Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 9-åringen min har besøk av en fra klassen. Det er avtalt med foreldrene at hun skal være her frem til middag. Hun kom klokken 9, og har allerede vært inne på kjøkkenet 2 ganger og sagt at hun kjeder seg... Hvordan håndterer dere sånt? Anonymkode: 69904...82e
frk Nilsen Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 (endret) Send ungene ut for å leke. Så store unger kan fint finne på noe selv, når ungene her i huset (inkl besøk) kommer å klager så ber jeg dem om å finne på noe selv. Kan gjerne gi dem forslag, men de må styre disse aktivitetene selv. Endret 2. juni 2019 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 Du hjelper selvfølgelig til med å aktivisere dem. Gå med henne inn å se hva de kan finne på. «Hva har du lyst å leke/gjøre på da?» er det greit spørsmål å stille. Sitt deg ned på rommet og gå igjennom litt av leker og dingser som barnet ditt har, og se om det kunne vært gøy. Og hvis ditt eget barn bare sitter på iPad eller annen skjerm, så fjerner du den naturligvis. Anonymkode: 57b4f...837
Superdolly Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 Jeg aktiviserer ikke barn som har venn(er) til stede. Jeg hadde antagelig gitt henne en støveklut i hånda og sagt at hvis hun kjeder seg så voldsomt kan hun gjerne få lov å tørke støv på stua. Hadde hun sagt nei til det, ville jeg sagt at det er helt greit, men at da må hun faktisk prøve å finne på noe hyggelig sammen med "Mari".
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, Superdolly skrev: Jeg aktiviserer ikke barn som har venn(er) til stede. Jeg hadde antagelig gitt henne en støveklut i hånda og sagt at hvis hun kjeder seg så voldsomt kan hun gjerne få lov å tørke støv på stua. Hadde hun sagt nei til det, ville jeg sagt at det er helt greit, men at da må hun faktisk prøve å finne på noe hyggelig sammen med "Mari". Dette. Å forvente underholdning er jo bare frekt. Anonymkode: 099bb...378
CherryC Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 Send de ut evt sett de til å bake muffins eller noe enkelt som de stort sett kan styre med selv.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 16 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg aktiviserer ikke barn som har venn(er) til stede. Jeg hadde antagelig gitt henne en støveklut i hånda og sagt at hvis hun kjeder seg så voldsomt kan hun gjerne få lov å tørke støv på stua. Hadde hun sagt nei til det, ville jeg sagt at det er helt greit, men at da må hun faktisk prøve å finne på noe hyggelig sammen med "Mari". Ah, nei Gud forby at man skulle gidde å hjelpe barna igang med lek. Da er det bedre at de kjeder seg, og ikke gidder å komme på besøk igjen👍🏼 Anonymkode: 57b4f...837
Dumi Skrevet 2. juni 2019 #8 Skrevet 2. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ah, nei Gud forby at man skulle gidde å hjelpe barna igang med lek. Da er det bedre at de kjeder seg, og ikke gidder å komme på besøk igjen👍🏼 Anonymkode: 57b4f...837 Ett barn på 9 dør ikke av å kjede seg! Jeg tror barn har godt av å kjede seg innimellom. Da må de finne på noe selv. Barn behøver ikke å aktiviteres hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #9 Skrevet 2. juni 2019 Foreslå et par ting de kan gjøre, finn frem et spill og spill en omgang sammen med dem? Spør om de vil bake muffins? Hvis de ikke kjenner hverandre godt fra før og er litt usikre på hverandre eller er litt ulike av type så kan det være litt vanskelig å bryte isen og komme i gang med noe, da kan det hjelpe at en voksen starter opp noe så kan de selv finne veien videre etterpå. Anonymkode: 3d21c...27f
Superdolly Skrevet 2. juni 2019 #10 Skrevet 2. juni 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ah, nei Gud forby at man skulle gidde å hjelpe barna igang med lek. Da er det bedre at de kjeder seg, og ikke gidder å komme på besøk igjen👍🏼 Anonymkode: 57b4f...837 Det er faktisk ikke farlig å kjede seg litt. Jeg vet at mange foreldre i 2019 er livredde for at barn skal måtte kjede seg eller streve litt med noe, men sånn helt seriøst: Det er ingenting som blir lettere ved neste besøk hvis barna er vant til at den voksne springer beina av seg i fortvilte forsøk på å forhindre kjedsomhet. Kjedsomhet avler kreativitet. Etter å ha kjedet seg en stund, finner barna gjerne på noe, og da har de det gjerne morsommere enn om de skal følge en voksens forslag.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Skrevet 2. juni 2019 Av prinsipp aktiviserer jeg ikke når det er flere enn ett barn. Og når de er ni år så klarer de virkelig å finne på noe selv. Hadde svart hyggelig at da må du nesten finne på noe gøy. Hadde kanskje spurt hva de kunne tenke seg å leke og hjulpet å finne fram det de vil, hoppetau, spill, veikritt eller hva det måtte være. Uansett, unger har godt av å kjede seg, det er slik de lærer seg kreativitet. Anonymkode: b4633...8fe
