Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Noen her som er det eller vet noe om det? Kan jeg med blodtype A+ være Rhesus negativ? Jeg har vært gravid 2 ganger og mistet begge gangene tidlig i svangerskapet (SA og MA). Leser på nett at alle gravide skal rutinemessig sjekkes for om man er Rhesus minus. Kan ikke huske at jeg ble testet for det, ihvertfall ikke som jeg vet om. Om man er Rhesus minus, er det større sjans for å miste? Leser på nett at de som er Rhesus minus må få en vaksine etter aborter. Hvorfor det? Og hva skjer om man ikke får denne vaksinen? Blir man dårlig? Anonymkode: 3aa0e...dca
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 A+ betyr positiv, - betyr negativ Anonymkode: 5c8cc...4af
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Kan ikke svare på alt du spør om. Men jeg er rhesus minus. Dette skal bli testet første gang du er inne til kontroll (12 uker). Om du ikke har hørt noe, kan det være fordi du ikke har denne blodtypen sånn at det ikke er aktuelt. Har aldri hørt at det er større sjanse for å miste. Dersom du er rhesus negativ må du få en vaksine etter fødsel DERSOM barnet er rhesus positiv. Har barnet samme blodtype som deg, trengs ikke dette. Mener det er noe med at det kan dannes antistoffer som er veldig farlig for mor. Anonymkode: 87ba9...a54
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Har du blodtype A rhesus positiv kan du ikke være A rhesus negativ nei. Jeg er ikke ekspert så vanskelig å forklare, så fant en nettside som forklarer det greit: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/ Jeg er rhesus negativ, mine barn har blitt blodtypetestet rett etter fødsel, alle er negative, så jeg har ikke hatt behov for den sprøyten da. Men etter abort har jeg fått, fordi man da ikke har fått teste hvilken blodtype fosteret hadde. Så da har jeg fått sprøyten sånn i alle tilfelle. Anonymkode: 43d23...a56
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 De sjekker blodtypen din når du blir gravid, og fører det opp. Når du er A + er du A rhesus positiv. Jeg er rhesus negativ og har fått sprøyte etter positive barn, de sjekker blodtypen til babyen med en gang den blir født, og er barnet positiv får du sprøyte. Grunnen til sprøyten er at du ikke skal danne motstandsstoffer i neste svangerskap dersom blodet til babyen og blodet ditt har blitt litt blandet under fødselen. Jeg har forresten fire barn og har aldri mistet. Har aldri hørt at det er større sjanse for å miste, men i gamle dager, før de begynte å følge opp dette var det flere barn som døde fordi de fikk motstandstoffer fra mor over i sin egen blodbane. Anonymkode: 63081...6d4
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 A+ betyr blodtype A, rhesus positiv. A- betyr blodtype B, rhesus negativ. Jeg har A-. To av mine barn er rhesus positiv, mens en er rhesus negativ. Jeg fikk sprøyte etter fødselen de to gangene jeg fikk barn med rhesus positiv. Har aldri hørt at det er noen sammenheng mellom hvilken rhesus en har og spontanabort. Anonymkode: ecd30...140
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du blodtype A rhesus positiv kan du ikke være A rhesus negativ nei. Jeg er ikke ekspert så vanskelig å forklare, så fant en nettside som forklarer det greit: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/ Jeg er rhesus negativ, mine barn har blitt blodtypetestet rett etter fødsel, alle er negative, så jeg har ikke hatt behov for den sprøyten da. Men etter abort har jeg fått, fordi man da ikke har fått teste hvilken blodtype fosteret hadde. Så da har jeg fått sprøyten sånn i alle tilfelle. Anonymkode: 43d23...a56 Tusen takk for svar og link❤️ Er litt redd for å bli gravid igjen etter å ha mistet begge gangene. Har opplevd det som veldig traumatisk. Vet du om samboeren min bør sjekke om han er Rhesus minus, ettersom jeg da er +, før vi begynner å prøve igjen? Eller er det ikke noe hensikt i det? Anonymkode: 3aa0e...dca
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar og link❤️ Er litt redd for å bli gravid igjen etter å ha mistet begge gangene. Har opplevd det som veldig traumatisk. Vet du om samboeren min bør sjekke om han er Rhesus minus, ettersom jeg da er +, før vi begynner å prøve igjen? Eller er det ikke noe hensikt i det? Anonymkode: 3aa0e...dca Det har ikke noe å si om han er negativ. Det er din kropp som evn skaper trøbbel om du er negativ. Før man forstod dette var det en del som bare fikk ett barn og deretter mistet og mistet fordi de var negative og dannet antistoffer, men siden ALLE sjekkes for det i dag er det ikke vanlig, og du er i tillegg positiv, så om du mister er det ikke av den grunnen. Det kan være flere andre grunner til å miste, så ikke tenk det værste med en gang. Krysser fingre for dere! Anonymkode: ea490...06c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 Man kan danne anti-D selv om man er Rh D positiv. Da kalles det autoantistoff fordi man danner antistoff mot noe en selv har. I forbindelse med graviditet sjekkes blodtype og det sjekkes for antistoffer rundt uke 12 i graviditeten. Man kan ha svake Rh D-antigen slik at man regnes som Rh D negativ med tanke på eventuell blodtransfusjon og anti-D-profylakse. Dette vil du dog få beskjed om hvis du er en av de få med svake antigener. Er du Rh D positiv, sjekkes det ikke for antistoffer senere i svangerskapet. Man kan danne antistoff mot flere blodtypeantigener der det er risiko for hemolytisk sykdom hos barnet. En eventuell antistoffdannelse vil dermed ikke fanges opp senere i graviditeten med mindre det oppdages sykdom hos det nyfødte barnet eller det tas en blodprøve av mor i forbindelse med fødsel. Du kan be legen sjekke deg for antistoffer nå siden du har mistet flere ganger og utelukke det som årsak. Sjansen for at du har dannet noe er liten, men det er alltids en mulighet. Anonymkode: e183f...1a6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #10 Skrevet 4. juni 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kan danne anti-D selv om man er Rh D positiv. Da kalles det autoantistoff fordi man danner antistoff mot noe en selv har. I forbindelse med graviditet sjekkes blodtype og det sjekkes for antistoffer rundt uke 12 i graviditeten. Man kan ha svake Rh D-antigen slik at man regnes som Rh D negativ med tanke på eventuell blodtransfusjon og anti-D-profylakse. Dette vil du dog få beskjed om hvis du er en av de få med svake antigener. Er du Rh D positiv, sjekkes det ikke for antistoffer senere i svangerskapet. Man kan danne antistoff mot flere blodtypeantigener der det er risiko for hemolytisk sykdom hos barnet. En eventuell antistoffdannelse vil dermed ikke fanges opp senere i graviditeten med mindre det oppdages sykdom hos det nyfødte barnet eller det tas en blodprøve av mor i forbindelse med fødsel. Du kan be legen sjekke deg for antistoffer nå siden du har mistet flere ganger og utelukke det som årsak. Sjansen for at du har dannet noe er liten, men det er alltids en mulighet. Anonymkode: e183f...1a6 Takk for utdypende svar❤️ Vet du hvor jeg kan sjekke hvilken blodtype jeg har? Det burde vel stå en eller annen plass. F.eks. kjernejournalen? Anonymkode: 3aa0e...dca
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #11 Skrevet 4. juni 2019 Har du blitt testet for antitrombinmangel? Det er ikke standard, men mulig årsak til sa ettersom det kan gi blodpropper (og morkake svikt) Min fastlege gjorde dette etter 4sa,og jeg ble satt på blodfortynnende. Har nå to velskapte barn etterhverandre. Kan være fler årsaker til det, men ville ikke undervurdert en enkel blodprøve for å sjekke det. Anonymkode: 9d6ba...4e0
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #12 Skrevet 4. juni 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for utdypende svar❤️ Vet du hvor jeg kan sjekke hvilken blodtype jeg har? Det burde vel stå en eller annen plass. F.eks. kjernejournalen? Anonymkode: 3aa0e...dca Du skriver jo i hovedinnlegget at du er blodtype A+. Ellers skal du ha fått en kopi av svaret fra prøvene tatt i svangerskapet. Anonymkode: e183f...1a6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #13 Skrevet 4. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skriver jo i hovedinnlegget at du er blodtype A+. Ellers skal du ha fått en kopi av svaret fra prøvene tatt i svangerskapet. Anonymkode: e183f...1a6 Jeg mener å huske at det var A+. Vi testet blodtype under utdanning. Det var ihverfatt A, men om det var + eller - er jeg litt usikker på. Anonymkode: 3aa0e...dca
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #14 Skrevet 4. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar og link❤️ Er litt redd for å bli gravid igjen etter å ha mistet begge gangene. Har opplevd det som veldig traumatisk. Vet du om samboeren min bør sjekke om han er Rhesus minus, ettersom jeg da er +, før vi begynner å prøve igjen? Eller er det ikke noe hensikt i det? Anonymkode: 3aa0e...dca Hva samboeren har er ikke av betydning. Anonymkode: 608ba...3e8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #15 Skrevet 4. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: A+ betyr blodtype A, rhesus positiv. A- betyr blodtype B, rhesus negativ. Jeg har A-. To av mine barn er rhesus positiv, mens en er rhesus negativ. Jeg fikk sprøyte etter fødselen de to gangene jeg fikk barn med rhesus positiv. Har aldri hørt at det er noen sammenheng mellom hvilken rhesus en har og spontanabort. Anonymkode: ecd30...140 Nei. A- betyr ikke blodtype B. Det betyr blodtype A, rhesus negativ. Anonymkode: a9d9e...789
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. A- betyr ikke blodtype B. Det betyr blodtype A, rhesus negativ. Anonymkode: a9d9e...789 Skrivefeil Anonymkode: ecd30...140
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #17 Skrevet 5. juni 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du blitt testet for antitrombinmangel? Det er ikke standard, men mulig årsak til sa ettersom det kan gi blodpropper (og morkake svikt) Min fastlege gjorde dette etter 4sa,og jeg ble satt på blodfortynnende. Har nå to velskapte barn etterhverandre. Kan være fler årsaker til det, men ville ikke undervurdert en enkel blodprøve for å sjekke det. Anonymkode: 9d6ba...4e0 Nei, har ikke blitt testet for noen ting. Men har avtale med fastlegen om at jeg skal ta diverse blodprøver for å sjekke om det er noe galt med meg når jeg er klar for å prøve igjen. Husker du om du ble testet for noe mer? Anonymkode: 3aa0e...dca
Toneelise Skrevet 5. juni 2019 #18 Skrevet 5. juni 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen her som er det eller vet noe om det? Kan jeg med blodtype A+ være Rhesus negativ? Jeg har vært gravid 2 ganger og mistet begge gangene tidlig i svangerskapet (SA og MA). Leser på nett at alle gravide skal rutinemessig sjekkes for om man er Rhesus minus. Kan ikke huske at jeg ble testet for det, ihvertfall ikke som jeg vet om. Om man er Rhesus minus, er det større sjans for å miste? Leser på nett at de som er Rhesus minus må få en vaksine etter aborter. Hvorfor det? Og hva skjer om man ikke får denne vaksinen? Blir man dårlig? Anonymkode: 3aa0e...dca Nei du kan ikke være rhesus negativ da din blodtype er A rhesus positiv (A+) hvis en som er rhesus negativ blir gravid med en som er rhesus positiv (og barnet får blodtypen rh + er det større sjanse for å miste) Hvis det blir oppdaget tidsnok er det ikke farlig for legene kan gi mor "motgift" mot blodet som barnet har.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #19 Skrevet 5. juni 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Det har ikke noe å si om han er negativ. Det er din kropp som evn skaper trøbbel om du er negativ. Før man forstod dette var det en del som bare fikk ett barn og deretter mistet og mistet fordi de var negative og dannet antistoffer, men siden ALLE sjekkes for det i dag er det ikke vanlig, og du er i tillegg positiv, så om du mister er det ikke av den grunnen. Det kan være flere andre grunner til å miste, så ikke tenk det værste med en gang. Krysser fingre for dere! Anonymkode: ea490...06c Min oldemor mistet visstnok fire barn på denne måten; gikk bra med de to første, resten døde før fødsel. Veldig glad de har funnet ut av det. Hverken mormor, mamma eller jeg har hatt problemer i våre svangerskap (skjønt mormor og mamma hadde begge hyperemesis, jeg var bare "normalt" kvalm heldigvis). Anonymkode: 56513...ed9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå