Gå til innhold

Er så lei mageproblemene mine til tider, flere som har det sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har irritabel tarm og har hatt det i 9 år,lever greit med det, har den "formen" at det er diare, og når jeg må så må jeg. Flere ganger jeg så vidt har rukket do. Jeg har og "rutine" på når jeg skal på do og får nesten "panikk" når jeg ikke får gjort det. 

Når jeg er borte, overnatter hos andre så blir det problemer, rutinene blir litt annerledes og jeg må plutselig ikke på do, det kommer ikke det som pleier. Blir da oppblåst og får ubehag i magen. Jeg har alltid vært sånn at jeg ikke fikser å gå på offentlig toalett, altså bæsje. Men dette skjer hos søsteren min og f.eks, og hos andre i familien, de vet at jeg sliter med det, men jeg klarer ikke å slappe av, redd for at noen skal høre meg. Ja, jeg veit det er teit.

Så nå har vi vært borte i langhelgen, hos min søster, ikke vært like mye på do, som da har resultert i vondt i magen i dag på jobb og 6 ganger nå på do etter jeg kom hjem, med diare. Hadde tenkt å trene, men det funker ikke sånn magen er nå.

Noen med tips eller råd? Vet det går mye på psyken, prøvet å ikke tenke på det, lettere sagt en gjort.

Takk for at du leste.

Anonymkode: cf68b...cc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For hva det er verdt, jeg har det helt likt som deg 💜

Lever på imodium og smertestillende i perioder. Tar det ofte proaktivt når jeg skal noe, for angsten for diaré er så sterk. 

Hater livet mitt i perioder, men tvinger meg til å gjøre ting for mine barns skyld. 

Når magen er bra er livet fantastisk, så jeg prøver å huske det når det er som verst 😉 

Som du sier, rutiner er viktig. Etter 15år som skiftarbeider merker jeg litt forskjell nå som jeg jobber dagtid. Og matvaner. Gikk til psykolog i en periode, for å få verktøy til å takle angsten. Prøver å tenke "hva er det verste som kan skje? At jeg bæsjer på meg?" ja ja...flaut,men ikke krig. Også har jeg alltid med ekstra klesskift. (fikk i tillegg en fødselsskade for noen år siden, og det er jo en flott kombi med den magen 🤦‍♀️😅

Men konserter, kino,, flyturer, hyttetur med mange mennesker, fester og andre ting som hindrer meg til tilgangen til toalett er grusomt. Og jeg har desverre holdt meg unna det i flere år. 

Anonymkode: ac6ab...83e

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For hva det er verdt, jeg har det helt likt som deg 💜

Lever på imodium og smertestillende i perioder. Tar det ofte proaktivt når jeg skal noe, for angsten for diaré er så sterk. 

Hater livet mitt i perioder, men tvinger meg til å gjøre ting for mine barns skyld. 

Når magen er bra er livet fantastisk, så jeg prøver å huske det når det er som verst 😉 

Som du sier, rutiner er viktig. Etter 15år som skiftarbeider merker jeg litt forskjell nå som jeg jobber dagtid. Og matvaner. Gikk til psykolog i en periode, for å få verktøy til å takle angsten. Prøver å tenke "hva er det verste som kan skje? At jeg bæsjer på meg?" ja ja...flaut,men ikke krig. Også har jeg alltid med ekstra klesskift. (fikk i tillegg en fødselsskade for noen år siden, og det er jo en flott kombi med den magen 🤦‍♀️😅

Men konserter, kino,, flyturer, hyttetur med mange mennesker, fester og andre ting som hindrer meg til tilgangen til toalett er grusomt. Og jeg har desverre holdt meg unna det i flere år. 

Anonymkode: ac6ab...83e

Takk for svar, "godt" å høre vi er flere. Har klart meg noen år nå uten imodium nå faktisk, men har "levd" på det lenge, livredd for diaré.  Måtte alltid vite hvor do var. Jeg vet hva jeg kan få diaré  av så holder meg stort sett unna, men f.eks på sommeravslutning på jobb er det jo gøy å ta seg litt vin eller cider (liker ikke noe annet), men da ber jeg om dobesøk..hehe..

Ja, hva er det værste som kan skje, vi bæsjer oss ut, det er flaut, men man overlever😊

Ikke bare bare denne magen..hehe..

Hi

Skrevet

Fikk tips av legen om å drikke nok, himlet greit med øynene da. Men det funket faktisk. Skulle ha i meg minst 1,5 liter vann (saft gikk til nød, men da uten sukker) før middag (var etter det jeg slet aller mest, sikkert fordi det generelt er et større måltid).  Altså totalt, ikke bælme i meg 1,5 liter rett før maten, men fra jeg står opp til før jeg skal spise må jeg totalt ha drukket så mye.

Og det hjalp fra dag én. Glemmer jeg meg bort en dag er det samme rulla med magesmerter og diaré igjen, så jeg passer rimelig godt på nå! 

Anonymkode: bb692...f19

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fikk tips av legen om å drikke nok, himlet greit med øynene da. Men det funket faktisk. Skulle ha i meg minst 1,5 liter vann (saft gikk til nød, men da uten sukker) før middag (var etter det jeg slet aller mest, sikkert fordi det generelt er et større måltid).  Altså totalt, ikke bælme i meg 1,5 liter rett før maten, men fra jeg står opp til før jeg skal spise må jeg totalt ha drukket så mye.

Og det hjalp fra dag én. Glemmer jeg meg bort en dag er det samme rulla med magesmerter og diaré igjen, så jeg passer rimelig godt på nå! 

Ikke sikkert dette er løsningen for deg, irritabel tarm er jo så mangt. Men kan kanskje være verdt et forsøk? 

Skrevet

Har du prøvd å leve etter fod map? 

Hjalp min mann til at han nå lever vanlig. 

Skrevet

Har du fått skikkelig utredning? Altså koloskopi, gastroskopi, mr og kapselskopi? Først etter alt dette oppdaget legene at jeg har Crohns og ikke "bare" irritabel tarm. Mot crohns finnes det medisiner i motsetning til irritabel tarm. Verdt et forsøk. 

Anonymkode: cec3f...4a3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips, drikker nok vet jeg, drikker 2 flasker (sånn imsdal) på jobb og en del hjemme. Bra det hjalp for deg😊

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du fått skikkelig utredning? Altså koloskopi, gastroskopi, mr og kapselskopi? Først etter alt dette oppdaget legene at jeg har Crohns og ikke "bare" irritabel tarm. Mot crohns finnes det medisiner i motsetning til irritabel tarm. Verdt et forsøk. 

Anonymkode: cec3f...4a3

Har tatt koloskopi som var fin, diverse fecaltester, alt fint. Men ikke gastro, mr eller kapselskopi (hva er det?).

Har ulcerøs colitt i familien, min mor som nylig er diagnostert med det og tante på mor siden, men det er litt andre type symptomer.

Hi

Skrevet
1 time siden, Lille krøll skrev:

Har du prøvd å leve etter fod map? 

Hjalp min mann til at han nå lever vanlig. 

Ikke prøvd det, må se litt på det ja😊

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har irritabel tarm og har hatt det i 9 år,lever greit med det, har den "formen" at det er diare, og når jeg må så må jeg. Flere ganger jeg så vidt har rukket do. Jeg har og "rutine" på når jeg skal på do og får nesten "panikk" når jeg ikke får gjort det. 

Når jeg er borte, overnatter hos andre så blir det problemer, rutinene blir litt annerledes og jeg må plutselig ikke på do, det kommer ikke det som pleier. Blir da oppblåst og får ubehag i magen. Jeg har alltid vært sånn at jeg ikke fikser å gå på offentlig toalett, altså bæsje. Men dette skjer hos søsteren min og f.eks, og hos andre i familien, de vet at jeg sliter med det, men jeg klarer ikke å slappe av, redd for at noen skal høre meg. Ja, jeg veit det er teit.

Så nå har vi vært borte i langhelgen, hos min søster, ikke vært like mye på do, som da har resultert i vondt i magen i dag på jobb og 6 ganger nå på do etter jeg kom hjem, med diare. Hadde tenkt å trene, men det funker ikke sånn magen er nå.

Noen med tips eller råd? Vet det går mye på psyken, prøvet å ikke tenke på det, lettere sagt en gjort.

Takk for at du leste.

Sjekk ut bloggen til Julianne Lyngstad. Hun har master i samfunnsernæring (noe sånt)og har spist seg frisk fra irritabel tarm 

Anonymkode: acb36...136

Skrevet

Kuttet ut kjøtt jeg, så forsvant det gitt. 

Hel plantebasert mat. Eller WFPB om man vil være internasjonal. 

Ulempen var mye luft den første tiden. Men det ga seg. Kan stille klokka etter dobesøket etter jeg endret på maten. Klarer ikke følge 100 %, så blir litt egg og ost innimellom.

Anonymkode: f8748...adc

Skrevet

Kuttet ut løk og er så og si helt bra i magen! Bortsett fra når jeg gomler sjokolade og drikker brus, men det er ikke relatert til irritert tykktarm 🙊😅🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 2b90e...30f

Skrevet

Løk spiser jeg ikke mye av, kjøtt spiser jeg jo, men reagerer ikke på det. I går hadde jeg salat til middag med kylling, fetaost, tomater, brødkruttonger, og hver gang jeg spiser salat tar det ikke lang tid før jeg må på do. Så kanskje ikke bare grønt til meg..hehe..

Tusen takk for svar😊

Skrevet
På ‎03‎.‎06‎.‎2019 den 19.24, Anonym bruker skrev:

Takk for at du leste.

Lunelax eller Vi-Siblin, en type frøskall som du får på apotek. Det roer ned den irritable tarmen og gjør den blaute, løse avføringen til litt fastere stoff.

Anonymkode: c692a...148

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lunelax eller Vi-Siblin, en type frøskall som du får på apotek. Det roer ned den irritable tarmen og gjør den blaute, løse avføringen til litt fastere stoff.

Anonymkode: c692a...148

Det er jo medikamenter og det bør være siste utvei . Mye bedre å behandle rotårsaken enn symptomene 

Anonymkode: acb36...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...