Gå til innhold

Bondegårdsferie?? Trenger tips om sted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå viser det seg at mannen må jobbe 1 uke i ferien pga krise på jobb. Jeg skal da ha ferie med barna alene og jeg vil ikke sitte hjemme en uke, og jeg vil ikke farte mellom stranda, lekeland, lekeplasser osv som en gal hver dag. 

Vil dra et sted og koble av, og jeg spurte jenta mi på 7 år hva hun ville og hun vil på bondegård. Har også med tvillinggutter på 4 år, de eeeeeelsker dyr. 

Men nå trenger jeg tips, for jeg vil ikke kjøre alt for langt med 3 barn, og jeg har ikke anledning til å bruke mange 1000 på hotell el.l.

Finnes det bondegårdsferie der man bor på gården 1 uke eller 3-5 dager feks? Ønsker å holde meg innenfor 3 timers kjøring i hvilken som helst retning fra oslo, helst enda kortere. 

Setter stor pris på tips fra dere som har prøvd dette eller vet om noe :)

Anonymkode: 217d8...507

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Langedrag er fantastisk! Det koster en del, men alle måltider er inkludert i prisen. (God norsk husmannskost). 

Anonymkode: a774b...fa3

Skrevet

Takk for tips, men ønsker rimeligere alternativer. 

Trenger heller ikke være de største turistattraksjonene, holder med en vanlig gård som tilbyr barna å være med å mate dyr o.l :)

Skrevet

Hulfjell gård i Drangedal. Veldig fin plass. Ikke verdens dyreste heller... Der er det hytte, gård, klatrevegg, vannhinderløype, 

Anonymkode: 6e203...317

Skrevet

Dersom de vil ha avslapping og leik med dyr, anbefaler eg også typ Langedrag. Der er det tilrettelagt for turistar. Det er ikkje ferie å vere på gard om sommaren, eller andre årstider heller, for den saks skuld...  Hardt arbeid frå tidleg til seint, og eg skulle likt å sjå den bonden som har tid og lyst til å innlosjere ekstra feriefolk for avslapping til ein billig penge midt i slåtten (for ikkje å snakke om å passe på at ungane ikkje er borti maskinene eller andre farlige ting medan du les bok eller slappar av)😉

Anonymkode: db291...a6b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hulfjell gård i Drangedal. Veldig fin plass. Ikke verdens dyreste heller... Der er det hytte, gård, klatrevegg, vannhinderløype, 

Anonymkode: 6e203...317

Takk, skal sjekke :)

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom de vil ha avslapping og leik med dyr, anbefaler eg også typ Langedrag. Der er det tilrettelagt for turistar. Det er ikkje ferie å vere på gard om sommaren, eller andre årstider heller, for den saks skuld...  Hardt arbeid frå tidleg til seint, og eg skulle likt å sjå den bonden som har tid og lyst til å innlosjere ekstra feriefolk for avslapping til ein billig penge midt i slåtten (for ikkje å snakke om å passe på at ungane ikkje er borti maskinene eller andre farlige ting medan du les bok eller slappar av)😉

Har jeg nevnt at jeg vil ligge å lese bok og la ungene løpe fritt? Hmm... 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, har du aldri hørt om gårder som driver med dette?

Anonymkode: f64de...c7f

Skrevet
4 timer siden, Superdolly skrev:

Et raskt googlesøk ga meg blant annet dette treffet:

https://www.visitnorway.no/overnatting/gardsferie/

Det der fant jeg også, men å sitte å sjekke om hvert sted hadde ledig de datoene vi skulle for så å se at dette er i bergen, ålesund eller andre steder som blir for langt unna var ikke veldig motiverende. Derfor ønsket jeg tips fra dere på konkrete steder innenfor mitt område, jeg aner dessverre ikke hvor alle disse stedsnavnene ligger i norge uten å sjekke ;)

Skrevet

Beklager,  men då har eg misforstått deg☺ Du ville koble av, og ikkje stresse på leikeplassar, strand eller liknande, samt vere ein plass der dei tilbyr ungane å vere med på aktivitetar. Tolka det som at du treng fred og ro? Eg er trebarnsmor sjølv, og bur på gard med dyr, og det er slettes ikkje mykje avslapping. Særleg ikkje når dei er på alder med dine☺ Var difor eg også anbefalte ein tilrettelagt plass. Når du då ville på ein vanleg gard, så trur eg ikkje du heilt veit korleis det er på ein vanleg gard med dyr. Men fins mange liknande opplevingsstader altså, men det kostar...

Skrevet

Gurebo Gård i Grimstad, men det er kanskje litt langt?

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der fant jeg også, men å sitte å sjekke om hvert sted hadde ledig de datoene vi skulle for så å se at dette er i bergen, ålesund eller andre steder som blir for langt unna var ikke veldig motiverende. Derfor ønsket jeg tips fra dere på konkrete steder innenfor mitt område, jeg aner dessverre ikke hvor alle disse stedsnavnene ligger i norge uten å sjekke ;)

De første som dukket opp var Sunndal og Lom. Vet du ikke sånn cirka hvor i landet det er?

Hvis det et sånn at du måtte sjekke på et kart, så kunne du jo faktisk risikert å lære litt grunnleggende norgesgeografi. Men det er jo skummelt å lære noe, må vite. 

Anonymkode: 77616...b30

Skrevet

Hvis du vil reise er sted hvor du kan koble av, hvor ungene kan oppleve dyr og hvor de eventuelt kan være med på aktiviteter MÅ du se etter et sted som er tilrettelagt for turisme. Ikke en tradisjonell gård. Vanlig gårdsdrift innebærer arbeid, tidlige morgener, maskiner osv. 

Mange av alternativene i linken som ble oppgitt her er kun storgårder som tilbyr overnatting. Lite med både dyr og aktiviteter og generelt lite tilrettelagt for barn. Dessverre. 

Anonymkode: 2e553...62e

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager,  men då har eg misforstått deg☺ Du ville koble av, og ikkje stresse på leikeplassar, strand eller liknande, samt vere ein plass der dei tilbyr ungane å vere med på aktivitetar. Tolka det som at du treng fred og ro? Eg er trebarnsmor sjølv, og bur på gard med dyr, og det er slettes ikkje mykje avslapping. Særleg ikkje når dei er på alder med dine☺ Var difor eg også anbefalte ein tilrettelagt plass. Når du då ville på ein vanleg gard, så trur eg ikkje du heilt veit korleis det er på ein vanleg gard med dyr. Men fins mange liknande opplevingsstader altså, men det kostar...

Skjønner det, kunne vært mer tydelig :) koble av = fra mobilbruk/nettbrett, dagligdags husarbeid i eget rot, hverdagsrutiner osv. 

Jeg vet at det er mye jobb på gård, har vokst opp med besteforeldre med gård så jeg har vært med på svært mye av det :) men med barn som er grytidlig oppe om morgenen og gjerne tidlig i seng om kvelden hadde dette vært fint for oss. Jeg kunne i tillegg tenke meg å bidra med noe når ungene er i seng, liker å ha noe å gjøre :)

det at jeg ikke vil farte mellom strand, lekeland osv er bare at da har vi base hjemme og kjører rundt på leting etter noe å gjøre hver dag. På gård er vi på samme sted, ikke avhengig av å kjøre rundt. Nok å finne på der vi er. 

Men er absolutt ikke redd for å hjelpe til, men med tanke på guttene på 4 år er det nok en fordel med noe halvveis tilrettelagt i hvert fall. Vil bare unngå de største turistattraksjonene midt i fellesferien :)

alternativt en campingplass i nærheten av en besøksgård, noen som vet om noe?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gurebo Gård i Grimstad, men det er kanskje litt langt?

Skal sjekke, takk :)

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De første som dukket opp var Sunndal og Lom. Vet du ikke sånn cirka hvor i landet det er?

Hvis det et sånn at du måtte sjekke på et kart, så kunne du jo faktisk risikert å lære litt grunnleggende norgesgeografi. Men det er jo skummelt å lære noe, må vite. 

Anonymkode: 77616...b30

Du virker søt

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vil reise er sted hvor du kan koble av, hvor ungene kan oppleve dyr og hvor de eventuelt kan være med på aktiviteter MÅ du se etter et sted som er tilrettelagt for turisme. Ikke en tradisjonell gård. Vanlig gårdsdrift innebærer arbeid, tidlige morgener, maskiner osv. 

Mange av alternativene i linken som ble oppgitt her er kun storgårder som tilbyr overnatting. Lite med både dyr og aktiviteter og generelt lite tilrettelagt for barn. Dessverre. 

Anonymkode: 2e553...62e

Ok. Takk for tips, da kikker jeg etter noe annet/tilrettelagt. Men håper på noe mindre enn langedrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...