Gå til innhold

Barn som er sjalu på foreldrenes mobil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var med en venninne i går. Hun er en sånn som alltid har mobilen i hånda, og er veldig aktiv i sosiale medier. Selv når hun har besøk fikler hun med mobilen. I går var vi sammen hele dagen. Jeg la merke til at hennes yngste på fire ofte reagerte med å bli klengete, sutrete og litt ugrei å ha med å gjøre så fort hun tok frem mobilen. Skjedde flere ganger. Hun beklaget seg til meg og sa han var så krevende og vanskelig. Jeg sa at jeg syntes ikke han var så vanskelig, at han forsøker jo bare forgjeves å få din oppmerksomhet pga mobilen din. Hun ble litt snurt men jeg så at hun selv ble oppmerksom på det samme etter jeg hadde sagt det. 

Jeg har aldri opplevd barn slik og synes det er leit å se at en på fire er sjalu på en telefon. 

Er dere flinke å legge vekk mobil når dere er sammen med barna?

Anonymkode: a4f16...cba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Man sitter ikke på mobil sammen med folk. Mine barn er i høyeste grad folk.

Skrevet

Ja, har ikke for vane å ha fremme mobilen verken når jeg er med folk på fritiden, eller når jeg er på jobb, selv om jeg ofte ser at mine kollegaer har den fremme(tross mobilforbud). jobber også med mennesker.

Håper din venninne fikk noe å tenke på. Fint at du sa fra.

Anonymkode: 883f2...208

Skrevet

Er sammen med barna? Hva betyr det? Foreldre er ikke lekekamerater hele den våkne tiden til barnet. Om hun aldri ser på barnet engang skjønner jeg det, men her var det lite info

Anonymkode: 7c09d...e1b

Skrevet

Det er en nymotens idé at foreldrene skal være tilgjengelige for barna hele tiden. Foreldre har alltid hatt andre gjøremål slik at ikke barnet kan være i sentrum til enhver tid. Å vente på tur til mamma er ledig er noe alle barn må lære seg. 

Så er det selvsagt forskjell på om mor er utilgjengelig 24/7 eller om det er litt innimellom. Det er som med det mest andre her i verden, sunn fornuft som gjelder. 

Anonymkode: 0c724...a9c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er en nymotens idé at foreldrene skal være tilgjengelige for barna hele tiden. Foreldre har alltid hatt andre gjøremål slik at ikke barnet kan være i sentrum til enhver tid. Å vente på tur til mamma er ledig er noe alle barn må lære seg. 

Så er det selvsagt forskjell på om mor er utilgjengelig 24/7 eller om det er litt innimellom. Det er som med det mest andre her i verden, sunn fornuft som gjelder. 

Anonymkode: 0c724...a9c

Det er definitivt forskjell på når foreldre på 70- og 80- tallet var opptatte og på når dagens foreldre sitter med nesa i mobilen _hele tiden_. Og det gjør de aller fleste. Dessverre. Man forsvinner mentalt inn i SoMe på rm helt annen måte enn når man tar oppvasken eller vasker huset eller klipper plenen. 

Anonymkode: b25af...51c

Skrevet

Barn har ikke godt av å få full oppmerksomhet hele tiden de må lære at alt handler ikke om de hele tiden. Barnet har godt av å lære å vente på tur. Så nei jeg har ikke dårlig samvitighet for å bruke mobilen litt selv om han ser det. 

Anonymkode: c4b71...084

Skrevet

Slik jeg ser det i hovedinnlegget, så handler det ikke om å ikke prioritere barnet hele tiden, det handler heller om å prioritere noe annet enn mobilen, da bl.a. barnet.

Hender ganske ofte at jeg også prioriterer pc eller mobil, men ikke når jeg har besøk, eller barna ønsker å prate. Nå har jeg ganske store barn, og kan skrive under på at tiden hvor barna er små og trenger deg, går så ufattelig fort. Plutselig prioriterer de å være på rommet eller ute med venner i stedet for å sitte i stua med foreldrene sine. Barn som er lite prioritert i oppveksten vil sannsynligvis også velge bort foreldre fremfor andre ting når de ikke lenger er avhengige av foreldrene mer.

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn har ikke godt av å få full oppmerksomhet hele tiden de må lære at alt handler ikke om de hele tiden. Barnet har godt av å lære å vente på tur. Så nei jeg har ikke dårlig samvitighet for å bruke mobilen litt selv om han ser det. 

Men ofte handler det ikke om at barna får oppmerksomhet hele tiden, men at mobilen er førsteprioriteten. Det er ikke greit. 

Anonymkode: b25af...51c

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik jeg ser det i hovedinnlegget, så handler det ikke om å ikke prioritere barnet hele tiden, det handler heller om å prioritere noe annet enn mobilen, da bl.a. barnet.

Hender ganske ofte at jeg også prioriterer pc eller mobil, men ikke når jeg har besøk, eller barna ønsker å prate. Nå har jeg ganske store barn, og kan skrive under på at tiden hvor barna er små og trenger deg, går så ufattelig fort. Plutselig prioriterer de å være på rommet eller ute med venner i stedet for å sitte i stua med foreldrene sine. Barn som er lite prioritert i oppveksten vil sannsynligvis også velge bort foreldre fremfor andre ting når de ikke lenger er avhengige av foreldrene mer.

Barnet mitt ønsker å snakke hvert eneste sekund han er våken og vil ha full oppmerksomhet hele tiden,skal jeg bare la han få full oppnerksomhet  hele tiden da?? Nei vettu hva! Det er oppskriften på å få en bortskjemt drittunge som tror hele verden handler om han!

Skrevet

er nok ganske avhening av mobilen, men klarer også og gi barnet det det trenger, så det har aldri hatt en slik reaksjon

Anonymkode: ff09e...160

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet mitt ønsker å snakke hvert eneste sekund han er våken og vil ha full oppmerksomhet hele tiden,skal jeg bare la han få full oppnerksomhet  hele tiden da?? Nei vettu hva! Det er oppskriften på å få en bortskjemt drittunge som tror hele verden handler om han!

Som nevnt, så har jeg ganske store barn, og de prioriterer jeg de gangene de faktisk har behov for å prate, for det er ikke så ofte lenger.
Tenker at dette er en balansegang, at ungene også må lære seg å leke alene. Men ikke på bekostning av at foreldre sitter med mobil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...