Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 13 år, er ikke kommet i puberteten enda. Jeg prøver å snakke med henne forsiktig om kosthold, og lager normal mat hjemme. Hun har med grove knekkebrød og frukt/grønnsak på skolen, men spiser det sjelden. Spiser normalt til middag. Problemet er vel hva hun spiser når jeg ikke ser. Jeg aner ikke hva hun putter i seg. Jeg er ganske fortvilet for dette er en søt og vakker jente, men ser at hun eser ut. Hva gjør jeg ? Anonymkode: c5bf0...36d
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Hva legger du i eser ut? Anonymkode: eb954...59a
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Skrevet 7. juni 2019 Først og fremst vil jeg si at søt og vakker er hun uansett, så legg av de de tankene om et ideal den vestlige verden har satt for at man skal passe inn i den båsen. Det er fryktelig slitsomt og destruktivt å vokse opp med en voksen som tenker sånn. Mine foreldre er på samme måten, og det måtte en dødelig sykdom til for min mors del for at hun skulle begynne å tenke at menneskelig verdi strekker seg lenger enn som så. Men, når det er sagt, så er helseperspektivet noe annet. Fortsett med sunn mat hjemme, og et fokus på å spise mat som er bra for en, og fordi jenta de fortjener å spise den maten som gjør henne godt. Til syvende og sist velger hun den maten hun selv ønsker å spise, og det hun har med seg hjemmefra er sannsynligvis det hun vil ta med seg inn i voksenlivet ☺️ Gjør også aktiviteter dere liker sammen-det er en veldig fin mulighet til å tilbringe tid sammen, rett og slett en hyggelig stund ☺️ Anonymkode: ae06e...34e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Hvor stor er hun? Det er ganske stor forskjell på hva du bør gjøre om hun bare er litt større enn sin undervektige søster og om hun er sykøig overvektig. Anonymkode: 85a9d...afa
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 Det er ikke uvanlig at jenter blir litt lubne når de møter puberteten, ulvehunger er vanlig, samtidig som kroppens hormoner herjer og lagrer for nå skal det lages pupper og hofter. Veldig ofte strekker de seg og det blir borte igjen. Men spørsmålet er hva du mener med "eser ut" da, om hun virkelig begynner bli overvektig eller om det bare er litt hormonfett som kommer til å sitte der en liten stund. Om hun ikke spiser de grove knekkebrødene hun har med på skolen er det på tide å finne på noe annet, ingen vits å sende med mat hun ikke spiser. Hva med grove pizzasnurrer, salat eller noe helt annet. Mange sunne lunsjer som kanskje frister mer og får henne unna skoleboller og andre fristelser. Det er viktig å snakke om kosthold. F.eks fikk min ene sønn og kameraten hans helt dilla på Mariekjeks da de var på samme alder, kjøpte gjerne en stor 2-pk hver og spiste etter skolen mens de så på film. Jeg fikk de til å lese på innholdsfortegnelsen, hva det inneholder av næring og hvor mange kalorier det er. Når de så at det er laget av i hovedsak sukker og hvetemel, inneholder null næring og like mye kalorier som potetgull skjønte de jo at de ikke kunne spise det hver dag Sønnen min er fremdeles veldig glad i kjeks, nå er han 15 år og spiser en pakke oreo fredag og lørdag kveld, det er hans helgekos. Jeg sier det er helt greit, det er lov, men man kan ikke spise en pakke kjeks hver dag som han gjerne vil. Det jeg vil frem til er at man må snakke på en måte som gjør at de ikke har dårlig samvittighet for å kose seg litt i helger o.l. men så de skjønner at hverdagskosten er viktig. Jeg skjønner at det er litt vanskelig å ta disse samtalene når hun har blitt overvektig, da kan det oppleves som kritikk av hennes størrelse, og det blir feil. Vanskelig. Anonymkode: 0f27f...919
