Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Altså bare hjemme alene? Jeg tenker at et par øl eller et par glass vin som kos er Ok på helg og i ferier. Men hva med spritdrinker? Og alkohol hver dag? Min mann drikker hvertfall et par øl eller litt vin hver dag. Gjerne også 1-5 spritbaserte drinker i tillegg. Dvs ganske mange enheter per dag. Og i helger kan det bli mye. Vi sitter bare hjemme og glor på TV liksom. Jeg drikker ikke. Er det mye og uvanlig? Anonymkode: 807da...204
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Kan han la det være? Anonymkode: 3b616...508
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan han la det være? Anonymkode: 3b616...508 Ja, tror det. Hvis han skal ut å kjøre på kvelden drikker han ikke, men det er jo sjeldent. Han blir også misfornøyd om han ikke får «kost seg» med dette. Hvis vi feks er på hytta og ikke rakk polet. Anonymkode: 807da...204
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Jeg synes det er mye Anonymkode: 655c7...2ae
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 For meg er det mye. Men folk er jo forskjellige, og har forskjellige preferanser. Jeg vokse opp med en bestevenninne som var halvt fransk, pappaen hennes var derfra. Han drakk hver dag, måtte liksom ha et glass når han kom hjem, for å roe seg, også hadde han et glass etter middag. Jeg så han aldri noen gang beruset, men disse to glassene hadde han hver eneste dag. Min mann i dag drikker kanskje to små bokser øl på fredag og lørdag, aldri i ukedagene og kan fint hoppe over de i helgene også. Men særlig nå i sommerhalvåret med mye grilling osv tar han gjerne en boks carlsberg når han står ved grillen. Å drikke daglig ville jeg sett på som mye. Anonymkode: d1f6f...5ff
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, tror det. Hvis han skal ut å kjøre på kvelden drikker han ikke, men det er jo sjeldent. Han blir også misfornøyd om han ikke får «kost seg» med dette. Hvis vi feks er på hytta og ikke rakk polet. Anonymkode: 807da...204 Da høres det jo ut som om han er i faresonen. Har du snakka med han om det? Anonymkode: 3b616...508
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da høres det jo ut som om han er i faresonen. Har du snakka med han om det? Anonymkode: 3b616...508 Han blir pottesur om jeg nevner det. Har sagt at jeg ikke liker at han drikker mens barna er våkne feks. Men han mener de ikke merker det. Men jeg merker det jo, så da gjør sikkert de det også? Anonymkode: 807da...204
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han blir pottesur om jeg nevner det. Har sagt at jeg ikke liker at han drikker mens barna er våkne feks. Men han mener de ikke merker det. Men jeg merker det jo, så da gjør sikkert de det også? Anonymkode: 807da...204 Hvis han blir sur så er det antagelig fordi han vet du har rett. Jeg ville satt meg ned å snakket med han og bedt han hvertfall la være så lenge barna er våkne. Og snakke med han om muligheten til å trappe ned. Det koster jo en del og, si du ønsker å bruke pengene på noe felles til familien. Om han ikke er til å rikke må du nesten se hva du og ungene kan forholde dere til... Anonymkode: 3b616...508
Blondzilla Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 Hadde det bare vært to øl eller to glass vin er det innenfor i min verden, men med spriten i tillegg er det for mye, ihvertfall hvis det er på daglig basis.
sug lut Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 Det er ikke vanlig å drikke daglig i det hele tatt.
Love my kidz Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 Enig med Sug lut, det er ikke vanlig å drikke alkohol hver dag i en arbeidsuke. Og han drikker også ganske mye.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #12 Skrevet 8. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, tror det. Hvis han skal ut å kjøre på kvelden drikker han ikke, men det er jo sjeldent. Han blir også misfornøyd om han ikke får «kost seg» med dette. Hvis vi feks er på hytta og ikke rakk polet. Anonymkode: 807da...204 Da drikker han for mye. Hvis han ikke kan la være, og blir sir hvis han ikke får eller kan, så drikker han altfor mye, eller i alle fall altfor ofte. Kanskje mest det siste, selv om det også er mange enheter hver gang. Anonymkode: dee7a...785
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #13 Skrevet 8. juni 2019 Det er ikke vanlig å drikke hver dag, han er alkoholiker og MÅ ta tak i problemet! Anonymkode: dcd47...0ba
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #14 Skrevet 8. juni 2019 Mannen din er mest trolig alkoholiker! Om han "bare" lå på to enheter daglig så ville han likevel ha ligget på grensen til ganske så helsefarlig alkoholforbruk. Din mann ligger langt over. Så i tillegg til avhengigheten så kommer han til å få alvorlige helseplager om han ikke tar tak i dette og slutter. Han er heldig om han ikke allerede har fått leverskade. Min familie har nylig fulgt et kjært familiemedlem til graven etter det som var et mindre alkoholforbruk enn det din mann bedriver, men drukket flere år enn din mann trolig har gjort. Døde av alkoholskader. Svært smertefull og fæl død. Her må du bare sette hardt mot hardt, barna dine fortjener bedre enn å vokse opp med en alkoholisert far i hjemmet. Anbefaler deg å kontakte en av støttegruppene for pårørende til rusmisbrukere, og å orientere deg om hvilke tilbud som finnes i kommunen dere bor i, samt ev. snakke med din lege før du snakker med mannen din igjen om dette. Jo mer kunnskap du har, jo bedre er det, da kan han ikke avfeie deg med å bli sur eller påstå at du er hysterisk eller overfølsom (eller hvilke andre argument han ev. bruker for å forsvare misbruket sitt). Anonymkode: 4a833...6f6
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #15 Skrevet 8. juni 2019 Hvis det ikke går ut over helse, jobb eller relasjoner, er det på nivå med skadelig bruk. Han ligger nok i faresonen der det fort kan eskalere hvis han opplever mer stress/påkjenninger i livet. Anonymkode: f04dc...831
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #16 Skrevet 9. juni 2019 Alkohol er noe avd et aller mest avhengighetsskapende rusmiddelet. Om han drikker hver dag, og i slike mengder du skriver, og i tillegg blir sur når du påpeker det, er han alkoholiker. Du bør ta en skikkelig prat med han hvor du stiller klare krav. Feks at han må gå en måned uten, oppsøke fastlegen eller andre tiltak for å ta tak i dette, før det går utover jobb og familie. Anonymkode: 5e956...2ff
Gjest Antarctica Skrevet 9. juni 2019 #17 Skrevet 9. juni 2019 12 timer siden, sug lut skrev: Det er ikke vanlig å drikke daglig i det hele tatt. Kommer jo an på hvilket land man bor i eller hvilket miljø man tilhører. Men dette låter mye uansett. HI; å sitte med drinker og drikke sprit på kveldene, uten at det er fest, det er i beste fall uvanlig, og som du beskriver det, så er det del av en avhengighet.
Optatium Skrevet 9. juni 2019 #18 Skrevet 9. juni 2019 Definisjonen på alkoholisme er ikke hvor nye du drikker, men om du må drikke. Når du blir sur fordi du ikke får tatt ditt daglige glass, da er du avhengig av det og føler at bruddet med vanen ødelegger noe for deg. Mannen din trenger hjelp, men vær forberedt på at det er vanskelig (umulig?) om han ikke skjønner det selv.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #19 Skrevet 9. juni 2019 Høres ut som han drikker i overkant mye, jeg reagerer spesielt på at han drikker sprit i tillegg til et par øl, og at han blir sur om han ikke får «kose seg litt» eller ikke rekker innom polet. Høres ut som han har et alkoholproblem som han bør ta tak i jo før, jo heller. Til sammenlikning drikker samboeren min typisk 1-2 øl fredag og lørdag i løpet av en uke, ellers ingenting. Anonymkode: af0d7...0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå