Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir dere slitne i løpet av dagen?

Tenker dere på at alt som gjør det mer lettvint i hverdagen, på sikt kan ødelegge helsa di? Alt som gjør at du beveger deg mindre, løfter mindre og generelt gjør deg mindre aktiv, bryter ned helsa på lang sikt. Det lettvinte tar til og med nattesøvnen din.

Ingen mening å moralisere her, men lurer bare på om dere (som i mange tilfeller sikkert er langt yngre enn meg) tenker på slikt?

Selv gjorde jeg ikke det da jeg var yngre, men nå ser jeg ofte at gamle mennesker med god helse ofte har vært svært aktive gjennom et helt liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og jeg har konstant dårlig samvittighet for det. I tillegg stresser jeg også veldig på grunn av omstendigheter jeg ikke kan kontrollere, men må leve med i mange år fremover. Jeg har vært konstant stresset de siste årene. Ingen mulighet til å slappe av i ferier eller hverdager. Og jeg er veldig klar over hva dette (sammen med medfølgende søvnløshet og manglende mulighet til trening) gjør med kroppen, antall leveår og kvaliteten på disse leveårene. 

Anonymkode: 117aa...1ba

Skrevet

Tenkt mye på det. Derfor blant annet jeg ikke skaffer meg vaskehjelp osv. Ikke fordi husvask og rydding er noe særlig trening. . Men noe aktivitet er bedre enn ikke noe. Savner meg tilbake til butikkyrket.. der gikk man mellom 10-15000 skritt daglig, måtte sjaue litt..

Det enkle er ikke alltid det beste på lang sikt. 

Anonymkode: 71f99...880

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og jeg har konstant dårlig samvittighet for det. I tillegg stresser jeg også veldig på grunn av omstendigheter jeg ikke kan kontrollere, men må leve med i mange år fremover. Jeg har vært konstant stresset de siste årene. Ingen mulighet til å slappe av i ferier eller hverdager. Og jeg er veldig klar over hva dette (sammen med medfølgende søvnløshet og manglende mulighet til trening) gjør med kroppen, antall leveår og kvaliteten på disse leveårene. 

Uff. Du trenger en klem, så da kommer det en herfra.

Skrevet

Jeg har det ikke så travelt, egentlig, men jeg er påpasselig med å bevege meg. Nå er jeg også i den gruppa der kroppen begynner å fortelle meg at den har vært brukt i en del år, og jeg vet at jeg ikke var bevisst på en del av de tingene jeg er bevisst på nå da jeg var 30. Jeg passer bl.a på at jeg bruker kroppen til "ytterpunktene": Strekker meg, bøyer meg, hopper (bra for beintetthet), kryper på kne, setter meg på huk, står på ett bein osv, for plutselig er det ingen selvfølge lenger at man kan stå på tå på ett bein eller åle seg under en lav grein. Hagearbeid og soppsanking er ypperlig i så måte. Jeg har kolleger på litt over min alder som har fått dårlig balanse snikende på seg. Unge mennesker tror at balanse er en selvfølge, jeg vet at det er en ferdighet som må holdes ved like og trenes. Vi har kropper som er lagd for å brukes. 

Skrevet

Det er jo ingen hemmelighet at det de senere tiårene har eksplodert med livsstilssykdommer, en økning som sammenfaller med diverse nye oppfinnelser som gjør livet mer komfortabelt.

Jeg skifter veldig mellom takknemlighet for disse mulighetene/løsningene og en skepsis for utviklingen. Takknemlig fordi jeg er avhengig av mange av dem for å leve et (tilnærmet) normalt liv på grunn av sykdom. En skepsis fordi flere og flere tar minste motstands vei og det har fort for å utvikle seg til et egosentrisk utgangspunkt.

Anonymkode: 39694...5f1

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ingen hemmelighet at det de senere tiårene har eksplodert med livsstilssykdommer, en økning som sammenfaller med diverse nye oppfinnelser som gjør livet mer komfortabelt.

Jeg skifter veldig mellom takknemlighet for disse mulighetene/løsningene og en skepsis for utviklingen. Takknemlig fordi jeg er avhengig av mange av dem for å leve et (tilnærmet) normalt liv på grunn av sykdom. En skepsis fordi flere og flere tar minste motstands vei og det har fort for å utvikle seg til et egosentrisk utgangspunkt.

Anonymkode: 39694...5f1

Den moderne livsstilen er en belastning for kroppen og det er ikke noe rart at vi er sykere enn noen gang . Vi lever lengre enn noen gang, men forteller det noe om livskvaliteten?

Jeg vil heller bli 70 år og ha god helse enn å bli 90 år og være helt eller delvis pleietrengende. 

Fysisk aktivitet er en viktig forutsetning for å holde kroppen vedlike, men det er også mange andre faktorer som er viktig for å opprettholde god helse og forebygge uhelse og sykdom . Følgende faktorer tenker jeg er viktig:

- spise mat som er så næringstett som mulig 

- være bevisst på at maten er mindre næringsrik enn før. Selv tar jeg mineraldråper som inneholder blant annet magnesium og sprayer leggene med magnesiumspray hver kveld (tas best opp gjennom huden). Før var det magnesium i drikkevann og jordsmonn, men ikke nå lengre pga "utslitt" jordsmonn 

- Nok søvn!

- Minst mulig stress

- Være bevisst på sine emosjonelle blokkeringer. Meditasjon. 

- Fjerne mest mulig toksiske belastninger. Mange deodoranter inneholder skadelige stoffer, blant annet aluminium. Dette smøres på huden hver dag og går inn i blodbanen. Generelt alt som smøres på huden, hårspray etc inneholder potensielt skadelige stoffer og vi vet ikke cocktaileffekten av det

- Mange spiser for lite fermentert mat og får dermed for lite gode bakterier i tarmen. Det sies at ca 80 % av immunforsvaret sitter i tarmen 

- Mobilen gjør oss nok dummere, særlig om vi sitter med den veldig mye. Hjernen er ikke rustet for å takle så mye sanseinntrykk i løpet av en dag

Mange føler nok at de lever under et enormt press: De skal helst jobbe full stilling, ha rent og pent hjem, være slank og trene en del, smile fra øre til øre og i tillegg dyrke sine interesser. 

Anonymkode: 0a42b...585

Skrevet

Jeg kjøpte meg faktisk hund delvis av helsemessige årsaker. Hunden tvinger meg ut på tur, når jeg koser med den går pulsen ned, hun gjør mye rart som får meg til å le osv. 

Anonymkode: 79755...be5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den moderne livsstilen er en belastning for kroppen og det er ikke noe rart at vi er sykere enn noen gang . Vi lever lengre enn noen gang, men forteller det noe om livskvaliteten?

Jeg vil heller bli 70 år og ha god helse enn å bli 90 år og være helt eller delvis pleietrengende. 

Fysisk aktivitet er en viktig forutsetning for å holde kroppen vedlike, men det er også mange andre faktorer som er viktig for å opprettholde god helse og forebygge uhelse og sykdom . Følgende faktorer tenker jeg er viktig:

- spise mat som er så næringstett som mulig 

- være bevisst på at maten er mindre næringsrik enn før. Selv tar jeg mineraldråper som inneholder blant annet magnesium og sprayer leggene med magnesiumspray hver kveld (tas best opp gjennom huden). Før var det magnesium i drikkevann og jordsmonn, men ikke nå lengre pga "utslitt" jordsmonn 

- Nok søvn!

- Minst mulig stress

- Være bevisst på sine emosjonelle blokkeringer. Meditasjon. 

- Fjerne mest mulig toksiske belastninger. Mange deodoranter inneholder skadelige stoffer, blant annet aluminium. Dette smøres på huden hver dag og går inn i blodbanen. Generelt alt som smøres på huden, hårspray etc inneholder potensielt skadelige stoffer og vi vet ikke cocktaileffekten av det

- Mange spiser for lite fermentert mat og får dermed for lite gode bakterier i tarmen. Det sies at ca 80 % av immunforsvaret sitter i tarmen 

- Mobilen gjør oss nok dummere, særlig om vi sitter med den veldig mye. Hjernen er ikke rustet for å takle så mye sanseinntrykk i løpet av en dag

Mange føler nok at de lever under et enormt press: De skal helst jobbe full stilling, ha rent og pent hjem, være slank og trene en del, smile fra øre til øre og i tillegg dyrke sine interesser. 

I tillegg til dette tror jeg det er viktig å ha/omgi seg med nære relasjoner. Relasjoner har stor betydning for helsa. 

Skrevet

Jeg stresser som faen, hver dag (kveld, natt) på jobb. Jobber i akuttmottak. I tillegg løper jeg mye. Men jeg er sykt flink til å ligge på sofaen også! Det må man, i tredelt turnus. Synes nå jeg! 

Anonymkode: cba34...a78

Skrevet
11 timer siden, prekæs skrev:

Uff. Du trenger en klem, så da kommer det en herfra.

Tusen takk ❤️ Jeg er heldig også. Har full jobb med herlige kolleger. Jeg tror gode venner og fine folk rundt seg er noe av det beste for å ha det godt, både på kort og lang sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...