Gå til innhold

Kan barna bli for store til stikkpiller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 8 år som fortsatt bare vil ta paracet som stikkpille. Egentlig ikke noe problem ennå, men før eller siden må han vel kunne gå over til tabletter? Broren på 6, har brukt tabletter i flere år. Vi har prøvd flytende, brusetabletter og sugetabletter, men det blir bare krøll. Stikkpillene godtar han med en gang. Så da lurer jeg, blir barna noen gang for store til stikkpiller?

Anonymkode: 12fb9...529

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 42 og tar fremdeles helst stikkpiller. Spesielt Paracet fungerer mye raskere og bedre som stikkpiller, så skjønner han veldig godt.

Anonymkode: d326f...900

Skrevet

Mine på 2 og 6 nekter stikkpiller...  

Anonymkode: a4f70...677

Skrevet

Så lenge han ønsker det selv er det jo uproblematisk. De fleste går over til flytende eller tabletter fordi barna ikke ønsker stikkpiller mer

Anonymkode: 7c2a5...fd5

Skrevet

Du kan ikke bli for stor, sånn sett. Så lenge dosen samsvarer med barnets vekt 🙂(som du ser over, det finnes til voksne også. Tror du får paracetamol opp til 500mg. Og se etter operasjon i munn/svelg/mage feks så får noen forskrevet nettopp stikkpiller.) Det er igrunn en fin måte å ta paracet på det, tarmens slimhinne er god for opptak av virkestoffet, og du vet at du får inn hele dosen med en gang (så lenge de ikke går rett på do etterpå 😉

Men noen nekter, etter en viss alder. Når min eldste var 4-5år var det nekt, og ville føltes mest som overgrep og tvunget det inn 😅 Da er det godt det finnes alternativer som tyggetabletter og pulver. Men så lenge det er aksept for stikkpille så er det bare å fortsette (i rett dose) 

Anonymkode: deb2e...4a7

Skrevet

Stikkpiller kan han fint ta ved behov hele livet, hvis han foretrekker det. 

Det han blir for stor til er i tilfelle å få hjelp til å sette den. Du kan be ham prøve selv og se om han får det til, eller vente et år eller to og la ham overta da. Men å sette stikkpille på en 12-13- åring har bikket grensen, synes jeg. 

Anonymkode: adef6...ea8

Skrevet

Han kan uten problem bruke stikkpiller hele livet om han ønsker. Vil tro han etterhvert vil lære å sette den selv så han slipper å ha deg til å gjøre det.

Noen har problemer med å svelge de, og da er stikkpiller et fint alternativ. Har selv en datter på 12 som ikke vil ha hverken tabletter eller stikkpiller, da sliter vi litt ;) Hun tar granulat om det er helt krise da, men hun har heller hodepine og feber enn å ta tablett, og det må hun jo nesten få velge selv.

Anonymkode: 08582...0b7

Skrevet

Glemte denne tråden litt ut, men takk for svar alle sammen :)

Anonymkode: 12fb9...529

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...