Anarkali Skrevet 5. juni 2019 #1 Skrevet 5. juni 2019 Har fødselene gått kjappere for hver dere har hatt? Kjenner jeg er veldig nervøs for at det skal gå enda fortere denne gangen enn de forrige gangene og for å revne. Første gang ble jeg lagt inn på sykehuset kl 20 og fødte 23.30 (fikk fra 4-9 cm på 20 min). Hadde litt rier i ett par timer før vi dro på sykehuset men ikke voldsomt eller regelmessig. Andre fødsel fikk jeg beskjed på forhånd om å komme inn med en gang jeg fikk en ri. Vi dro på sykehuset med en gang jeg kjente noe og jeg var allerede 6 cm en time senere og fødte to timer etter første ri. Begge gangene har jeg kun fått ett lite rift og måtte sy ett sting. Denne gangen er jeg nervøs for fødsel noe jeg ikke har vært før og bekymret for at det skal gå enda fortere enn de timene om gikk sist og for å revne masse. Noen som har lignende erfaringer og hvordan var deres 3 gang?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #2 Skrevet 5. juni 2019 Revningen har ikke noe med hvor lang tid fødselen samlet tar. Det er kun på de siste par-tre riene revningen kommer inn i bildet, og hvor det er viktig å puste hodet ut mens jordmor støtter perineum og veileder deg. Jo flere fødsler, jo mindre sjanse for å revne, bare hør på jordmor helt på slutten. Har du født to ganger med lite rift er det veldig sannsynlig at det blir slik igjen, vevet blir mer tøyelig. Ikke noe å tenke på. Ikke lov å underskrive ned tittel, men jeg vet hva jeg snakker om 😉 Anonymkode: 2815c...9cd
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #3 Skrevet 5. juni 2019 Jeg fødte 1. på 3 timer fra første ri, og 2. på ca 3 timer fra første ri. Så det trenger ikke bli så mye fortere. Skal tilføyes at jeg var mye syk i andre svangerskap. Vet ikke om det spilte inn. Anonymkode: 62f9b...1e1
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #4 Skrevet 5. juni 2019 1. = 5 t etter første ri, 2 t fra 3 cm til baby var ute. 2. = 1 t og 15 min fra første ri, var på sjukehuset i 16 min og rakk aldri å sjekke åpning. 3. = 1,5 t etter første ri, 30 min fra 3 cm til baby ute. Går fint! Bare kom kjapt på sykehuset så ordner alt seg 🙂 Anonymkode: 0c1b8...d52
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #5 Skrevet 5. juni 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Revningen har ikke noe med hvor lang tid fødselen samlet tar. Det er kun på de siste par-tre riene revningen kommer inn i bildet, og hvor det er viktig å puste hodet ut mens jordmor støtter perineum og veileder deg. Jo flere fødsler, jo mindre sjanse for å revne, bare hør på jordmor helt på slutten. Har du født to ganger med lite rift er det veldig sannsynlig at det blir slik igjen, vevet blir mer tøyelig. Ikke noe å tenke på. Ikke lov å underskrive ned tittel, men jeg vet hva jeg snakker om 😉 Anonymkode: 2815c...9cd Liten avsporing her, men må spørre deg siden du vet hva du snakker om. 🙂 Jeg fødte nylig mitt tredje barn og det var styrtfødsel der jeg gikk fra 3 cm til babyen var ute på 40 min. Jeg har en times reisevei til sykehus utenom rushtid. Hva kan jeg vente meg hvis jeg skal ha en til? Igangsetting tidlig eller bare håpe å rekke fram? Anonymkode: 76141...8d5
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #6 Skrevet 5. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Liten avsporing her, men må spørre deg siden du vet hva du snakker om. 🙂 Jeg fødte nylig mitt tredje barn og det var styrtfødsel der jeg gikk fra 3 cm til babyen var ute på 40 min. Jeg har en times reisevei til sykehus utenom rushtid. Hva kan jeg vente meg hvis jeg skal ha en til? Igangsetting tidlig eller bare håpe å rekke fram? Anonymkode: 76141...8d5 Du kan jo be om samtale på sykehuset og legge fram bekymringen din, og i alle fall få en vurdering på termin. Tror dette er forskjellig, men hos oss setter vi i alle fall ikke igang før termin, og det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Dette er jo vanskelig, det som er bra er at kjappe fødsler stort sett er uproblematiske, men skjønner bekymringen din altså. Stort sett rekker man fram også, men du må selvfølgelig dra med en gang du kjenner noe... så får det heller bli bomtur. Men snakk med dem. Anonymkode: 2815c...9cd
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #7 Skrevet 5. juni 2019 1: 5 timer fra første ri 2: 6 timer fra første ri 3: 1 time og 15 min fra første ri Anonymkode: 3f3bd...18f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Liten avsporing her, men må spørre deg siden du vet hva du snakker om. 🙂 Jeg fødte nylig mitt tredje barn og det var styrtfødsel der jeg gikk fra 3 cm til babyen var ute på 40 min. Jeg har en times reisevei til sykehus utenom rushtid. Hva kan jeg vente meg hvis jeg skal ha en til? Igangsetting tidlig eller bare håpe å rekke fram? Anonymkode: 76141...8d5 Beklager, avsporing fra meg også. Første fødsel tok 4 timer fra første rie. Nå går jeg og venter på at 2.fødsel skal starte (4,5 år etter). Det tar kun 10 min å kjøre til sykehuset. Flere jordmødre har sagt at jeg må være forberedt på at jeg ikke rekker sykehuset denne gangen. Hvor stor er sannsynligheten for det? Jeg spør deg som har peiling 🤗 på forhånd takk Anonymkode: cef8f...4af
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Beklager, avsporing fra meg også. Første fødsel tok 4 timer fra første rie. Nå går jeg og venter på at 2.fødsel skal starte (4,5 år etter). Det tar kun 10 min å kjøre til sykehuset. Flere jordmødre har sagt at jeg må være forberedt på at jeg ikke rekker sykehuset denne gangen. Hvor stor er sannsynligheten for det? Jeg spør deg som har peiling 🤗 på forhånd takk Anonymkode: cef8f...4af Ikke stor. Syns de skremmer deg. Bare dra når du kjenner noe. Du kjenner om rien er heftig og om de kommer relativt hyppig. Jeg er hun over her med tre kjappe fødsler hvor nr 2 var 16 min på sjukehuset. Kjente på noen rier hjemme, ringte, de var enige om at jeg skulle komme, jeg kom, jeg fødte. Du kjenner ikke en ri og så fødsel 8 min etterpå. Du rekker sjukehus:-) Du vet jo på forhånd at du skal være på vakt for kjapp fødsel 🙂 Anonymkode: 0c1b8...d52
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo be om samtale på sykehuset og legge fram bekymringen din, og i alle fall få en vurdering på termin. Tror dette er forskjellig, men hos oss setter vi i alle fall ikke igang før termin, og det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Dette er jo vanskelig, det som er bra er at kjappe fødsler stort sett er uproblematiske, men skjønner bekymringen din altså. Stort sett rekker man fram også, men du må selvfølgelig dra med en gang du kjenner noe... så får det heller bli bomtur. Men snakk med dem. Anonymkode: 2815c...9cd Tusen takk for svar! 🙂 Anonymkode: 76141...8d5
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #11 Skrevet 5. juni 2019 Første fødsel varte i 8,5 timer og jeg revnet. Sydde i ca 2 timer, men ingen varige men. andre fødsel varte 6 timer og måtte ha kun 1 sting. nr 3 kom raskt. Fra 3 cm til ungen var ute tok d 30 min. Måtte sy litt, men d var ikke så mye som med første. Hvor raskt babyen kommer trenger ikke ha noe å si Anonymkode: 9ca77...ac7
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 1. = 5 t etter første ri, 2 t fra 3 cm til baby var ute. 2. = 1 t og 15 min fra første ri, var på sjukehuset i 16 min og rakk aldri å sjekke åpning. 3. = 1,5 t etter første ri, 30 min fra 3 cm til baby ute. Går fint! Bare kom kjapt på sykehuset så ordner alt seg 🙂 Anonymkode: 0c1b8...d52 Ikke sydd et sting på noen av dem 🙂 Er du redd ber du jordmor holde godt når hodet er på vei, men det gjør de. Anonymkode: 0c1b8...d52
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke stor. Syns de skremmer deg. Bare dra når du kjenner noe. Du kjenner om rien er heftig og om de kommer relativt hyppig. Jeg er hun over her med tre kjappe fødsler hvor nr 2 var 16 min på sjukehuset. Kjente på noen rier hjemme, ringte, de var enige om at jeg skulle komme, jeg kom, jeg fødte. Du kjenner ikke en ri og så fødsel 8 min etterpå. Du rekker sjukehus:-) Du vet jo på forhånd at du skal være på vakt for kjapp fødsel 🙂 Anonymkode: 0c1b8...d52 Enig i dette, ikke stress, ta kontakt med føden når du begynner å kjenne noe, men du rekker nok frem. «Hun med peiling» 😊 Anonymkode: 2815c...9cd
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 Jeg har tre fødsler bak meg, en på 35 timer og to styrtfødsler. Første tok lengst tid, og ble både tang og vakuum til slutt😕 Ruptur 3a og en god del sying. De to neste var styrtfødsler, uten et eneste sting utrolig nok. Nr to tok 1,5 time fra spontan vannavgang/rie. Holdt på å føde i taxi på vei til sykehuset fordi vi trodde vi hadde timesvis på oss🙃 Fikk beskjed om å reise med en gang ved evt flere fødsler. Tredje er en luring, sier de, og det var vår ihvertfall. Startet også med spontan vannavgang, så dro i full fart. Ingen rier eller noe, før 5 timer etterpå. Da sa det pang og tok 40 minutter... Anonymkode: 0f102...7b6
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #15 Skrevet 5. juni 2019 Nr en tok 36 timer ca. (Startet med rier) Nr to tok ca 5 timer (startet mer vannavgang) Nr tre tok ca 3 timer (slimpropp gikk, tok par timer før rier) Nr fire tok 20 min (rier), hjemmefødsel. Var mer nr to jeg revnet, og ble klippet. Minimalt med de andre. Anonymkode: 6be2a...ab1
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 Jeg sier til deg, det jordmor sa til oss; er du bekymret for å født på veien, ta med handduker og teppe. Ender du opp med å føde i bilen, skal det myyye til for at noe går galt. Slike kjappe fødsler, er det sjeldent komplikasjoner. Bare pass på at babyen er varm til ambulansen kommer og henter dere. 😊 Ang. revning; fikk beskjed av jordmor, at en kan revne hvis en presser seg for hardt for å få ut babyen. Lytt til kroppen. Press når det er pressrier. Jeg fikk beskjed om å slutte å presse, men jeg ville ha ungen ut NÅ! Hadde rier i 12 timer, og var ganske lei på slutten. Ville bare bli ferdig med det. Men jeg måtte ta meg litt pause mellom riene, for at det ikke skulle skje for fort, for da kan en revne. Jeg revnet litt likevel (grad 2? Er det noe som heter det?), men det var fordi babyen kom ut med nesa i sky og ene armen opp over hodet. Anonymkode: ff63f...c6e
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #17 Skrevet 5. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Enig i dette, ikke stress, ta kontakt med føden når du begynner å kjenne noe, men du rekker nok frem. «Hun med peiling» 😊 Anonymkode: 2815c...9cd Jeg satser på å rekke fram da. Forrige fødsel startet med rier kl 01 på natta. Starter det stort sett på natta eller? 40 uker på vei i morgen så spenninga stiger Anonymkode: cef8f...4af
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #18 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg satser på å rekke fram da. Forrige fødsel startet med rier kl 01 på natta. Starter det stort sett på natta eller? 40 uker på vei i morgen så spenninga stiger Anonymkode: cef8f...4af Det er det ikke noe fasit på. Lykke til 👍 Anonymkode: 2815c...9cd
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2019 #19 Skrevet 6. juni 2019 Første fødsel 3t fra første rie, andre fødsel 1,5t fra første rie. Vi hadde da ca 45 min reisevei, men måtte med andremann også vente på ar barnevakt skulle komme før vi kunne dra. Vi ble møtt på halvveien av ambulansen og barnet født 7 min etter at vi ankom sykehus med blålys.. jordmor gav oss en gjennomgang om hvordan vi skulle gjøre det selv hjemme om vi ikke rakk å dra til sykehuset. Vi kunne alltids vente hjemme på en ambulanse. Anonymkode: de7fa...b4d
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2019 #20 Skrevet 6. juni 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg satser på å rekke fram da. Forrige fødsel startet med rier kl 01 på natta. Starter det stort sett på natta eller? 40 uker på vei i morgen så spenninga stiger Anonymkode: cef8f...4af Jeg har fire barn, og bare en av fødslene startet på natta. Det var første barnet. Andre startet på formiddagen Tredje startet midt på dagen. Fjerde startet på kvelden. Anonymkode: 786a0...7c0
Anarkali Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #21 Skrevet 6. juni 2019 Ok godt å høre at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng med kjappe fødseler og revning. Under siste fødsel fikk jeg beskjed om å ikke presse så fort så da må jeg kanskje heller fokusere på det. Kjenner jeg blir litt stresset mtp å føde på veien/hjemme. Vi flytter inn hos min mor like før termin, hun bor bare ti min fra sykehuset.
Anarkali Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #22 Skrevet 6. juni 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Første fødsel 3t fra første rie, andre fødsel 1,5t fra første rie. Vi hadde da ca 45 min reisevei, men måtte med andremann også vente på ar barnevakt skulle komme før vi kunne dra. Vi ble møtt på halvveien av ambulansen og barnet født 7 min etter at vi ankom sykehus med blålys.. jordmor gav oss en gjennomgang om hvordan vi skulle gjøre det selv hjemme om vi ikke rakk å dra til sykehuset. Vi kunne alltids vente hjemme på en ambulanse. Anonymkode: de7fa...b4d Ja jeg skal spørre jordmoren om det samme, mannen min er vel litt mer engstelig enn meg for om det skal bli hjemmefødsel eller fødsel på veien. Ved forrige fødsel satt vi fast i trafikken litt før vi fikk kjørt ut og forbi de andre bilene og fødte da under 40 min etter vi kom til sykehuset så denne gangen tar vi ingen sjanser og flytter inn til min mor rundt termin som bor rett ved sykehuset.
Anarkali Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #23 Skrevet 6. juni 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Nr en tok 36 timer ca. (Startet med rier) Nr to tok ca 5 timer (startet mer vannavgang) Nr tre tok ca 3 timer (slimpropp gikk, tok par timer før rier) Nr fire tok 20 min (rier), hjemmefødsel. Var mer nr to jeg revnet, og ble klippet. Minimalt med de andre. Anonymkode: 6be2a...ab1 Dette jeg er litt nervøs for, at jeg plutselig er i fødsel så fort. Hvordan opplevde du det hele siste gangen?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2019 #24 Skrevet 6. juni 2019 Første "normal fødsel" 16t, sykehus, revnet grad 3a med senskader. Andre 3t, hjemmefødsel med jm, ingen revning. 🙂 Anonymkode: 11706...359
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå