Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Vi har en sønn som utagerer litt på skolen for tiden. Han er aldri voldelig, men eplekjekk og forstyrrende. Skolen har vært kjempeflinke til å håndtere det, og vi har også jobbet mye med det hjemme, men nå har det eskalert. Er det lov (med tanke på taushetsplikt) at jeg eller far følger og sitter i klasserommet? Anonymkode: 04b73...aa0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Hvilken verdi skulle det ha da? De må jo greie håndtere ham på skolen, dere kan jo ikke sitte der hver dag? Anonymkode: 1aac6...e5f
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Skrevet 7. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilken verdi skulle det ha da? De må jo greie håndtere ham på skolen, dere kan jo ikke sitte der hver dag? Anonymkode: 1aac6...e5f Så de vet hvordan skolen behandler sønnen deres. Det har jo eskalert. Hvorfor kan de ikke sitter på skolen og følge med hver dag? Anonymkode: 78837...913
Optatium Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 Vi hadde samme situasjon på skolen jeg jobber, og der fikk vi nei av fylkesmannen.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Skrevet 7. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvilken verdi skulle det ha da? De må jo greie håndtere ham på skolen, dere kan jo ikke sitte der hver dag? Anonymkode: 1aac6...e5f Han gjør dette for å tøffe seg, selv om vi har hatt mange samtaler om at dette er det motsatte av tøft, og at ingen synes han er kul når han oppfører seg slik. Som sagt har det gått greit frem til nå, men læreren er bekymret over utviklingen. Jeg tenker at det er lite som er mindre tøft enn å måtte ha mamma eller pappa med på skolen. Vi kan egentlig ikke sitte der hver dag, nei, men vi kan heller ikke la det skure og gå, og vi føler naturligvis ansvar for å få dette til å stoppe. De har en ugrei guttekultur i klassen, der de utfordrer hverandre til idiotiske ting. Jeg har en jobb jeg for så vidt kan gjøre fra bakerst i et klasserom. Alternativt blir det å søke ulønnet permisjon frem til sommerferien. HI Anonymkode: 04b73...aa0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #6 Skrevet 7. juni 2019 1 time siden, Optatium skrev: Vi hadde samme situasjon på skolen jeg jobber, og der fikk vi nei av fylkesmannen. Takk for svar. Jeg skjønner egentlig det. Kanskje det hjelper om vi sitter på gangen også, hvis det er lov. HI Anonymkode: 04b73...aa0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så de vet hvordan skolen behandler sønnen deres. Det har jo eskalert. Hvorfor kan de ikke sitter på skolen og følge med hver dag? Anonymkode: 78837...913 Fordi det ikke bare er sønnen deres som er i klasserommet, og skolen/lærerne har taushetsplikt når det kommer til de andre barna. Anonymkode: 1a42d...faa
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #8 Skrevet 7. juni 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi det ikke bare er sønnen deres som er i klasserommet, og skolen/lærerne har taushetsplikt når det kommer til de andre barna. Anonymkode: 1a42d...faa Det er mulig for foreldre å skrive under på taushetserklering. På skolen jeg jobber, skriver alle foreldre under hvis de skal være med på utflukter i skoletid. Hi: det er en veldig god tanke, og mange ganger har jeg ønsket at foreldre skal bli med inn i klasserommet. Men hjelper egentlig lite. Akkurat når du er der, vil nok gutten din være et «englebarn», men med en gang du er ute, er han nok tilbake til det gamle. Det beste du kan gjøre, er å kjøre harde konsekvenser hjemme. Et barn på skolen vår, var veldig utagerende. Da laget vi et skjema som skulle fylles ut hver dag. Der skulle både eleven og lærer skrive hvordan dagen hadde vært. Den ble deretter sendt hjem, og foreldrene ordnet med belønning eller konsekvens. Barnet er fortsatt en ramp i dag, men nå lytter eleven til beskjeder, og viser respekt til både medelever og voksne. Det har vært en lang prosess, over et par år, men vi har kommet utrolig langt. Så lenge skolen og hjemmet samarbeider og holder sin del av avtaler! Anonymkode: 917dd...5f4
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 Jeg gjorde det da datteren min hadde utfordringer i skolen. Jeg spurte ikke om lov. Ga bare beskjed om at jeg kom og slik ble det. Satt i klasserommet noen timer hver dag i 1 uke Anonymkode: 1419c...7f5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #10 Skrevet 7. juni 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjorde det da datteren min hadde utfordringer i skolen. Jeg spurte ikke om lov. Ga bare beskjed om at jeg kom og slik ble det. Satt i klasserommet noen timer hver dag i 1 uke Anonymkode: 1419c...7f5 Da hadde skolen svak ledelse. Har selv opplevd foreldre som har krevd dette, og rektor har sagt udiskutabelt nei. Foreldre har ikke taushetsplikt angående situasjoner som kan oppstå i klasserommet og andre elevers atferd. Læreren er på jobb, og skal slippe å bli observert. Synes jeg ser noen annen profesjon der det hadde vært ok å kreve å komme og få observere yrkesutøvelsen! Anonymkode: 8a69c...64d
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #11 Skrevet 7. juni 2019 https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/2019/foreldrenes-tilstedevarelse-i-klasserommet/ Anonymkode: 8a69c...64d
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #12 Skrevet 7. juni 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjorde det da datteren min hadde utfordringer i skolen. Jeg spurte ikke om lov. Ga bare beskjed om at jeg kom og slik ble det. Satt i klasserommet noen timer hver dag i 1 uke Anonymkode: 1419c...7f5 Hadde dette vært på mine barns skole hadde jeg skapt et helvete om utenforstående hadde tatt seg til rette i klasserommet, uten å engang ha avklart med skolen først. Anonymkode: 9273a...9cf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #13 Skrevet 7. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde dette vært på mine barns skole hadde jeg skapt et helvete om utenforstående hadde tatt seg til rette i klasserommet, uten å engang ha avklart med skolen først. Anonymkode: 9273a...9cf Skapt et helvete, intet mindre? Anonymkode: 8a69c...64d
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #14 Skrevet 7. juni 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjorde det da datteren min hadde utfordringer i skolen. Jeg spurte ikke om lov. Ga bare beskjed om at jeg kom og slik ble det. Satt i klasserommet noen timer hver dag i 1 uke Anonymkode: 1419c...7f5 Hadde jeg vært foreldre i den klassen hadde jeg lagd fullstendig rabalder, og krevd deg fjernet. Anonymkode: 9ab9e...c29
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #15 Skrevet 7. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skapt et helvete, intet mindre? Anonymkode: 8a69c...64d Riktig. (Det var jo det jeg skrev.) Anonymkode: 9273a...9cf
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #16 Skrevet 8. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde jeg vært foreldre i den klassen hadde jeg lagd fullstendig rabalder, og krevd deg fjernet. Anonymkode: 9ab9e...c29 Hvorfor det? Finnes da bedre ting å bruke aggressiviteten sin på, som er langt mer hensiktsmessig. Anonymkode: 88af1...db1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #17 Skrevet 8. juni 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor det? Finnes da bedre ting å bruke aggressiviteten sin på, som er langt mer hensiktsmessig. Anonymkode: 88af1...db1 Fordi du ikke hadde noe der å gjøre Anonymkode: 9a982...a94
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #18 Skrevet 8. juni 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjorde det da datteren min hadde utfordringer i skolen. Jeg spurte ikke om lov. Ga bare beskjed om at jeg kom og slik ble det. Satt i klasserommet noen timer hver dag i 1 uke Anonymkode: 1419c...7f5 Det er ikke lov. Anonymkode: 917dd...5f4
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #19 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke lov. Anonymkode: 917dd...5f4 Det finnes ingen lover som forbyr det. Anonymkode: 78837...913
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #20 Skrevet 8. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det finnes ingen lover som forbyr det. Anonymkode: 78837...913 Selvfølgelig kan, og bør, skolen nekte foreldrene å sitte i klasserommet. Og de gjør det også. Anonymkode: 9273a...9cf
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #21 Skrevet 8. juni 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Riktig. (Det var jo det jeg skrev.) Anonymkode: 9273a...9cf Måtte bare dobbeltsjekke. Anonymkode: 8a69c...64d
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #22 Skrevet 8. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det finnes ingen lover som forbyr det. Anonymkode: 78837...913 Jo, det finnes regler mot dette. Det går under taushetsplikt. Anonymkode: 1a42d...faa
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #23 Skrevet 8. juni 2019 Dette var som om jeg skulle skrevet det selv! Har nettopp nevnt for lærerne at jeg har truet ungen med og bli med på skolen. Lærern skulle sjekke reglene rundt dette. Jeg signerer gladelig taushetserklæring. Læreren gjør en kjempejobb, og vi prøver så godt vi kan hjemme, men ungen driter fullstendig i alt. Dette er mitt siste håp kjenner jeg. Anonymkode: ab26b...1b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå