Gå til innhold

Gravid og vannkopper


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 12 og det går vannkopper i barnehagen til min datter. Jeg har hatt det 1 gang da jeg var liten. Er det da sikkert for meg? Min datter har ikke hatt det 😕

Anonymkode: 55df3...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest om vannkopper og immunitet? Du sier jo selv at du har hatt det. 

På første SV kontroll så taes blodprøver for å sjekke for antistoffer. Hvis du har tatt det, se på gravid kortet ditt. Hvis du ikke har tatt de, bestill time hos fastlegen eller jm og ta blodprøven for å få svar. 

Anonymkode: 7a84a...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest om vannkopper og immunitet? Du sier jo selv at du har hatt det. 

På første SV kontroll så taes blodprøver for å sjekke for antistoffer. Hvis du har tatt det, se på gravid kortet ditt. Hvis du ikke har tatt de, bestill time hos fastlegen eller jm og ta blodprøven for å få svar. 

Anonymkode: 7a84a...473

Min datter hadde vannkoppper TO ganger, så det er slett ikke sikkert at man er immun.

Anonymkode: 9d4ef...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: hørt at dersom man har hatt det kraftig så skal man ikke kunne få det igjen.

Anonymkode: 55df3...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få det to ganger, men det er veldig sjelden det skjer.

Vannkopper er dessuten ikke farlig når du er over 12 uker på vei. Man sier du skal være litt forsiktig første 12 ukene, men det er bare for sikkerhets skyld. Også er det ugreit å ha det når du går i fødsel, for da kan du smitte den nyfødte babyen. Har du det når du føder vil du bli isolert på sykehuset så du ikke smitter noen andre og babyen vil få antistoffer med en gang det er født, tror det er sprøyte men mulig det er intravenøst.

Tror du som er 12 uker gravid kan ta det ganske med ro altså, selv om vannkopper er noe skikkelig dritt å få som voksen. Men mest sannsynlig er du immun siden du hadde det som barn, de aller aller fleste blir det.

Anonymkode: 5800c...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ts: hørt at dersom man har hatt det kraftig så skal man ikke kunne få det igjen.

Anonymkode: 55df3...d4c

Kraftig ja. Med stor K. 

Min fikk det veldig kraftig siste gangen..

Anonymkode: 9d4ef...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kraftig ja. Med stor K. 

Min fikk det veldig kraftig siste gangen..

Anonymkode: 9d4ef...391

Ta: Ja dersom man har det kraftig første gang vil man være imun. Men usikker. Skal høre med lege og sjekke dokumenter.

Anonymkode: 55df3...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter hadde vannkoppper TO ganger, så det er slett ikke sikkert at man er immun.

Anonymkode: 9d4ef...391

Nei, og derfor tar man blodprøver under SV. Skapet som jeg refererer til og oppfordrer hi til å sjekke enten tidl prøvetagning eller ta nye nå 🤷‍♀️ Var det noe problem med det jeg skrev? 

Anonymkode: 7a84a...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: jeg kunne ikke finne noe info om dette ved tidligere svangerskap. Så mulig jeg får ringe å høre hos lege.

Anonymkode: 55df3...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...