Gå til innhold

Nedtelling til pappaen kommer hjem fra jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til hvordan jeg kan lage en nedtellingskalender for en 4 åring, den må være slik at vi lett kan bruke den flere ganger. 

Det er snakk om 28 dager nedtelling (i hovedsak, kan bli 2-3 dager overtid), 

Anonymkode: 6e173...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bruke bare en vanlig kalender, sånn med en måned pr ark, og bare sette en ring rundt datoen, og krysse ut for hver dag som går. Da lærer jo barnet samtidig dager og måned, og hvordan "livet" fungerer.

Anonymkode: 80f42...8ca

Skrevet

Jeg ville brukt en vanlig kalender som dere feks kan ha på kjøleskapet. Vi har alltid hatt en slik familiekalender der vi skriver opp hva hver enkelt skal. Tannlegetime, fotballtrening, skoleavsluttning, bursdager osv. Når ungene var små strøk vi over datoen for hver dag slik at de så hvem dag det var. Selv om de ikke kunne lese var de alltid borte og så på kalenderen om det var skriv noe på dagen idag under deres navn. På denne måten lærte de tall, ukesdager osv. Etterhvert skrev de opp noen ting selv, fulgte med på hva de skulle når. Noe slik kan du også gjøre, du kan bruke markeringpenn på de dagene faren er borte og barnet kan krysse ut for hver dag, og etterhvert øve seg på å telle hvor mange dager det er igjen. 

Denne måten er også grei iforhold til at unger må lære å planlegge. Hos oss var det den første som skrev på kalenderen som hadde førsteretten (feks var vi invitert i familiebursdag og ungene planla noe med venner, så måtte de avlys med venner eller finne en annen dag. De var ganske små når de begynte å se på den hver gang de snakket med venner om å finne på noe utover bare å leke i gata) Og jeg syns ikke bare foreldre skal ha kontroll på alt, unger har godt av å være med på å planlegge uten å gå igjennom meg hver gang (ulike ting etter alder, men det err greit å få inne vanen før de blir tennåringer og vrange)

Anonymkode: 43593...463

Skrevet

Putt 28 makaroni i en liten skål, ta ut en for hver dag. 

Anonymkode: 536db...a49

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Putt 28 makaroni i en liten skål, ta ut en for hver dag. 

Anonymkode: 536db...a49

Bedre å ha 31, og hvis pappa kommer hjem etter 28 så er det bare stas.

Anonymkode: 0fa03...794

Skrevet

Bruk en vanlig kalender eller lag en på ett A4/a3 ark? 

Vår fireåring, når hun telte ned til 5 årsdagen, laget selv en kalender. 

Hun har bursdag den 28 dagen i måneden. Og hun skrev alle talle e fra 1-28 i riktig rekkefølge og krysset av for hver dag :) 

Anonymkode: 5fb90...b58

Skrevet

Vi bruker post-it lapper, så får han ta bort en hver kveld. 

Kjøpt noen små og heng opp på veggen ved sengen, så kan dere ta ned en hver kveld og telle hvor mange dager det er igjen. Veldig visuelt og enkelt for barnet og forholde seg til. 

Anonymkode: ced21...0f1

Skrevet

En helt vanlig kalender også farge dagene pappa er borte med rosa overstrykningspenn. Sett et kryss med sort over dagen i dag enten når dere spiser frokost eller middag og se at det blir færre og færre rosa dager igjen.

Det med makaroni i en skål er en grei tanke, men lett å glemme om man har tatt dagens makaroni ut og da må alle telles for å sjekke. Lettere med en kalender, for der står datoen og man kan se om det er krysset i dag eller ikke ;)

Anonymkode: 6aea2...406

Skrevet

Tuuuusen takk for tips, ser jo jeg har tenkt så vanskelig 🙈, blir å ta i bruk en kalender og markere når han er borte som flere foreslo 👌🏻

Anonymkode: 6e173...307

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...