Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres største utfordring på skolen når det gjelder elever som nekter å hører etter? Spesielt når dere ikke egentlig har lov å ta dem ut av klassen.. 

jeg synest at reform 97 har skapt så mye drit for dere lærere Og alt skal kartlegges osv. 

Alle ungene skal hver innenfor de firkante boksene som man kalles for normal. Føler ingen unger for blomstre på lik linje som de fjor før og det blir stemplet mer « tapere» fordi di ikke er der de skal hver etter boken

Anonymkode: 5de86...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i VGS, så det er egentlig ikke en problemstilling. De er der "frivillig", noe jeg minner dem på dersom de er for urolige. Selv om noen ikke jobber som de skal, er de litt forbi stadiet der de nekter å følge beskjeder. 

Ellers er jeg veldig opptatt av å fokusere på det de kan og mestrer, og bagatelliser det hvis de får dårlige karakterer på noe. Jeg forteller dem, og viser gjerne til konkrete eksempler, at de fortsatt i stor grad kan få en god karriere selv om de f.eks. er skikkelig dårlig i historie eller suger på å analysere dikt. Ok, de kommer kanskje ikke inn på jus eller medisin, men kan bli veldig mye annet som er viktig i samfunnet. 

Anonymkode: 889c2...75e

Skrevet

L97 ble avløst av kunnskapsløftet i 2006. Bortsett fra det kan jeg bare snakke om min egen arbeidsplass. Jobber på en ungdomsskole med 40 nasjonaliteter og en høy andel spes ped. Veldig få elever har undervisning utenom klassen. Vi tilpasser undervisningen for å inkludere alle. Nøkkelen til alt er relasjon. Hvis du som lærer får muligheten til å bygge relasjoner er mye gjort. I tillegg nevner jeg vurdering for læring og ungdomstrinn i utvikling. Begge er veldig viktige kompetansehevinger. 

Anonymkode: 1ea09...35c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

L97 ble avløst av kunnskapsløftet i 2006. Bortsett fra det kan jeg bare snakke om min egen arbeidsplass. Jobber på en ungdomsskole med 40 nasjonaliteter og en høy andel spes ped. Veldig få elever har undervisning utenom klassen. Vi tilpasser undervisningen for å inkludere alle. Nøkkelen til alt er relasjon. Hvis du som lærer får muligheten til å bygge relasjoner er mye gjort. I tillegg nevner jeg vurdering for læring og ungdomstrinn i utvikling. Begge er veldig viktige kompetansehevinger. 

40 nasjonaliteter??den var vell litt å ta i 🤣🤣

uannsett det jeg mener er at lærere har mistet en del makt som de hadde før. Ser bare på de skolene som er i området hvor jeg bor.. kaos! Ungene vet at lærere er maktløse. Når rektor kaller inn på møte og sier til foreldrene at han ene i klassen som er av en annen nasjonalitet, han må dere hver forsiktige med. Dere må få deres sønner og døtre til å ikke komme med noen dumme komentarer mot han da denne personen har en del brødre og dem banker da barnet ditt opp! What???? Då lurer du litt på hva som foregår på skolen!! De brødrene ødelegger og sloss med andre små unger og hun ene havnet på legevakta. 

Og det er flere unger som gjør akkurat hva som passer dem uannsett nasjonalitet

Skrevet

Jeg jobber i vgs, og jeg viser elevene mine tydelig at jeg har forventninger til dem, jeg stiller krav. I tillegg jobber jeg veldig mye med relasjonsbygging ved å f.eks. snakke med elever om ting som interesserer dem, når jeg møter dem i kantina eller gangen og ved å alltid i det minste hilse når jeg ser dem. Dessuten viser jeg tydelig at det er ganske strenge rammer og at det er jeg som er lederen i klasserommet. MEN: Jeg møter elevene med respekt, åpenhet og godt humør, har svært sjelden problem med å få gehør. Jeg forsøker også å forklare ordentlig hvorfor ting er som de er, og dette forteller elevene at jeg gjør så godt jeg kan i skvis mellom deres ønsker og hva vi kan tillate oss innenfor regelverket.

Selvsagt feiler jeg. Det gjør vi alle. Da handler det om å være trygg nok på seg selv til at man går tilbake, ber ydmykt om unnskyldning og innrømmer sine feil. Etterpå kan vi gå videre. 

Anonymkode: 6223c...ca2

Skrevet

Jeg jobber på barneskole, og ser at det viktigeste er relasjon til elevene. Vis at du ser dem, og lytt til det de har å si. Uansett hvor mye du sliter med å like det barnet. Det er vanskelig i noen saker, men det er viktig å minne seg selv på at: det er ingen barn som er vanskelige, men det er barn som har det vanskelig.

En annen ting som er viktig, er voksentetthet. Når en lærer er alene store deler av uken med 15-20 1. klassinger, er det vanskelig å bygge disse relasjonene. Da er det lett for at dårlige uvaner setter seg hos barna. Og disse uvanene blir tatt med oppover i klassetrinnene. 

Pga disse utfordringene, ønsker jeg meg av og til tilbake til tiden med spesialskoler. Men jeg mener barna har det bedre slik det er i dag, så lenge voksentettheten er stor nok.

Anonymkode: b6194...69b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

uannsett det jeg mener er at lærere har mistet en del makt som de hadde før. Ser bare på de skolene som er i området hvor jeg bor.. kaos! Ungene vet at lærere er maktløse. Når rektor kaller inn på møte og sier til foreldrene at han ene i klassen som er av en annen nasjonalitet, han må dere hver forsiktige med. Dere må få deres sønner og døtre til å ikke komme med noen dumme komentarer mot han da denne personen har en del brødre og dem banker da barnet ditt opp! What???? Då lurer du litt på hva som foregår på skolen!! De brødrene ødelegger og sloss med andre små unger og hun ene havnet på legevakta. 

Øh nei det er ikke å ta i. Det er sant. 40 nasjonaliteter. Men dette dreier seg da ikke om lærere generelt- men ledelsen på din nærskole. Da bør du varsle fylkesmannen. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ganske vanlig i Oslo iallefall med feks 40 nasjonaliteter.

Anonymkode: d9025...67d

Skrevet
På 9.6.2019 den 23.53, Anonym bruker skrev:

40 nasjonaliteter er fort gjort, altså. Vi har en ganske homogen skole hvor de fleste er etnisk norske, men har også en innføringsklasse. Likevel har vi mange nasjonaliteter representert ved vår skole, f.eks. dansk, svensk, islandsk, polsk, litauisk, rumensk, russisk, gresk, spansk, fransk, tyrkisk, arabisk, indisk, palestinsk osv. Det er gjerne bare én i hver klasse, kanskje to, men de er jo tilflyttere fra andre land likevel. Vi er en stor skole da, med over 1100 elever.

Anonymkode: 889c2...75e

Skrevet
På 9.6.2019 den 23.53, Anonym bruker skrev:

Dette! På skolen til vårt barn Er samme mentalitet, at de mindre barna må passe seg for 5-6-7 klassingene, for de kan være «farlige» dersom 1,2,3 klassinger «plager» de. Det er jo greit, de skal for all del ikke plage de eldre , handler Om Vanlig folkeskikk. MEN, det virker som om man unnskylder dårlig oppførsel/aggresjonsproblemer hos enkelte ved å skylde på de mindre elevene... 

Anonymkode: 20911...088

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...