga overtråkket, burde kanskje ha vært i ro lengre. Tok flere år før foten ble helt bra. 

Anonymkode: 87e65...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smalt skikkelig da jeg røk akillessenen. Ville kontaktet lege.

Anonymkode: c7c4a...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok røket et leddbånd, i verste fall brudd. Kan være lurt å få sjekket det uansett

Anonymkode: 4efc8...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, dere! Nederste trinnet i verandatrappa her. Tyvlånte noen for store sko hos de jeg skulle vanne hos og på bakken rett nedenfor trappa var det en grop skjult av gresset. 😞

Gjør ikke så vondt når jeg har beinet høyt, men å ha foten ned eller tråkke på den, er ganske eller veldig vondt, litt varierende. 

Er smellet som bekymrer meg. Har blitt en hoven kul på skrå foran og nedenfor den ytre ankelkulen, men ikke noe særlig hovent ellers, tror jeg.

Anonymkode: 96b05...c6c

Du kontakter selvfølgelig lege

Anonymkode: 15fb0...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tråkket over og det smalt skikkelig. Foten ble hoven og blå/sort. Det var bare overtråkk, men det tok flere mnd før jeg kunne løpe igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, dere! Nederste trinnet i verandatrappa her. Tyvlånte noen for store sko hos de jeg skulle vanne hos og på bakken rett nedenfor trappa var det en grop skjult av gresset. 😞

Gjør ikke så vondt når jeg har beinet høyt, men å ha foten ned eller tråkke på den, er ganske eller veldig vondt, litt varierende. 

Er smellet som bekymrer meg. Har blitt en hoven kul på skrå foran og nedenfor den ytre ankelkulen, men ikke noe særlig hovent ellers, tror jeg.

Anonymkode: 96b05...c6c

Du trenger ikke forklare - vi tror på deg :)

Anonymkode: 2198c...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, dere! Nederste trinnet i verandatrappa her. Tyvlånte noen for store sko hos de jeg skulle vanne hos og på bakken rett nedenfor trappa var det en grop skjult av gresset. 😞

Gjør ikke så vondt når jeg har beinet høyt, men å ha foten ned eller tråkke på den, er ganske eller veldig vondt, litt varierende. 

Er smellet som bekymrer meg. Har blitt en hoven kul på skrå foran og nedenfor den ytre ankelkulen, men ikke noe særlig hovent ellers, tror jeg.

Anonymkode: 96b05...c6c

Høres ut som at leddbandet er strekt eller røket. Du må til lege . Nylig operert for leddbandskade i ankelen selv. Det hørtes et smell i det senen røk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Vært hos legen og legen syntes det så ut som brudd basert på hevelsen og at det allerede var blitt blått. På røntgen så de ingen brudd. Nå har det blitt utrolig mye vondere. Har ikke sjanse til å tråkke på foten lenger eller bevege ankelleddet og kan bare såvidt bevege tærne. Gjør veldig vond hvis jeg hinker også, hver gang jeg lander og det blir et rykk i foten og hver gang jeg legger den ned. Blitt mye mer hoven også. Er virkelig usikker på om dette kan være en forstuvning eller om det kan være et brudd de ikke ser? Har jo tråkket over mange ganger i oppveksten, men har ikke kjent noe i nærheten av dette før. Vil gjerne høre flere erfaringer fra dere som har opplevd brudd/forstuvning/båndskader.

Var forøvrig en student som tok bildene alene, så frykter jo at de ikke var av optimal kvalitet...

hi

Anonymkode: 96b05...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Toneelise skrev:

Høres ut som at leddbandet er strekt eller røket. Du må til lege . Nylig operert for leddbandskade i ankelen selv. Det hørtes et smell i det senen røk. 

Opererte de akutt eller var det gammel skade? Kjentes det ut som det jeg beskrev i hovedinnlegget og innlegget rett over dette?

Anonymkode: 96b05...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har blitt så mye verre ville jeg ringt legevakten tror jeg, selvfølgelig kan menneskelige feil gjøres og ting overses så det er mye mulig det har skjedd noe som ikke ble oppdaget tidligere i dag. Ta ihvertfall en ny tur til lege i morgen...

Husk å ikke ta ibux i tilfelle det er brudd, hold deg til paracet.

Anonymkode: f84f0...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De ser vel ikke om det er brudd før hevelsen går ned..? 🤔

Anonymkode: 177cb...599

Joda, når de tar røntgenbilde ser de brudd.

Litt mer usikker på om de ser leddbånd o.l? Da må de kanskje ta CT?

Anonymkode: f84f0...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 19.20, Anonym bruker skrev:

Opererte de akutt eller var det gammel skade? Kjentes det ut som det jeg beskrev i hovedinnlegget og innlegget rett over dette?

Anonymkode: 96b05...c6c

Var til rønken 4 ganger før de prøvde MR da så de at leddbandet var røket. Så det gikk en 2/3 uker før opperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Toneelise skrev:

Var til rønken 4 ganger før de prøvde MR da så de at leddbandet var røket. Så det gikk en 2/3 uker før opperasjon.

Og ja. Det kjentes ut slik som du beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Toneelise skrev:

Og ja. Det kjentes ut slik som du beskrev.

Takk for svar! Hvordan var din fot etter en uke, husker du det? Min er ikke så hoven lenger, men er stedvis blågrønn og fortsatt vond. Det gjør vondt når noe kommer bort i den (f.eks. dyna) og det gjør ganske vondt å ha den ned/gå/stå på den i mer enn få minutter. (Har klart meg uten krykker stort sett idag og igår, men har kun vært inne). Har fått grei bevegelighet i ankelen, men ikke så mye bevegelighet i tærne. 

Hi

Anonymkode: 96b05...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Hvordan var din fot etter en uke, husker du det? Min er ikke så hoven lenger, men er stedvis blågrønn og fortsatt vond. Det gjør vondt når noe kommer bort i den (f.eks. dyna) og det gjør ganske vondt å ha den ned/gå/stå på den i mer enn få minutter. (Har klart meg uten krykker stort sett idag og igår, men har kun vært inne). Har fått grei bevegelighet i ankelen, men ikke så mye bevegelighet i tærne. 

Hi

Anonymkode: 96b05...c6c

Jeg gikk et år etter mitt liknende overtråkk. Så tok jeg mr og ble sendt til operasjon...

Anonymkode: 4969c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...