Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #1 Skrevet 9. juni 2019 Dersom de overlevde blødningen: hvordan har det påvirket livet og hvor gammel var personen da hjerneblødningen fant sted? Anonymkode: aed3d...201
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #2 Skrevet 9. juni 2019 Ja. En middelaldrende mann. Det tok flere år før han hadde trent seg opp såpass at man kan snakke med ham uten å merke at det er noe. Men han sliter enda med slike ting som konsentrasjon og hukommelse. Jeg har vel skjønt det slik at effekten av hjerneblødning kan variere veldig etter hvor i hjernen det er, og hvor stor blødning/skade det er snakk om. Men ut over at jeg kjenner denne mannen vet jeg lite om det. Anonymkode: c8b8c...02d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #3 Skrevet 9. juni 2019 Tidlig 50-årene. Nesten helt normal nå 10 år senere. Slet i flere år og har kun igjen litt lammelse i ansiktet. Anonymkode: 104cf...e83
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #4 Skrevet 9. juni 2019 Kjenner flere og jobber i tillegg med helse. Hvordan hjerneblødning påvirker en person kommer, som en over skrev, helt an på hvilke steder i hjernen som ble skadet, hvor stor skaden er osv. Hvor bra de greier å trene seg opp igjen kommer jo også an på dette + allmenntilstand før det akutte, hvilken oppfølging vedkommende får i ettertid, hvilket støtteapparat personen har, og dessverre avhenger noe av dette også hvor i landet man bor. Jeg vet om noen som er blitt mer eller mindre helt bra igjen, andre som har blitt varige pleiepasienter. Anonymkode: eae11...401
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #5 Skrevet 9. juni 2019 Kjenner ei som var 47 år, mista synet på et øye og sliter med talen. Ufør og ser ganske rar ut i ansiktet, lam. Kjenner ei anna som var 39. Kom ut i jobb igjen men bodde på Sunnaas lenge. Nesten et år mener jeg. Trur det går greit med ho. Anonymkode: 683fb...12f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #6 Skrevet 9. juni 2019 Hun var ca 40 år, måtte lære seg å snakke igjen men snakker perfekt nå. Ble kronisk svimmel så balansenervene er antakelig påvirket, de vet ikke om det noen gang går bort Man ser ikke på henne at hun har hatt slag, men halve ansiktet ble lammet. Anonymkode: c9ad7...cde
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #7 Skrevet 9. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun var ca 40 år, måtte lære seg å snakke igjen men snakker perfekt nå. Ble kronisk svimmel så balansenervene er antakelig påvirket, de vet ikke om det noen gang går bort Man ser ikke på henne at hun har hatt slag, men halve ansiktet ble lammet. Anonymkode: c9ad7...cde Hun ble forresten ufør pga det men hun har andre sykdommer og, men var hjerneslaget som førte til uførheten Anonymkode: c9ad7...cde
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #8 Skrevet 9. juni 2019 Kjenner flere og jobber med bla slagpasienter og deres rehab. De jeg kjenner privat har vært 32, 48 og 81 år gamle. Alle har hatt store utfall i etterkant. Følelsesmessig, kognitivt og fysisk. Anonymkode: d2348...9e5
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #9 Skrevet 9. juni 2019 35 minutes ago, Anonym bruker said: Kjenner flere og jobber med bla slagpasienter og deres rehab. De jeg kjenner privat har vært 32, 48 og 81 år gamle. Alle har hatt store utfall i etterkant. Følelsesmessig, kognitivt og fysisk. Anonymkode: d2348...9e5 Vil du utdype litt? Anonymkode: aed3d...201
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #10 Skrevet 9. juni 2019 Farmor ble rammet etter jul. Var en sprek dame på 82 år. Må foreløpig gå med rullator for balansen er blitt dårligere. Litt lammelse i venstre side, men det vises ikke. Anonymkode: 9a931...9a9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #11 Skrevet 9. juni 2019 Det holdt på å gå veldig galt der og da ettersom de var på vei hjem en søndag ettermiddag og kjørte i 80-sonen. Takk og lov reagerte passasjeren og fikk tatt tak i rattet og gjort så de fikk stoppet på veiskulderen. Der ble de til ambulansen kom. Han ble surrete og pratet litt dårlig de første mnd etterpå, men nå er han tilbake til der han var. Eneste er vel at han er litt mer grinete enn før 😛 Anonymkode: eaed7...034
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #12 Skrevet 9. juni 2019 Jeg kjenner flere... Hatt et hjerneslag selv, og var på opptrening i flere uker. Ble kjent med flere som hadde hatt ensten hjerneslag eller hjerneblødning. Selv har jeg ikke så mye senskader, etter opptrening og tid har det meste gått seg til. Er ikke synlig skadet i dag, men det er noen ting som er usynlig av kognitive ting og jeg blir rett og slett fortere sliten osv. Av de jeg kjenner er senskader alt fra epileptiske anfall til lammelser, alder fra 37 år til godt over 80. Anonymkode: 08f5c...1d2
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #13 Skrevet 9. juni 2019 Min mor hadde det når hun var 42. Nå er hun 67 og har hatt et normalt liv. Eneste men er at hun mistet mye av hukommelsen og ble veldig glemsk. Kan glemme alt vi snakket om i går. Ellers er hun helt fin og har jobbet fullt frem til nå. Anonymkode: a7a8d...acf
the amazing spidermamma Skrevet 9. juni 2019 #14 Skrevet 9. juni 2019 Ja, en i nær familie, mann på sytti. Han slo seg i hodet i et fall, og gikk noen uker med blødningen. Kona fattet mistanke, da han begynte å surre (f.eks ta syltetøy i kaffen istedenfor på skiva - sånne ting). De mistenkte alzheimer, da dette ligger i familien, men legene sendte ham på sykehus med en gang, hvor han gjennomgikk operasjon. De tappet ut halvannen dl blod. Heldigvis gikk alt bra, og han er helt restituert. Mener det tok et halvt års tid før de var sikre på at alt var gått bra.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #15 Skrevet 10. juni 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner flere... Hatt et hjerneslag selv, og var på opptrening i flere uker. Ble kjent med flere som hadde hatt ensten hjerneslag eller hjerneblødning. Selv har jeg ikke så mye senskader, etter opptrening og tid har det meste gått seg til. Er ikke synlig skadet i dag, men det er noen ting som er usynlig av kognitive ting og jeg blir rett og slett fortere sliten osv. Av de jeg kjenner er senskader alt fra epileptiske anfall til lammelser, alder fra 37 år til godt over 80. Anonymkode: 08f5c...1d2 Hvordan var symptomene da det inntraff og kort tid etterpå? Anonymkode: a7391...132
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #16 Skrevet 10. juni 2019 Kjenner et par eldre som etterpå slet med funksjonssvikt, og ene med halvsidig lammelser. Dette kommer jo an på mange faktorer som hvor i hjernen det oppsto (du har mange type blødninger, alt fra nær selve hjernen, til i lagene helt opp mot kraniet), størrelsen på blødningen, hvor raskt man fikk hjelp osv. En venn døde av dette i alder av 55 Btw.viste du at skuespilleren som spiller kaleesi (game of thrones) har hat to, en mellom sesong en og to og en i sesong tre. Men hun har ingen synlige sequeler. Er åpen om det i intervju. Anonymkode: 1acdf...3c4
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #17 Skrevet 10. juni 2019 9 timer siden, the amazing spidermamma skrev: Ja, en i nær familie, mann på sytti. Han slo seg i hodet i et fall, og gikk noen uker med blødningen. Kona fattet mistanke, da han begynte å surre (f.eks ta syltetøy i kaffen istedenfor på skiva - sånne ting). De mistenkte alzheimer, da dette ligger i familien, men legene sendte ham på sykehus med en gang, hvor han gjennomgikk operasjon. De tappet ut halvannen dl blod. Heldigvis gikk alt bra, og han er helt restituert. Mener det tok et halvt års tid før de var sikre på at alt var gått bra. Det er ikke en hjerneblødning, men en subdural blødning. Jeg kjenner en som var 41 år. Lam i halve ansiktet og problemer med balanse. Problemene har ikke gått bort, men vedkommende har lært seg å leve med det. Anonymkode: 708ce...bb1
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #18 Skrevet 10. juni 2019 Ja. 4 eller 5 år gammel. Er helt vanlig i dag og ikke vært hemmet på noen annen måte enn at hun var borte fra bhg en stund etter operasjon Anonymkode: 9f5ba...dcb
the amazing spidermamma Skrevet 10. juni 2019 #19 Skrevet 10. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke en hjerneblødning, men en subdural blødning. Jeg kjenner en som var 41 år. Lam i halve ansiktet og problemer med balanse. Problemene har ikke gått bort, men vedkommende har lært seg å leve med det. Anonymkode: 708ce...bb1 Ok, de kalte det for hjerneblødning, men mulig det er ulike typer, det vet jeg ikke. Jeg er bare glad for at det gikk bra.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #20 Skrevet 10. juni 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan var symptomene da det inntraff og kort tid etterpå? Anonymkode: a7391...132 Jeg så dobbelt, klarte ikke gå skikkelig fordi jeg vinglet mot den ene siden. Det ble ringt etter sykebil med en gang, og den var her på drøye 5 min, husker ikke alt som skjedde i tiden etterpå. Husker bruddstykker, hjernen var helt rar, ene siden av kroppen virket ikke og jeg var mye av tiden som i en drømmeverden... Det ble tatt ct og etterhvert mr av hjernen, og skaden lå helt bakerst i hjernen så det ene øyet "droppet" nedover. Kom gradvis helt til meg selv igjen, men jeg så dobbelt, hadde ikke balanse og vinglet til den ene siden i et par dager etterpå. Klarte etter 3-4 dager å gå uten støtte, men så dobbelt i flere uker, mener det gikk 1-1,5 mnd før det gradvis gikk seg til. Jeg slet med å finne alle ordene, så å skrive, snakke osv gikk senere enn jeg var vant til. Nå 1 år senere sliter jeg fremdeles med å finne alle ord, hjernen er ikke like kjapp på sånne ting, men andre merker ikke det. Jeg blir fortere sliten og har nok noen skavanker sånn sett, men utad ser jeg frisk ut og fungerer bra. Anonymkode: 08f5c...1d2
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #21 Skrevet 10. juni 2019 Lillebroren min har nettopp hatt det. Han er i midten av 30årene. Han er ute av sykehuset nå og er i relativt oppegående form. Han sliter med balanse, kortidsminne, lyder, lys, er mye trøtt etc. Han får blodfortynnende medisiner og har fått kjøreforbud. Vet ikke om han blir helt bra igjen. Anonymkode: b4dbf...391
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #22 Skrevet 10. juni 2019 Dette blir jo som å spørre "kjenner du noen som har hatt kreft". Der også er jo alt avhengig av hvilket sted, hvilken form og alvorlighetsgrad, hva slags behandling man får og når man får den, hvor frisk eller sprek man var i forveien, om pasienten er ung eller gammel... tusen ting som innvirker. "Alle" kjenner jo noen som er død av kreft, men "alle" kjenner jo også noen som har blitt helt friske. Så det er jo ikke noe poeng i å spørre et tilfeldig utvalg brukere her på DIB om de vet noe. De kjenner jo bare til de overflatiske anekdotene om folk man vet littegrann om, eller litt mer om. Selv de historiene der folk forteller om sin egen hjerneblødning, er jo anekdotiske. Det de forteller, gjelder jo bare ett tilfelle. Anonymkode: 49549...23e
Toneelise Skrevet 10. juni 2019 #23 Skrevet 10. juni 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Dersom de overlevde blødningen: hvordan har det påvirket livet og hvor gammel var personen da hjerneblødningen fant sted? Anonymkode: aed3d...201 Jenta var 27 med nyfødt barn. Hun er blind på ett øye og lammet i hele høyre side av kroppen.. veit ikke om hun vil bli bedre da det bare er noen uker siden.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #24 Skrevet 10. juni 2019 21 hours ago, Anonym bruker said: Dersom de overlevde blødningen: hvordan har det påvirket livet og hvor gammel var personen da hjerneblødningen fant sted? Anonymkode: aed3d...201 Ja, han var 3 og ble lam,men lever ganske godt likevel, er flink i masse. er 15 år idag Anonymkode: 40696...445
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå