Gå til innhold

Salg av bolig når familie mener mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er juridisk eier av bolig som mine foreldre med barn har brukt som hytte i alle år. 

Har tanter og onkler som har vokst opp i boligen og som ser på boligen som "sin" ennå. De bor i nærheten, noe ikke jeg gjør. 

Nå ønsker jeg å selge. Takst over 3 millioner. Har potensiell kjøper som vil ivareta eiendommen slik jeg ønsker og som er villig til å betale 3. 

Familiemedlemmer er villige til å betale 1,5. 

Nå er det oppstyr fordi de som vil betale 1,5 sier at det handler om å beholde barndomshjemmet, ikke om penger. Lett å si når du tjener på det! 

Hvordan komme ut av denne suppa uten for mye drama? Kjenner jeg er svett og helst ville solgt for 3 i går. 

3 millioner vil bety enormt for meg om min partner/barn. Vi har vært gjennom sykdom og nedbemanning, så dette vil være et løft som gir oss trygghet for framtiden og en mulighet til å ha det kjekt etter en del år med tøffe tak og trang økonomi. 

Er snill pike som ikke vil at noen skal bli såret. Men kjenner jeg begynner å få litt nok av storfamilien nå....

Anonymkode: 76948...2af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler det kommer litt an på om du har fått huset til en SVÆRT gunstig pris eller om du har kjøpt eiendommen slik at det blei rettferdig for alle de andre.

Anonymkode: 923c4...907

Skrevet

Har du arvet den eller? 

Anonymkode: e91b4...109

Skrevet

Har du arvet den eller? 

Anonymkode: e91b4...109

Skrevet

Jeg har arvet huset. 

Tomt etc. ble delt mellom søsken (foreldregenerasjonen) på rettferdig vis for mange år siden.

Dermed har ikke jeg personlig betalt noe for boligen/tomta. 

HI

Skrevet

Hvorfor var det du som arvet? Det har også betydning.

Anonymkode: 4be0d...823

Skrevet

Hvis alt ble rettferdig delt før og du arvet din rettferdige del. Kan de ikke si så mye. Hvorfor skal du si fra deg verdier du trenger. Du er i din fulle rett til å selge som du vil. Så kan eventuell familie gå inn i høyeste bud hvis de har interesse for det. Alternativet er jo å selge en del av det og stå som 50% eier. Men dette har en tendens til å bare bli tull. 

Anonymkode: 75c90...d10

Skrevet

Tilby dem å kjøpe huset på de betingelsene du kan selge for på det åpne markedet.

Jeg har litt av det samme problemet. Jeg har overtatt familiegården (kjøpt til takst av mine foreldre som kjøpte den av mine besteforeldre). Mine tanter og onkler som den gangen ikke bille kjøpe, på grunn av driveplikten, tror fortsatt at de har rettigheter her. Det er vanskelog å vite hvordan man skal takle det uten å å tape for mye penger og uten å bli uvenner med familien.

Anonymkode: 4edf9...9c0

Skrevet

Fordi en av mine foreldre arvet tomta med denne boligen i arveoppgjøret. Alle søsken fikk hver sin rettferdige del, men bare en arvet dette huset. Deretter gikk dette i arv videre til meg og det er min familie som har brukt huset og holdt det ved like gjennom årenes løp. 

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tilby dem å kjøpe huset på de betingelsene du kan selge for på det åpne markedet.

Jeg har litt av det samme problemet. Jeg har overtatt familiegården (kjøpt til takst av mine foreldre som kjøpte den av mine besteforeldre). Mine tanter og onkler som den gangen ikke bille kjøpe, på grunn av driveplikten, tror fortsatt at de har rettigheter her. Det er vanskelog å vite hvordan man skal takle det uten å å tape for mye penger og uten å bli uvenner med familien.

Jeg har tilbudt å selge til familie for 2,5. Under takst. Ingen vil gi mer enn 1,5. 

Forstår at det er sårt for mange at boligen går ut av familien, inkludert meg selv. Samtidig er det vanskelig å gi slipp på de ekstra pengene jeg tjener selv om jeg strengt tatt har hatt lite utgifter med boligen. 

Hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barndomshjem er Heavy stuff. Håper du/dere finner ut av det. 

Hi

Skrevet

Du selger for 3 mill. Slektningene forstår at du selvfølgelig vil selge for den høyeste prisen hvis de tenker seg om. Hvis de nekter å forstå det, er de like egoistike som de beskylder deg for å være. Det er din arv og dine penger. 

Skrevet

Selv om du har hatt lite utgifter med boligen så er det din arv. Selvsagt skal du selge til høystbydende. Du har allerede tilbudt familien å kjøpe for 2,5. Da ville du tapt en halv million. Du har strukket deg langt, ikke ha dårlig samvittighet. 

Send en felles melding til familien. Si at du forstår at det er mange følelser knyttet til eiendommen, men at du ikke har økonomisk mulighet til å beholde, og trenger å løse inn din arv. Siden ingen i familien ønsker å overta for reell markedsverdi så velger du å selge til høystbydende. Det samme ville alle andre gjort også...

Anonymkode: b8d2b...7b2

Skrevet

Høystbydende. I verste fall kan de som ønske kjøpe til halve prisen, selge uken etter at de har kjøpt billig.

Skrevet
6 minutter siden, hysterika skrev:

Du selger for 3 mill. Slektningene forstår at du selvfølgelig vil selge for den høyeste prisen hvis de tenker seg om. Hvis de nekter å forstå det, er de like egoistike som de beskylder deg for å være. Det er din arv og dine penger. 

Takk for innspill. 

Har snudd hver en stein og strukket meg langt i dialogen med familien. 

Syns det er vanskelig, og det er det jo. Ville vært en kynisk jævel hvis jeg gav totalt F i familien. 

Samtidig er det sårt at ingen kommer meg i møte selv om jeg går ned i pris for å se om noen har mulighet til å kjøpe. Det enkleste ville være å ha eiendommen i familien. 

Men jeg klarer ikke å slippe tanken på pengene og hva det vil bety for min familie....

Lett er det ikke! 

Hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du har hatt lite utgifter med boligen så er det din arv. Selvsagt skal du selge til høystbydende. Du har allerede tilbudt familien å kjøpe for 2,5. Da ville du tapt en halv million. Du har strukket deg langt, ikke ha dårlig samvittighet. 

Send en felles melding til familien. Si at du forstår at det er mange følelser knyttet til eiendommen, men at du ikke har økonomisk mulighet til å beholde, og trenger å løse inn din arv. Siden ingen i familien ønsker å overta for reell markedsverdi så velger du å selge til høystbydende. Det samme ville alle andre gjort også...

Anonymkode: b8d2b...7b2

Takk! Hi

Skrevet
1 minutt siden, prekæs skrev:

Høystbydende. I verste fall kan de som ønske kjøpe til halve prisen, selge uken etter at de har kjøpt billig.

Godt poeng. Alle bedyrer at dette handler om slekta. Men du vet aldri. 

Hi

Skrevet

Vi hadde en pussig sak i familien da en døde. Flere som var arvinger, den ene eiendommen var alle knyttet til. Ingen av de direkte arvingene hadde mulighet til å kjøpe den selv. Et annet nært familiemedlem ville kjøpe eiendommen og la frem en plan for hvordan det kunne fortsette å ha en sentral plass i familien, men også at vedkommende ikke hadde mulighet til å betale takst. Tilbød seg å betale rett under takst, noen få hundre tusen (det var mange arvinger, så hver av dem ville tape veldig lite). Det var helt uaktuelt for arvingene. Eiendommen ble solgt til takst. I mange år etterpå gråt arvingene over hvor synd det var fordi eiendommen hadde gått ut av familien, hvor tragisk dette var osv. Samtidig valgte arvingene å selge den andre eiendommen langt under takst til en av de andre arvingene. Denne hadde sagt denne kjøpte for å flytte dit selv. Et år etter denne kjøpte eiendommen ble den solgt med god fortjeneste - viste seg at denne arvingen allerede før arveoppgjøret hadde skaffet seg en tomt og hadde planlagt å bygge eget hus, og så på den eiendommen som lettvinte penger for seg selv. Pussig nok har dette aldri vært et tema i familien.

Så familier kan være virkelig merkelige ;)

Jeg synes familien din er urimelige så lenge de mener du skal selge til halvparten av taksten. Å selge litt under takst for å beholde eiendommen i familien og ha et samlingssted, det synes jeg kan være greit, om man har mulighet til det. Men å kreve halv pris, det er urimelig. Du har allerede strukket deg langt som slo av en halv million, mener jeg, og de er tross alt flere som kan gå sammen, så det blir ikke så mye på hver av dem.

Om du ønsker det kan du ev. foreslå en annen avtale, halvparten selges for 1,5 million nå og du får resten av oppgjøret om to år, gitt dato. Men det kan også gi utfordringer, for det må settes opp en veldig god kontrakt på noe slikt, bl.a. at de da er ansvarlig for alt av vedlikehold m.m. fra og med nå, for å sikre deg selv.

Om de ønsker å overta eiendommen så kan de jo opprette et sameie, sette opp ordentlige regler for økonomisk ansvar, vedlikehold og bruk av eiendommen. Får de til en ryddig avtale på dette kan de alle få glede av eiendommen. Om du kunne tenkt deg en slik ordning også, så kan du ev. vurdere å foreslå at dere forholder dere til takst (eller 2,5 om det betyr mye for deg å beholde huset i familien og ha muligheten til å komme dit innimellom selv), men at dere beholder en del hver, har du f.eks. da fem tanter/onkler, så kan de betale deg en halv million hver, så står dere som eiere av 1/6 . Men skal dere gjøre dette, da bør en advokat sette opp en bindende avtale mellom dere på hvordan et slikt sameie skal fungere.

Anonymkode: 4019f...074

Skrevet

Er litt i samme båt. Vi er flere arvinger, noen av oss vil selge fordi huset skaper mye krangel. Jeg krangler ikke, men flere av de andre. Jeg mener det bør selges da det splitter familien. Så er det taksert til 2 mill. Noen av de som krangler vil kjøpe det men er bare villig til å gi 800 000,-  jeg vil helst at en syk slektning skal få kjøpe det da han ikke har mulighet å komme inn på boligmarkedet. Da for 800 000,- som en av de «rike» som vil kjøpe. Det er de ikke interessert i. Resultater er at huset nå står og trenger sårt vedlikehold. Jeg har sagt jeg ikke bruker en krone på bruksslitasje da jeg ikke bruker huset lengre. Jeg er med på vedlikehold av fasade slik at de ikke råtner på rot, men å pusse opp inne er jeg ikke med på. 

Dette huset går meg snart på nervene, og det er trist folk skal krangle om dette. 

Anonymkode: b20cb...bcb

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde en pussig sak i familien da en døde. Flere som var arvinger, den ene eiendommen var alle knyttet til. Ingen av de direkte arvingene hadde mulighet til å kjøpe den selv. Et annet nært familiemedlem ville kjøpe eiendommen og la frem en plan for hvordan det kunne fortsette å ha en sentral plass i familien, men også at vedkommende ikke hadde mulighet til å betale takst. Tilbød seg å betale rett under takst, noen få hundre tusen (det var mange arvinger, så hver av dem ville tape veldig lite). Det var helt uaktuelt for arvingene. Eiendommen ble solgt til takst. I mange år etterpå gråt arvingene over hvor synd det var fordi eiendommen hadde gått ut av familien, hvor tragisk dette var osv. Samtidig valgte arvingene å selge den andre eiendommen langt under takst til en av de andre arvingene. Denne hadde sagt denne kjøpte for å flytte dit selv. Et år etter denne kjøpte eiendommen ble den solgt med god fortjeneste - viste seg at denne arvingen allerede før arveoppgjøret hadde skaffet seg en tomt og hadde planlagt å bygge eget hus, og så på den eiendommen som lettvinte penger for seg selv. Pussig nok har dette aldri vært et tema i familien.

Så familier kan være virkelig merkelige ;)

Jeg synes familien din er urimelige så lenge de mener du skal selge til halvparten av taksten. Å selge litt under takst for å beholde eiendommen i familien og ha et samlingssted, det synes jeg kan være greit, om man har mulighet til det. Men å kreve halv pris, det er urimelig. Du har allerede strukket deg langt som slo av en halv million, mener jeg, og de er tross alt flere som kan gå sammen, så det blir ikke så mye på hver av dem.

Om du ønsker det kan du ev. foreslå en annen avtale, halvparten selges for 1,5 million nå og du får resten av oppgjøret om to år, gitt dato. Men det kan også gi utfordringer, for det må settes opp en veldig god kontrakt på noe slikt, bl.a. at de da er ansvarlig for alt av vedlikehold m.m. fra og med nå, for å sikre deg selv.

Om de ønsker å overta eiendommen så kan de jo opprette et sameie, sette opp ordentlige regler for økonomisk ansvar, vedlikehold og bruk av eiendommen. Får de til en ryddig avtale på dette kan de alle få glede av eiendommen. Om du kunne tenkt deg en slik ordning også, så kan du ev. vurdere å foreslå at dere forholder dere til takst (eller 2,5 om det betyr mye for deg å beholde huset i familien og ha muligheten til å komme dit innimellom selv), men at dere beholder en del hver, har du f.eks. da fem tanter/onkler, så kan de betale deg en halv million hver, så står dere som eiere av 1/6 . Men skal dere gjøre dette, da bør en advokat sette opp en bindende avtale mellom dere på hvordan et slikt sameie skal fungere.

Anonymkode: 4019f...074

Tusen takk for kloke ord og at du delte din familie sin historie. 

Det er ofte mange agendaer, både uttalte og skjulte. 

Har vært skånet for familiedrama hittil, men ser nå selv hva eiendom kan skape av utfordringer og følelser. 

Hi

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er litt i samme båt. Vi er flere arvinger, noen av oss vil selge fordi huset skaper mye krangel. Jeg krangler ikke, men flere av de andre. Jeg mener det bør selges da det splitter familien. Så er det taksert til 2 mill. Noen av de som krangler vil kjøpe det men er bare villig til å gi 800 000,-  jeg vil helst at en syk slektning skal få kjøpe det da han ikke har mulighet å komme inn på boligmarkedet. Da for 800 000,- som en av de «rike» som vil kjøpe. Det er de ikke interessert i. Resultater er at huset nå står og trenger sårt vedlikehold. Jeg har sagt jeg ikke bruker en krone på bruksslitasje da jeg ikke bruker huset lengre. Jeg er med på vedlikehold av fasade slik at de ikke råtner på rot, men å pusse opp inne er jeg ikke med på. 

Dette huset går meg snart på nervene, og det er trist folk skal krangle om dette. 

Anonymkode: b20cb...bcb

Det høres dessverre veldig kjent ut! 

Håper dere finner en løsning. Det er veldig generøst av deg å ville hjelpe en syk slektning! 

Skrevet

Det er din eiendom, du selger den til høyest mulige pris. Det ville slektningene dine gjort om det var deres eiendom også. 

Synes det er utrolig frekt å mene at noen skal selge for lav pris bare for å blidgjøre slekta! 

Anonymkode: 3c929...741

Skrevet

Din hytte, ditt valg! Jeg hadde solgt. Du har vært mer enn generøs da du tilbydde hytta for 2,5mill. For alt du vet kan de som vil betale 1,5 mill, selge den for 3mill etterpå. Jeg hadde ikke vært i tvil. 

Anonymkode: 5c930...fa9

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi en av mine foreldre arvet tomta med denne boligen i arveoppgjøret. Alle søsken fikk hver sin rettferdige del, men bare en arvet dette huset. Deretter gikk dette i arv videre til meg og det er min familie som har brukt huset og holdt det ved like gjennom årenes løp. 

Hi

Selg til den kjøperen som byr den rette summen for DEG. Hvis tantene og onklene har brukt huset gratis til nå, bør de klare å skrangle sammen en konkurransedyktig pris. De er mer enn én person, de kan ta opp hvert sitt lån. Du trenger pengene. 

Anonymkode: b2968...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...