Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #1 Skrevet 10. juni 2019 Vi har to barn som begge er litt sære og "introverte". Gutten som er eldst, har jeg begynt å lure på om kan ha asperger siste årene. Han har allerede ADHD og bruker medisin, men jeg merker at ettersom de blir eldre så faller begge barna mine mer og mer ut av det sosiale spillet. Eks; han snakker med monoton stemme og bruker masse fremmedord. Han virker som han ikke helt skjønner hvordan han skal starte / stoppe en samtale, spørre noen om å bli med på en aktivitet eller hva som er OK samtaleemner. Han er lite opptatt av de typiske interessene i klassen (fotball, fortnite etc) og trekker seg litt unna jevnaldrende. Liker heller å diskutere naturfag, matematikk og politikk. Og da helst med oss voksne😖 På den andre siden så forstår han godt sosiale forpliktelser, lojalitet og leser stemninger godt. Han skjønner veldig fort hvis noen ikke liker ham. Han har heller ikke utpreget angst eller rigiditet. Veldig velutviklet humor, bruker ordspill og ser ironien i mange situasjoner. Han går i 7.trinn. Har tidligere blitt mobbet. God effekt av ADHD medisin på uro / konsentrasjonsvansker. Ble utredet på BUP da han var 8. Dengang krysset vi foreldrene ikke bekreftende på de spørsmålene som gikk på Asperger, for det var ikke så tydelig. Jenta som nå er ti år, er litt på samme måten, men fungerer bedre. Nå lurer jeg, kan Asperger bli mer og mer "tydelig" med alderen? Noen som har noe erfaring her? Burde vi kontakte BUP igjen? (jeg er litt redd for at han bare skal få en diagnose TIL, liksom. Selv synes jeg han er en flott fyr, nemlig) Anonymkode: eaea4...489
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #3 Skrevet 10. juni 2019 Be om en ny vurdering. Regner med at den sakkyndige rapporten fra ppt skal oppdateres ifbm overgang til uskolen. Melding om nye behov heter skjemaet. Anonymkode: c73a8...01d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #4 Skrevet 10. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har to barn som begge er litt sære og "introverte". Gutten som er eldst, har jeg begynt å lure på om kan ha asperger siste årene. Han har allerede ADHD og bruker medisin, men jeg merker at ettersom de blir eldre så faller begge barna mine mer og mer ut av det sosiale spillet. Eks; han snakker med monoton stemme og bruker masse fremmedord. Han virker som han ikke helt skjønner hvordan han skal starte / stoppe en samtale, spørre noen om å bli med på en aktivitet eller hva som er OK samtaleemner. Han er lite opptatt av de typiske interessene i klassen (fotball, fortnite etc) og trekker seg litt unna jevnaldrende. Liker heller å diskutere naturfag, matematikk og politikk. Og da helst med oss voksne😖 På den andre siden så forstår han godt sosiale forpliktelser, lojalitet og leser stemninger godt. Han skjønner veldig fort hvis noen ikke liker ham. Han har heller ikke utpreget angst eller rigiditet. Veldig velutviklet humor, bruker ordspill og ser ironien i mange situasjoner. Han går i 7.trinn. Har tidligere blitt mobbet. God effekt av ADHD medisin på uro / konsentrasjonsvansker. Ble utredet på BUP da han var 8. Dengang krysset vi foreldrene ikke bekreftende på de spørsmålene som gikk på Asperger, for det var ikke så tydelig. Jenta som nå er ti år, er litt på samme måten, men fungerer bedre. Nå lurer jeg, kan Asperger bli mer og mer "tydelig" med alderen? Noen som har noe erfaring her? Burde vi kontakte BUP igjen? (jeg er litt redd for at han bare skal få en diagnose TIL, liksom. Selv synes jeg han er en flott fyr, nemlig) Anonymkode: eaea4...489 Antar at de tok en wisc test på han? Hvordan slo i så fall den ut? Mye av det du beskriver kan tyde på et evnerikt barn. Anonymkode: 3db3a...505
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #5 Skrevet 10. juni 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Antar at de tok en wisc test på han? Hvordan slo i så fall den ut? Mye av det du beskriver kan tyde på et evnerikt barn. Anonymkode: 3db3a...505 Du har helt rett i at han fikk veldig høyt resultat på WISC'en. Og vi har forsøkt sammen med skolen å tilrettelegge faglig. Men like fullt så får han jo ikke til dette sosiale med venner...ingen oppsøker ham og han oppsøker ingen. Hvis noen fra klassen mot formodning ringer og spør "hva driver du med?" - så svarer han hva han gjør; og legger på. I dag spurte jeg om han ikke skjønte at dette var en invitasjon til å finne på noe...det hadde han IKKE skjønt. Jeg synes det er kjempevanskelig å vite hva som er smart/nerdete oppførsel og hva som evt er Asperger. Vi har forsøkt å matche ham med andre "nerder" og evnerike - men med samme resultat - han trekker seg unna😶 Anonymkode: eaea4...489
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #6 Skrevet 10. juni 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Be om en ny vurdering. Regner med at den sakkyndige rapporten fra ppt skal oppdateres ifbm overgang til uskolen. Melding om nye behov heter skjemaet. Anonymkode: c73a8...01d Hmm...det skal jeg gjøre! Men kan ppt utrede for Asperger? Anonymkode: eaea4...489
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #7 Skrevet 10. juni 2019 Han kan bli venn med min sønn. Akkurat samme typen😅 Anonymkode: f95e4...f03
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #8 Skrevet 10. juni 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmm...det skal jeg gjøre! Men kan ppt utrede for Asperger? Anonymkode: eaea4...489 PPT kan ikke gi diagnoser. Du må i så fall be om henvisning til BUP. Anonymkode: 9a068...dc9
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #9 Skrevet 10. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: På den andre siden så forstår han godt sosiale forpliktelser, lojalitet og leser stemninger godt. Han skjønner veldig fort hvis noen ikke liker ham. Han har heller ikke utpreget angst eller rigiditet. Veldig velutviklet humor, bruker ordspill og ser ironien i mange situasjoner. Dette er egenskaper som ikke forbindes med asperger. Holder en knapp på evnerik jeg altså. Disse barna trøbler ofte sosialt med jevnaldrende. Anonymkode: 3db3a...505
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #10 Skrevet 10. juni 2019 Mange barn med adhd har mange trekk som minner om asberger synes jeg. Blir ofte krevende sosialt fordi det er for mye å forholde seg til, samt svak evne til mentalisering. Tror ikke det er asberger selv om dette kommer tydeligere frem når han blir eldre (og kravene til sosial omgang økes). Om du tenker en re-vurdering av diagnose/ny utredning er riktig og viktig for barnet, så er det BUP som kan utrede dette. Anonymkode: aa2bb...da0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #11 Skrevet 10. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han kan bli venn med min sønn. Akkurat samme typen😅 Anonymkode: f95e4...f03 Åh...skulle ønske han kunne møte noen som han virkelig "klikker" med! Vi kan jo snakkes om 5 år og se om de har vokst dette av seg eller om de begge fikk diagnoser🤣 Anonymkode: eaea4...489
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #12 Skrevet 10. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: PPT kan ikke gi diagnoser. Du må i så fall be om henvisning til BUP. Anonymkode: 9a068...dc9 Ja skjønte det altså, men med ADHD-utredningen så gjorde jo ppt noen observasjoner og tester og anbefalte deretter utredning for ADHD...tenkte kanskje de hadde noen "Asperger-screening"-tester også😊. Hmm...Kan ppt gå inn og gi undervisning i sosial samhandling? Anonymkode: eaea4...489
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #13 Skrevet 10. juni 2019 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange barn med adhd har mange trekk som minner om asberger synes jeg. Blir ofte krevende sosialt fordi det er for mye å forholde seg til, samt svak evne til mentalisering. Tror ikke det er asberger selv om dette kommer tydeligere frem når han blir eldre (og kravene til sosial omgang økes). Om du tenker en re-vurdering av diagnose/ny utredning er riktig og viktig for barnet, så er det BUP som kan utrede dette. Anonymkode: aa2bb...da0 Ja det stemmer nok, for det blir fort "for mye". Vi var jo usikre på ADHD-diagnosen også, men ser at han fungerer mye bedre med medisin... Anonymkode: eaea4...489
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #14 Skrevet 10. juni 2019 Til info: både ADHD og asbergers er diagnoser som ligger innen autismespekteret. De er «i slekt» med hverandre. Det kan være det sosiale samspillet har endret seg (siden han er i starten av puberteten), ikke diagnosen hans. Men hadde det vært min sønn, hadde jeg bedt om å bli henvist til BUP. Bedre å få det bekreftet, enn at han går rundt med en ev feil diagnose. Anonymkode: ba2a9...0e5
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #15 Skrevet 11. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har helt rett i at han fikk veldig høyt resultat på WISC'en. Og vi har forsøkt sammen med skolen å tilrettelegge faglig. Men like fullt så får han jo ikke til dette sosiale med venner...ingen oppsøker ham og han oppsøker ingen. Hvis noen fra klassen mot formodning ringer og spør "hva driver du med?" - så svarer han hva han gjør; og legger på. I dag spurte jeg om han ikke skjønte at dette var en invitasjon til å finne på noe...det hadde han IKKE skjønt. Jeg synes det er kjempevanskelig å vite hva som er smart/nerdete oppførsel og hva som evt er Asperger. Vi har forsøkt å matche ham med andre "nerder" og evnerike - men med samme resultat - han trekker seg unna😶 Anonymkode: eaea4...489 Tenkte at dette "bare" var et evnerikt barn, helt til jeg leste dette. Her tenker jeg også autismespekterforstyrrelse. Anonymkode: f0516...ca3
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #16 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Til info: både ADHD og asbergers er diagnoser som ligger innen autismespekteret. De er «i slekt» med hverandre. Det kan være det sosiale samspillet har endret seg (siden han er i starten av puberteten), ikke diagnosen hans. Men hadde det vært min sønn, hadde jeg bedt om å bli henvist til BUP. Bedre å få det bekreftet, enn at han går rundt med en ev feil diagnose. Anonymkode: ba2a9...0e5 Nei, selv om de har noen sammenfallende symptomer og nevrologisk kan være relatert, så er det også svært mye som skiller. ADHD er ikke en autismespekterforstyrrelse. Anonymkode: f0516...ca3
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #17 Skrevet 11. juni 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja skjønte det altså, men med ADHD-utredningen så gjorde jo ppt noen observasjoner og tester og anbefalte deretter utredning for ADHD...tenkte kanskje de hadde noen "Asperger-screening"-tester også😊. Hmm...Kan ppt gå inn og gi undervisning i sosial samhandling? Anonymkode: eaea4...489 Ja, PPT har tester som kan indikere autismespekterforstyrrelse, og deretter eventuelt anbefale videre utredning og diagnostisering ved BUP. Anonymkode: 9a068...dc9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #18 Skrevet 11. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, selv om de har noen sammenfallende symptomer og nevrologisk kan være relatert, så er det også svært mye som skiller. ADHD er ikke en autismespekterforstyrrelse. Anonymkode: f0516...ca3 Joda, nå begynner man å se på adhd som noe på ytterste kant av autismespekteret. Hvis du ser for seg en linje så starter det der og så utvikler det seg til de tyngste formene. Anonymkode: 3c7d2...dd2
Slaskepott Skrevet 11. juni 2019 #19 Skrevet 11. juni 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå lurer jeg, kan Asperger bli mer og mer "tydelig" med alderen? Noen som har noe erfaring her? Burde vi kontakte BUP igjen? (jeg er litt redd for at han bare skal få en diagnose TIL, liksom. Selv synes jeg han er en flott fyr, nemlig) Anonymkode: eaea4...489 Ja. Min femteklassing fikk ikke Aspergerdiagnose før i fjor høst, til tross for flere forsøk på utredning tidligere. Avviket til jevnaldrendes sosiale fungering har blitt mye tydeligere de siste årene. Ifølge barnepsykologen vår er det ikke uvanlig at barn «vokser seg inn i» diagnoser, i tråd med kunnskap fra nyere hjerneforskning om at hjernen bygges opp nedenfra.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #20 Skrevet 12. juni 2019 Nå er jo typisk tegn for Asperger barn at de ikke plukker opp på ironi og en del humor. Og ikke klarer de å lese andres følelser og kroppsholdninger... Min datter fikk diagnosen i fjord. Og hun sliter ekstremt sosialt, faller stadig ut, selv om hun prøver . Havner ofte oppi unødvendige intriger og uvennskap med andre da hun overreagerer eller rett og slett ikke forstår hva som skjer og velger og utagere på det. Når hun først er blitt sint, er det vanskelig å komme ned igjen fra den "skyen". Sliter med å forstå og forholde seg til hva som skjer i de forskjellige settinger. Knekker ikke koder som barn flest knekker i 4 års alderen. Hun kan slite fremdeles. Vi bruker mye humor og ironi i vår familie, og hun er den som vandrer sur avgårde, da hun ikke forstår dette. Mangler en forståelse av en del ord og har angst for alt. Så om sønnen din plukket opp andres følelser, og lett kan skaffe seg venner, forstår humor osv, så tviler jeg. Men kan jo være at han har noe annet. Jeg tok min datter ut fra Pub da de brukte 9 år på utredning. Og fikk henne henvist til noen som jobber med autisme utredelser ved Drammen habiliteringssenter. og der fikk hun diagnosen på kort tid. Jeg ville bedt om videre utredelse om du har mistanke om noe. Det skader ikke å prøve.😊😉 Anonymkode: f63f7...d9a
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #21 Skrevet 12. juni 2019 På 11.6.2019 den 9.54, Slaskepott skrev: Ja. Min femteklassing fikk ikke Aspergerdiagnose før i fjor høst, til tross for flere forsøk på utredning tidligere. Avviket til jevnaldrendes sosiale fungering har blitt mye tydeligere de siste årene. Ifølge barnepsykologen vår er det ikke uvanlig at barn «vokser seg inn i» diagnoser, i tråd med kunnskap fra nyere hjerneforskning om at hjernen bygges opp nedenfra. at apsergersen bare blir sterkere med årene? ja jeg har ingen fremtid. Anonymkode: 99bdb...768
Slaskepott Skrevet 12. juni 2019 #22 Skrevet 12. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: at apsergersen bare blir sterkere med årene? ja jeg har ingen fremtid. Anonymkode: 99bdb...768 Nei. Den blir ikke «sterkere», men avviket fra normal utvikling/fungering blir tydeligere etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #23 Skrevet 13. juni 2019 På 10.6.2019 den 21.37, Anonym bruker skrev: Du har helt rett i at han fikk veldig høyt resultat på WISC'en. Og vi har forsøkt sammen med skolen å tilrettelegge faglig. Men like fullt så får han jo ikke til dette sosiale med venner...ingen oppsøker ham og han oppsøker ingen. Hvis noen fra klassen mot formodning ringer og spør "hva driver du med?" - så svarer han hva han gjør; og legger på. I dag spurte jeg om han ikke skjønte at dette var en invitasjon til å finne på noe...det hadde han IKKE skjønt. Jeg synes det er kjempevanskelig å vite hva som er smart/nerdete oppførsel og hva som evt er Asperger. Vi har forsøkt å matche ham med andre "nerder" og evnerike - men med samme resultat - han trekker seg unna😶 Anonymkode: eaea4...489 Du sier at han «forstår han godt sosiale forpliktelser, lojalitet og leser stemninger godt». Det rimer jo ikke med hva du her forteller... Anonymkode: 6f436...376
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #24 Skrevet 13. juni 2019 Kan jo være uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Anonymkode: ea3e9...1c6
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2019 #25 Skrevet 13. juni 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Du sier at han «forstår han godt sosiale forpliktelser, lojalitet og leser stemninger godt». Det rimer jo ikke med hva du her forteller... Anonymkode: 6f436...376 Det vil si at han reflekterer godt rundt hvordan han selv behandler andre, og hvordan han selv ønsker å bli behandlet. Mulig at han er sårbar for å føle at noen misliker ham (har tidligere vært mobbet). Og også derfor at det ikke faller ham inn at slike henvendelser er invitasjoner. Eller det kan hende at både det at han har lett for å føle seg mislikt/ utstøtt, og at han misoppfatter slike gester, er uttrykk for at han leser sosiale koder dårlig... Anonymkode: eaea4...489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå