Gå til innhold

Dere med barn med autisme, kan dere se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fattet dere mistanke om at det var noe? Og hvor gammelt var barnet?

Anonymkode: d0bd0...7d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han begynte på skolen, så jeg at han trengte mer hjelp enn andre, hadde en uro kroppen og nektet å gjøre lekser. Jeg trodde han ADHD, noen år senere fikk vi vite at han har asperger. 

Anonymkode: c2ac7...02e

Skrevet

Vi er under utredning nå, han er 12 år. Men jeg har jo skjønt i mange år, at han ikke er helt som alle andre. Men han holder blikk kontakt, har venner og er omsorgsfull. Derfor har vi ikke mistenkt autisme, er asberger han utredes for. 

Anonymkode: 9802d...8b7

Skrevet

Mistenkte det i 3-års alder pga språkvansker. 

Anonymkode: f4f6a...d88

Skrevet
På 9.6.2019 den 11.21, Anonym bruker skrev:

Hvordan fattet dere mistanke om at det var noe? Og hvor gammelt var barnet?

Vi fikk diagnose når barnet var 4. Kunne ikke sette ord sammen til setninger. Flakket med blikket og lekte ikke med andre barn (totalt uintressert) Forsto ikke regler i lek og mye roping/skriking. Vanskelig for å konsentrere seg og sitte stille. Lekte med leker på unormal måte. Trengte minimalt med søvn. Sov ikke en hel natt før han var 5. Roping, hyling og skriking når han våknet.

Skrevet

Babytiden var slitsom pga han alltid var utilpass når vi var sammen med andre. Han skrek mye og virket engstelig. Tenkte likevel ikke på at det var noe unormalt før han begynte i barnehage og de ansatte gjorde oss oppmerksom på forskjellig. Da var han ca 1 1/2 år. På oppfordring av dem ba vi fastlege om henvisning og utredning startet da han var 2 år ved habiliteringstjenesten. De brukte nesten 3 år på å sette endelig diagnose, som ble barneautisme. Hadde ikke språk før etter 3 årsalderen. 

Anonymkode: c7ea8...02d

Skrevet

Takk alle:) hun her var en rolig baby, bablet mye,’pekte og sa mamma tidlig. Gikk da hun var 14 mnd. Har blikkontakt, sover godt og spiser godt. Blid og fornøyd men veldig aktiv. I tillegg har hun knapt språk om blir 3 om en mnd. Uinteressert i de fleste andre barn, utenom de hun kjenner godt og viss de er få som leker sammen. Ppt skal inn forhåpentligvis til høsten og observere, og jeg er litt bekymret for at det er autisme. Finnes det noen tegn/kriterier som kan avkrefte autisme?

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk alle:) hun her var en rolig baby, bablet mye,’pekte og sa mamma tidlig. Gikk da hun var 14 mnd. Har blikkontakt, sover godt og spiser godt. Blid og fornøyd men veldig aktiv. I tillegg har hun knapt språk om blir 3 om en mnd. Uinteressert i de fleste andre barn, utenom de hun kjenner godt og viss de er få som leker sammen. Ppt skal inn forhåpentligvis til høsten og observere, og jeg er litt bekymret for at det er autisme. Finnes det noen tegn/kriterier som kan avkrefte autisme?

Min datter på 3 år har ikke så mye språk, kan telle, kan litt alfabet men snakker ikke så mye. Men forstår. De jentene i hennes aldre (døtrene til venninnene) snakker ikke så mye enn det min datter gjør.  Nå har vi også fått time hos barnesykepleier. Bekymrer meg ikke. 

Alle barn er forskjellige.

Din datter høres helt normal ut, noen snakker tidlig noen senere. 

Min datter begynner å leke sammen nå med andre barn.  

Anonymkode: 43172...0c4

Skrevet

Har alltid visst det, men min sønn er det man kaller autistisk savant. Da han var baby skrek han 24/7 frem til han var fem mnd, sa begynte han å krabbe. Gikk da han var 7 mnd. Pratet/begynte å sette sammen ord da han var 8-9 mnd. Kunne lese da han var 2,5 og regne +/- i samme alder. 

Han tilegnet seg nye ferdigheter raskt, både motorisk og mentalt, men han hadde absolutt null interesse for andre barn, han lærte seg de sosiale kodene, men forstod de nok ikke. Lite interessert i fysisk aktivitet, men forstod behovet for det fra et «vintenskapelig» perspektiv, og godtok dermed fysisk idrett, men forholdt seg sjelden til andre spillere på laget. Fra baby stadiet mestret han enhver nye ting han gjorde uten å egentlig kjenne til aktiviteten. F.eks instrumenter. Han kunne se/høre noen andre spille noe, og «lese» bevegelsene sammen med tonene og dermed klare å spille et stykke på instrumentet uten at han kunne noter. 

Å være autistisk savant er sjelden, men det er en del av spekteret. Livet hans er ikke enkelt selvom han er begavet. 

Anonymkode: e565a...a49

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har dere sjekket ørene hennes? 

Anonymkode: 4fc59...f1c

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere sjekket ørene hennes? 

Ja, hun har nylig fått dren i begge ørene:)

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hun har nylig fått dren i begge ørene:)

Da kommer nok språket etter hvert 😊 ut fra det du beskriver høres hun helt normal ut. 

Skrevet

Håper dere har rett. Men det at hun ikke er interesser i andre barn, er det normalt? Hun nesten overser dem eller dytter dem bort.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håper dere har rett. Men det at hun ikke er interesser i andre barn, er det normalt? Hun nesten overser dem eller dytter dem bort.

Ingen som vet?:) har ingen å sammenligne med, så må spør her :)

Skrevet

Nå er jo typisk tegn for Asperger barn at de ikke plukker opp på ironi og en del humor. ;)

Og ikke klarer de å lese andres følelser og kroppsholdninger... 

Min datter fikk diagnosen i fjord. Og hun sliter ekstremt sosialt, faller stadig ut, selv om hun prøver . Havner oppi i intriger og unødvendig uvennskaper med andre hele tiden,  fordi hun misforstår og overreagerer. Sliter med å forstå og forholde seg til hva som skjer i de forskjellige settinger. Knekker ikke koder som barn flest knekker i 4 års alderen. Hun kan slite fremdeles.

Vi bruker mye humor og ironi i vår familie, og hun er den som vandrer sur avgårde, da hun ikke plukker opp på sånne ting. Mangler en forståelse av en del ord og har angst for alt. Blir hun bedt om å gjøre noe som hun ikke var forberedt på lager hun en skikkelig scene.  Alt må være forutsigbart. Blir det endringer, så får hun raserianfall og klarer ikke å "lande" igjen fra dette sinne på en god stund. 

Så om sønnen din plukket opp andres følelser,  har mye medfølelse for andre og forstår humor osv, så tviler jeg. Men kan jo være at han har noe annet. 

Jeg tok min datter ut fra Pub da de brukte 9 år på utredning.  Og fikk henne henvist til noen som jobber med autisme utredelser ved Drammen habiliteringssenter. :) og der fikk hun diagnosen på kort tid. 

Jeg ville bedt om videre utredelse om du har mistanke om noe. Det skader ikke å prøve.😊😉

Anonymkode: ee662...81f

Skrevet

Nei fader... unnskyld..nå skulle jeg poste denne i et annet innlegg som spurte om Asperger..  Men da jeg hadde skrevet ferdig oppdaget jeg at jeg ikke var logget inn... så kopierte teksten og fant igjen innlegget, trodde jeg, og limte det inn igjen å postet det ...

Men ser nå at det havnet i litt feil innlegg.  Leste bare autisme, og antok at det var her jeg var..😂😊

Beklager så mye..

Skulle jeg svart på denne så kan jeg fortelle at jeg så tegn på at det var noe med min datter allerede i 3 års alderen. Var i pub systemet i 9 år, før jeg ga opp de, og fikk henvist til noen andre som fant ut at hun hadde autismespektetforstyrrelse, Asperger. ;)

Anonymkode: ee662...81f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...