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: 13 år, er ikke kommet i puberteten enda. Jeg prøver å snakke med henne forsiktig om kosthold, og lager normal mat hjemme. Hun har med grove knekkebrød og frukt/grønnsak på skolen, men spiser det sjelden. Spiser normalt til middag. Problemet er vel hva hun spiser når jeg ikke ser. Jeg aner ikke hva hun putter i seg. Jeg er ganske fortvilet for dette er en søt og vakker jente, men ser at hun eser ut. Hva gjør jeg ? Anonymkode: c5bf0...36d Har ei datter på samme alder. Jeg sender aldri med henne mat som vi ikke har blitt enige om at hun vil ha. Hun smører seg somregel skolemat selv, tar da brødskiver med pålegg. Her er det jo egentlig bare fantasien som setter grenser på hva man putter i matboksen, spør jenta di hva hun vil ha, kanskje hun vil ha omelett, det kan du jo lage så sunn du bare vil. Min jente trener 2 ganger i uka. Vi er også en aktiv familie, og drar gjerne på turer i helgene, da tar vi gjerne med ei venninne eller 2. Vi hadde pannekaker til middag her om dagen, ble pannekakerøre igjen, og hun fikk pannekake til kvelds. Ønsket også pannekake til frokost, men da sa jeg nei, sa at man kan ikke spise 3 måltider med pannekaker på rad, men må også ha et sunnere måltid innimellom. Hvis hun har tentamen/heldagsprøve på skolen, ønsker hun gjerne noe "ekstra" til skolemat, kjøper da halvstekte grove baguetter, og sjokomelk eller iste. Ellers drikker hun bare vann på skolen. Hvordan gjør dere det med lommepenger? Siden du sier at du ikke vet hva hun spiser? Og hva har dere i skapene hjemme? Min datter får 400,- pr mnd som hun disponerer selv, jeg ser at det ofte er tomt på kontoen hennes etter 2 uker, og da er hun fri inntil neste "lønningsdag". Ser at hun ofte er på matbutikk, og på kafe (regner med hun kjøper milkshake), men legger meg ikke borti det. Hun får litt ekstra dersom hun skal på stevner og lignende. Hun spør innimellom om hun kan lage kaker og lignende. hjemme. Får somregel lov hos faren, men jeg tenker litt hva vi har spist/skal spise de neste dagene, hadde vært på avslutning med kaker den ene dagen, hun spurte dagen eller, og skulle i kakeselskap dagen etter det igjen. Da fikk hun nei. Min datter er slank, ingen antydning til noe "ekstra" på kroppen, men jeg tenker at man likevel skal være bevisst på hva men fyller på med. Anonymkode: e682d...393
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 Jeg tenker at hun må jo få med mat som frister henne, min vil heller ikke ha knekkebrød i matpakke, de blir jo bare myke og ekle. Ikke vil jeg ha det heller. Jeg har selv en datter som har elsket godis, og mer usunn matt, og kunne spise mengder. Men da finner jeg jo ut hva hun liker av sunne ting, og serverer mye av det. Hun har alltid likt smoothie, så da lager vi det hjemme daglig, hun er veldig glad i grønnsaker med dipp, bruker da kesam i dippen, så det er mest mulig magert. I matpakken likte hun salat, grove pizzasnurrer eller grove rundstykker. Her så fikk hun lite penger av meg i det daglige, da jeg ikke ville hun skulle gå på butikken og kjøpe dritt. Og hjemme så hadde vi aldri godteri, kjeks eller andre usunne ting på hverdager. Og i helgen kjøpte vi bare inn litt til å kose oss med. Jeg fikk jo ikke kontrollert, hva hun spiste hos andre. Men ved å ha det sunt hjemme, og lite penger. Så fikk vi jo begrenset en del. Her holdt hun og på med idrett. Anonymkode: fd0ab...5dc
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Om hun smukspiser er det muligvis noe annet som plager henne. Jeg ble mobbet og smukspiste. Trøstet meg med masse godteri osv når jeg var alene/på skoleveien osv. Aldri så andre så det. Da hjalp det lite at min mor satte meg på skummetmelk og grove knekkebrød. Jeg skulle ønske noen hadde snakket med meg om det egentlige problemet i stedet for bare å fokusere på mat og vekt. Fikk masse skamfølelse av det og det hjalp jo ikke på trangen til trøstespising. Kanskje forsøk å legg fokus over på hvordan hun har i stedet for hva hun spiser? Mat kan være en del av det, f eks at man kan føle seg sløv eller uoppmerksom om man ikke har spist mat med næring i, selvom man har spist seg mett i noe annet (boller, potetgull....), men ikke så hele fokuset blir på hennes matinntak. Anonymkode: a502d...22d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå