Gå til innhold

13 år, sparkesykkel og hjelm....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bør øverst i ett boligfelt. Kun nedoverbakke på gangvei til butikken. 

Jeg vil at min 13 åring skal bruke hjelm...

Det er IKKE hun enig i.

Og faktisk, ingen andre enn de små gjør det

.......men.jeg sier hun må.....

Går jeg for langt eller bør hun slippe?

Men fader...tenk om hun faller....

Anonymkode: f0fae...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt at om jeg ser henne på den sparkesykkel uten hjelm på, så gir jeg den bort til noen andre, noen som vet å bruke hjelm. 

Anonymkode: 09726...e71

Skrevet

Det der er et vanskelig dilemma. Jeg har vært der selv og husker jo selv hvor utrooooolig dust det var å bruke hjelm. De skjønner ikke rekkevidden av alvoret HVIS uhellet skulle være ute... 

Anonymkode: bf7fe...dcf

Skrevet

Nei, det synes jeg faktisk ikke er nødvendig. Hadde det vært kritisk nødvendig så hadde nok vært påbudt. 

Det er faktisk ingen her som bruker hjelm på sparkesykkel. 

Anonymkode: b6760...818

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi bør øverst i ett boligfelt. Kun nedoverbakke på gangvei til butikken. 

Jeg vil at min 13 åring skal bruke hjelm...

Det er IKKE hun enig i.

Og faktisk, ingen andre enn de små gjør det

.......men.jeg sier hun må.....

Går jeg for langt eller bør hun slippe?

Men fader...tenk om hun faller....

Anonymkode: f0fae...c61

Om hun faller? Hun har vel motorisk kontroll på seg selv i en alder av 13? Og hvor langt kan hun falle?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om hun faller? Hun har vel motorisk kontroll på seg selv i en alder av 13? Og hvor langt kan hun falle?

Kontroll på seg selv, ja. Kontroll på sparkesykkelen? Det har man aldri hundre prosent. Om hun faller i høy fart på asfalten (og man får høy fart i nedoverbakker!) kan man faktisk slå seg ekstremt hardt. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det synes jeg faktisk ikke er nødvendig. Hadde det vært kritisk nødvendig så hadde nok vært påbudt. 

Det er vel ikke påbudt med hjelm på sykkel i Norge heller, så la oss bare droppe det også! 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De eneste jeg ser med det her, er de aller minste

Anonymkode: 4278c...b1d

Skrevet

Det finnes noen store som bruker hjelm til både sparkesykkel og vanlig sykkel her jeg bor. Siden jeg ikke ønsker barn med hjerneskade får mine værsågod bruke hjelm. Jeg ble påkjørt for et par år tilbake, glad jeg hadde hjelm da! 

Anonymkode: 0b76b...fc1

Skrevet

13 år og hjelm på sparkesykkel? Det hadde jeg ikke krevd...

Anonymkode: c2f13...da6

Skrevet

Med mindre hun har en diagnose som påvirker f.eks. koordinasjon og balanse.

Anonymkode: c2f13...da6

Skrevet

Her i huset er det ingen hjelm ingen hjul og det er begge barna helt med på de er 7 og 12 år. Alle vennene til begge 2 bruker og hjem uansett. 

Skrevet

Jeg mener risikoen for å gå på trynet er større på sparkesykkel enn på vanlig sykkel da sparkesykkelen har små hjul og det skal lite bevegelse til for at man mister kontrollen over styringen. Er man riktig uheldig med fallet er det takk for farvel hvis man ikke bruker hjelm. Håper du har tegnet livs- og uføreforsikring på henne. 

Anonymkode: e461a...44b

Skrevet

Det skal kun en liten sten til på fortauet liten for at sparkesykkelen glir til siden. To ganger gikk det bra, men tredje gangen endte det på legevakt med min gutt. Det ble kun gips den gangen, for hjelmen tok av for hodet.

Anonymkode: 51865...199

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener risikoen for å gå på trynet er større på sparkesykkel enn på vanlig sykkel da sparkesykkelen har små hjul og det skal lite bevegelse til for at man mister kontrollen over styringen. Er man riktig uheldig med fallet er det takk for farvel hvis man ikke bruker hjelm. Håper du har tegnet livs- og uføreforsikring på henne. 

Hva du mener er jo irrelevant. Fakta er jo at det ikke er livsfarlig å kjøre på sparkesykkel. Og du kan heller ikke finne statistikk som viser at barn årlig blir alvorlig skadet av det. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva du mener er jo irrelevant. Fakta er jo at det ikke er livsfarlig å kjøre på sparkesykkel. Og du kan heller ikke finne statistikk som viser at barn årlig blir alvorlig skadet av det. 

Litt statistikk til deg. Den er gammel, men av skadene som kom inn var en sjettedel hodeskader. 

https://tidsskriftet.no/2003/11/aktuelt/skader-ved-bruk-av-sparkesykkel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...