Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere 

Lillemann endte opp med å måtte stripse sammen panna i dag, etter å ha gått skikkelig på snørra ute i barnehagen. Nå kommer jo endelig finværet og vi skal også sydover i begynnelsen av skoleferien. Noen som har råd til hvordan vi bør beskytte såret mot solen? Hvor viktig/ ikke viktig er det? Er litt uerfaren på denne fronten, har aldri opplevd så store sår på ungene før. Såret er ikke så veldig stort, men ganske dypt. Var helt kaos på fastlegekontoret i dag, så de rushet far + ungen igjennom uten å gi noe informasjon om noe som helst... 

På forhånd takk for hjelpen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solfaktor 50 på selve arret hele dette året, og vær også obs neste år. Jeg har et større arr i ansiktet, det måtte jeg bruke sunblock på (heter vel ikke det lenger ;) ) i flere år etterpå fordi det lett ble brent. Men det arret er tilsammen 10 cm, så det er jo stort. Etter noen år ble jeg ikke lenger brent i arret uten sunblokk, så da var det vanlig solkrembruk.

Er det veldig sterk sol i syden så ville jeg vurdert å sette på en plasterlapp også, i tillegg til høy solfaktor, fordi solen er så sterk der, og arret er så ferskt. Fortsett å stripse også en stund etter at det er grodd.

Men - et arr er ingen krise, heller ikke i ansiktet. Det viktigste er at dere beskytter det mot å bli brent det første, eller de første, årene.

Anonymkode: 18553...fe8

Skrevet

For å få minst mulig synlig arr bør det beskyttes fra solen i sommer. 

Kjøp noen kule caps og solhatter til han, men viktigst av alt så kjøper du en sånn stift med faktor 50 som er til "utsatte steder" og har på hver dag, flere ganger om dagen.

Arret som er stripset kommer knapt til å bli synlig når det er grodd, om dere passer litt på det i år.

Anonymkode: 05796...c00

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger. Håper at det blir bra til slutt. Han pleier ikke å være spesielt begeistret for å ta av plaster, så det blir nok sittende på en stund til. Også får vi bare smøre og smøre. 

Skrevet

Jeg ville dekket til såret (og etter hvert arret) med plaster hele denne sommeren. Kjipt å få et unødvendig stort arr midt i ansiktet. God bedring! Håper det går bra med gutten nå :) 

Anonymkode: df486...395

Skrevet

Du får kjøpt en spesiell taipe for å beskytte sår mot sol. Spør på apoteket. Vi brukte det da vår måtte sy på kneet og ikke måtte få sol på arret sommeren etter.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville dekket til såret (og etter hvert arret) med plaster hele denne sommeren. Kjipt å få et unødvendig stort arr midt i ansiktet. God bedring! Håper det går bra med gutten nå :) 

Anonymkode: df486...395

Han er tøffere enn toget, så det går fint. Men begynner å klø litt der, ser det ut til. 

Skrevet
3 timer siden, Tipp topp skrev:

Du får kjøpt en spesiell taipe for å beskytte sår mot sol. Spør på apoteket. Vi brukte det da vår måtte sy på kneet og ikke måtte få sol på arret sommeren etter.

Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut. Jeg tenker jo at det ikke er krise med stort arr midt i panna, men vi kan jo prøve å begrense skaden så langt det lar seg gjøre. 

Skrevet

For å gro penest mulig bør det tapes i flere mnd. Du får kjøpt slik tape på apoteket. Det vil nok i tillegg være sårt med sol på arret i år, så bare pga årstiden hadde jeg iallfall brukt tape frem til høsten. 

Anonymkode: 6e389...fa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...