Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Noen her som har parfymeallergi? Hvordan gjør dere det når det kommer folk på besøk og lukter sterkt parfyme? Jeg har selv opplevd at folk ikke tror helt at jeg får helseplager, men tror at jeg bare ikke liker parfyme. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen her som har parfymeallergi? Hvordan gjør dere det når det kommer folk på besøk og lukter sterkt parfyme? Jeg har selv opplevd at folk ikke tror helt at jeg får helseplager, men tror at jeg bare ikke liker parfyme. Anonymkode: 5f686...709 Jeg har det. Enkelt og greit: Har ikke "folk" på besøk. Eneste er svigermor og hun bruker ikke parfyme. Anonymkode: 81d47...a6f
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 Det er nesten blitt slik her og. Litt problematisk når ungene får besøk. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er nesten blitt slik her og. Litt problematisk når ungene får besøk. Anonymkode: 5f686...709 Hvor gamle er de da? Siden de bruker parfyme. Jeg er også allergisk mot dyr så unger med dyr får ikke komme hit 😕 De får leke ute. Jeg hovner opp osv Anonymkode: 81d47...a6f
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 Hvordan kan de ikke "tro" på det? Det er jo veldig tydelig når noen får en allergisk reaksjon. Anonymkode: 48824...4ca
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gamle er de da? Siden de bruker parfyme. Jeg er også allergisk mot dyr så unger med dyr får ikke komme hit 😕 De får leke ute. Jeg hovner opp osv Anonymkode: 81d47...a6f Det er vaskemiddel som brukes hjemme som er parfymert. Og da blir jeg så tett både i nesen og halsen. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan de ikke "tro" på det? Det er jo veldig tydelig når noen får en allergisk reaksjon. Anonymkode: 48824...4ca Jeg blir veldig tett i nesen og halsen ... føles som om slimhinna hovner opp ... men det er ikke synlig reaksjon så ofte må jeg forklare hva som plager meg. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er vaskemiddel som brukes hjemme som er parfymert. Og da blir jeg så tett både i nesen og halsen. Anonymkode: 5f686...709 Det er vanskelig, for man jo ikke forvente at folk bruker det vaskemiddelet man vil. Anonymkode: 515af...f3d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vanskelig, for man jo ikke forvente at folk bruker det vaskemiddelet man vil. Anonymkode: 515af...f3d Jeg vet ... utrolig kjedelig hele greia. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #10 Skrevet 2. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg vet ... utrolig kjedelig hele greia. Anonymkode: 5f686...709 Kan du ha litt eget tøy liggendes til unger som kommer på besøk, sånn at de skifter til det når de kommer, og legger sitt i en bag eller noe? Anonymkode: 515af...f3d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du ha litt eget tøy liggendes til unger som kommer på besøk, sånn at de skifter til det når de kommer, og legger sitt i en bag eller noe? Anonymkode: 515af...f3d Ja, det kunne være en løsning. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 Tenk om man kunne fått lært bare halvparten av parfymebrukerne til å begrense seg. Fått dem til å forstå at de går rundt og stinker, og gjør livet vanskelig for parfymeallergikere og sånne som meg, som får migrene av parfymelukt. Anonymkode: 63455...841
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenk om man kunne fått lært bare halvparten av parfymebrukerne til å begrense seg. Fått dem til å forstå at de går rundt og stinker, og gjør livet vanskelig for parfymeallergikere og sånne som meg, som får migrene av parfymelukt. Anonymkode: 63455...841 Skal alle være stille rundt meg da, siden jeg får migrene av høye lyder? Anonymkode: 515af...f3d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #14 Skrevet 2. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenk om man kunne fått lært bare halvparten av parfymebrukerne til å begrense seg. Fått dem til å forstå at de går rundt og stinker, og gjør livet vanskelig for parfymeallergikere og sånne som meg, som får migrene av parfymelukt. Anonymkode: 63455...841 Jeg med mine helseplager skulle ønske at parfymebruken reduseres, men sånn er det dessverre ikke. Likevel, klarer jeg ikke å skjønne at folk velger f.eks å bruke sterkt parfymerte vaskemidler på små barn når vi vet at de lett kan utvikle både allergier og eksem. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #15 Skrevet 2. juni 2019 Jeg har en bekjent på fb som er allergisk for parfyme. Tror det er en vanskelig allergi å leve med. Hun skulle på skoleavslutning med barnet og hadde sendt inn forespørsel om foreldrene kunne unngå å bruke deodorant og parfyme. Noen fikk enten ikke med seg dette eller valgte å overse. Hun måtte få derfra. Hvis hun skal til syden pleier hun å ta på munnbind, det må tydeligvis beskytte virker det som. Anonymkode: 1be78...a53
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #16 Skrevet 2. juni 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en bekjent på fb som er allergisk for parfyme. Tror det er en vanskelig allergi å leve med. Hun skulle på skoleavslutning med barnet og hadde sendt inn forespørsel om foreldrene kunne unngå å bruke deodorant og parfyme. Noen fikk enten ikke med seg dette eller valgte å overse. Hun måtte få derfra. Hvis hun skal til syden pleier hun å ta på munnbind, det må tydeligvis beskytte virker det som. Anonymkode: 1be78...a53 De aller fleste som ikke har den selv, forstår lite hvor vanskelig det er å leve med parfymeallergi. I tillegg snakkes det lite om den i forhold til alle andre allergier. Behagelig duft for mange, er rent mareritt for meg. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #17 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: De aller fleste som ikke har den selv, forstår lite hvor vanskelig det er å leve med parfymeallergi. I tillegg snakkes det lite om den i forhold til alle andre allergier. Behagelig duft for mange, er rent mareritt for meg. Anonymkode: 5f686...709 Ja jeg hadde aldri hørt om denne allergien før. Hun poster endel på fb om det så etter det har jeg sluttet å ta parfyme på f.eks flyreiser, skoletilstelninger, besøk på sykehus og sånne ting. Hvis det finnes foreninger burde dere brukt midler til å lage reklamefilm som blir sendt på TV. Foreningen bør aktivt jobbe med å spre informasjon.. All medfølelse fra meg, må være helt grusomt å leve med på alle mulige måter. Ved «vanlig» allergi så kan jo en i stor grad styre ting selv for å unngå reaksjon. Her må en involvere andre og risikerer sikkert å bli sett på som litt brysom av folks uvitenhet og uvilje. Anonymkode: 1be78...a53
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #18 Skrevet 2. juni 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja jeg hadde aldri hørt om denne allergien før. Hun poster endel på fb om det så etter det har jeg sluttet å ta parfyme på f.eks flyreiser, skoletilstelninger, besøk på sykehus og sånne ting. Hvis det finnes foreninger burde dere brukt midler til å lage reklamefilm som blir sendt på TV. Foreningen bør aktivt jobbe med å spre informasjon.. All medfølelse fra meg, må være helt grusomt å leve med på alle mulige måter. Ved «vanlig» allergi så kan jo en i stor grad styre ting selv for å unngå reaksjon. Her må en involvere andre og risikerer sikkert å bli sett på som litt brysom av folks uvitenhet og uvilje. Anonymkode: 1be78...a53 Astma- og allergiforbundet lager plakater til å sette opp, en film var ikke dumt. Anonymkode: f67bd...e4c
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #19 Skrevet 2. juni 2019 Norges astma og allergi forbund har jevnlig på Facebook, om parfyme allergi. Men det er vel stort sett bare de som liker de, som får det opp. Så da hjelper det ikke så mye. Jeg har selv parfyme allergi. Og her kommer man ikke inn i huset mitt, har man på seg parfyme. For da blir jeg jo syk lenge. I forhold til om jeg bare står bak noen med parfyme i kort kø på butikken, da blir jeg jo bare kortvarig dårlig. Har en 17 åring, og hun har vært veldig flink til å informere venner, om at de kan ikke bruke parfyme her. OG de er faktisk utrolig flinke til å følge det. Gruer meg mer til sønnen min på 12 snart får kompiser, som starter med parfyme. For tror gutta er mer glemske, mens jentene er flinkere til å huske. Synes jo ikke det er lett å leve med denne allergien, jeg kan aldri gå på fest, kan ikke delta i konfirmasjon, bryllup, dåp osv. All offentlig transport er vanskelig, jeg har reagert ute på gaten, bare noen sterkt parfymerte går forbi meg. Så det er veldig sosialt vanskelig. Anonymkode: 6070e...9a3
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #20 Skrevet 2. juni 2019 Jeg bruker ikke skyllemiddel eller parfymert vaskemiddel, og jeg kan fint leve uten parfyme, men deodorant står jeg ikke over. Hvis jeg glemmer deo stinker jeg gubbe innen et par timer (bruker antiperspirant uten parfyme). Anonymkode: 48824...4ca
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #21 Skrevet 2. juni 2019 Parfyme er overalt. Mine barn er ikke tenåringer ennå så her må jeg gå inn og snakke med foreldra. Mange har holdning at mine barn gjerne kan komme på besøk til dem fordi det er enklere. Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig etter hvert når de begynner med overnattinger. Som sagt oppe, er vi avhengig av andre sin forståelse for å kunne fungere i hverdagen og det er langt fra enkelt. Det er ikke så mye man kan styre selv uten å bli sett på som plagsomt, har jeg selv dessverre opplevd. Anonymkode: 5f686...709
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #22 Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bruker ikke skyllemiddel eller parfymert vaskemiddel, og jeg kan fint leve uten parfyme, men deodorant står jeg ikke over. Hvis jeg glemmer deo stinker jeg gubbe innen et par timer (bruker antiperspirant uten parfyme). Anonymkode: 48824...4ca Her i huset brukes det bare Neutral, også deres deodorant og det funker helt fint. Savner ikke lukt for å si det sånt. Anonymkode: 5f686...709
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå