Jfjfjdkxlslgn Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Jeg trenger litt hjelp. Dette gjelder min datter, på 9 år, som er diagnostisert med tidlig pubertet. Hun blir behandlet for dette med månedlige injeksjoner. Den siste tiden har hun hatt mindre og mindre lyst til å være med venninner, og hun vil vere mer og mer inne. Det har vært flere småting som gjorde at jeg idag tok en prat med henne. Og motvillig sa hun at hun føler seg dårligere enn vennene sine. Hun sier at vennene er flinkere enn hun, smartere, bedre likt, mer elsket osv. Med andre ord, hun føler på mindreverdige. Mammahjertet mitt blør. Hun tolker nå alt i verste mening. Feks ble hun invitert hjem til en i klassen for ett par uker siden. Dette nevnte jeg for henne, og hun sa da " Nei, mammaen til ***** sa at hun måtte invitere meg fordi jeg ikke hadde vært der på lenge". Min datter tolket altså dette som at venninnen egentlig ikke ville ha henne på besøk. Min datter sliter også veldig med å si nei. Uansett hvor sliten hun er, ringer en venninne på døra, så blir hun med ut. Selv om hun ikke vil, hun bare klarer ikke si nei. Hun tør ikke hevde seg selv i noen situasjoner, ikke i lek, får derfor aldri være med å bestemme, og blir derfor "sjefet" rundt. Hun sier hun er redd for at om hun hevder seg, så kommer vennene hennes til å bli sure og forlate henne. Nå for tiden er det populært å leke en lek på skolen, alle leker visstnok dette. Min datter vil ikke være med i frykt for å få vondt, så hun går heller alene. Dette tolker hun som at ingen vil være med henne. Hvordan går jeg frem her? Hvordan kan jeg hjelpe henne?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Høres ut som at hun sliter med dårlig selvtillit, nesten litt nedstemthet også. Kontakte BUP? Kanskje hormonene fra sprøytene gir bivirkninger? Snakk m helsesøster på skolen først ! Anonymkode: 29dad...828
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 Trodde det var vanlig å komme i puberteten som 9 åring. Anonymkode: d66e9...15d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Trodde det var vanlig å komme i puberteten som 9 åring. Anonymkode: d66e9...15d Absolutt ikke. Anonymkode: 942ec...e78
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #5 Skrevet 3. juni 2019 Samtaler med BUP eller helsesøster kanskje? veldig viktig å hjelpe henne med å bli en trygg person som tør å stå opp for seg selv, være fornøyd med seg selv og si ifra. Ekstremt viktig at hu lærer seg at det er greit å si nei og også viktig, for man skal aldri bli pressa til noe man ikke vil. Å ikke tøre å si nei kan bli utfordrende når hun kommer i tenårene og guttene også er i puberteten og begynner å bli klåfingra. Kan også være hun har opplevd noe som gjør henne så nedstemt, mangel på selvtillit og ikke tør å si ifra at noe er ugreit? Viktig å få inn en eller annen instans æ, feks BUP for å finne ut hva som er bakgrunnen for dette slik at hun kan få den hjelpen hun trenger. Anonymkode: 942ec...e78
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #6 Skrevet 3. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Absolutt ikke. Anonymkode: 942ec...e78 9-11 år er debutalder for pubertet, står det.. men datteren til HI har kanskje kommet i puberteten før 9 år.. Til HI: Jeg har også en datter på 10 år med dårlig selvbilde etter å ha blitt trukket ned av andre barn helt siden barnehagen. Vi snakker mye sammen, og hun har fått jevnlige samtaler med helsesøster. Nå er hun tryggere enn før, fordi hun har fått en vennegruppe som hun føler seg trygg i.. men jeg ser fortsatt at hun lett kan begynne å vakle dersom hun blir kritisert, og hun kan lett føle seg utenfor. Stoler ikke på grupper av barn som hun ikke kjenner - de trekker hun seg gjennom.. Så helsesøster er et tips, hvis hun/han ikke allerede er involvert Anonymkode: 43b0e...eeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå