Gå til innhold

Barnefordeling i domstolen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skilles og er ikke i stand til å komme til enighet på mekling.

Hva vil vektlegges når man skal i retten? Jeg bekymrer meg da far forteller stygge usannheter om meg.

Anonymkode: 411e9...19f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har du ikke kontroll på. Det eneste du kan gjøre er å fremstå som en mor som vil barnets beste og ikke rakker ned på far, men ønsker at barnet skal ha det bra.

 

Anonymkode: 0b4a7...5a9

Skrevet

Hva er dere uenige om? Hvor langt skal dere bo fra hverandre osv? Anbefaler å løse det før rettssak og heller misbruke familievernkontoret i ett år for forsoning. Etter en rettssak er en vinner og en taper og en god relasjon vil aldri forekomme igjen. 

 

Skriv litt om situasjonen så nan vi forsøke å hjelpe 🙂 

Anonymkode: 486bc...be7

Skrevet

Det er et lite stykke fra uenighet på familievernkontoret til retten, de vil prøve å mekle mellom dere også i sånne rettsforberedende møter, prøve å få til en enighet uten å gå helt til retten.

Men her ser du saksgangen:

http://familierettsadvokaten.no/guide-barnefordelingssaker-prosess-ved-barnefordeling/

Din og fars side skal vektlegges likt, og du har ingen kontroll på hva far legger frem av "fakta" på sin side. Men det som avgjør saken er barnets beste. Det er barnets sak som er viktigst, hverken din eller fars er altså det viktigste her, det er barnets.

Så det beste du kan gjøre er å hele tiden snakke om barnets beste. Ikke rakke ned på far, men snakke om hvorfor du mener det er til barnets beste at det blir sånn som du ønsker.

Anonymkode: d9627...435

Skrevet

Domstolen skal komme frem til hva som er best for barnet. I vurderingen vektlegges blant annet:

-Evne til å samarbeide med den andre forelderen

-Barnets tilknytning til hver av foreldrene og til stedet den bor (skole, venner, familie etc). Må feks barnet flytte langt bort fra kjente omgivelser om den ene får hovedomsorgen?

- Hver av foreldrenes omsorgskompetanse

-Barnets tilknytning til foreldrene 

- barnets egen mening (vektlegges i økende grad etter alder og modenhet)

 

Anonymkode: 57ee2...f1c

Skrevet

Vi er uenige om bosted og samvær.

Far er i beste fall ustabil. Nylig avsluttet behandling av psykolog og medikamenter etter eget ønske. Han har startet en svertekampanje mot meg. Jeg er redd for at noen skal tro på han.

Anonymkode: 411e9...19f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er uenige om bosted og samvær.

Far er i beste fall ustabil. Nylig avsluttet behandling av psykolog og medikamenter etter eget ønske. Han har startet en svertekampanje mot meg. Jeg er redd for at noen skal tro på han.

Anonymkode: 411e9...19f

Stakkars deg :( 

Anonymkode: 486bc...be7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er uenige om bosted og samvær.

Far er i beste fall ustabil. Nylig avsluttet behandling av psykolog og medikamenter etter eget ønske. Han har startet en svertekampanje mot meg. Jeg er redd for at noen skal tro på han.

Anonymkode: 411e9...19f

Men hvor er det han driver kampanjen sin? På barnas skole? Innad i familien? I møter hos familievernkontoret?

Han kan jo ikke styre hva dommerne og de sakkyndige får høre. 

Anonymkode: d3fbb...fc9

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er uenige om bosted og samvær.

Far er i beste fall ustabil. Nylig avsluttet behandling av psykolog og medikamenter etter eget ønske. Han har startet en svertekampanje mot meg. Jeg er redd for at noen skal tro på han.

Anonymkode: 411e9...19f

Sakkyndige ser ofte rett gjennom de foreldrene som prøver å sverte den andre. Det vil i så fall være svært negativt for hans sak. Jeg ville ikke bekymret meg for mye for dette med mindre noe av det han sier et sant. I retten bør du og din advokat bare kort påpeke at påstandene er uriktige og udokumenterte, og fokusere på dine positive sider og få frem at du ønsker et godt samarbeid med far. Da fremstår du som lang nedre skikket enn ham.

Anonymkode: 57ee2...f1c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor er det han driver kampanjen sin? På barnas skole? Innad i familien? I møter hos familievernkontoret?

Han kan jo ikke styre hva dommerne og de sakkyndige får høre. 

Anonymkode: d3fbb...fc9

I mitt nettverk, som venner, familie og jobb. Sosiale medier. Politi og barnevern. Føler han når fram, og jeg får sagt lite om min opplevelse.

Anonymkode: 411e9...19f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...