Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Hadde en diskusjon med gutten på snart tolv - jeg sjekker telefonen innimellom med tenke på meldinger etc, og finner noe innimellom som er ugreit og som vi tar opp med ham. Han blir rasende, og mener at telefonen er privat. Jeg sier at så lenge han er så liten som han er, skal jeg kontrollere det som går ut og inn av telefonen. Når tenker dere barnas telefon blir privat? Anonymkode: ab4aa...831
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 Fra de er 12-13 år om det ikke er spesielle grunner til noe annet. Ungdom i dag "snakker" mye sammen på nett, og det å snoke på deres mobil blir litt som å lese dagbøkene våre da vi var på samme alder. Anonymkode: 50d47...308
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Hvis de bruker snapchat eller andre tjenester med 13-årsgrense - frem til de er 13. Men jeg synes man skal ta praten i forkant, altså "du er egentlig for ung til å ha snap, men hvis vi får følge med til du er gammel nok er det greit". Jeg har ikke gått inn og lest vanlig meldinger, men spør ofte om hva som skjer. Anonymkode: 2965c...155
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Har slutta å sjekke eldste sin og hun er konfirmant nå Anonymkode: 81149...11f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 Man kan jo forstå hvorfor de blir sint. Det blir jo som å lese dagbøker, som en annen påpeker. Samtidig, så vil man jo gjerne forsikre seg om at det ikke foregår nettmobbing. Viktigste er vel god kommunikasjon. For eks, vanlige konflikter blander du deg ikke i. Det finner de ut av. Men, hvis noe skjer av mer alvorlig grad, så skal han komme å snakke med deg. Enten må du ha tillit til at han gjør det, eller så må du jo sjekke tlf innimellom. Som sagt, uten å reagere på småting. Vanlige konflikter er ikke noe å ta opp. Anonymkode: 3a1fb...8e2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Ber 14 åringen min av og til å vise meg tlf selv. Bryr meg ikke om sms osv men gjerne hvem hun har på kontaktlisten sin eller snap f.eks. viser meg litt hva slags grupper hun er med i osv. Alt av apper må jeg godkjenne fra min tlf så der har jeg kontroll. Synes det er viktig å være involvert i barnas nettbruk nå i 2019. Anonymkode: 33db2...712
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 Han er nok ikke bare redd for at du leser hva han har skrevet, men ved at du sjekker må han også stå til ansvar for og konfronteres med hva andre skriver til han. Kanskje har han kompisens dypeste hemmeligheter på telefonen sin. Også får du vite alt. La han få ha privatliv. Ved å ta telefonen og tvinge gjennom en sjekk mister du all fortrolighet med gutten din. Du er nok den siste i verden han kommer til å betro seg til i pubertetskrisetiden hvis du fortsetter med dette. Anonymkode: 950d4...f7f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 Jeg har gitt ungene beskjed om at så lenge jeg betaler mobil abb, skal jeg kunne gå inn og sjekke når jeg føler behov for det. Får jeg ikke sjekket avslutter jeg abb, sperrer de av internett osv. (Har denne reglen på alt av data, mobil osv) Er de ikke enige i mine regler så får de leve uten og vente til de er gamle nok til å opprette ett eget abb. Hun ene prøvde seg på en diskusjon, den ble raskt avsluttet da jeg fant frem noen lover og regler om at jeg kan bli få straff for ting de gjør på nett når de er under 18år. Så når hun leste at jeg kunne få fengselsstraff for noe hun gjorde på sin mobil telefon eller pc, var det plutselig helt greit jeg sjekket innimellom om jeg følte jeg måtte det. 16åringen her i huset syns det er helt greit om jeg ser litt innimellom, hun vet jeg ikke bryr meg om hva hun skriver med venner om. Det er hennes reaksjon jeg ser på når jeg titter rundt på hennes mobil, det sier alt. Ramlet over en samtale yngste hadde for noen år siden med noen venner. Der hun ene snakket om at hun kuttet seg selv. Vi hadde en samtale om dette, og det syns hun faktisk var veldig bra. For hun sleit med p ite hva hun skulle gjøre og ikke gjøre.(jeg kjenner til endel om den familien, så for meg var det ikke overraskende, jeg vet hun får den hjelpen hun trenger fra riktige fagpersoner, så her var det samtalen om å være en god venn og det å snakke med meg som forelder, lærer eller en annen hun stoler på når hun syns det blir vanskelig.) Mulig jeg er streng på reglene her i huset, men ungene syns jeg er streng nok og grei nok, en riktig blanding. Slike regler har de hatt fra de var små, så ikke noe som plutselig har kommet. Anonymkode: cdc0d...b0e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 Jeg forstår at det er fristende, men det er likevel ikke greit å gjøre. Sønner og døtre, deres venner og kjærester, har alle krav på å ivareta egen integritet og ha noe privatliv. Noe annet hadde det vært om du hadde hatt en sterk mistanke om at noe ikke var helt greit. Anonymkode: a536f...809
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 https://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/privatliv-32/ Anbefaler at du leser på Barneombudet sine sider akkurat om dette. Det er en vanskelig avveining mellom barna sin lovfestede rett på privatliv og foreldreansvaret. Anonymkode: e5243...f6d
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #11 Skrevet 5. juni 2019 Tror dere virkelig ikke at barna sletter bilder og meldinger når de vet at telefonen blir sjekket? Barn er ikke gamle før de ligger et hestehode foran foreldre når det gjelder slike ting. Sats heller på dialog og åpenhet. Anonymkode: 850dc...088
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 Det jeg ble sjokkert over i vår klasse. Var at en jente i klassen hadde fått så mange stygge meldinger, av andre i klassen. De var bare 10 år gamle. En god del foreldre sjekket jo da telefonen til barna sine, og hadde en alvorsprat med barnet. Så var det noen mødre som hylte og skreik om barnas privatliv, og at de ikke kan sjekke telefonen. Selvfølgelig er det de barna som er verst og. Og seriøst når de er 10 år, så får man passe på hva som skjer på telefonen. Jeg har en datter som alltid har vært veldig åpen om alt, og var jo noen ganger hennes venninner på 13 år avtalte og møte fremmede gutter i byen. Og ga de informasjon de ikke burde. Og hvor jeg måtte kontakte foreldrene og advare. Anonymkode: d3463...416
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det jeg ble sjokkert over i vår klasse. Var at en jente i klassen hadde fått så mange stygge meldinger, av andre i klassen. De var bare 10 år gamle. En god del foreldre sjekket jo da telefonen til barna sine, og hadde en alvorsprat med barnet. Så var det noen mødre som hylte og skreik om barnas privatliv, og at de ikke kan sjekke telefonen. Selvfølgelig er det de barna som er verst og. Og seriøst når de er 10 år, så får man passe på hva som skjer på telefonen. Jeg har en datter som alltid har vært veldig åpen om alt, og var jo noen ganger hennes venninner på 13 år avtalte og møte fremmede gutter i byen. Og ga de informasjon de ikke burde. Og hvor jeg måtte kontakte foreldrene og advare. Anonymkode: d3463...416 Enig med deg i at det er helt innenfor å sjekke telefonen til en 10-åring. Min 10-åring er ikke med på noen sosiale medier og har ingen hemmelige passord. Telefonen brukes til å ringe, sende noen sms og spille litt. Men når de passerer 13 år skjer det mye, og de bør få ha samtaler med venner uten å være redd for at vi skal sjekke telefonen. Da må det være en spesiell grunn til å sjekke. Jeg sjekket telefonen til min sønn da han gikk i 8.klasse og det skjedde noe der, og det forsto han veldig godt. Men i det daglige regner jeg med at vanlig åpenhet og samtaler holder. Men sønnen min er nå 15 år, og har en gutt i klassen hvor foreldrene stadig sjekker alt innhold på telefonen. Det er vel kjent og ingen sender noe til denne gutten som de mener foreldre ikke skal se. Denne gutten sletter også hele tiden og har nesten ingenting på telefonen sin, bilder, meldinger osv, alt blir slettet hver eneste dag så foreldrene ikke ser mer enn de skal. Jeg tror ikke den type overvåking er rett vei å gå, denne gutten forteller ingenting hjemme... Anonymkode: 50d47...308
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 Her har vi det rimelig åpent med begge våre, han på 14 og hun på 12. Hun får ikke legge til noen på snap uten å først spørre, og må slette snap om dette skjer - det er hun helt innforstått med. Hun har heller ikke mulighet til å laste ned apper uten at jeg må godkjenne de. Vi kan kodene til begges mobil, og det er de ok med, også at kan sjekke mobilene deres, om hva som ligger av apper (for eldste som laser disse ned selv) og bilder, meldinger osv. Vi har passord for både fb og instagram for hans del, og han må ha privat konto på insta. Han bruker dette lite uansett da, og har ikke selv lagt ut mer enn to bilder. Er vanskeligere å holde oversikt på snap, siden bilder og meldinger forsvinner, men sånn er det bare. Vi har et åpent forhold der vi snakker om alt mulig, og særlig det sosiale med både han og henne, og må bare stole på at de selv oppfører seg på nett og at de vil ta det opp med oss om de opplever ubehageligheter på nett selv. Det er en avveining om privatliv vs. beskyttelse, og det er greit med en gylden middelvei. Det at vi har mulighet til å sjekke mye på mobilene deres betyr ikke at vi nødvendigvis er inne og sjekker hele tiden, langt i fra, men de vet at vi kan og har aldri protestert på det. Anonymkode: eb206...6ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå