Gå til innhold

Uforutsigbart helgesamvær. Råd?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna skal ha samvær med far en helg per måned. 

Far ønsker å se an hvilken helg det blir fra måned til måned. For juni har han ennå ikke oversikt over hvilken helg som passer for ham.

Jeg ønsker en fast helg, av typen den første/andre/tredje/siste helgen i måneden. Kan utvise fleksibilitet og endre helg ved beskjed i rimelig tid.

Vi har hatt helgesamværene "spontant" i nesten ett år. Jeg har da fått beskjed 2-7 dager i forveien (en gang en måned i forveien). Det fungerer ikke for meg, kort fortalt fordi det blir for lite forutsigbart for barna og meg, fordi jeg aldri kan planlegge noe sammen med barna eller sosialt for meg. Far mener at barna ikke trenger forutsigbarhet, og at jeg uansett ikke trenger å gjøre noe annet enn å slappe av i "frihelgen" før barna er voksne (barnehage- og småtrinnalder nå), så han ser ikke problemet. Hvis jeg insisterer på å være sosial uten barn, kan jeg tigge ham om å ha barna, og så skal han vurdere det.

Jeg har bestilt ny time på familievernkontoret i et forsøk på å få ham på gli. Han mener uansett at det de sier, er tull, så jeg har små forhåpninger.

(Barna er hos far en natt i uken også. Det fungerer ca. tre av fire uker, så det kan vi leve med.)

Hvordan løse dette? 

Anonymkode: 7c4ec...33b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familievernkontoret er helt rett måte å løse det på. De kan hjelpe med å finne en løsning! Selvfølgelig skal det være en fast ordning, og det må far innfinne seg med.

Anonymkode: 000a1...e56

Skrevet

Du kan ikke endre far tror jeg.

Selvfølgelig skal dere på familievernkontoret, og selvfølgleig skal både de og du fortelle han at dette ikke er greit.

Men ønsker han å fortsette på samme måte så gjør han det, du har ingen sanksjonsmuligheter og må bare ta til takke med den pappaen du har til barna dine. Mener han at han kan styre dette selv, så gjør han det, uansett hva du mener.

Anonymkode: cab94...a1d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skal dere på familievernkontoret, og selvfølgleig skal både de og du fortelle han at dette ikke er greit.

Men ønsker han å fortsette på samme måte så gjør han det, du har ingen sanksjonsmuligheter og må bare ta til takke med den pappaen du har til barna dine. Mener han at han kan styre dette selv, så gjør han det, uansett hva du mener.

Vel, dette hadde jeg ikke funnet meg i. Hadde jeg vært HI så hadde jeg først tatt det på familievernkontoret. Dersom far fortsatt blånekter å gå med på noe fast, så hadde jeg gitt beskjed til han at enten så velger han en fast helg han vil ha dem, eller så velger jeg en helg, f.eks den første helgen i måneden, og dersom han ikke kan den helgen, vel, da får han vente til neste måned hvor han igjen får ha barna den første helgen i måneden. 

Det får da være måte på hvor mye en skal la den andre forelderen overkjøre "bare fordi de kan". Her høres det ut som at HI har strukket seg langt allerede, men å ikke ha noe fast er jo helt håpløst for alle parter (bortsett fra far). 

Anonymkode: 66bb3...b6b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde ikke flydd her. Han kan få bestemme HVILKEN fast helg pr måned han vil ha, men da endres den ikke om ikke det er gode grunner, og trekker han seg så får han ikke hatt samvær.

Anonymkode: 996b2...e01

Skrevet

Vel, dette hadde jeg ikke funnet meg i. Hadde jeg vært HI så hadde jeg først tatt det på familievernkontoret. Dersom far fortsatt blånekter å gå med på noe fast, så hadde jeg gitt beskjed til han at enten så velger han en fast helg han vil ha dem, eller så velger jeg en helg, f.eks den første helgen i måneden, og dersom han ikke kan den helgen, vel, da får han vente til neste måned hvor han igjen får ha barna den første helgen i måneden. 

Det får da være måte på hvor mye en skal la den andre forelderen overkjøre "bare fordi de kan". Her høres det ut som at HI har strukket seg langt allerede, men å ikke ha noe fast er jo helt håpløst for alle parter (bortsett fra far). 

Helt enig med svaret under her. 

Anonymkode: 66098...2ea

Skrevet

Dette er jeg også enig i.

I tillegg får jeg et inntrykk av at far gjør det på denne måten av to grunner - egeninteresse, han gidder ikke ta ansvar og planlegge. Og for å kontrollere deg, Hi. Argumentasjonen hans tilsier at han ønsker å kontrollere deg, for ellers henger det ikke på greip. Han skal gjøre det han vil og ha så mye sosialt liv. Han bestemmer at du ikke skal ha noe sosialt liv før ungene er voksne... Det er kontrollbehov de luxe. Og derfor er det veldig viktig at du ikke lar ham styre deg, for det går like mye utover barna som deg.

Familievernkontoret. Vær saklig, ikke la deg hisse opp. Gjør som det sies her - tilby ham å bestemme en helg, og om ikke, da bestemmer du en helg.

Anonymkode: 29ce6...648

Skrevet

Du må sette ned foten.

Si at han kan velge mellom den eller den helgen per mnd. Og det er fast. Om han ikke kan en gang, da blir det ikke samvær den mnd. 

Han kan ikke velge, for så skal dere måtte gjøre om på planer eller ikke kunne planlegge ting fordi han skal se om ting passer. Han setter ikke barna først. 

Jeg håper familievernkontoret kan hjelp. Men de kan dessverre ikke bestemme over bf.

Anonymkode: 82cfd...590

Skrevet

Dere får det til å høres veldig enkelt ut, men det er det ikke nødvendigvis.

Fedre av denne kaliberen, som setter seg selv og egne behov først, barna sist, og gjerne vil straffe mor litt på veien lar seg ikke diktere på den måten.

Klart mor kan si at om du ikke velger en helg gjør jeg det, du skal ha barna første helgen i måneden og kan du ikke den helgen blir det ikke helgesamvær den måneden. Men far kan da veldig gjerne si at neivel, da dropper vi helgesamvær.

Så mister mor den avlastningen det faktisk er å ha barna hos far en helg i måneden og barna mister den kontakten med sin far og hans familie.

Skrevet

Jeg ble faktisk litt trist av å lese dette innlegget, men bare på barnas vegne! De har altfor lite samvær med sin egen far. 

Slike tilfeller har faktisk blitt et av våre største samfunnsproblemer, med overrepresentasjon av psykiske lidelser og selvmord blant barna som vokser opp uten nok tid med far. Det ironiske er at faktisk 50000-60000 norske fedre faktisk kjemper en nyttesløs kamp om mer samvær med sine barn.

At du er lite fleksibel og far har planleggingsevne på nivå med en gullfisk er bare trist.

Du bør ikke være så firkantet, mens han bør få mer samvær og skjerpe seg med planleggingen.

Anonymkode: 1df4e...c4d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble faktisk litt trist av å lese dette innlegget, men bare på barnas vegne! De har altfor lite samvær med sin egen far. 

Slike tilfeller har faktisk blitt et av våre største samfunnsproblemer, med overrepresentasjon av psykiske lidelser og selvmord blant barna som vokser opp uten nok tid med far. Det ironiske er at faktisk 50000-60000 norske fedre faktisk kjemper en nyttesløs kamp om mer samvær med sine barn.

At du er lite fleksibel og far har planleggingsevne på nivå med en gullfisk er bare trist.

Du bør ikke være så firkantet, mens han bør få mer samvær og skjerpe seg med planleggingen.

Ikke HI her, men hva i all verden mener du med at mor er firkantet?  Dagens status er altså at mor ALDRI kan legge planer for helgene, fordi hun ALDRI vet på forhånd om hun skal ha barna eller ikke.  Hun kan aldri planlegge voksen-helger fordi hun sannsynligvis skal ha barna, hun kan heller ikke legge planer som involverer barna, for KANSKJE vil far ha barna på besøk...

Det finnes tusenvis av fedre som ikke vil ha samvær med barna sine, eller som kun ønsker "besøk" av barna når det passer far.    

Anonymkode: 4b634...004

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere får det til å høres veldig enkelt ut, men det er det ikke nødvendigvis.

Fedre av denne kaliberen, som setter seg selv og egne behov først, barna sist, og gjerne vil straffe mor litt på veien lar seg ikke diktere på den måten.

Klart mor kan si at om du ikke velger en helg gjør jeg det, du skal ha barna første helgen i måneden og kan du ikke den helgen blir det ikke helgesamvær den måneden. Men far kan da veldig gjerne si at neivel, da dropper vi helgesamvær.

Så mister mor den avlastningen det faktisk er å ha barna hos far en helg i måneden og barna mister den kontakten med sin far og hans familie.

Dessverre kan man ikke tvinge noen til å være en god fra. Barna trenger ikke miste kontakten med fars foreldre og fars andre familie selv om far selv ikke gidder ha samvær med barna.

Et besteforeldrepar jeg vet om har f.eks. fast samvær med sitt ene barnebarn, selv om sønnen deres er en giddaslaus og ansvarslaus fyr. Det fungerer for alle. Barnet blir godt kjent med fars familie, mor får litt avlastning og det hender faktisk at far dropper innom foreldrene når de har hans barn.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du HI har vært lite fleksibel når hun hele tiden har tilpasset seg fars nykker og ansvarsløse oppførsel mtp. barna sine? Det er ikke "planleggingsevne på nivå med en gullfisk" far har. Far har ingen vilje til å planlegge, han ønsker først og fremst å gjøre det han selv vil i helger, og hvis han ikke har annet å gjøre, da kan han kanskje, muligens ha barna sine en gang i måneden... bare det ikke dukker opp noe som er mer interessant...

Man kan ikke påtvinge fedre mer samvær enn de ønsker selv... Det er heller ikke til barnas beste å bli sent til en far som ikke ønsker å ha dem på samvær.

Skrevet

Takk for svar! Jeg leser alt og tar det til meg.

Jeg ønsker at barna skal få tilbringe tid med sin far. Jeg tviler ikke på at han elsker dem. Han er imidlertid ikke en primæromsorgsperson.

Vi har ingen øvrig familie i nærheten noen av oss.

Jeg har vært så fleksibel det er mulig å være. Fra høsten ønsker jeg at avvik i samværet planlegges og informeres om i rimelig tid, og at vi har en fast helg. Jeg kommer til å legge planer for barna og meg, og vil ikke avlyse hvis far plutselig får for seg at han vil ha samvær. Det samme gjelder bursdager, overnattinger, stevner ol. barna har takket ja til.

Ang. samværsmengden: Far har ikke tid til å ha barna mer. (Jeg har alle ferier og høytidsdager minus to uker sommerferie, årets sommerferie er første etter bruddet). Familievernkontoret, helsestasjon, helsesøster, kontaktlærer, ped.leder og tannleger har forsøkt å veilede far. Han ignorerer.

Jeg kan ikke tvinge ham til noe, ei heller stoppe samvær. Jeg vil imidlertid ikke lenger tillate at han kjører sitt eget løp. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg leser alt og tar det til meg.

Jeg ønsker at barna skal få tilbringe tid med sin far. Jeg tviler ikke på at han elsker dem. Han er imidlertid ikke en primæromsorgsperson.

Vi har ingen øvrig familie i nærheten noen av oss.

Jeg har vært så fleksibel det er mulig å være. Fra høsten ønsker jeg at avvik i samværet planlegges og informeres om i rimelig tid, og at vi har en fast helg. Jeg kommer til å legge planer for barna og meg, og vil ikke avlyse hvis far plutselig får for seg at han vil ha samvær. Det samme gjelder bursdager, overnattinger, stevner ol. barna har takket ja til.

Ang. samværsmengden: Far har ikke tid til å ha barna mer. (Jeg har alle ferier og høytidsdager minus to uker sommerferie, årets sommerferie er første etter bruddet). Familievernkontoret, helsestasjon, helsesøster, kontaktlærer, ped.leder og tannleger har forsøkt å veilede far. Han ignorerer.

Jeg kan ikke tvinge ham til noe, ei heller stoppe samvær. Jeg vil imidlertid ikke lenger tillate at han kjører sitt eget løp. 

Huff, han er virkelig ikke god... Du har litt å stri med med han der.

Men dessto viktigere er det at du greier å gi barna forutsigbarhet og sikkerhet, og det gjør du ikke om far får gjøre som han vil uten hensyn til barna. Du gjør riktig for barna!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...