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, Dumi skrev: Ett barn på 9 dør ikke av å kjede seg! Jeg tror barn har godt av å kjede seg innimellom. Da må de finne på noe selv. Barn behøver ikke å aktiviteres hele tiden. Dette. ☝️ Send dem ut! Anonymkode: b6451...b7c
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 Det at hun kommer til deg og sier hun kjeder seg tror jeg like gjerne kan bety at hun savner mamma’n og pappa’n sin.. Forsøk å finne på noe gøy. Lag nistepakke og fyll på vannflasker og ta en tur👍🏻 Anonymkode: 51da8...ded
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #14 Skrevet 2. juni 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ah, nei Gud forby at man skulle gidde å hjelpe barna igang med lek. Da er det bedre at de kjeder seg, og ikke gidder å komme på besøk igjen👍🏼 Anonymkode: 57b4f...837 De går i tredje, kanskje fjerde klasse. De bør kunne klare å kommunisere seg i mellom så sant ikke ene barnet har en diagnose eller utfordring som begrenser denne evnen. Anonymkode: 46e67...200
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #15 Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det at hun kommer til deg og sier hun kjeder seg tror jeg like gjerne kan bety at hun savner mamma’n og pappa’n sin.. Forsøk å finne på noe gøy. Lag nistepakke og fyll på vannflasker og ta en tur👍🏻 Anonymkode: 51da8...ded Skulle ha vært enig med deg hadde det vært snakk om en 4-5 åring. Men, ikke en niåring. Anonymkode: 46e67...200
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #16 Skrevet 2. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du hjelper selvfølgelig til med å aktivisere dem. Gå med henne inn å se hva de kan finne på. «Hva har du lyst å leke/gjøre på da?» er det greit spørsmål å stille. Sitt deg ned på rommet og gå igjennom litt av leker og dingser som barnet ditt har, og se om det kunne vært gøy. Og hvis ditt eget barn bare sitter på iPad eller annen skjerm, så fjerner du den naturligvis. Anonymkode: 57b4f...837 Jeg skjønner ikke hvorfor det er selvfølgelig? Jeg ville bare sagt "Ja vel, da bør dere prøve å finne på noe. Gå ut kanskje?". Og jeg er faktisk hyggelig og omtenksom mot barnas venner likevel:) Anonymkode: 5de47...4db
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #17 Skrevet 2. juni 2019 Takk for svar! Jeg har spurt henne hva hun har lyst til å gjøre, og fikk til svar at det ikke er noe å gjøre her. De har vært ute på trampolinen, i 5 minutter, og så var det inn igjen. Jeg er egentlig prinsipielt motstander av å gjete så store barn, og vanligvis går det veldig fint. Jenta mi er stort sett flink til å bruke fantasien og leke, men jeg hører at hun nå blir møtt med «vil ikke, liker ikke og det er kjedelig» på alt hun foreslår. Da blir det vanskelig... Jeg får pakke sekken og dra dem med på tur etter hvert, tenker jeg.. Anonymkode: 69904...82e
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #18 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Jeg har spurt henne hva hun har lyst til å gjøre, og fikk til svar at det ikke er noe å gjøre her. De har vært ute på trampolinen, i 5 minutter, og så var det inn igjen. Jeg er egentlig prinsipielt motstander av å gjete så store barn, og vanligvis går det veldig fint. Jenta mi er stort sett flink til å bruke fantasien og leke, men jeg hører at hun nå blir møtt med «vil ikke, liker ikke og det er kjedelig» på alt hun foreslår. Da blir det vanskelig... Jeg får pakke sekken og dra dem med på tur etter hvert, tenker jeg.. Anonymkode: 69904...82e Her er det jo besøket selv som eier problemet. Er hun ikke vant til å finne på noe selv, så er jo håpløst. Det er forkastelig at foreldrene alltid står på pinne for å aktivisere ungene, det må ungene faktisk greie selv. Men de må lære seg det fra de er små. Anonymkode: b6451...b7c
Dumi Skrevet 2. juni 2019 #19 Skrevet 2. juni 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreslå et par ting de kan gjøre, finn frem et spill og spill en omgang sammen med dem? Spør om de vil bake muffins? Hvis de ikke kjenner hverandre godt fra før og er litt usikre på hverandre eller er litt ulike av type så kan det være litt vanskelig å bryte isen og komme i gang med noe, da kan det hjelpe at en voksen starter opp noe så kan de selv finne veien videre etterpå. Anonymkode: 3d21c...27f Så hva hvis spill er kjedelig? Eller bake muffins ikke er gøy? Hvor langt skal man dra den? Kan hende gå på tur er kjedelig? Dra til byen og spise på McDonalds neste? Hva om det heller ikke er bra nok? Kan hende det er bra nok denne gangen, men ikke neste? Tivoli, kanskje? Dyreparken? Peppes Pizza? Hvor går grensen for å tilfredsstille (vil ikke bruke det ordet), eller underholde en 9 åring?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #20 Skrevet 2. juni 2019 1 time siden, Superdolly skrev: Det er faktisk ikke farlig å kjede seg litt. Jeg vet at mange foreldre i 2019 er livredde for at barn skal måtte kjede seg eller streve litt med noe, men sånn helt seriøst: Det er ingenting som blir lettere ved neste besøk hvis barna er vant til at den voksne springer beina av seg i fortvilte forsøk på å forhindre kjedsomhet. Kjedsomhet avler kreativitet. Etter å ha kjedet seg en stund, finner barna gjerne på noe, og da har de det gjerne morsommere enn om de skal følge en voksens forslag. Det er en ting å kjede seg hjemme, men det er ikke like lett å finne på noe hos andre. Man vet ikke hva som finnes og som er innafor. Mulig barnet bare søkte den voksne for å få noen tips om hva som går sn å gjøre der i huset? Anonymkode: a74e8...995
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #21 Skrevet 2. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ah, nei Gud forby at man skulle gidde å hjelpe barna igang med lek. Da er det bedre at de kjeder seg, og ikke gidder å komme på besøk igjen👍🏼 Anonymkode: 57b4f...837 Barn har godt av å kjede seg litt innimellom. Hvis de hele tiden får hjelp til å komme i gang med lek, utvikler de jo verken egen fantasi eller evne til å engasjere seg selv. Det bør niåringer faktisk klare selv. Anonymkode: 72a6d...8c6
Superdolly Skrevet 2. juni 2019 #22 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er en ting å kjede seg hjemme, men det er ikke like lett å finne på noe hos andre. Man vet ikke hva som finnes og som er innafor. Mulig barnet bare søkte den voksne for å få noen tips om hva som går sn å gjøre der i huset? Anonymkode: a74e8...995 Nå skriver jo hi at både hun og hennes barn har prøvd å foreslå ting å gjøre, og spørre besøket hva hun har lyst til å gjøre, men at alt er kjedelig uansett. Og da tenker jeg at problemet ikke er at hun "ikke vet hva som finnes og som er innafor", men at barnet har vondt i viljen. Og da tenker jeg at hun får bare kjede seg.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #23 Skrevet 2. juni 2019 Det har jeg faktisk aldri opplevd, og jeg har ei jente på 13 år og ei på 8 år. De har/har hatt mye besøk. Jeg kunne nok ha kommet med noen forslag til hva de kan finne på, men hvis besøket ikke er mottakelig for noen av forslagene, så hadde gitt blaffen. Får mark av slike unger. Anonymkode: b0805...ca5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #24 Skrevet 2. juni 2019 Jeg bruker nå å gjøre litt for at barna ikke skal kjede seg, og kanskje spesielt når vi har besøk av andre barn. Kanskje hiver jeg med meg en runde i ludo eller stigespillet, er med å hopper på trampolinen ei stund eller setter i gang en aktivitet som baking, spill eller en lek i lego. Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være et problem for voksne mennesker. Men her kommer nok utdannelsen som barnehagelærer godt i bruk. Anonymkode: 87e0b...a4d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2019 #25 Skrevet 2. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg bruker nå å gjøre litt for at barna ikke skal kjede seg, og kanskje spesielt når vi har besøk av andre barn. Kanskje hiver jeg med meg en runde i ludo eller stigespillet, er med å hopper på trampolinen ei stund eller setter i gang en aktivitet som baking, spill eller en lek i lego. Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være et problem for voksne mennesker. Men her kommer nok utdannelsen som barnehagelærer godt i bruk. Anonymkode: 87e0b...a4d Jeg er og brnehagelærer, og tenker at 9 åringer ikke har vondt av å kjede seg litt. Jenta til hi ha jo foreslått flere ting, og besøket er blitt spurt hva hun har lyst til, men ingenting er bra nok. Da er det er viljen det står på, og man trenger ikke å sy putene enda større under armene på henne Anonymkode: b5c45...ff2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå