Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #1 Skrevet 1. juni 2019 Hva skjer om man blir sykemeldt til eksamen? Får man tatt den senere? Har det påvirkning for videre studier? Det er snakk om siste eksamen det andre året på universitetet. Anonymkode: 8560a...a0c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 Blir du sykemeldt må du bare vente på konte-eksamen og melde deg opp til den. Sånn er det i hvert fall på "mitt" universitet. Anonymkode: e637f...bf1
Østerdølen Skrevet 1. juni 2019 #3 Skrevet 1. juni 2019 Du bruker ikke opp forsøkene dine, men kan melde deg opp til første vanlige eksamen. Du får ingen vitnemål før eksamen er tatt.
Toneelise Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva skjer om man blir sykemeldt til eksamen? Får man tatt den senere? Har det påvirkning for videre studier? Det er snakk om siste eksamen det andre året på universitetet. Anonymkode: 8560a...a0c Du får ta eksamen på neste mulighet men jeg tror ikke du får begynne på neste studieår før den er tatt.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 1 time siden, Toneelise skrev: Du får ta eksamen på neste mulighet men jeg tror ikke du får begynne på neste studieår før den er tatt. Jo du kan begynne på neste studieår som planlagt. Akkurat som med alle de som stryker i diverse fag. De fortsetter som planlagt, men må selvsagt ta ny eksamen i de fagene de strøk i senere. Anonymkode: e637f...bf1
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 Sjekk på nettsiden til studiesteder ditt, der får du garantert svar Anonymkode: fefb6...80f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo du kan begynne på neste studieår som planlagt. Akkurat som med alle de som stryker i diverse fag. De fortsetter som planlagt, men må selvsagt ta ny eksamen i de fagene de strøk i senere. Anonymkode: e637f...bf1 Det kunne vi ikke på mitt studium noen år tilbake, da måtte man ha bestått et år før man fikk begynne på neste. Derfor var også konteeksamen, eller for de som var syk første gang, lagt rett før nytt studieår startet. Hi, du må nesten sjekke ved ditt studiested hva som gjelder der og for ditt studium. Anonymkode: 85daf...aed
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #8 Skrevet 1. juni 2019 Takk for svar, alle sammen. Det gjelder min datter som sliter pga dødsfall i nærmeste familie og er generelt helt på felgen og som ikke ser for seg at hun klarer å prestere til eksamen. Jeg trodde at det må være best å gjennomføre eksamen og så ev ta den opp igjen hvis det går dårlig, men det mener hun er en dårligere løsning enn å få legeerklæring på at hun må utsette den. Det står på UiB sine nettsider at godtkjent fravær ikke blir regnet som et forsøk, altså skjønner jeg det som at det er bedre å stå over enn å måtte ta den opp igjen? Hun har nok grunnlag for å få sykemelding, mtp helseutfordringer hun har, men hun kan nok klare å presse ser til å gjennomføre også. Vanskelig å vite hva jeg skal råde henne til. Hi Anonymkode: 8560a...a0c
amandine Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 Jeg ville oppfordret henne til å ta eksamen nå, det er nå hun har stoffet og forelesninger friskt i minne. Til høsten kommer nye utfordringer og hun vil da kanskje måtte lese parallelt med andre fag. Skulle det gå helt galt kan hun ta opp igjen senere.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar, alle sammen. Det gjelder min datter som sliter pga dødsfall i nærmeste familie og er generelt helt på felgen og som ikke ser for seg at hun klarer å prestere til eksamen. Jeg trodde at det må være best å gjennomføre eksamen og så ev ta den opp igjen hvis det går dårlig, men det mener hun er en dårligere løsning enn å få legeerklæring på at hun må utsette den. Det står på UiB sine nettsider at godtkjent fravær ikke blir regnet som et forsøk, altså skjønner jeg det som at det er bedre å stå over enn å måtte ta den opp igjen? Hun har nok grunnlag for å få sykemelding, mtp helseutfordringer hun har, men hun kan nok klare å presse ser til å gjennomføre også. Vanskelig å vite hva jeg skal råde henne til. Hi Anonymkode: 8560a...a0c Jeg svarte over her også. Var i en lignende situasjon på mitt andreår. Jeg valgte å ta den eksamenen likevel, for jeg ville jo da uansett ha muligheten til å konte i august. Jeg fant ut at det faget ikke var avgjørende karaktermessig, og at det derfor ville være ok bare jeg bestod. Fordelen med det, hvis jeg greide å bestå, var at jeg da ville slippe å ha konteeksamen hengende over meg i to måneder til, hele sommeren. Så jeg valgte å sjangse. Jeg hadde maks flaks med tema vi fikk, og endte med en veldig god karakter. Kunne like gjerne ha gått andre veien. Men det var for meg riktig å forsøke, for jeg trengte virkelig den sommeren for å komme meg igjen før neste år. Så om hun har lest greit hele året frem til dette, så hadde jeg villet forsøke. Har hun lest greit ila. året og likevel er uheldig og stryker, da kan hun jo likevel ta den opp igjen som konte, og da vil hun trolig bestå uansett. Jeg var svært, svært nær ved å ikke prøve å ta den eksamenen, men ble rådet av noen til å prøve likevel. Veldig glad for det i ettertid. Men det kan jo være forskjeller mellom studier også, og viktigheten av akkurat den eksamen din datter skal ha. Var eneste eksamen vi hadde det året, så den var stor, men fant altså ut at det ikke ville påvirke f.eks. jobbmuligheter om jeg ev. hadde en dårligere karakter. Og om hun får en dårlig karakter så tror jeg hun likevel kan ta den opp ved konte, om hun ønsker å forbedre? I så fall så vil jo den første eksamenen være en god prøve på hvordan den eksamenen holdes og hva det spørres om. Lykke til til henne, uansett hvilken løsning hun går for. Anonymkode: 85daf...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå