Gå til innhold

blodtrykk 97/63

Anbefalte innlegg

Skrevet

normalt? Litt tykk, snart 30, dame. 

Anonymkode: b5ebd...7e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt fint det. Jeg har ofte 90/45. 

Anonymkode: 3a0ff...6a6

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt fint det. Jeg har ofte 90/45. 

ok. Men er ikke det litt lavt? 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ok. Men er ikke det litt lavt? 

Jo men ikke farlig å ha lavt blodtrykk. Jeg ligger på alt mellom 90-100 i overtrykk og 50-60 i undertrykk. 

Anonymkode: ae6bb...9be

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo men ikke farlig å ha lavt blodtrykk. Jeg ligger på alt mellom 90-100 i overtrykk og 50-60 i undertrykk. 

Anonymkode: ae6bb...9be

Ok, men overtrykket er vel ok. Men leste at om det blir under 90 er det ikke bra.

I går hadde jeg ca 127/86 tror jeg. Så reagerte på at det var endel lavere. 

Men tok 24-timers ekg en gang og hjertelegen sa at blodtrykket var lavt om natta, men at det ikke gjorde noe siden jeg var ung? (var vel 24?)

Skrevet

Hvordan har du målt det? Brukt en liten automatisk på håndleddet som mange har liggende hjemme? 

Riktig størrelse på mansjetten? 

Anonymkode: c36dd...b11

Skrevet

Lavt blodtrykk er ikke noe problem med mindre du føler deg svimmel el.l.

Det er også godt mulig at målingen er feil.

Blodtrykk varierer hele tiden og kan påvirkes av mange forskjellige faktorer. Det er dermed ikke noe problem hvis man får en lav eller en høy måling. Det er hvis man konsekvent får høye målinger over tid at det er et problem.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har du målt det? Brukt en liten automatisk på håndleddet som mange har liggende hjemme? 

Riktig størrelse på mansjetten? 

Anonymkode: c36dd...b11

nei, sånn rundt overarmen. De målingene jeg har tatt tidligere har stemt med de jeg tar hos legen.

Skrevet
2 timer siden, Pobie skrev:

Lavt blodtrykk er ikke noe problem med mindre du føler deg svimmel el.l.

Det er også godt mulig at målingen er feil.

Blodtrykk varierer hele tiden og kan påvirkes av mange forskjellige faktorer. Det er dermed ikke noe problem hvis man får en lav eller en høy måling. Det er hvis man konsekvent får høye målinger over tid at det er et problem.

Jeg måler i forbindelse med systemiske allergiske reaksjoner. 

Skrevet

dvs det er lavt blodtrykk jeg er obs på

hi

Skrevet

Men da har du vel fått vite hva som regnes som lavt for deg? Og når du må oppsøke lege. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

dvs det er lavt blodtrykk jeg er obs på

hi

MAP trykket ditt er over 70 mmHg og det er mer enn nok for et friskt menneske. MAP over 70 sikrer perfusjon til alle organer ( spesielt ved hjertesyke og andre svært syke vil man ha den over 70), mens mange har MAP ned mot 60 mmHg og lever helt fint med det. Så lenge man er oppe og i aktivitet så er blodtrykket ditt helt i orden. 

Skrevet

Jeg har lavt blodtrykk, søsteren min har lavt blodtrykk, mamma har lavt blodtrykk, morfar har lavt blodtrykk...

Det kan være arvelig med andre ord.

Lavt blodtrykk er ikke farlig. Vi har alltid hatt det og har tilpasset oss det, ingen av oss hiver oss opp i stående rett fra liggende posisjon f.eks, for da svartner det. Det går helt fint, vi setter oss først opp, så reiser vi oss, det gjør vi helt automatisk fordi vi alltid har vært sånn.

Da jeg var gravid ble blodtrykket enda lavere, og legen spurte meg hvordan jeg hadde det. Han hadde nemlig en annen gravid med høyere blodtrykk enn meg som var sykemeldt fordi hun besvimte hele tiden, jeg besvimte aldri for jeg var så tilpasset det å ha lavt blodtrykk. Så man kan reagere på det om det plutselig blir lavt, men har man alltid hatt lavt går det helt fint.

Høyt blodtrykk er farlig, lavt blodtrykk er helt fint :)

Anonymkode: ffb8b...a7f

Skrevet
13 timer siden, Pobie skrev:

Men da har du vel fått vite hva som regnes som lavt for deg? Og når du må oppsøke lege. 

Nei..

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

MAP trykket ditt er over 70 mmHg og det er mer enn nok for et friskt menneske. MAP over 70 sikrer perfusjon til alle organer ( spesielt ved hjertesyke og andre svært syke vil man ha den over 70), mens mange har MAP ned mot 60 mmHg og lever helt fint med det. Så lenge man er oppe og i aktivitet så er blodtrykket ditt helt i orden. 

Ja, du mener så lenge man greier å reise seg? 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lavt blodtrykk, søsteren min har lavt blodtrykk, mamma har lavt blodtrykk, morfar har lavt blodtrykk...

Det kan være arvelig med andre ord.

Lavt blodtrykk er ikke farlig. Vi har alltid hatt det og har tilpasset oss det, ingen av oss hiver oss opp i stående rett fra liggende posisjon f.eks, for da svartner det. Det går helt fint, vi setter oss først opp, så reiser vi oss, det gjør vi helt automatisk fordi vi alltid har vært sånn.

Da jeg var gravid ble blodtrykket enda lavere, og legen spurte meg hvordan jeg hadde det. Han hadde nemlig en annen gravid med høyere blodtrykk enn meg som var sykemeldt fordi hun besvimte hele tiden, jeg besvimte aldri for jeg var så tilpasset det å ha lavt blodtrykk. Så man kan reagere på det om det plutselig blir lavt, men har man alltid hatt lavt går det helt fint.

Høyt blodtrykk er farlig, lavt blodtrykk er helt fint :)

Anonymkode: ffb8b...a7f

Men pappa har høyt blodtrykk. Mamma normalt tror jeg.Er ikke i fam, har slitt med høyt blodtrykk tidligere -SÆRLIG i svangerskap.

Da jeg var yngre opplevde jeg det samme som deg, svartnet hvis jeg reiste meg

Skrevet
På 8.6.2019 den 0.02, Anonym bruker skrev:

normalt? Litt tykk, snart 30, dame. 

Normalt blodtrykk er 120/70. Så synes du har lavt blodtrykk. Hva bruker du ha til vanlig ?

Skrevet
3 minutter siden, Toneelise skrev:

Normalt blodtrykk er 120/70. Så synes du har lavt blodtrykk. Hva bruker du ha til vanlig ?

120/80?

Skrevet

Normalt blodtrykk er 100-120/60-90. Så det er litt i grenseland, men er jo egentlig ikke lavt.

Skrevet
På 8.6.2019 den 9.39, Anonym bruker skrev:

Hvordan tegner du ut map trykket, hilsen student. Sett på netttet men forstår ikke regnestykket å det står forlatt forskjellig. 

Anonymkode: f8d4d...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...