Gå til innhold

Har dere kontroll på når datteren deres har menstruasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg først og fremst på de yngre fra de begynner å få menstruasjon...

Her synes 11-åringen at det er så kleint at hun tekst vil skjule det, mens jeg ikke vil presse. Allikevel tenker jeg at det er greit å ha en viss kontroll. Hun har ikke noe forhold til egen syklus. 

Anonymkode: c45b8...fc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De yngste har jo temmelig uregelmessig mens da. Trenger hun hjelp/råd spør hun deg. Mye mer kleint med en mamma som skal ha kontroll på alt, også syklus. Å ha mensen er ikke likestilt med sykdom. La henne styre dette selv hvis hun ønsker det!

Anonymkode: 48fbc...b88

Skrevet

Her i huset er vi veldig åpne rundt dette, og har ingen problemer med å fortelle hverandre og snakke om mensen. Det er også veldig åpenhet i vennegjengene til døtrene mine, så de vet det meste om når vennene har, hvor lenge de har det, hvor mye som kommer, hva slags farge det er på det osv osv. Så ingen hemninger her ;)

Det er nok litt forskjeller på de forskjellige venninnegjengene, og barna blir nok preget vel så mye av det som av hvordan vi foreldre er...

Men mine jenter har en app hvor de legger inn når de får mensen, så lager den en "graf" over syklusene deres. Den sier fra når det nærmer seg ny mens etter kalenderen, men som vi har pratet om her er det jo ikke alltid den er like regelmessig. Greit at den gir beskjed litt før forventet mens da, så vet de at det er greit å ha med seg bind i tilfelle.

Mine jenter er 12 og 13 år

Anonymkode: 194be...ba6

Skrevet

Jeg har ikke blandet meg inn. Men for sin egen del bør hun jo ønske oversikt selv. Vet den er uregelmessig til å begynne med, men det er jo ikke dumt å lage seg rutiner for det. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her i huset er vi veldig åpne rundt dette, og har ingen problemer med å fortelle hverandre og snakke om mensen. Det er også veldig åpenhet i vennegjengene til døtrene mine, så de vet det meste om når vennene har, hvor lenge de har det, hvor mye som kommer, hva slags farge det er på det osv osv. Så ingen hemninger her ;)

Det er nok litt forskjeller på de forskjellige venninnegjengene, og barna blir nok preget vel så mye av det som av hvordan vi foreldre er...

Men mine jenter har en app hvor de legger inn når de får mensen, så lager den en "graf" over syklusene deres. Den sier fra når det nærmer seg ny mens etter kalenderen, men som vi har pratet om her er det jo ikke alltid den er like regelmessig. Greit at den gir beskjed litt før forventet mens da, så vet de at det er greit å ha med seg bind i tilfelle.

Hva heter den app?

Anonymkode: 10f98...13d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også åpen. Har aldri prøvd å gjøre kropp helt naturlig. Det er hun som ikke ønsker. Hun og bestevenninnen har oversikt over hverandre. 

Her har det nok blitt snakket lite om, siden jeg inne har hatt menstruasjon siden hun var 1 år. 

Var nettopp en app jeg anbefalte henne. Ikke for min kontroll, men hennes. Det ble ikke godt mottatt. Men da vet hun at det finnes. 

Skrevet

Hun har full kontroll selv nå, men jeg fulgte med i begynnelsen så ikke hun skulle få noen "overraskelser" på skolen eller lignende. Hun snakker ikke med andre enn meg om det, ikke venninner heller. Vil heller ikke at pappan eller lillesøster skal vite noe.

Anonymkode: 91f66...c82

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. De fortalte når de fikk det og gif beskjed hvis de trenger bind eller noe annet, men ellers blander jeg meg lite.

Anonymkode: dd1ca...456

Skrevet

Nei, har ingen kontroll på det. Hun sier når hun trenger bind, og jeg ser at hun har hatt mensen når jeg tømmer søplet på badet og vasker trusene hennes. Ellers styrer hun det selv.

Anonymkode: 7d648...c3a

Skrevet

Ikke i den grad at jeg følger med, men hun ber meg jo handle og jeg ser når bøtta blir full. Og jeg merker det i dagene i forkant 😂

Anonymkode: aafc0...423

Skrevet

Jeg bruker en app som heter woman log

Anonymkode: e4a16...35e

Skrevet

Nei. Ikke kontroll men vanligvis sier hun det fordi hun har vondt i magen eller trenger bind og slikt. 

Greit å vite når do-bosset må kastes.. 

Anonymkode: a763f...af6

Skrevet

Merker det på at bindbeholdninga tørker inn..... gjerne rett før jeg trenger å bruke det 😑

Jeg har bedt henne om å installere app på telefonen slik at hun kan følge med, men sjekker ikke om det gjøres.

Skrevet

Her i huset bruker både jeg og datteren min WomanLog, og da er det veldig greit å få kjøpt inn bind og ob før vi venter mensen.

Anonymkode: 0059b...902

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva heter den app?

Anonymkode: 10f98...13d

Jeg har brukt Flo og Clue. Liker Clue best!

Anonymkode: 6cab3...659

Skrevet

Jeg krever ikke at hun skal informere meg om når hun har mensen, nei. Jeg ser jo når det forsvinner bind fra badet, og av og til er det blodflekker på undertøyet eller sengetøyet hennes. 

Respekter det dersom hun ikke ønsker å snakke om dette. Mensen var på ingen måte tabu i mitt barndomshjem, og før jeg fikk den syntes jeg det var veldig spennende og spurte moren min masse. Da jeg fikk den, opplevde jeg det plutselig som superpersonlig, og ville for alt i verden ikke at noen skulle vite at jeg hadde mensen. Gjemte unna blodflekkene undertøy fremfor å legge det til vask, og så prøvde jeg i stedet å vaske det for hånd. Ville dødd av skam dersom moren min krevde å få vite om det. Den følelsen gikk over etter et par år, nå bryr jeg meg ikke det spøtt. Vi voksne damer må likevel huske på at det er noe nytt og veldig personlig for unge jenter. 

Anonymkode: e2ec8...331

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...