GĂ„ til innhold

Keisersnitt?Bestemme selv?🧐

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer et barn til, men jeg kvier meg pga siste fÞdsel var svÊrt tÞff.Plages nÄ enda litt med underlivet og vil ikke forverre det med en fÞdsel til.

Hva slags grunner mÄ man ha for Ä fÄ innvilget keisersnitt?

Anonymkode: 068fc...623

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva fÄr deg til Ä tro at et keisersnitt er beste lÞsningen? Du er klar over risikoen? Mulige komplikasjoner? At tiden etter kan vÊre ganske tÞff mtp tilheling og ansvar for en nyfÞdt? I motsetning til vaginal fÞdsel. Du har allerede fÞdt en gang og dette husker kroppen din. Med stor overvekt vil neste fÞdsel gÄ mye lettere og Hufsa di er trygg :) Hvorfor man fÄr innvilget ks er individuell. Det fÞrste du bÞr gjÞre er Ä fÄ en samtale pÄ fÞden. Bare der vil du fÄ endelig svar. Lykke til! 

Anonymkode: 9444d...603

Skrevet

Har fĂždt to ganger fĂžr og plagdes mer med underlivet for hver gang.Dette gĂ„r ogsÄ utover intimitet med mannen min😔

Jeg fÄr snakke med fÞden, eventuelt gynekologen.Vil ikke gÄ et helt svangerskap med angst.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har fĂždt to ganger fĂžr og plagdes mer med underlivet for hver gang.Dette gĂ„r ogsÄ utover intimitet med mannen min😔

Jeg fÄr snakke med fÞden, eventuelt gynekologen.Vil ikke gÄ et helt svangerskap med angst.

Huff. Dette hÞrtes leit ut. Snakk med bÄde fastlege og gynekolog? Det er jo noen tilstander som blir verre for hver fÞdsel, og andre som faktisk ikke pÄvirkes av fÞdselen, men av svangerskapet i seg selv. Og sÄ er det noen plager som kan rettes opp i etterpÄ. Ta detaljene med gynekolog, sÄ du kan bli trygg i ditt valg? 

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Huff. Dette hÞrtes leit ut. Snakk med bÄde fastlege og gynekolog? Det er jo noen tilstander som blir verre for hver fÞdsel, og andre som faktisk ikke pÄvirkes av fÞdselen, men av svangerskapet i seg selv. Og sÄ er det noen plager som kan rettes opp i etterpÄ. Ta detaljene med gynekolog, sÄ du kan bli trygg i ditt valg? 

Takk for svar😌Ja dette ble bare vĂŠrre med fĂždsel nr.2...ikke sĂ„ ille at jeg MÅ gjĂžre noe med det, men en fĂždsel til holder ikke slik det er nĂ„.Blir sĂ„ lei meg ogsĂ„ pga jeg har vanskelig for Ă„ vĂŠre intim med mannen min.Han sier at jeg er perfekt og at han nyter Ă„ ha sex med meg, men jeg plages...

Gjest Antarctica
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar😌Ja dette ble bare vĂŠrre med fĂždsel nr.2...ikke sĂ„ ille at jeg MÅ gjĂžre noe med det, men en fĂždsel til holder ikke slik det er nĂ„.Blir sĂ„ lei meg ogsĂ„ pga jeg har vanskelig for Ă„ vĂŠre intim med mannen min.Han sier at jeg er perfekt og at han nyter Ă„ ha sex med meg, men jeg plages...

Har du smerter, urinlekkasje eller hva?

Skrevet

Heldigvis er andre fÞdsel som regel lettere enn fÞrste. Jeg hadde ogsÄ en svÊrt tÞff fÞdselsopplevelse (som jordmÞdrene kalte for en drÞmmefÞdsel da jeg hverken trengte smertestillende eller annen fÞdselshjelp) med mye smÄ rupturer. For meg har det gÄtt seg til, og jeg hadde ingen langvarige plager med unntak av smerteangsten da :)

Jeg tenker det er lurt Ä snakke med en gynekolog slik det foreslÄs over, evt en fÞdselslege/jordmor. Selv om keisersnitt kan virke som en mÄte Ä komme seg rundt problemet pÄ, er det utfordringer knyttet til dette ogsÄ, som infeksjonsfare, potensiell lang rekonvalesens tid, samt at det er pÄviselig helsemessige fordeler for barna Ä passere gjennom fÞdselskanalen.

Hva med en garanti for epidural ved neste fÞdsel? Det er min eventuelle plan om vi skal ha flere unger! Lykke til

Anonymkode: 70a8e...1e5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva fÄr deg til Ä tro at et keisersnitt er beste lÞsningen? Du er klar over risikoen? Mulige komplikasjoner? At tiden etter kan vÊre ganske tÞff mtp tilheling og ansvar for en nyfÞdt? I motsetning til vaginal fÞdsel. Du har allerede fÞdt en gang og dette husker kroppen din. Med stor overvekt vil neste fÞdsel gÄ mye lettere og Hufsa di er trygg :) Hvorfor man fÄr innvilget ks er individuell. Det fÞrste du bÞr gjÞre er Ä fÄ en samtale pÄ fÞden. Bare der vil du fÄ endelig svar. Lykke til! 

Har man blitt skadet nok under fÞdsel og hatt en grusom nok fÞdsel sÄ er KS et bedre alternativ pÄ mange mÄter. Jeg var i mye bedre form etter KS enn etter min fÞrste og enste vaginale fÞdsel. Stort sett sÄ tror jeg ikke folk «velger» Ks av enkle grunner altsÄ...

Anonymkode: fd504...d6a

Skrevet
PĂ„ 3.6.2019 den 6.15, Anonym bruker skrev:

Vi vurderer et barn til, men jeg kvier meg pga siste fÞdsel var svÊrt tÞff.Plages nÄ enda litt med underlivet og vil ikke forverre det med en fÞdsel til.

At det er fare for liv for mor eller barn. Eller at mor er liten og barnet veldig stort. At du har foranliggende morkake. Du fÄr ikke ks bare for at du vil ha det. 

Skrevet
PĂ„ 3.6.2019 den 6.15, Anonym bruker skrev:

Veldi fÄ som fÄr lov til Ä bestemme ks, det skal vÊre en medisink grunn til at det blir gjort. 

Hvis du ikke vil forverre ditt underliv noe mer.. La vÊr Ä fÄ et barn til.. 

Anonymkode: d7cd0...511

Skrevet
1 time siden, Toneelise skrev:

At det er fare for liv for mor eller barn. Eller at mor er liten og barnet veldig stort. At du har foranliggende morkake. Du fÄr ikke ks bare for at du vil ha det. 

Det er flere grunner enn det du nevner her. Keisersnitt skal ha en medisinsk Ärsak, og det er mye mer enn stÞrrelse pÄ mor/barn eller morkake. Tidligere fÞdsler har mye Ä si! - hilsen ei med planlagt snitt i vente. 

HI - ta en samtale med fastlege og du kan henvises til gynekolog pÄ sykehuset. Der vil de se pÄ problemene dine, og pÄ dokumentasjon fra tidligere fÞdsler. SÄ kan det inngÄs avtale om planlagt keisersnitt ved graviditet om gynekolog mener det foreligger en medisinsk Ärsak.

Medisinsk Ă„rsak kan ogsĂ„ vĂŠre psykisk relatert, ikke bare fysisk. lykke til! â˜ș

Anonymkode: 709b8...d41

Skrevet

Kan desverre ikkje svare pÄ spÞrsmÄlet ditt men..

Eg hadde eit katastofesnitt med fÞrste, ved andre fÞdsel sÄ fekk eg velge.. Men det var stor sjangs for at det ville skje igjen.. SÄ eg valgte keisersnitt.. 

Har no tatt fire keisersnitt.. Og har vore i tipp-topp form etter alle.. SÄ vist det endel med keisersnitt sÄ tenker eg du fÄr ein god opplevelse uannsett.. 

Anonymkode: 23c8a...f21

Skrevet
PĂ„ 3.6.2019 den 10.15, Anonym bruker skrev:

Har man blitt skadet nok under fÞdsel og hatt en grusom nok fÞdsel sÄ er KS et bedre alternativ pÄ mange mÄter. Jeg var i mye bedre form etter KS enn etter min fÞrste og enste vaginale fÞdsel. Stort sett sÄ tror jeg ikke folk «velger» Ks av enkle grunner altsÄ...

Anonymkode: fd504...d6a

Det blir helt klart en annen sak. Her er det snakk om «litt plager». 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...