Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #1 Skrevet 3. juni 2019 En del sykdommer og pasientbeskrivelser blir iblant beskrevet med diffuse og "uklare plager". Det er ofte snakk om leddsmerer, muskelsmerter og trøtthet. Men er de egentlig nødvendigvis så uklare? HVorfor er det "uklart" når en kvinne har veldig vondt i skulderen og hoften, for eksempel? det kan vel ikke bli klarere enn det? Jeg bare mistenker at en del kvinner som kommer til legen med en del plager, for eksempel trøtthet, hodepine, vondt forskjellige steder blir avfeid med at de er "uklare", uten at de nødvendigvis er det, og at til og med en mann med samme symptom ville ha blit tatt mer på alvor. Sånn at hvis det betegnes som diffust og uklart, gidder ikke legen undersøke videre, med blodprøver etc, som kanskje kunne ha funnet årsakene til åplagene, men i stedet ber kvinnen se det an og se om det går over Eller hva mener dere her inne? Anonymkode: f31ff...410
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #2 Skrevet 3. juni 2019 Min lege tar meg på alvor i hvert fall, og jeg har blitt testet grundig og henvist både hit og dit med "uklare" smerter og trøtthet. Er nesten bra igjen nå 👍 Anonymkode: fbcc0...a9a
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min lege tar meg på alvor i hvert fall, og jeg har blitt testet grundig og henvist både hit og dit med "uklare" smerter og trøtthet. Er nesten bra igjen nå 👍 Anonymkode: fbcc0...a9a Det var godt å høre. Fant de ut hva som feilte deg? Anonymkode: f31ff...410
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 At kvinner er blitt tatt mindre seriøst innen medisinen, det har forskning også vist. Vi liker å tenke at legevitenskapen kan det meste. Jeg tror vi fremdeles bare er i startgropen med å forstå. Mange slike symptomer er jo tegn på annen sykdom. Det er på samme måte også en del fysiske sykdommer som ofte har første symptom som psykiske problemer - disse blir da feildiagnostisert/-behandlet utfra symptomene, mens den fysiske sykdommen går sin gang. Når pasienten så blir dårligere blir det meste skyldt på psyken. Problemet er jo ofte at symptomer i seg selv er diffuse, på den måten at de ikke tydelig peker mot én diagnose. Mange ulike problemer og sykdommer kan gi samme symptomer. Jeg tror et av de mest forsømte feltene i dag er kosthold og ernæring. Enormt mange problemer kan rettes på ved kostholdsendring eller optimalt kosthold som blir individuelt tilpasset person og problem/sykdom. I dag hvor over halvparten av befolkningen er overvektig så er jo dette et betydelig problem - og den vanlige lege har ikke i nærheten av kunnskap til å greie å hjelpe disse. Testene som brukes i dag er i mange tilfeller for enkle og intetsigende, fordi man kan ha store ernæringsmessige ubalanser på cellenivå som ikke vises i blodplasma. Infeksjonssykdommer er et annet felt man er for dårlig på, spesielt de som kan bli kroniske, som da kan gi alvorlig sykdom, men som i kronisk form ikke anerkjennes som sykdom i Norge (og en del andre land). Men uttrykket diffus, som du viser til, det viser egentlig bare til at de ikke vet hva symptomene skyldes. Anonymkode: 657e7...915
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #5 Skrevet 3. juni 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var godt å høre. Fant de ut hva som feilte deg? Anonymkode: f31ff...410 Ja. Det var litt sammensatt og har tatt nesten et år med diverse behandling, medisin og trening, men nå er jeg nesten tilbake til normalen igjen. Anonymkode: fbcc0...a9a
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #6 Skrevet 3. juni 2019 Diffust er ofte noe som brukes hvis personen ikke klarer å gjøre godt rede for dem. Ikke kan beskrive hvor ofte, hvor lenge, hvor vondt, hvordan det kjennes ut, osv. Eller, fordi de rett og slett er diffuse. Jeg har en del vondter som er diffuse, og jeg bruker akkurat det ordet for å beskrive dem. Diffust og uklart er jo egentlig bare et annet begrep for at de ikke umiddelbart lar seg plassere inn i en passende "boks" (infeksjon, betennelse/inflammasjon, kraftsvikt, følelsestap, osv). Anonymkode: 8077c...6c2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #7 Skrevet 3. juni 2019 Jeg hadde diffuse symtomer på helt elendig form, men jeg bare dundret videre og lyttet ikke til kroppen min. Da kunne heller ikke legen min forstå hvor ille jeg hadde det. Når jeg neste kollapset, ble det tatt masse blodprøver, og jeg er nå frisk. Anonymkode: 00d71...2bb
Hjertefru Skrevet 3. juni 2019 #8 Skrevet 3. juni 2019 Jeg tror at en del leger har større tendens til å skrive «uklare plager» hvis pasienten er en kvinne enn en mann. Som ei over skriver er det også forskning som antyder noe slikt. Denne tendensen øker også med pasientens alder.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #9 Skrevet 3. juni 2019 4 timer siden, Hjertefru skrev: Jeg tror at en del leger har større tendens til å skrive «uklare plager» hvis pasienten er en kvinne enn en mann. Som ei over skriver er det også forskning som antyder noe slikt. Denne tendensen øker også med pasientens alder. Bare det at det meste av medisiner (bortsett fra p-piller... som man lar kvinner ta bivirkningene med fordi menn ikke vil akseptere bivirkningene på slik prevensjon for dem) er fremforsket på menn og kvinner sier jo sitt. Virkestoffer og doseringer blir i all hovedsak bestemt ut fra forskning gjort på menn, uten å ta hensyn til at kvinner har andre hormonsammensetninger, annen kroppssammensetning og vekslende hormoner i menstruasjonssyklus eller overgangsalder. Kvinner har gjerne mer bivirkninger enn menn på mange medisiner også. Årsaken til dette er at det er enklere og billigere å forske på menn som ikke har de samme hormonvariasjonene... altså, kun profitten som teller. Kvinnehelse er blitt stygt undervurdert i medisinsk forskning i årevis. Fremdeles er vi bare i en sped begynnelse på medisinsk forskning spesialisert for kvinner. Anonymkode: 657e7...915
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå