Gå til innhold

Tannlege nekter å reparere tann


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette er veldig merkelig... Hva er dette med at tannleger ikke gidder å reparere tenner som gjør vondt?? Jeg har et hull som gjør vondt. Har hatt vondt nå i flere måneder. Har selvsagt oppsøkt tannlegen for dette men fikk senest(nå nylig) til svar at "dette er et lite hull, det borer vi ikke i." Tannlegen la bare flour på. Forstod det slik at hullet var grad 2 eller 3, og at dem ikke alltid borer ved grad 3 heller. 

Første tannlegen fant ikke noe galt med tanna i det hele tatt. Men hullet er veldig synlig og har vært synlig i rundt et år, så jeg ser det godt. 

Har prøvd flere tannleger, og flere besøk. Skal jeg prøve enda en ny tannlege? Har pulserende og stikkende smerter nede som slår opp til øyet innimellom. Kjenner det gjennom store deler av dagen. 

Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 2d930...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til Sverige. Norske tannleger er dårlige. Meget! Jeg dro til Sverige og fikk fikset flere tenner, billig. Av ei veldig hyggelig tannlege.

Anonymkode: 240fc...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de tatt bilde av tanna? Jeg hadde et slikt lite hull som ingen ville gjøre noe med, og da de til slutt boret, fant de ut at det gikk en tynn kanal helt ned til rota, og jeg endte opp med å rotfylle. Insister på at du vil fikse det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hysterika skrev:

Har de tatt bilde av tanna? Jeg hadde et slikt lite hull som ingen ville gjøre noe med, og da de til slutt boret, fant de ut at det gikk en tynn kanal helt ned til rota, og jeg endte opp med å rotfylle. Insister på at du vil fikse det!

Ja, har nylig tatt bilder. Tror ikke det var noe synlig på røntgen. Men spurte ikke så vet ikke. Både siste tannlege og jeg ser jo hullet. Så det er godt synlig når man ser inni munnen

Gikk du lenge og hadde vondt da før du fikk ordnet det? 

Anonymkode: 2d930...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke lenge, nei. Jeg blir helt hysterisk når jeg har vondt i tennene, så jeg gikk tilbake til tannlegen og nektet å flytte meg før hun hadde fikset tanna! 

Endret av hysterika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser hullet ut? Er det sort/mørkt? I så fall er det mest sannsynlig kronisk, og har stoppe i utvikling. Det er uetisk å behandle små hull. Man må nødvendigvis fjerne mer tannsubstans enn bare det syke vevet, og en fylling vil aldri kunne erstatte din egen emalje. Fyllingen må også byttes etter noen år. Derfor vil du ikke finne ansvarlige tannleger som vil behandle en grad 2 karies uten at det er andre spesielle hensyn å ta (som for eksempel kommende medisinsk behandling som krever fullt renovert tannsett). Er du sikker på at smertene kommer fra dette hullet? Det virker svært usannsynlig at et så lite hul kan kjennes, og det er ofte vanskelig å lokalisere smerte i munnhulen. Kan du ha en pusseskade på samme tann eller en tann i nærheten?

Anonymkode: d0a88...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan ser hullet ut? Er det sort/mørkt? I så fall er det mest sannsynlig kronisk, og har stoppe i utvikling. Det er uetisk å behandle små hull. Man må nødvendigvis fjerne mer tannsubstans enn bare det syke vevet, og en fylling vil aldri kunne erstatte din egen emalje. Fyllingen må også byttes etter noen år. Derfor vil du ikke finne ansvarlige tannleger som vil behandle en grad 2 karies uten at det er andre spesielle hensyn å ta (som for eksempel kommende medisinsk behandling som krever fullt renovert tannsett). Er du sikker på at smertene kommer fra dette hullet? Det virker svært usannsynlig at et så lite hul kan kjennes, og det er ofte vanskelig å lokalisere smerte i munnhulen. Kan du ha en pusseskade på samme tann eller en tann i nærheten?

Anonymkode: d0a88...beb

Det er brunt/lysebrunt. Jeg har hatt betennelse i en tann før, så kjenner denne smerten igjen. Den er ganske lik. Ingen tvil om hvilken tann det kommer fra. Har jo kjent dette i nesten et halvt år og det kommer fra samme sted. Tenner ved siden av er i orden, uten fyllinger, har ingen pusseskader. 

Vil ikke si det er et lite hull, er tannlegen som mener det.. Har før borret hull som var mindre en dette... 

Anonymkode: 2d930...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er brunt/lysebrunt. Jeg har hatt betennelse i en tann før, så kjenner denne smerten igjen. Den er ganske lik. Ingen tvil om hvilken tann det kommer fra. Har jo kjent dette i nesten et halvt år og det kommer fra samme sted. Tenner ved siden av er i orden, uten fyllinger, har ingen pusseskader. 

Vil ikke si det er et lite hull, er tannlegen som mener det.. Har før borret hull som var mindre en dette... 

Anonymkode: 2d930...06a

Har du prøvd å be om det på en måte som tydeliggjør at du gjør det mot rannlegens medisinske råd? Min erfaring er at når de får servert en bestilling i klartekst og hvor man fritar dem for ansvar så hjelper de til. 

"Kan du borre dette hullet? Jeg vet at det er mot dine medisinske råd men kan du gjøre det likevel? Jeg utstår ikke det hullet." 

Anonymkode: ebce2...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å be om det på en måte som tydeliggjør at du gjør det mot rannlegens medisinske råd? Min erfaring er at når de får servert en bestilling i klartekst og hvor man fritar dem for ansvar så hjelper de til. 

"Kan du borre dette hullet? Jeg vet at det er mot dine medisinske råd men kan du gjøre det likevel? Jeg utstår ikke det hullet." 

Anonymkode: ebce2...485

Nei, har ikke prøvd det. Skulle ikke tro det var nødvendig, de bør selv vite det hvis et hull trenger å fikses..

Anonymkode: 2d930...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, har ikke prøvd det. Skulle ikke tro det var nødvendig, de bør selv vite det hvis et hull trenger å fikses..

Anonymkode: 2d930...06a

De vet når det trenger å fikses. De har avgjort at det ikke trengs her fordi det ikke er dypt. MEN det de ikke kan vite, er hvor vondt og ubehagelig det er for deg selv om det er lite. Så det må de jo bli informert om, da har de mer grunnlag til å fatte en beslutning. Legen min fjernet en føflekk som det ikke var noe galt med, bare fordi jeg selv ikke likte at den satt og gnog bak bh-stroppen. 

Anonymkode: d5b24...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De vet når det trenger å fikses. De har avgjort at det ikke trengs her fordi det ikke er dypt. MEN det de ikke kan vite, er hvor vondt og ubehagelig det er for deg selv om det er lite. Så det må de jo bli informert om, da har de mer grunnlag til å fatte en beslutning. Legen min fjernet en føflekk som det ikke var noe galt med, bare fordi jeg selv ikke likte at den satt og gnog bak bh-stroppen. 

Anonymkode: d5b24...9fa

Har sagt at det gjør vondt. De bortforklarer det da med at jeg sikkert biter tennene sammen om natta, eller at det er syreskader eller pusseskader som gir disse smertene. 

Anonymkode: 2d930...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg stikker en tannpirker litt inn, så går den inn i hullet i tanna. Tyder ikke det på at hullet er såpass stort at det bør fikses?

Har også hørt at når man kan SE hullet selv så er det stort?! 

Anonymkode: 2d930...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg stikker en tannpirker litt inn, så går den inn i hullet i tanna. Tyder ikke det på at hullet er såpass stort at det bør fikses?

Har også hørt at når man kan SE hullet selv så er det stort?! 

Anonymkode: 2d930...06a

Jeg tror du har litt issues..,,

Anonymkode: 9bad1...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har sagt at det gjør vondt. De bortforklarer det da med at jeg sikkert biter tennene sammen om natta, eller at det er syreskader eller pusseskader som gir disse smertene. 

Anonymkode: 2d930...06a

Det er du som er kunden, du bestemmer.

Anonymkode: d5b24...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2019 den 18.11, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du har litt issues..,,

Anonymkode: 9bad1...df9

Nei, det har jeg ikke. Har vondt, har ikke "issues" 😉Har blitt fortalt dette av en tannlege for mange år siden at om man ser det selv er det er tegn på at det er ganske stort. 

Anonymkode: 2d930...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har jeg ikke. Har vondt, har ikke "issues" 😉Har blitt fortalt dette av en tannlege for mange år siden at om man ser det selv er det er tegn på at det er ganske stort. 

Anonymkode: 2d930...06a

Rart at tannlegen ikke vil gjøre noe med det da. Hvis det er så åpenbart. 

Anonymkode: 9bad1...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sånne bittesmå hull i to jeksler. Tannlegen mente hun ikke skulle gjøre noe med dem. 

Byttet tannlege: viser seg hullene har bittelite åpning, men at hullene er dype og har fortsatt å skade tannen innenfra. Nær rotfylling. Hun kalte det spøkelseshull. 

Anonymkode: c3f2e...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde sånne bittesmå hull i to jeksler. Tannlegen mente hun ikke skulle gjøre noe med dem. 

Byttet tannlege: viser seg hullene har bittelite åpning, men at hullene er dype og har fortsatt å skade tannen innenfra. Nær rotfylling. Hun kalte det spøkelseshull. 

Anonymkode: c3f2e...3d7

Ok. Vistes det noe på røntgen da? Hos meg vises det lite eller ingenting på røntgen hvis jeg forstod det riktig. 

Hver gang jeg har hatt hull før har det vært lite ifølge tannlegen, men når tannlegen har borret ferdig har det alltids endt med at det likevel var dype hull, det bare så lite ut . Rart at det er slik hos meg hver gang

Anonymkode: 2d930...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...