Gå til innhold

La eldre søsken være hjemme ilag med far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 4 barn i alder 14, 12, 8 og 6 år. Har reist i alle år aleine på ferie med dem ilag. Så klart har de eldste fått noen flere ferier før de mindre var født. 

De siste 2 årene har det bare blitt tull på ferie, de største har totalt forskjellige behov i forhold til de små, så mye krangling og styr. Føler meg ødelakt når vi kommer hjem, og føler ferien var helt bortkastet. Har sakt klart ifra sist sommer at til neste år reiser jeg bare med de minste barna, å de største får 2 uker ekstra hos sin far (Vi er ikke sammen). må legges til at jeg skal reise en langhelg med de største til Oslo, ligge på hotell og shoppet litt nye kler etc. 

Innafor å reise aleine med de små?

Anonymkode: d4572...9e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du vel reise alene med de store også? Er ikke deres feil at de ble født først og dermed har fått flere turer

Anonymkode: 3ef27...621

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da må du vel reise alene med de store også? Er ikke deres feil at de ble født først og dermed har fått flere turer

Om man tenker slik, da har jo de eldste fått reist mange ferier aleine med meg. Tenker det er verre å la de små være igjen enn de store! 

Skrevet

Kanskje du har valgt feil ferie? Kom opp med noen alternativer du tenker kan være morsomme for alle, og la de eldste få være med og bestemme. 

Og det med antall ferier synes jeg er irrelevant. Etter hvert flytter de store hjemmefra og de minste er alene med på ferie. 

Synes dere skal dra alle mann. Og så må man også tåle litt gnisninger, det skal det være med tenåringer. 

Feriene, planlagt riktig, er en fin anledning til å knytte familien tettere sammen. 

Anonymkode: e0dc8...947

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om man tenker slik, da har jo de eldste fått reist mange ferier aleine med meg. Tenker det er verre å la de små være igjen enn de store! 

Du kan ta en tur tilpasset de små og en tilpasset de store eller en tilpasset alle. Jeg har reist på ferie med 3 barn hvor det er 10 år mellom eldst og yngst og det har aldri vært noe problem

Skrevet

Du reiser da ikke på 2 ukers ferie med bare halvparten av ungene! 

Helt greit å dele de opp av og til, men da reiser du en langhelg eller liten uke med hver av dem. En liten uke med ferie tilpasset de yngste og en liten ferie tilpasset de eldste. 

Anonymkode: 5acab...adf

Skrevet

Er de to eldste gutter og de to yngste jenter?

Anonymkode: 0690c...f26

Skrevet

Har du luftet dette for de to eldste? Hva sier de? 

Anonymkode: 88ddc...70c

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er de to eldste gutter og de to yngste jenter?

En av hver 😊

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En av hver 😊

I så fall ville jeg ikke gjort det.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det å si?

Anonymkode: e57bb...6bd

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle? 

Hva sier barna selv? Ønsker de å reise på ferie? 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle? 

Hva sier barna selv? Ønsker de å reise på ferie? 

De minste, jenta og gutten leker kjempegodt ilag. Er storebror ilagmed ønsker lillebror bare være ilag med han, så da går lillesøster rundt å er alene, og egentlig lei seg, ser det på henne. 

De eldste synes det er helt ok, og tenker det kan bli godt å være hjemme uten mas fra de minste. Å det kan jeg se for meg. Samtidig som jeg ser for meg en ferie med de små, da kan alt være ekstra barnslig og på deres premisser😊

Skrevet

Men selvfølgelig, jeg har dårlig samvittighet for de eldre, men prøver å trøste meg med at de har fått så mye tid sammen med meg at det går greit? 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

For en rar tankegang! Har du tenkt til å slutte å ta med de minste barna på ferie når de blir 14 og 12 år? 

Anonymkode: 67af9...0f3

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men selvfølgelig, jeg har dårlig samvittighet for de eldre, men prøver å trøste meg med at de har fått så mye tid sammen med meg at det går greit? 

Trordu barn teller timene de har vært sammen med deg tidligere? Tid sammen er ferskvare og går ut på dato.

hvor har dere vært tidligere og hva gjorde dere av aktiviteter? Mulig du er lite aktiv i forhold til barna? Du skriver at minste går alene, men hva gjør du for å samle de? Ferie for barn er dessverre ikke alltid ferie for voksne. Det kreves mye av den voksne for å få ferie til å fungere. Det holder ikke å finne en bok å si gå å lek, nå er vi i syden og alle skal kose seg sammen.

ungene her er 16,14 og to på 4. Vi lager ferier for alle. De to eldste «tvinger» vi med for vi synes det er så viktig. De storkoser seg og vi legger alltid opp ferien så det passer for alle. Noen dager får de eldste bestemme og de små må henge med på lasset. I fjor var vi i fornøyelsespark og de store fikk tatt alt de vil, selv med lange køer og mye venting. Jeg hadde med bøker, mat, teppe og litt leker til de små. De storkoste seg med picnic på gresset inni parken, fikk en is osv.

det gjelder å se de små øyeblikkene. Etter en stund ville de store ha de små med i en karusell og alle storkoste seg. Dagen etter ble det dyrepark. De store valgte å se positivt på det istedenfor å kjede seg. De løftet de små, tullet og tøyset, leste litt på info om dyr og trykket litt på mobilen innimellom. 

Alle 4 prater ennå om ferien i fjor. Det skaper samhold i familien, de får noe felles å prate om og man får kommet seg ut av hverdagen litt. Prat med barna på forhånd, prat om at minsten blir alene. La barna lete opp ting de vil gjøre i ferien osv.

Anonymkode: fd08e...1c3

Skrevet

Hvis de eldste synes det er ok, så er det vel greit? De får jo også langhelg med deg senere. 

Skrevet

Logikken din er litt på jordet, da de yngste vil få flere turer uten de eldste når de eldste har flyttet hjemmefra. Men om de eldste synes det er helt greit så ser jeg likevel ikke problemet med å gjøre det sånn én gang.

Anonymkode: 86e1a...b35

Skrevet

Kanskje far kan gjøre noe med de største som de synes er morsomt. Alle vinner. Lite sjokkerende at en på 6 og en på 12 ikke har de samme interessene.

Anonymkode: 737ed...ae3

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

De minste, jenta og gutten leker kjempegodt ilag. Er storebror ilagmed ønsker lillebror bare være ilag med han, så da går lillesøster rundt å er alene, og egentlig lei seg, ser det på henne. 

De eldste synes det er helt ok, og tenker det kan bli godt å være hjemme uten mas fra de minste. Å det kan jeg se for meg. Samtidig som jeg ser for meg en ferie med de små, da kan alt være ekstra barnslig og på deres premisser😊

Hvis det ikke er noe problem for de eldste ser jeg ikke helt hvorfor du ikke kan gjennomføre ferien uten dem.. Kjør på

Skrevet
På 3.6.2019 den 23.59, Anonym bruker skrev:

Hvorfor spør du om råd her inne mår du vet svaret selv?😊 Du må nedten finne ut av hva som er rett for dere. Ikke fra folk som ikke kjenner dere. 

Anonymkode: 15b53...49d

Skrevet

Min far gjorde noe genialt. Vi var en søskenflokk på fire, noe som tilsa at det ble svært dyrt for en alenepappa å dra hele hurven med seg samtidig. Han la det derfor opp slik at når den eldste fylte 10, så var det den eldste som fikk dra på alenetur med pappa til utlandet. Når nummer to fylte 10 år så var det den sin tur å dra på alenetur osv. Slik fikk vi alle en helt egen tur helt alene med pappa. Det var faktisk utrolig fint! Slik fikk han ikke bare spisset ferien til hvert enkelt barn, men kanskje viktigst av alt når man er mange søsken - man fikk pappa helt for seg selv ;)❤️ 

Anonymkode: b36b6...7c4

Skrevet

Du må ALDRI spørre om slikt her inne!

Ja, du kan fint finne på noe med de to minste, for så å ta en weekend med de to største etterpå. 

Tenker det er deilig for dere alle (deg og de to minste, så deg og de to største) å få litt tid sammen fordelt på den måten 😊 

Så får de jo også hver sin tid sammen med pappa.

Så dra på delt ferie du, med god samvittighet 😊

Anonymkode: 8ae92...44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...