Gå til innhold

Store barn med matallergi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10-åringen har fått påvist matallergi via blodprøver, allergi mot egg og hvete. 

Fastlegen konkluderte med at vi burde prøve oss frem med glutenfri og eggefri mat. Hvis dette ikke hjalp, skulle vi ta prøve for cøliaki. Når jeg sa at barnet ikke skal begynne med diett før alle prøver er tatt, sa legen at det er mye å lære på Internett. 

I morgen er det ny legetime. Jeg skal kreve blodprøve for cøliaki, men hva mer kan jeg be om? Hvilken oppfølging er vanlig å få? Er det virkelig vanlig at en blir kastet ut i den store jungelen på Internett? 

Anonymkode: 38864...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leger er generelt sett ikke så flinke med hva de skal anbefale for allergi. Norsk allergiforbund har fine sider for ting og ellers er Google bra, selv om det ikke skulle komme frem på blodprøve kan han ha intoleranse for det da, men greit å ta testen. Har 2 barn med matvareallergier og det wr en vanesak til slutt. Alltid lese varedeklarasjonene, bytte ut til no-egg replacer osv. Det er ikke verdens undergang- bare mer styr :)

Anonymkode: ee564...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøve for cøliaki kan ofte være misvisende. 

Ville bedt om avføringsprøve s kaliumprotektin. 

Da vil det vises evt betendelse i tarm. 

Er det funn vil en da bli henv til sykehus for gastro/kolonskopi. 

Min sønn gjorde dette. 

Etter kolonskopi ble det satt en diett på 6 uker der han ikke kunne spise mat som inneholdt gluten, egg, soya og laktose. 

For å så innføre en og en ting. 

Her hadde han utsalg på gluten, men ikke cøliaki. Fått diagnose non gluten intoleranse 

Anonymkode: b3e7b...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg fant ingenting på google om avføringsprøve, utenom gastroskopi. Kan vi få det nå? Hveteallergi kan være en kryssreaksjon med gressallergien, leser jeg, men jeg vil være sikker og jeg vil være sikker på at at cøliaki og glutenallergi/ intoleranse ikke er en del av bildet. Jeg håper jeg kan få en henvisning til en spesialist, men jeg vet ikke hva jeg skal spørre om. 

Anonymkode: 38864...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

10-åringen har fått påvist matallergi via blodprøver, allergi mot egg og hvete. 

Fastlegen konkluderte med at vi burde prøve oss frem med glutenfri og eggefri mat. Hvis dette ikke hjalp, skulle vi ta prøve for cøliaki. Når jeg sa at barnet ikke skal begynne med diett før alle prøver er tatt, sa legen at det er mye å lære på Internett. 

I morgen er det ny legetime. Jeg skal kreve blodprøve for cøliaki, men hva mer kan jeg be om? Hvilken oppfølging er vanlig å få? Er det virkelig vanlig at en blir kastet ut i den store jungelen på Internett? 

Anonymkode: 38864...15d

Blodprøvene kan du ikke stole på med mindre barnet har symptomer som passer med det de gir utslag på! Hvis det er IgE som er målt skal plagene være utslett, kløe i munn og svelg, oppkast, magesmerter, pustebesvær, hovne opp, og at dette kommer kort tid etter inntak. Hvis barnet ikke har disse symptomene kan det dreie seg om sensitivisering, dvs at det blir utslag men ikke nødvendigvis en reaksjon. Alle sånne prøver må altså ses i sammenheng med virkeligheten. 

Enig med deg i at cøliakiprøvene må tas før barnet spiser glutenfritt! 

Hvilken utredning/oppfølging som er relevant er jo avhengig av plagene barnet har. 

Anonymkode: 122b1...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet positivt på hvete allergi for 10 år siden, tenkte at det var da bare tull, for jeg ble da ikke dårlig av hvete. Hadde og tatt gastroskopi noen år før, og hadde ikke cøliaki. Er mange i familien som har det. Men tenkte jeg skulle prøve å spise hvete fritt da, for å se om det ble noen bedring. Og det ble det, etter ca 3 uker, så kjente jeg at jeg pustet mye bedre. Syntes jo jeg pustet bra fra før, og den generelle formen ble bedre. 

Anonymkode: 6390c...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du skal teste for cøliaki må barnet ditt spise då mye gluten som mulig før ny prøve, helst i minst 6 uker. Ellers er hveteallergi og cøliaki to helt ulike ting. Jeg har en 16-åring med cøliaki, men han tåler (glutenfri) hvetestivelse f.eks.

Anonymkode: 52a82...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

10-åringen har fått påvist matallergi via blodprøver, allergi mot egg og hvete. 

Fastlegen konkluderte med at vi burde prøve oss frem med glutenfri og eggefri mat. Hvis dette ikke hjalp, skulle vi ta prøve for cøliaki. Når jeg sa at barnet ikke skal begynne med diett før alle prøver er tatt, sa legen at det er mye å lære på Internett. 

I morgen er det ny legetime. Jeg skal kreve blodprøve for cøliaki, men hva mer kan jeg be om? Hvilken oppfølging er vanlig å få? Er det virkelig vanlig at en blir kastet ut i den store jungelen på Internett? 

Anonymkode: 38864...15d

Du skriver jo at gutten din har fått utslag på at han ikke tåler egg og hvete (da må han ha glutenfri mat ) blodprøve for cøliaki slår ikke alltid ut selv  om gutten din kan ha glutenintoleranse. For å være sikker trenges det gastroskopi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfri kost skal ikke prøves før cøliaki er ferdig utreddet. 

 Barn under 18 får cøliaki diagnosen basert på blodprøver hvis betenelsesreaksjon er sterk nok

 

Begynner du med glutenfri før diagnose er satt får du ikke grunnstønad.  Med mindre du reintroduserer gluten slik at skaden gjenoppstår. Da dette er noe som ikke kan påvises. Hvis kroppen ikke er utsatt for det.

Anonymkode: de7b7...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glutenfri kost skal ikke prøves før cøliaki er ferdig utreddet. 

 Barn under 18 får cøliaki diagnosen basert på blodprøver hvis betenelsesreaksjon er sterk nok

 

Begynner du med glutenfri før diagnose er satt får du ikke grunnstønad.  Med mindre du reintroduserer gluten slik at skaden gjenoppstår. Da dette er noe som ikke kan påvises. Hvis kroppen ikke er utsatt for det.

Anonymkode: de7b7...f5d

Jeg får grunnstønad grunnet min hvete allergi, påvist gjennom blodprøve. Som med barnet til TS. 

Anonymkode: 6390c...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 21.16, Anonym bruker skrev:

10-åringen har fått påvist matallergi via blodprøver, allergi mot egg og hvete. 

Fastlegen konkluderte med at vi burde prøve oss frem med glutenfri og eggefri mat. Hvis dette ikke hjalp, skulle vi ta prøve for cøliaki. Når jeg sa at barnet ikke skal begynne med diett før alle prøver er tatt, sa legen at det er mye å lære på Internett. 

I morgen er det ny legetime. Jeg skal kreve blodprøve for cøliaki, men hva mer kan jeg be om? Hvilken oppfølging er vanlig å få? Er det virkelig vanlig at en blir kastet ut i den store jungelen på Internett? 

Anonymkode: 38864...15d

Det som er vanlig er å prøve DIETT og følge hva svarene på DIETTEN gir deg, ikke hva svarene på BLODPRØVEN gir deg. Blodprøver er 90% irrelevant og egentlig bortkastede penger. 

Det er dietten som vil gi deg svaret på om det er en reell allergi eller ikke! 

Anonymkode: b2195...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er vanlig er å prøve DIETT og følge hva svarene på DIETTEN gir deg, ikke hva svarene på BLODPRØVEN gir deg. Blodprøver er 90% irrelevant og egentlig bortkastede penger. 

Det er dietten som vil gi deg svaret på om det er en reell allergi eller ikke! 

Anonymkode: b2195...d57

Nei, det er ikke vanlig. Har du så lite peiling, så bør du tie still

Anonymkode: bfb5a...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det som er vanlig er å prøve DIETT og følge hva svarene på DIETTEN gir deg, ikke hva svarene på BLODPRØVEN gir deg. Blodprøver er 90% irrelevant og egentlig bortkastede penger. 

Det er dietten som vil gi deg svaret på om det er en reell allergi eller ikke! 

Anonymkode: b2195...d57

Samme svar fikk (heldigvis) vi også av legen. Da vi testet vår datter for allergi mot dyr fikk hun høye utslag på hvete, egg, melk, soya, havre, flere typer frukt osv. Lite utslag på katt som hun flere ganger har blitt innlagt på sykehuset for pga store hevelser i ansikt og svelg. Legen at så lenge hun ikke har symptomer på matallergi skulle vi ikke kjøre noe diett. Blodprøvene sa egentlig ingen ting. Man kunne være hyperallergisk uten utslag på prøve, eller få skyhøyt utslag på ting man ikke har symptomer på.

Min gutt har laktoseintoleranse. Han har aldri hatt utslag på blodprøver. Vi fikk beskjed om å kutte ut en og en ting fra kosten. Vi begynte med laktose og voila - fikk vi et nytt barn uten kronisk diare, utslett, oppkast osv. 

Så ja, er kun diett som vil vise om han er allergisk eller ikke. 

Anonymkode: fb653...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke vanlig. Har du så lite peiling, så bør du tie still

Anonymkode: bfb5a...137

Åjoda, jeg har peiling. Dette er det eksperter som har sagt til meg. 

Anonymkode: b2195...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...