Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Når begynne å gi ukepenger? Hvilke oppgaver har de? Barna her er 9, 8 og 5. Hvordan gjør vi det? Må vi gjøre likt for 9 og 5 åringen. Her får de lørdagsgodt, og får litt ekstra penger når det er ting de skal på. Men på den måten lærer de ikke å spare og verdien av pengene. De kan hjelpe til i huset når vi ber om det og jenta på 9 kan og lage middag/begynne på middag til vi kommer hjem. Anonymkode: 4dc64...636
Superdolly Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 Vi har ikke knyttet lommepengene opp mot husarbeid. Både fordi jeg jevnlig bytter på hvilke oppgaver de har, og fordi jeg vil kunne spørre dem om å bidra litt ekstra en gang iblant uten at "hvor mye får jeg for det?" er svaret jeg får. Og i tillegg ville jeg da havnet i et system der jeg måtte følge opp alt de gjør, pinlig nøye, trekke dem i lommepenger hvis de ikke gjør jobben sin og styre på med straff og kontroll. Så bytter vi på litt hvilke plikter de har i huset, fordi jeg vil at de skal lære alt som må gjøres slik at de er rustet til de engang flytter ut. Her står lommepengene på automatisk overføring i nettbanken, og ungene (mine er eldre enn dine) har egne bankkort.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #3 Skrevet 1. juni 2019 Mine har faste plikter som å gå ut med søpla, ta ut av oppvaskmaskinen, orden på eget rom og noen andre småting. I tillegg må de hjelpe til med forskjellig som trengs å gjøres, men oppgavene er ikke linket til lommepengene. Anonymkode: a7a48...0d3
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 Her gir vi 50 kr uka til de er 10 år. (Fra ca 7 6 års alder) Ikke som «lønn» for oppgavene de gjør men til å kjøpe noe de har lyst til. Det er veldig lite som koster 50kr så de jar måttet spare hvis de f.eks skal kjøpe et spill. Datteren min på 15 får 600kr i Mnd. Dette skal dekke til å kjøpe en bukse hun ønsker seg f.eks. Og gå ut med venner. (Vi kjøper klær til henne men hun må også spare hvis hun vil bruke mye på klær. Anonymkode: e86a4...041
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Du må ikke gjøre det likt for eldste og yngste. Og du må ikke knytte det opp mot husarbeid. Jeg har to tette omtrent på alder med din eldste. De får 100 kr den dagen jeg får lønn. Lørdagsgodt kjøper jeg og om de skal noe særlig (som på tivoli med venner) får de det av meg. Pengene går til mindre turer med vennene eller de sparer opp til noe større de ønsker seg. I blant tjener de litt ekstra på å gjøre småjobber for naboen. Hjemme rydder de rommet, bretter klær, legger klær på plass, setter på klesvask, setter på oppvaskmaskin, tømmer oppvaskmaskin, dekker bord, rydder i stuen, tørker støv, vasker vinduer, går med søpla, lager mat, vasker vask og speil på badet eller hva jeg ellers ber dem om. Men ikke alt på en gang så klart. Det kommer an på hva jeg trenger hjelp til akkurat den dagen. Har de mye lekser en dag ber jeg dem ikke om noe. Da er leksene viktigst. Anonymkode: 3eda4...fdd
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her gir vi 50 kr uka til de er 10 år. (Fra ca 7 6 års alder) Ikke som «lønn» for oppgavene de gjør men til å kjøpe noe de har lyst til. Det er veldig lite som koster 50kr så de jar måttet spare hvis de f.eks skal kjøpe et spill. Datteren min på 15 får 600kr i Mnd. Dette skal dekke til å kjøpe en bukse hun ønsker seg f.eks. Og gå ut med venner. (Vi kjøper klær til henne men hun må også spare hvis hun vil bruke mye på klær. Anonymkode: e86a4...041 Vår på 14 får 1000 kr pr mnd, men hun kjøper da alle klærne sine selv, inklusive sko, yttertøy og treningstøy. Anonymkode: a7a48...0d3
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 Men både 5, 8 o 9 åringen bør få like mye penger, 50 kr eller blir det sett på som "urettferdig" i og med at eldste er med på mer arrangementer, fotballcup, 4H aktiviteter osv som trengs penger. Tenker på en måte at de skal dekke slike ting for det er jo ikke så ofte slike arrangement er så rekner med at de då vil spara opp litt og at de då får litt bedre forhold til kva ting koster osv. Tenker jeg feil? Hi Anonymkode: 4dc64...636
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #8 Skrevet 1. juni 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men både 5, 8 o 9 åringen bør få like mye penger, 50 kr eller blir det sett på som "urettferdig" i og med at eldste er med på mer arrangementer, fotballcup, 4H aktiviteter osv som trengs penger. Tenker på en måte at de skal dekke slike ting for det er jo ikke så ofte slike arrangement er så rekner med at de då vil spara opp litt og at de då får litt bedre forhold til kva ting koster osv. Tenker jeg feil? Hi Anonymkode: 4dc64...636 Men synes også de skal bli hjemme Fra cup osv om de ikke har greid å spare opp nok? I mine øyne er slike ting viktig både utviklingsmessig og sosialt, så det får de. Men en kinotur kan de gjerne spare til. Anonymkode: 3eda4...fdd
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men både 5, 8 o 9 åringen bør få like mye penger, 50 kr eller blir det sett på som "urettferdig" i og med at eldste er med på mer arrangementer, fotballcup, 4H aktiviteter osv som trengs penger. Tenker på en måte at de skal dekke slike ting for det er jo ikke så ofte slike arrangement er så rekner med at de då vil spara opp litt og at de då får litt bedre forhold til kva ting koster osv. Tenker jeg feil? Hi Anonymkode: 4dc64...636 Må de ha penger for å være med eller er det bare slik at de kan betale for ting i kiosken eller spessielle altiviteter? Anonymkode: a7a48...0d3
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 Vi har endt opp med følgende ukeslønn: Småtrinnet: 30 kr Mellomtrinnet: 50 kr Ungdomstrinnet: 100 kr VGS: 300 kr Vi betaler alt av nødvendige klær, mobilbruk, trening osv, men de må selv spare til ekstrating. Hvis f.eks. 16-åringen vil ha et bestemt merke på klær som gjør at plagget koster noen hundrelapper ekstra, må han betale mellomlegget selv. Anonymkode: 4a7a1...662
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #11 Skrevet 1. juni 2019 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må de ha penger for å være med eller er det bare slik at de kan betale for ting i kiosken eller spessielle altiviteter? Anonymkode: a7a48...0d3 Bare for å handle i kiosk. Anonymkode: 4dc64...636
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #12 Skrevet 1. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men synes også de skal bli hjemme Fra cup osv om de ikke har greid å spare opp nok? I mine øyne er slike ting viktig både utviklingsmessig og sosialt, så det får de. Men en kinotur kan de gjerne spare til. Anonymkode: 3eda4...fdd Det er jo mengden de kjøper kiosk det går utover. Vi betaler selvsagt om det koster for å være med, og fotballskole, leirer etc betaler vi. HI Anonymkode: 4dc64...636
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #13 Skrevet 1. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men både 5, 8 o 9 åringen bør få like mye penger, 50 kr eller blir det sett på som "urettferdig" i og med at eldste er med på mer arrangementer, fotballcup, 4H aktiviteter osv som trengs penger. Tenker på en måte at de skal dekke slike ting for det er jo ikke så ofte slike arrangement er så rekner med at de då vil spara opp litt og at de då får litt bedre forhold til kva ting koster osv. Tenker jeg feil? Hi Anonymkode: 4dc64...636 Jeg er uenig i at 5-åringen og 9-åringen må ha det likt. Her får 9-åringen og 12-åringen 50,- i uken. Nesten ikke plikter, men de må bidra når vi ber om hjelp. 12-åringen kommer nok til å få et hopp til 100,- når hun begynner på ungdomsskolen. 5-åringen min har nå også lyst på ukepenger og kommer til å få 10,- med samme plikt om å hjelpe til når hun blir bedt uten sukking og stønning. Anonymkode: a5405...a87
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #14 Skrevet 1. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bare for å handle i kiosk. Anonymkode: 4dc64...636 Da er det god lærdom å ikke få handlet fordi du har brukt pengene på noe annet. Send med matpakke. Anonymkode: a7a48...0d3
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #15 Skrevet 1. juni 2019 5 åringen ingenting. hva med å starte med ukepenger når de er 10? Anonymkode: b4dfc...d86
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #16 Skrevet 1. juni 2019 Mine må spare penger de får av besteforeldre og oldeforeldre. Samt bursdag og julepenger. De får av oss til snop i helgene og kino o.l Men de får ingenting for å hjelpe til hjemme. Anonymkode: 03c4e...af7
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #17 Skrevet 1. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men både 5, 8 o 9 åringen bør få like mye penger, 50 kr eller blir det sett på som "urettferdig" i og med at eldste er med på mer arrangementer, fotballcup, 4H aktiviteter osv som trengs penger. Tenker på en måte at de skal dekke slike ting for det er jo ikke så ofte slike arrangement er så rekner med at de då vil spara opp litt og at de då får litt bedre forhold til kva ting koster osv. Tenker jeg feil? Hi Anonymkode: 4dc64...636 Nå er ungene mine litt eldre, men de har aldri fått likt. Nå er det sånn: 17-åringen får 1.000 kr måneden 15-åringen får 750 kr måneden 12-åringen får 50 kr uka 10-åringen får ikke noe fast enda, men regner med hun også kommer til å få lommepengekort og ukelønn fra høsten av. Lommepenger er ikke knyttet mot husarbeid. Husarbeid mener jeg alle må gjøre som bor i et hus, det får man ikke lønn for. Anonymkode: a58cd...696
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #18 Skrevet 1. juni 2019 16 hours ago, Anonym bruker said: Når begynne å gi ukepenger? Hvilke oppgaver har de? Barna her er 9, 8 og 5. Hvordan gjør vi det? Må vi gjøre likt for 9 og 5 åringen. Her får de lørdagsgodt, og får litt ekstra penger når det er ting de skal på. Men på den måten lærer de ikke å spare og verdien av pengene. De kan hjelpe til i huset når vi ber om det og jenta på 9 kan og lage middag/begynne på middag til vi kommer hjem. Anonymkode: 4dc64...636 Min har fått fra han var 4 år, 20 kr tenkte og øke til 40kr når han begynner på skolen da er han 6,5 år Anonymkode: 5bb2b...3a8
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2019 #19 Skrevet 1. juni 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine må spare penger de får av besteforeldre og oldeforeldre. Samt bursdag og julepenger. De får av oss til snop i helgene og kino o.l Men de får ingenting for å hjelpe til hjemme. Anonymkode: 03c4e...af7 Hva sparer de til? Anonymkode: a7a48...0d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå